världens mest överskattade artister

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-05-04 09:31

LEXrasta skrev:U2

Rolling stones

/Danne

Håller med
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2007-05-04 10:01

Brittan :wink:

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2007-05-04 15:49

OlA-68 skrev:docktor bombay :lol:

VA!!! han måste ju vara den mest underskattade artisten i världshistorien :P . För att inte tala om Dr. McDoo. Vem går inte igång på: "callecallecuttacuttacuttaeeeooooooeeeeiiioooo" :D

annars tycker jag att alla dom där hiphopfjantarna som sjunger om stora bilar och stora bröst är överskattade, och britney spears då förstås, och dom där rolling stones som jag aldrig förstått mig på. Och AC/DC...

//Håkan
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-05-04 17:11

Bongo skrev:
OlA-68 skrev:docktor bombay :lol:

VA!!! han måste ju vara den mest underskattade artisten i världshistorien :P . För att inte tala om Dr. McDoo. Vem går inte igång på: "callecallecuttacuttacuttaeeeooooooeeeeiiioooo" :D

WORD!!! :D taxitaxitaxi....

annars tycker jag att alla dom där hiphopfjantarna som sjunger om stora bilar och stora bröst är överskattade

Sant. Vad i helvete är 50cent överhuvudtaget känd för? Tutt-videosar? :)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-05-04 19:04

Måste bara fråga: vad ska gälla för att en artist ska vara kvalificerad som överskattad? Säljer mycket? Älskad av kritiker? Annat? Personligen så tycker inte jag att såna som Dr Bombay och Britney Spears kvalificerar in som överskattade. Jag tycker att de måste ha blivit uppskrivna som nyskapande/orginella/etc - det räcker inte att sälja mycket.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-05-04 22:17

tvett skrev:Han den där knarkande killen som spelar i det där bandet som man aldrig hört någon låt av.....
Gissar att du menar Babyshambels och Pete Dorothy.

Men ingen kan slå U2.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-05-04 22:21

TCM skrev:Måste bara fråga: vad ska gälla för att en artist ska vara kvalificerad som överskattad? Säljer mycket? Älskad av kritiker? Annat? Personligen så tycker inte jag att såna som Dr Bombay och Britney Spears kvalificerar in som överskattade. Jag tycker att de måste ha blivit uppskrivna som nyskapande/orginella/etc - det räcker inte att sälja mycket.

Instämmer :wink:

Mitt bidrag är Basshunter 8)
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-05 03:15

TCM skrev:Måste bara fråga: vad ska gälla för att en artist ska vara kvalificerad som överskattad? Säljer mycket? Älskad av kritiker? Annat? Personligen så tycker inte jag att såna som Dr Bombay och Britney Spears kvalificerar in som överskattade. Jag tycker att de måste ha blivit uppskrivna som nyskapande/orginella/etc - det räcker inte att sälja mycket.

du har fattat

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2007-05-05 07:47

Velvet Underground, Bob Dylan och även till viss mån David Bowie...men missförstå mig rätt...alla tre har gjort fantastisk musik...dock tycker jag att de blandar och ger väldigt mycket.

Velvet Underground totala skivsläpp kommer inte i närheten av den fantastiska plattan "Transformer" som sångaren Lou Reed gjorde senare. Att han senare skapelser inte har varit så fantastiska är en annan historia...

Att Bob Dylan hyllas så mycket har jag lite svårt att förstå, visst han har gjort några låtar som blivit stora hits, dock oftast med andra artister som gjort covers. Hans egna versioner har varit tråkiga, illaljudande...

Personligen har jag väl 5 plattor med Dylan och jag har svårt lyssna på någon helplatta i en sväng med honom.

Slutligen kommer vi till David Bowie, en till som lider av samma problem. Det finns ingen av hans skivor som jag kan sträcklyssna på(ja förutom hans samlade singel dubbelskiva). Ta som exempel den hyllade skivan "Ziggy Stardust", visst det finns några låtar på den som håller riktigt hög klass, men det finns även sånt som jag bara får lust stänga av direkt.

Sedan att han gjort en världens bästa låtar någonsin i "Life on Mars" förlåter en hel del, men ibland hyllas han på tok för mycket, men tanke på de blandade resultatet han gett ut.

Med vänlig hälsning
at

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-05-05 09:05

Life on Mars är en usel låt av en extremt självupptagen artist, enlig min enkla mening...aj, slå inte så hårt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-05 11:06

mapem skrev:Life on Mars är en usel låt av en extremt självupptagen artist, enlig min enkla mening...aj, slå inte så hårt.

*nu ska se, hmmm, var la jag knoghjärnen nu då... vänta... här någonstans....*

Vilken artist är inte självupptagen? Det är ju nästan en förutsättning om man ska komma någonstans.

/ B

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-05-05 11:23

Jag kommer inte på så mycket överskattat, men jag kände att jag vill forska lite i det här med Tom Petty (mest apropå diskussionen på den här sidan kanske).

Tom -Skitdålig eller Skitbra?

Eftersom det kan vara svårt att komma ihåg hur Tom Petty låter och vad han sjunger om så har jag sammanställt en liten lista över låtar man känner igen, ur hans diskografi:
Runaway Train, American Girl, Into The Great Wide Open, Learning To Fly, Free Fallin', Don't Come Around Here No More, I Won't Back Down, Needles & Pins.

Såhär tänker jag mig att han ser ut när han sjunger dem:

Bild

Skitbra eller skitdålig? Det händer inget när jag tänker på låtarna. En stilla bris blåser genom mitt huvud.

Förresten så kan jag tänka mig att tycka att hon... vad heter hon nu då.. Joni Mitchell är överskattad. Det brukar inte hända nånting alls när jag sätter på någon av hennes skivor.

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2007-05-05 11:28

Instämmer till fullo om Joni Mitchell....låter bara illa....

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-05-05 12:44

Ronnie skrev:
Tom -Skitdålig eller Skitbra?

Såhär tänker jag mig att han ser ut när han sjunger dem:

Bild

Bra eller dålig - jag tycker att han ser skitn***g ut. :)
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-05 13:24

Ulf Lundell

Per Gessle

Thomas Ledin
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-05-05 14:10

Äh, va fan:

Mozart!

:mrgreen:

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-05 14:24

Magnuz skrev:ABBA
Celine Dion
Elvis
Michael Jackson
INXS
Eminem :wink:

Vilken Elvis? Inte Costello väl?
Edit: Såg precis Pekkas bidrag: Då är det slut med fikastämningen

Användarvisningsbild
Snusmumriken

Inläggav Snusmumriken » 2007-05-05 22:55

Jimi Hendrix

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-06 01:05

Frank Sinatra och Dean Martin

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-05-06 03:11

matereo skrev:Frank Sinatra och Dean Martin

Mothugg!

Jag tycker att de där som gjort någon skiva vid namn "Dark side of the moon" ska ligga högt på den här listan. Även band som Dream Theater, Beatles, Infected Mushroom och AC/DC ligger lite i topp. På soloartistsidan ligger Elvis Presley ganska högt men även Chris Cornell (solomaterial), Terry Bozzio, Billy Corgan och Allan Holdsworth.

Jag säger inte att musiken är extremt jävla dålig, bara att de fått för mycket cred för det lilla bra de gjort!

[slrt]

PS Metallica och Iron Maiden platsar fan också.. ;) DS
admin

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-06 06:56

Slartibartfast skrev:Jag säger inte att musiken är extremt jävla dålig, bara att de fått för mycket cred för det lilla bra de gjort!

Vaknat på fel sida idag?

Hela den här tråden verkar ha hamnat i spåret "dissa de kända som vi kommer ihåg namnet på".

Naturligtvis är inte 100 % av tex Jimi Hendrix produktion världsbäst. Men att säga att han har fått för mycket cred för det lilla bra han har gjort är en grov underskattning av hans storhet. Om man gillar hans musik eller inte är en annan sak. Men han var en nydanare inom musiken och det räcker med ett par toner från en låt så känns han igen. Vilken artist kan man säga det om? Det är bara några få som har ett så eget signum.

Samma sak med The Beatles. Man kan gilla deras musik, eller inte. Men man kan knappast förringa deras storhet, deras påverkan inte bara på den musikaliska scenen utan även på hela ungdomskulturen. Allt var givevis inte deras förtjänst, dom hade också turen att komma i rätt tid.

