Moderator: Redaktörer
Hedlund skrev:Brukar göra som Norman, men löda ändan så att alla kardeler får en bra kontakt.
Kan inte peka på om det skulle ha någon påverkan på ljudet, men jag tror på parollen "less is more" så jag skippar gärna en kontakt om det går.
Svante skrev:Jag tycker ju att bananer är ungefär det sämsta man kan sätta i högtalaränden. Trillar de ur så blir det ju nästan garanterat kortis.
Nu kör jag skruvat.
Haakan_W skrev:Svante skrev:Jag tycker ju att bananer är ungefär det sämsta man kan sätta i högtalaränden. Trillar de ur så blir det ju nästan garanterat kortis.
Nu kör jag skruvat.
om dom ramlar ur är det ju riktigt riktigt dåliga bananer...dom bananer jag använder mig av (förutom dom man äter upp) sitter så det nästan känns som om man kommer ha sönder nånting

Svante skrev:Hedlund skrev:Brukar göra som Norman, men löda ändan så att alla kardeler får en bra kontakt.
Kan inte peka på om det skulle ha någon påverkan på ljudet, men jag tror på parollen "less is more" så jag skippar gärna en kontakt om det går.
Man ska inte förtenna en kabel som ska skruvas, har jag lärt mig. Kanske gäller det mest starkström, men med tiden blir det iaf glappkontakt om man gör så. Elektrikern förklarade det med att tennet "kallflyter" (vad nu det innebär) så att det till sist blir glapp.
Iofs har man väl lite längre tidsperspektiv när det gäller fasta elinstallationer, och det rör sig väl om nåt tiotal år innan det blir problem.
Så se till att få med alla kardeler i stället.
Hedlund skrev:Stämmer inte riktigt.
"Kallflytning" sker bara i material som är homogena t.ex. aluminium som är ett vanligt material i starkströmskablar som ska transportera mycket ström. Har haft några glappkontakt på min firma och det både osar, blir vamt och brinner. Inte bra alls.
Men för våra behov är det inga bekymmer tror jag eftersom man har ett så tunnt lager tenn att man mer eller mindre skruvar mot kopparen.
Sen är vi nog sådana av vår natur att ingen har ro att låta kabeln sitta så länge att det hinner uppkomma några bekymmer (+20 år ca.)
Svante skrev:I elinstallationer är det ett reellt problem iaf, det har jag sett med egna ögon. Det kan iofs vara så att tidsperspektivet är för långt för hifi, man skruvar nog ur sladden oftare än vart 10:e år, som regel.
Svante skrev:
Har ni sett den här förresten, apropå ingenting?
GrodanB skrev:Hmm... anledningen jag fick varför man inte skall löda ihop kardelerna när man skruvar var att tenn kristaliseras under tryck... Skulle därför tappa ledningsförmåga och led till glapp(?)...
hmmm... undra om något är sannt...
KTH materialteknik kanske kan svara? (någon som känner någon?)
Kaffekoppen skrev:Svante,
vad är det för sunkbananer du använt?
Klart det skall lödas till bananer för kontakteringen. De skall dessutom sitta som berget om man har bananer som passar till högtalaren. Det finns ju olika grovlekar och väljer man fel och skiten sitter slappt så...
En del vänder kontakten uppåt för att tunga kablar inte skall dra ur kablarna, men det ger ju i sin tur brottpåkänningar...
Kaffekoppen skrev:Svante,
Hedlund skrev:Den var riktigt bra...
Men kanske inte helt åt pipsvängen ändå.
Jag kör min internet uppkoppling via adaptrar ut i elnätet i hela huset.
Månne detta vara en senare generation ???
Richard skrev:Ljudmässigt, enligt mina experiment ( subjektivt ) är det ljudmässigt bästa, i fallande ordning:
1. Kablarna lödda direkt
2. Hårt skruvade kontakter på ren kopparkabel
3. Lödda banankontakter
4. Hårt skruvade kontakter på förtennt kopparkabel
5. Skruvade banankontakter
Med reservation för subjektiva placeboeffekter.
UrSv skrev:Richard skrev:Ljudmässigt, enligt mina experiment ( subjektivt ) är det ljudmässigt bästa, i fallande ordning:
1. Kablarna lödda direkt
2. Hårt skruvade kontakter på ren kopparkabel
3. Lödda banankontakter
4. Hårt skruvade kontakter på förtennt kopparkabel
5. Skruvade banankontakter
Med reservation för subjektiva placeboeffekter.
Har du testat allt det där på samma anläggning under samma förutsättningaroch lyckats rangordna dem på det sättet med någon form av tillförlitlighet?
Jag är imponerad, jag hör inte ens skillnad på min vanliga flerkardeliga högtalarkabel och EKK.
Svante skrev:Kaffekoppen skrev:Svante,
Spelar ingen roll, man ska ju kunna dra ur dem med vilje och lägga dem på golvet utan risk för kortis, väl?
Högtalarsladden är ju kopplad till en pryl som kan ge tiotals ampere och att det hamnar på två kontakter som kan slinta ihop är ju bara dumt.
Det finns en anledning till att inte proffsen använder bananer.
Richard skrev:( Skillnaden mellan flertrådig högtalarkabel och EKK är liten, men klart hörbar. )
Svante skrev:Richard skrev:( Skillnaden mellan flertrådig högtalarkabel och EKK är liten, men klart hörbar. )
Ja, jag vet snart inte hur jag ska hantera sånt här längre.
Öppna tester av små skillnader är i stort sett värdelösa. De kan visa precis vad som helst. Jag känner mig tjatig som upprepar det gång på gång, men det poppar ju upp gång på gång, så jag får väl lov attl vara det.
Jag menar inte att man ska låta bli att prova sånt här öppet om man nu känner för det, men alla borde prova att göra blinda tester också. Och alla borde lära sig att inte tro på den som beskriver att de hör svårförklarliga saker i öppna tester. Alltså, upplevelsen kan man ju tro på, men inte på att den verkliga hörbara skillnaden finns där. Det kan man bara visa i blindtester.
Alla borde också lära sig tvivla på sin egen förmåga att höra objektivt i närvaron av andra distraherande intryck. Som McGurk.
Kaffekoppen skrev:De bananer jag använt slinter minsann inte. Seså.. har du verkligen provat dig fram innan du uttalar dig?
Svante skrev:
En sak till som är pucko är att det går att fasa högtalarna fel.
Svante skrev:Kaffekoppen skrev:De bananer jag använt slinter minsann inte. Seså.. har du verkligen provat dig fram innan du uttalar dig?
Med olika bananer menar du? Jodå, jag har någ provat både en och annan banan. Jag betvivlar inte att det finns såna som sitter fast. Däremot betvivlar jag att det finns sådana som man kan lägga på golvet utan kortslutningsrisk.
En sak till som är pucko är att det går att fasa högtalarna fel.
Richard skrev:Framför allt skall man inte underskatt den stora risk, det ju innebär, med en banan utslängd på golvet, tänk för jösse namn på halkrisken!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster