Kloning av OA51 återigen...

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-05 12:18

På samma sätt har OA 52 har byggts under lång tid, och har väl haft olika material i lådan allteftersom. Är det nån som hört talas om olika ljudkvalitet från tidiga och sena lådor där? Och de är ju alla orginallådor.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-05-05 18:51

Angående att jag har funderingar om man skulle behöva ändra måtten, baseras på att det är olika tjocklek på materialen, VÄL?
Detta medför i sådana fall volymavvikelse för klonerna.
Jag har inte räknat på hur stor volymdifferensen skulle bli, men antar att den inte skulle bli för stor. Kanske påverkar det "väl"ljudet?
Paa.
Skulle vara bra att få det bekräftat, då det borde bli enklare att bygga ett par kloner i MDF. Det kanske inte är någon hörbar skillnad, eller till det bättre, vilket ju vore suveränt.

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2007-05-05 23:59

Angående materialtjockleken så har jag använt samma tjocklek i
MDF:en jag byggt med som i originallådan.
16mm om jag inte är felunderrättad?
Den ringa ändring av volym som skulle bli om man ändrade
på materialtjockleken tror jag är försumbar.
Variationer av elementens egenskaper gör nog ändå att det
inte spelar så stor (eller hörbar) roll.

/Arne

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-05-06 12:36

Ducatiboy! O-f..n! Tack. Inte det där tunna materialet som 60/70-tals lådorna då? Kanon, eget bygge rycker allt närmare. Det blir tummen upp nästa gång jag möter en Ducati på vägarna istället för den vanliga MC-hälsningen. :lol:

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-05-06 17:49

Enligt den tekniska specen så är materialet "16-mm high-density (birch) chipboard + veneer." vilket borde kunna översättas till: 16-mm högdensitets (björk) träfiberskiva + faner.

Jag tror dock att det är viktigare med rätt avstämning och mängd glasull. Jag tyckte mina kloner var lite bassvaga i början innan jag såg att jag slarvat med monteringen av basarna. Det läckte rejält mellan distansringarna och lådorna. 8O

Efter inoljning och slutfinishering så tätade jag ordentligt och nu har jag ställt undan subben :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-06 18:11

Äntligen fick man lite kvitto att minnet inte svikar helt och hållet. Det var ju det jag hävdade att det var något björk...

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2007-05-06 21:48

Flamenco skrev:Ducatiboy! O-f..n! Tack. Inte det där tunna materialet som 60/70-tals lådorna då? Kanon, eget bygge rycker allt närmare. Det blir tummen upp nästa gång jag möter en Ducati på vägarna istället för den vanliga MC-hälsningen. :lol:

Du kunde ha fått hälsa på mig i går, jag var en sväng i Motala.
Fast vid golfbanan hade jag inte hälsat, det gör man inte i 160... :lol:

Snart dags att komma o provlyssna?

/Arne

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-05-07 16:59

RogerGustavsson skrev:Äntligen fick man lite kvitto att minnet inte svikar helt och hållet. Det var ju det jag hävdade att det var något björk...

;)

Enligt Larsens hemsida tillverkas både oa58 och oa52.3 i MDF. Och de 60-talare jag varit i kontakt med har varit i någon sorts spånskiva, iaf alla icke fanerade varianter jag öppnat upp (2 st oa12, idag oa12.3 faktiskt!). De fanerade varianterna är svårare att uttala sig om p g a spärrfaneringen!

Nu så tänker jag sluta prata om lådmaterialval i gamla Carlssonhögtalare i den här tråden - jag vet inte mer än det jag hittills sagt! Så jag får istället pusha på flamenco: Alltid kul att se världens snyggaste högtalare återskapas! :D

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
wendel

Inläggav wendel » 2007-05-08 07:53

Då var det dags att sätta sågen i lådorna. Jag trodde det här momentet skulle
bli det svåraste. Funderade länge på om man skulle använda styrskenor och
andra hjälpmedel för att få snittet rakt. Bestämde mig slutligen för att såga på
fri hand och det visade sig att det var inte så himla knepigt, bara man är
noggrann och metodisk. Sågen drar aningen snett när jag sågar ett så här
långt snitt, men om man skiftar och sågar från andra hållet drar den tillbaka.

Bild

Var också intresserad av att se (inifrån lådan) hur limningen blivit. Några lim-
skarvar verkade ha misstänkt lite lim kvar (sett utifrån) trots att jag tagit på
flödigt. Hade nog slarvat lite med att inte låta limmet suga in tillräckligt innan
delarna tvingats ihop. Jag kommer att täta inifrån med någon fogmassa som
finns i förrådet för att vara på säkra sidan.

Båda lådorna sågade. Resultatet blev inte alls så illa. Max 1mm glipa innan
slipning vid test mot skivan som skall bli baffel.

Bild

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2007-05-08 08:14

paa skrev:På samma sätt har OA 52 har byggts under lång tid, och har väl haft olika material i lådan allteftersom. Är det nån som hört talas om olika ljudkvalitet från tidiga och sena lådor där? Och de är ju alla orginallådor.

Mina OA52 är i MDF ,och det är en tidig modell!

/s 8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-05-08 08:39

wendel skrev:Var också intresserad av att se (inifrån lådan) hur limningen blivit. Några lim-
skarvar verkade ha misstänkt lite lim kvar (sett utifrån) trots att jag tagit på
flödigt. Hade nog slarvat lite med att inte låta limmet suga in tillräckligt innan

Funkar bra att klämma dit vitlim från insidan och smeta ut det in i skarvarna med ett finger.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
wendel

Inläggav wendel » 2007-05-08 12:23

Naqref™ skrev:
wendel skrev:Var också intresserad av att se (inifrån lådan) hur limningen blivit. Några lim-

Funkar bra att klämma dit vitlim från insidan och smeta ut det in i skarvarna med ett finger.

OK, tack. Skall prova det istället.

Vad är enklaste sättet att spänna ihop lådan med baffeln utan att det glider? Inser att man kan ha det avsågade hörnet som mothåll, men det glider väl
ändå. Skall man bygga en enkel jigg, eller?

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-05-08 12:35

Det där ser ju kanonfint ut!

Om du inte ska fanera så räcker det nog att lägga baffeln plant med lådan ovanpå och pressa för hand i en kvart ungefär. Vitlimmet fäster ganska fort och kan sen härda utan press.

Jag använde en jigg men det var för att jag ändå behövde den för faneringen senare.

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-05-08 14:01

Det där ser ju riktigt bra ut, känns inte som mina blir sådär bra... Kul att se bilder och få info under arbetets gång. Jag har tagit bilder under mitt arbete med mina kloner, men ni kommer få se allt på en gång när jag är helt färdig sen.... kan tyvärr dröja ett tag, det viktigaste - dom dyra elementen, har jag inte råd med ännu. Mitt nästa steg är att fästa baffeln på lådan, jag tänkte limma Och skruva! Svårt o veta exakt var man ska borra och sen skruva eftersom baffeln är mycket större än lådan innan man har sågat bort det överflödiga.

Användarvisningsbild
wendel

Inläggav wendel » 2007-05-08 14:33

FS skrev:Det där ser ju kanonfint ut!

Om du inte ska fanera så räcker det nog att lägga baffeln plant med lådan ovanpå och pressa för hand i en kvart ungefär. Vitlimmet fäster ganska fort och kan sen härda utan press.

Tack. Tror den där lösningen är lite för enkel. Tror jag kommer att hitta på nåt liknande en jigg, åtminstone funktionsmässigt.

Robinox skrev:Det där ser ju riktigt bra ut, känns inte som mina blir sådär bra...

Tack. Tricket för att få det att se bra ut är att använda en dålig kamera (min SE K700) :D
Senast redigerad av wendel 2007-05-08 15:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-08 14:33

Robinox skrev:Det där ser ju riktigt bra ut, känns inte som mina blir sådär bra... Kul att se bilder och få info under arbetets gång. Jag har tagit bilder under mitt arbete med mina kloner, men ni kommer få se allt på en gång när jag är helt färdig sen.... kan tyvärr dröja ett tag, det viktigaste - dom dyra elementen, har jag inte råd med ännu. Mitt nästa steg är att fästa baffeln på lådan, jag tänkte limma Och skruva! Svårt o veta exakt var man ska borra och sen skruva eftersom baffeln är mycket större än lådan innan man har sågat bort det överflödiga.
Varför tänker du skruva? Om limmet spricker och skakar loss så kommer skruvarna att göra det också! Dessutom kommer skruvskallarna förr eller senare att synas under lacken, om du inte fanerar lådan.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-05-08 19:41

Jag tänker skruva och limma eftersom jag inte har någon pressjigg, och inte tänker bygga någon, sen känns det som att endast lim inte skulle hålla ihop spånskivor så bra..

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-05-08 23:44

Ett tips om man inte vill använda sig av skruv är ju att använda bafflar än vad som behövs. På så sätt slipper man tänka på att få dem perfekt från början eftersom de trimmas ner till en bra storlek efteråt. :)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-09 07:34

Robinox skrev:Jag tänker skruva och limma eftersom jag inte har någon pressjigg, och inte tänker bygga någon, sen känns det som att endast lim inte skulle hålla ihop spånskivor så bra..