Slarten, vilka av dagens artister tror du att du kommer att försvara när ungdomarna om 20 år dissar dom som grovt överskattade? Jag gissar att du då kommer förstå skillnaden mellan att vara med när en banbrytande artist slår igenom och att bara kliva in 20 år senare och tycka att musiken inte är speciellt märkvärdig.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-06 13:07

americantabloid skrev:Instämmer till fullo om Joni Mitchell....låter bara illa....

Låter illa??!! 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-06 13:22

Slartibartfast skrev:
matereo skrev:Frank Sinatra och Dean Martin

Mothugg!

Jag tycker att de där som gjort någon skiva vid namn "Dark side of the moon" ska ligga högt på den här listan. Även band som Dream Theater, Beatles, Infected Mushroom och AC/DC ligger lite i topp. På soloartistsidan ligger Elvis Presley ganska högt men även Chris Cornell (solomaterial), Terry Bozzio, Billy Corgan och Allan Holdsworth.

Jag säger inte att musiken är extremt jävla dålig, bara att de fått för mycket cred för det lilla bra de gjort!

[slrt]

PS Metallica och Iron Maiden platsar fan också.. ;) DS

Dom där med Dark side of the moon håller jag helt med om, det skrev jag tidigare. :)

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-05-06 13:44

Överskattade både på skiva och live är t.ex. följande artister...

Bild
Björk. Arvikafestivalen 2003. Det vara bara fyrverkerierna som var värda att fotografera.

Björn tar i så hon nästan bajsar ner sig i den fantastiskt tråkiga grenen "Vara så mycket Björn som möjligt".

Bild
Sufjan Stevens. Klubb Söndag, Strömpis, Örebro, 2004.

SUF-Janne live är det tråkigaste jag någonsin sett, som tur är fanns David Eugene Edwards också på scen den kvällen...
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-06 13:50

LypsylateX skrev:Sufjan Stevens. Klubb Söndag, Strömpis, Örebro, 2004.

SUF-Janne live är det tråkigaste jag någonsin sett...

Efter en rekommendation av någon här på forumet tog jag hem en CD med Sufjan Stevens. Skittråkig.

Men det betyder inte att han hör hemma i denna tråd, för grovt överskattad är han väl inte? Det är väl inte många överhuvudtaget som uppskattar honom?

/ B

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-06 13:51

En mycket bra tråd. Lärorik. Varför?
Jo, jag har lärt mig att inte bry mig vad andra tycker om olika artister, i alla fall när negativa omdömen fälls. Gäller antagligen även positiva men detta framgår inte av tråden, bara en hypotes.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-05-06 14:28

Bill50x skrev:Men det betyder inte att han hör hemma i denna tråd, för grovt överskattad är han väl inte? Det är väl inte många överhuvudtaget som uppskattar honom?

Jag har träffat på alldeles för många... tyvärr. Han ligger så högt som på plats 54 över de mest spelade artisterna på last.fm, före musiker som till exempel...

Tool, REM, Queens of the Stone Age, Iron Maiden, Marylin Manson, AC/DC, Madonna, Eminem, Clash, Aerosmith, Ramones, Michael Jackson, Simon & Garfunkle, Bob Marley,Velvet Underground, Elvis, Bruce Springsteen, Prince...

...etc etc etc... med andra ord: ALLDELES FÖR ÖVERSKATTAD. :D

(Min uppräkning av artister där ovan har inget med min uppfattning av deras kvaliteter att göra.)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-06 15:24

Du kanske har rätt.

Men just nu tittar vi i ett rätt kort perspektiv, hur länge har Sufjan varit ute på marknaden egentligen? De flesta artister, även ganska kassa sådana, har ju en period när dom peakar. Sufjan har kanske en sådan just nu?

/ B

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-06 16:06

Jeff Lynne och ELO... samt allt Lynne producerat. 8)
Senast redigerad av matereo 2007-05-06 19:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-06 18:34

matereo skrev:Jeff Lynne och ELO... samt allt Lynne producerat.

PROTEST! 8O :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan