Skruva fast själva sladden bara!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Skruva fast själva sladden bara!

Inläggav Max_Headroom » 2007-05-06 19:43

Ja, som ni säkert har sett på såväl hötalare som förstärkare så förekommer terminaler där man skruvar fast själva sladden. Ingen banankontakt eller motsvarande behövs! Frågan är nu:

Hur bra är det egentligen, på en skala? Är bananer bättre?

Vi förutsätter förståss att vi skruvat åt kabeln ordentigt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-06 20:02

Med tanke på tråden om inbränning av kablar, verkar det bästa vara att löda fast kabeln inne på delningsfiltret (och i förstärkaränden...). Lödda bananer eller knivbananer "känns" bättre än fastskruvade kablar.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-05-06 20:08

jag brukar skruva kabeln direkt. Mest p.g.a. lathet, det är ju jobbigt att löda bananer (för att inte tala om att släpa sig iväg och köpa dom).

Den nackdel jag kan tänka mig är att alla kardeler inte får lika bra kontakt och att man då förvärrar disten som uppkommer genom att elektroner hoppar mellan kardelerna, men detta tror jag ligger långt under brusgolvet och vad man kan höra.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-06 21:03

Brukar göra som Norman, men löda ändan så att alla kardeler får en bra kontakt.
Kan inte peka på om det skulle ha någon påverkan på ljudet, men jag tror på parollen "less is more" så jag skippar gärna en kontakt om det går.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-06 21:04

Jag tycker ju att bananer är ungefär det sämsta man kan sätta i högtalaränden. Trillar de ur så blir det ju nästan garanterat kortis.

Nu kör jag skruvat.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-05-06 21:06

Finns det "kniv-gafflar"?

/en john som inte menar bestickvarianten

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-06 21:07

Hedlund skrev:Brukar göra som Norman, men löda ändan så att alla kardeler får en bra kontakt.
Kan inte peka på om det skulle ha någon påverkan på ljudet, men jag tror på parollen "less is more" så jag skippar gärna en kontakt om det går.

Man ska inte förtenna en kabel som ska skruvas, har jag lärt mig. Kanske gäller det mest starkström, men med tiden blir det iaf glappkontakt om man gör så. Elektrikern förklarade det med att tennet "kallflyter" (vad nu det innebär) så att det till sist blir glapp.

Iofs har man väl lite längre tidsperspektiv när det gäller fasta elinstallationer, och det rör sig väl om nåt tiotal år innan det blir problem.

Så se till att få med alla kardeler i stället.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-05-06 21:08

Svante skrev:Jag tycker ju att bananer är ungefär det sämsta man kan sätta i högtalaränden. Trillar de ur så blir det ju nästan garanterat kortis.

Nu kör jag skruvat.

om dom ramlar ur är det ju riktigt riktigt dåliga bananer...dom bananer jag använder mig av (förutom dom man äter upp) sitter så det nästan känns som om man kommer ha sönder nånting

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-06 21:12

Haakan_W skrev:
Svante skrev:Jag tycker ju att bananer är ungefär det sämsta man kan sätta i högtalaränden. Trillar de ur så blir det ju nästan garanterat kortis.

Nu kör jag skruvat.

om dom ramlar ur är det ju riktigt riktigt dåliga bananer...dom bananer jag använder mig av (förutom dom man äter upp) sitter så det nästan känns som om man kommer ha sönder nånting

Mja... Alltså meningen med en kontakt är ju att man ska kunna dra ur den. Att man ska behöva stänga av förstärkaren innan man använder den är liksom vansinne tycker jag. Lite som att man skulle ha hankontakter i båda ändarna på en 230-kabel.

Har ni sett den här förresten, apropå ingenting?

Bild
Senast redigerad av Svante 2007-05-06 23:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-06 21:13

Svante skrev:
Hedlund skrev:Brukar göra som Norman, men löda ändan så att alla kardeler får en bra kontakt.

Man ska inte förtenna en kabel som ska skruvas, har jag lärt mig. Kanske gäller det mest starkström, men med tiden blir det iaf glappkontakt om man gör så. Elektrikern förklarade det med att tennet "kallflyter" (vad nu det innebär) så att det till sist blir glapp.

Iofs har man väl lite längre tidsperspektiv när det gäller fasta elinstallationer, och det rör sig väl om nåt tiotal år innan det blir problem.

Så se till att få med alla kardeler i stället.

Stämmer inte riktigt.
"Kallflytning" sker bara i material som är homogena t.ex. aluminium som är ett vanligt material i starkströmskablar som ska transportera mycket ström. Har haft några glappkontakt på min firma och det både osar, blir vamt och brinner. Inte bra alls.

Men för våra behov är det inga bekymmer tror jag eftersom man har ett så tunnt lager tenn att man mer eller mindre skruvar mot kopparen.

Sen är vi nog sådana av vår natur att ingen har ro att låta kabeln sitta så länge att det hinner uppkomma några bekymmer (+20 år ca.)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-06 21:17

Hedlund skrev:Stämmer inte riktigt.
"Kallflytning" sker bara i material som är homogena t.ex. aluminium som är ett vanligt material i starkströmskablar som ska transportera mycket ström. Har haft några glappkontakt på min firma och det både osar, blir vamt och brinner. Inte bra alls.

Men för våra behov är det inga bekymmer tror jag eftersom man har ett så tunnt lager tenn att man mer eller mindre skruvar mot kopparen.

Sen är vi nog sådana av vår natur att ingen har ro att låta kabeln sitta så länge att det hinner uppkomma några bekymmer (+20 år ca.)

I elinstallationer är det ett reellt problem iaf, det har jag sett med egna ögon. Det kan iofs vara så att tidsperspektivet är för långt för hifi, man skruvar nog ur sladden oftare än vart 10:e år, som regel.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-06 21:25

Svante skrev:I elinstallationer är det ett reellt problem iaf, det har jag sett med egna ögon. Det kan iofs vara så att tidsperspektivet är för långt för hifi, man skruvar nog ur sladden oftare än vart 10:e år, som regel.

Stämmer gott.
Efter att ha haft några stycken glappkontakt som beror på just kallflytning så får elfriman som sköter våra elinstallationer efterdra alla större inkopplingar.
Stog själv jämte när vi fick kortslutning på en 320 Amperes anslutning.
Fy faan vad rädd jag blev. Höll på att svimma och fick sätta mig ner.

Kanske kan vara intressant information att dessa kablar alla var i aluminium och att dom suttit där i över 40 år.
Bara så att man får en uppfattning om när man bör titta över sådana här problem om man skulle behöva det.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-05-06 21:53

Det där med kallflytningar har väll att göra med att tennet på kablarna kommer att röra på sig med tiden och orsaka glapp men som tidigare nämts så tror jag vi inte behöver oroa oss så mycket över det.

Samma gäller om man lägger en tung kabel över en kant, kabelns isolering kommer att pressas sönder av vikten = en typ av Kallflytning.
Skulle väll kunna vara så att det negativa med förtennade ändar är väll att dom bli hårdare än otennade ändar och kanske då lite svårare att få terminalklämman att pressa ordentligt på kardelerna. Har märkt det på min gamla Pioneer reciver men så är ju också klämmornas "rattar" av plast och skitdåliga. Men det känns liksom som om att det blir mer kontakt då man kör otennat. Man kan pressa fast kabeln mer.

Vh// Matte. :)

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2007-05-07 09:01

Hmm... anledningen jag fick varför man inte skall löda ihop kardelerna när man skruvar var att tenn kristaliseras under tryck... Skulle därför tappa ledningsförmåga och led till glapp(?)...

hmmm... undra om något är sannt...

KTH materialteknik kanske kan svara :)? (någon som känner någon?)

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-07 10:29

Svante skrev:
Har ni sett den här förresten, apropå ingenting?

Bild

Den var riktigt bra...
Men kanske inte helt åt pipsvängen ändå.
Jag kör min internet uppkoppling via adaptrar ut i elnätet i hela huset.
Månne detta vara en senare generation ??? :lol:

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-07 10:33

GrodanB skrev:Hmm... anledningen jag fick varför man inte skall löda ihop kardelerna när man skruvar var att tenn kristaliseras under tryck... Skulle därför tappa ledningsförmåga och led till glapp(?)...

hmmm... undra om något är sannt...

KTH materialteknik kanske kan svara :)? (någon som känner någon?)

Intressant teori och frågeställning.
Vet inte om du sett det men jag mätte på just kontakt förmåga, och då även lödning, så det vore en smal sak att mäta på detta också.
Säg till om det finns intresse så tar jag tag i det...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-07 12:41

Svante,

vad är det för sunkbananer du använt?

Klart det skall lödas till bananer för kontakteringen. De skall dessutom sitta som berget om man har bananer som passar till högtalaren. Det finns ju olika grovlekar och väljer man fel och skiten sitter slappt så...

En del vänder kontakten uppåt för att tunga kablar inte skall dra ur kablarna, men det ger ju i sin tur brottpåkänningar...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-07 13:54

Kaffekoppen skrev:Svante,

Klart det skall lödas till bananer för kontakteringen. De skall dessutom sitta som berget om man har bananer som passar till högtalaren. Det finns ju olika grovlekar och väljer man fel och skiten sitter slappt så...

En del vänder kontakten uppåt för att tunga kablar inte skall dra ur kablarna, men det ger ju i sin tur brottpåkänningar...

Ljudmässigt, enligt mina experiment ( subjektivt ) är det ljudmässigt bästa, i fallande ordning:

1. Kablarna lödda direkt
2. Hårt skruvade kontakter på ren kopparkabel
3. Lödda banankontakter
4. Hårt skruvade kontakter på förtennt kopparkabel
5. Skruvade banankontakter

Med reservation för subjektiva placeboeffekter.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-07 16:59

Spelar ingen roll, man ska ju kunna dra ur dem med vilje och lägga dem på golvet utan risk för kortis, väl?

Högtalarsladden är ju kopplad till en pryl som kan ge tiotals ampere och att det hamnar på två kontakter som kan slinta ihop är ju bara dumt.

Det finns en anledning till att inte proffsen använder bananer.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-07 17:00

Hedlund skrev:Den var riktigt bra...
Men kanske inte helt åt pipsvängen ändå.
Jag kör min internet uppkoppling via adaptrar ut i elnätet i hela huset.
Månne detta vara en senare generation ??? :lol:

Jag tror bilden är ett montage. Den heter "ethernetkiller.jpg". :lol:

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-05-07 17:05

Richard skrev:Ljudmässigt, enligt mina experiment ( subjektivt ) är det ljudmässigt bästa, i fallande ordning:

1. Kablarna lödda direkt
3. Lödda banankontakter

Har du testat allt det där på samma anläggning under samma förutsättningaroch lyckats rangordna dem på det sättet med någon form av tillförlitlighet?

Jag är imponerad, jag hör inte ens skillnad på min vanliga flerkardeliga högtalarkabel och EKK.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-07 18:57

UrSv skrev:
Richard skrev:Ljudmässigt, enligt mina experiment ( subjektivt ) är det ljudmässigt bästa, i fallande ordning:

1. Kablarna lödda direkt
3. Lödda banankontakter

Har du testat allt det där på samma anläggning under samma förutsättningaroch lyckats rangordna dem på det sättet med någon form av tillförlitlighet?

Jag är imponerad, jag hör inte ens skillnad på min vanliga flerkardeliga högtalarkabel och EKK.

Även fast du insinuerar att jag är ute på hal is, är det faktiskt ljudmässig skillnad på termineringen, enlig min mening.
Skillnaden är dock mycket liten. Att byta till bättre komponenter i ett delningsfilter ger mångdubbelt större skillnad.

( Skillnaden mellan flertrådig högtalarkabel och EKK är liten, men klart hörbar. )

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-05-07 19:06

Tenn är amorft och kommer att att ge med sig med tiden om det utsätts för större och/eller fluktuerande krafter.

En lösning på problemet (som jag använder i en av min produkter :oops: ) är att spänna fast kardelerna så mycket man kan mekaniskt och därefter löda. Då ser grund inspänningen att det sitter fast och att kontaktytan är stor och avståndet mellan de goda ledarmaterialen är liten. Lodet fungerar som oxideringsskydd och extra låsning av skruvarna.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-07 19:11

Svante skrev:

Spelar ingen roll, man ska ju kunna dra ur dem med vilje och lägga dem på golvet utan risk för kortis, väl?

Högtalarsladden är ju kopplad till en pryl som kan ge tiotals ampere och att det hamnar på två kontakter som kan slinta ihop är ju bara dumt.

