Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Flamenco skrev:Ducatiboy! O-f..n! Tack. Inte det där tunna materialet som 60/70-tals lådorna då? Kanon, eget bygge rycker allt närmare. Det blir tummen upp nästa gång jag möter en Ducati på vägarna istället för den vanliga MC-hälsningen.
RogerGustavsson skrev:Äntligen fick man lite kvitto att minnet inte svikar helt och hållet. Det var ju det jag hävdade att det var något björk...
paa skrev:På samma sätt har OA 52 har byggts under lång tid, och har väl haft olika material i lådan allteftersom. Är det nån som hört talas om olika ljudkvalitet från tidiga och sena lådor där? Och de är ju alla orginallådor.
wendel skrev:Var också intresserad av att se (inifrån lådan) hur limningen blivit. Några lim-
skarvar verkade ha misstänkt lite lim kvar (sett utifrån) trots att jag tagit på
flödigt. Hade nog slarvat lite med att inte låta limmet suga in tillräckligt innan
delarna tvingats ihop. Jag kommer att täta inifrån med någon fogmassa som
finns i förrådet för att vara på säkra sidan.
Naqref™ skrev:wendel skrev:Var också intresserad av att se (inifrån lådan) hur limningen blivit. Några lim-
skarvar verkade ha misstänkt lite lim kvar (sett utifrån) trots att jag tagit på
flödigt. Hade nog slarvat lite med att inte låta limmet suga in tillräckligt innan
delarna tvingats ihop. Jag kommer att täta inifrån med någon fogmassa som
finns i förrådet för att vara på säkra sidan.
Funkar bra att klämma dit vitlim från insidan och smeta ut det in i skarvarna med ett finger.
FS skrev:Det där ser ju kanonfint ut!
Om du inte ska fanera så räcker det nog att lägga baffeln plant med lådan ovanpå och pressa för hand i en kvart ungefär. Vitlimmet fäster ganska fort och kan sen härda utan press.
Robinox skrev:Det där ser ju riktigt bra ut, känns inte som mina blir sådär bra...
Varför tänker du skruva? Om limmet spricker och skakar loss så kommer skruvarna att göra det också! Dessutom kommer skruvskallarna förr eller senare att synas under lacken, om du inte fanerar lådan.Robinox skrev:Det där ser ju riktigt bra ut, känns inte som mina blir sådär bra... Kul att se bilder och få info under arbetets gång. Jag har tagit bilder under mitt arbete med mina kloner, men ni kommer få se allt på en gång när jag är helt färdig sen.... kan tyvärr dröja ett tag, det viktigaste - dom dyra elementen, har jag inte råd med ännu. Mitt nästa steg är att fästa baffeln på lådan, jag tänkte limma Och skruva! Svårt o veta exakt var man ska borra och sen skruva eftersom baffeln är mycket större än lådan innan man har sågat bort det överflödiga.
Robinox skrev:Jag tänker skruva och limma eftersom jag inte har någon pressjigg, och inte tänker bygga någon, sen känns det som att endast lim inte skulle hålla ihop spånskivor så bra..
Slartibartfast skrev:Ett tips om man inte vill använda sig av skruv är ju att använda bafflar än vad som behövs. På så sätt slipper man tänka på att få dem perfekt från början eftersom de trimmas ner till en bra storlek efteråt.
[slrt]
Robinox skrev:Slartibartfast skrev:Ett tips om man inte vill använda sig av skruv är ju att använda bafflar än vad som behövs. På så sätt slipper man tänka på att få dem perfekt från början eftersom de trimmas ner till en bra storlek efteråt.
[slrt]
Kan du förklara igen, förstod inte riktigt. Kanske saknas nåt ord där?
FS skrev:Robinox skrev:Slartibartfast skrev:Ett tips om man inte vill använda sig av skruv är ju att använda bafflar än vad som behövs. På så sätt slipper man tänka på att få dem perfekt från början eftersom de trimmas ner till en bra storlek efteråt.
[slrt]
Kan du förklara igen, förstod inte riktigt. Kanske saknas nåt ord där?
Jag gissar på ordet större mellan använda och bafflar.![]()
paa skrev:Var köper man såna där märkstift?
Flamenco skrev:Angående den avskiljande delens hål.
Vilket antal och vilken diameter skall dessa ha?
Flamenco skrev:Har det någon betydelse hur hålen ligger i förhållande till basröret?
Förutom att det skall väl gå igenom ett av dem?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster