JustAudioMagic skrev:
en intressant fråga kommer då upp, hade du märkt ngt "fel" om du inte använt den metoden o bara lyssnat?
Jag luter mer och mer åt att skillnaden mellan "öronfolket" och "mätnissarna" är att de som lyssnar söker efter mer och mer ljud hela tiden, medan de som mäter söker efter mindre och mindre ljud.
Hmmm, hur skall jag förklara, när lyssnare byter grejor (rör, OP-ampar, sladdar) så försöker de höra om det blev mer ljud nånstans. Kallas ofta bättre då. Mer kropp, snärtigare bas, tydligare diskant, mer mellanregister och så vidare. Eftersom man inte mäter så spelar styrkan en väldig roll. Om nån ändring ger starkare ljud så är det genast bättre, även om själva kvaliten på ljudet är lägre. Upplevelsefaktorn styr helt, hur skivan är inspelad är underordnat.
Mätnissarna har redan för mycket ljud, både det som kommer från skivan, och apparatljudet. (den s.k. färgningen) Man mäter och mäter, och försöker bli av med ljud som man inte vill ha. Inte försöker få mer ljud man vill ha. Kallas också ofta bättre då. Det är redan minst 112 procent ljud, och de sista 12 vill man bli av med. Eftersom man mäter spelar nivån ingen roll, starkare ljud är just bara starkare. Det är själva kvaliten på signalen man är ute efter, eller ursprungstroheten, exakt som skivan är inspelad.
De CD-skivor som "öronfolket" köper är alltså egentligen inte helt fulla med ljud, det är bara 70-80 procent av önskat ljud inspelat. Resten vill man att anläggningen lägger till, i form av apparatljud då. Man jagar boxar med ett "sound", eller använder separata "soundboxar" som equalizers eller tonkontroller flitigt.
De CD-skivor som mätnissarna köper innehåller däremot redan 100 procent av det som önskas, alla apparatljud som läggs till är av ondo. Equalizers eller tonkontroller brukar vara bannlysta, eller i vart fall sparsamt använda.
Jag har sett det här upplägget så många gånger nu att det skulle kunna bli en bok, om inte PUL hindrade mig ......
Någon som känner igen sig, eller andra? Är jag helt ute med en cykel på isen?
.
ⓘ De gustibus non est disputandum.