Det finns en anledning till att inte proffsen använder bananer.

Proffsen använder iallafall inte skruvmetoden heller ;)

De* använder nedan kontakt för att det skall gå attans snabbt att koppla in och ut och desutom utan att riskera att koppla fel fasmässigt.

De bananer jag använt slinter minsann inte. Seså.. har du verkligen provat dig fram innan du uttalar dig?

Bild

* iallafall gjorde vi det när vi hade västsveriges största mobila discotek :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-07 19:19

Richard skrev:( Skillnaden mellan flertrådig högtalarkabel och EKK är liten, men klart hörbar. )

Ja, jag vet snart inte hur jag ska hantera sånt här längre.

Öppna tester av små skillnader är i stort sett värdelösa. De kan visa precis vad som helst. Jag känner mig tjatig som upprepar det gång på gång, men det poppar ju upp gång på gång, så jag får väl lov attl vara det.

Jag menar inte att man ska låta bli att prova sånt här öppet om man nu känner för det, men alla borde prova att göra blinda tester också. Och alla borde lära sig att inte tro på den som beskriver att de hör svårförklarliga saker i öppna tester. Alltså, upplevelsen kan man ju tro på, men inte på att den verkliga hörbara skillnaden finns där. Det kan man bara visa i blindtester.

Alla borde också lära sig tvivla på sin egen förmåga att höra objektivt i närvaron av andra distraherande intryck. Som McGurk.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-07 19:22

Svante skrev:
Richard skrev:( Skillnaden mellan flertrådig högtalarkabel och EKK är liten, men klart hörbar. )

Ja, jag vet snart inte hur jag ska hantera sånt här längre.

Öppna tester av små skillnader är i stort sett värdelösa. De kan visa precis vad som helst. Jag känner mig tjatig som upprepar det gång på gång, men det poppar ju upp gång på gång, så jag får väl lov attl vara det.

Jag menar inte att man ska låta bli att prova sånt här öppet om man nu känner för det, men alla borde prova att göra blinda tester också. Och alla borde lära sig att inte tro på den som beskriver att de hör svårförklarliga saker i öppna tester. Alltså, upplevelsen kan man ju tro på, men inte på att den verkliga hörbara skillnaden finns där. Det kan man bara visa i blindtester.

Alla borde också lära sig tvivla på sin egen förmåga att höra objektivt i närvaron av andra distraherande intryck. Som McGurk.

Jag menade inte att vara tjatig. I sådana fall ber jag naturligtvis om ursäkt. För mig, och många andra, finns det ofta en hörbar skillnad mellan olika kablar.

Det är dock små skillnader. Att flytta högtalarna en decimeter gör en större skillnad.

( Att montera en precisionsklocka i en cd-spelare ger mycket större ljudmässig skillnad. ) :wink:
Senast redigerad av Richard 2007-05-07 19:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-07 19:23

Kaffekoppen skrev:De bananer jag använt slinter minsann inte. Seså.. har du verkligen provat dig fram innan du uttalar dig?

Med olika bananer menar du? Jodå, jag har någ provat både en och annan banan. Jag betvivlar inte att det finns såna som sitter fast. Däremot betvivlar jag att det finns sådana som man kan lägga på golvet utan kortslutningsrisk.

En sak till som är pucko är att det går att fasa högtalarna fel.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-05-07 19:25

Svante skrev:

Använd då de kontakter som KK länkar till.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-07 19:27

Svante skrev:
Kaffekoppen skrev:De bananer jag använt slinter minsann inte. Seså.. har du verkligen provat dig fram innan du uttalar dig?

Med olika bananer menar du? Jodå, jag har någ provat både en och annan banan. Jag betvivlar inte att det finns såna som sitter fast. Däremot betvivlar jag att det finns sådana som man kan lägga på golvet utan kortslutningsrisk.

Framför allt skall man inte underskatt den stora risk, det ju innebär, med en banan utslängd på golvet, tänk för jösse namn på halkrisken! :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-05-07 19:28

Richard skrev:Framför allt skall man inte underskatt den stora risk, det ju innebär, med en banan utslängd på golvet, tänk för jösse namn på halkrisken! :D

:mrgreen:

Nästa

Återgå till Teknikforum