Nja, det är ju just limmet som håller ihop spånskivorna i sig.... Skruv, plugg, chips och liknande är ofta till för att hålla ihop/fixera det hela innan limmet härdat. Det är ju inga PA-lådor som ska slängas hit och dit.

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-05-10 00:55

Slartibartfast skrev:Ett tips om man inte vill använda sig av skruv är ju att använda bafflar än vad som behövs. På så sätt slipper man tänka på att få dem perfekt från början eftersom de trimmas ner till en bra storlek efteråt. :)

[slrt]

Kan du förklara igen, förstod inte riktigt. Kanske saknas nåt ord där?

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-05-10 08:15

Robinox skrev:
Slartibartfast skrev:Ett tips om man inte vill använda sig av skruv är ju att använda bafflar än vad som behövs. På så sätt slipper man tänka på att få dem perfekt från början eftersom de trimmas ner till en bra storlek efteråt. :)

[slrt]

Jag gissar på ordet större mellan använda och bafflar. :wink:

Jag använde träplugg för att fixera skivorna vid limning. Stiften på bilden nedan har samma diameter som pluggarna och gör det väldigt smidigt att märka ut var plugghålen ska borras genom att man borrar den ena skivan, sätter i stiften och trycker till på den andra skivan. Sen borrar man i märkena.
Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-10 09:54

Var köper man såna där märkstift?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-05-10 10:03

De brukar väl kunna köpas där man köper träplugg?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-05-10 10:15

Vilken järn/trä-handel som helst med självrespekt har sådana.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-05-10 11:21

FS skrev:
Robinox skrev:

[slrt]

Jag gissar på ordet större mellan använda och bafflar. :wink:

Helt korrekt! Alltså att använda en större skiva än "precis den storleken baffeln ska vara i" för att sedan såga ner den till den korrekta storleken. Sorry!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-10 11:29

paa skrev:Var köper man såna där märkstift?

Clas Ohlson 20-1013-6, 20-1013-8 eller 20-1013-10.

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2007-05-10 14:35

paa skrev:Var köper man såna där märkstift?

Eller på Biltema, 20-190.

Det är en sats med borr, borrstopp, 4 markeringsstift och pluggar.
För det facila priset av 19,90.
(Fast du har väl ganska långt till Biltema!)

(Försökte länka, men är inte bra på det.)

/ Conny

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-05-10 17:21

Det ser ut att bli bra finish på bygget.
Angående den avskiljande delens hål.
Vilket antal och vilken diameter skall dessa ha?
Blir det tokigt med luftens strömningshastighet ex.vis om man använder fler hål med mindre diameter, men med samma area totalt.
Har det någon betydelse hur hålen ligger i förhållande till basröret?
Förutom att det skall väl gå igenom ett av dem?

Användarvisningsbild
wendel

Inläggav wendel » 2007-05-10 19:18

Flamenco skrev:Angående den avskiljande delens hål.
Vilket antal och vilken diameter skall dessa ha?

3st a 74mm diameter. Se tråden "Förlängning av port i OA 51.3" på Carlssonplanet.

Flamenco skrev:Har det någon betydelse hur hålen ligger i förhållande till basröret?
Förutom att det skall väl gå igenom ett av dem?

Man kan se ungefär hur de ligger med hjälp av de bilder som finns här på forumet och på Carlssonplanet, om man vill efterlikna originalet. Jag försökte centrera detta hål efter basrörets placering.

Jag har aldrig sett eller hört OA-51 i verkligheten utan jag har studerat allt som finns om OA-51 på Faktiskt.se och Carlssonplanet för att få reda på hur jag skall bygga. Hur likt originalet det kommer att bli får andra bedöma. Min förhoppning är att det blir bra ljud i mina.

Användarvisningsbild
wendel

Inläggav wendel » 2007-05-16 08:43

Efter en liten paus har bygget fortsatt med slipning av det snedsågade snittet. Jag använde en förenklad variant på slipskiva (eller vad man skall kalla det) med en bit slippapper limmat på en smal skiva och skivor lagda intill. Det är första gången jag använt den här metoden och jag blev förvånad hur skarpa kanter man får.

Bild

Jag har beställt hem terminalerna ANP1 och ANP5 från HifiKit, mest för att jag inte visste vilken av dem som skulle bli bäst. Tycker att det lutar åt ANP5 (den mindre) för att terminalen inte skall bli så dominerande. Då kan man dock inte föra in basreflexröret genom hålet för terminalen. Skall man i så fall sätta dit röret innan man limmar på baffeln (det går inte att få in röret genom det framtida hålet för baselementet, det blir för trångt att vrida det på plats)? Någon som har synpunkter på detta?

Bild

Har ännu inte funderat klart på exakt hur jag skall limma på baffeln...

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati