Montering av diskant?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Montering av diskant?

Inläggav DQ-20 » 2007-05-07 10:41

Jag vill minnas att jag har sett anvisningar om att högtalarelement ibland skall orienteras inbördes på ett viss sätt för att ge lägsta möjliga distortion/interaktion/???. Vad jag avser är att man vrider elementen runt en axel vinkelrätt mot baffeln. Varför gör man så? Jag hade nämligen fått för mig att elektrodynamiska element var ganska symetriska. De ser ju iallafall ganska symmetriska ut.

Undrar,

/D

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-07 11:07

Har hänt att jag mätt ur alla möjliga vinklar på diskanter för att se hur kanterna ger diffraktion och även för att kontrollera spridningsmönstret.
Aldrig har jag sett att ett traditionellt elektrodynamiskt element sprider annat än symetriskt. Så i mina öron låter påståendet lite underligt...

Det enda som jag spontant skulle kunna härleda skillnaderna till så är det om fronten på elementet är osymetriskt. Då kan det skilja något, men det enda element som jag sett som har en medvetet osymetrisk front kommer från Morel.

Kan en front med tre skruvar kunna påverka något ?
Knappast troligt, och knappast mätbart.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-07 11:38

Vid produktionen av Carlsson OA-51 mätes varje exemplar. Orienteringen av basmellanregisterelementet avgjordes efter hur bra tonkurvan såg ut. Diskantenelementet roterades inte. Har mätt Martin Persson Miniring och Magneplanar Tympani i den riggen. Båda hade krokigare kurvor än Carlsson OA-51... (fast Tympani ska man inte mäta på så nära håll som 1 meter)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-05-07 11:55

Hedlund skrev:Har hänt att jag mätt ur alla möjliga vinklar på diskanter för att se hur kanterna ger diffraktion och även för att kontrollera spridningsmönstret.
Aldrig har jag sett att ett traditionellt elektrodynamiskt element sprider annat än symetriskt. Så i mina öron låter påståendet lite underligt...

Det enda som jag spontant skulle kunna härleda skillnaderna till så är det om fronten på elementet är osymetriskt. Då kan det skilja något, men det enda element som jag sett som har en medvetet osymetrisk front kommer från Morel.

Kan en front med tre skruvar kunna påverka något ?
Knappast troligt, och knappast mätbart.

Förklaringen skulle ligga i interaktioner mellan det som ligger bakom baffeln. Akustiskt eller magnetiskt.

/D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-07 12:36

Vävningen på membranet

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-07 13:00

Dahlqvist skrev:Förklaringen skulle ligga i interaktioner mellan det som ligger bakom baffeln. Akustiskt eller magnetiskt.

/D

Låter lite märkligt ändå.
Allt är naturligtvis möjligt, men vad skulle kunna påverka akustiskt eller magnetiskt genom att vrida elementet ?
99% av alla magneter jag känner till är både akustiskt och magnetiskt symetriska på baksidan.
Snett monterad talspole ???
Kanske men inte troligt...
Har i.o.f. fått det från Seas på en laddning diskanter, men då mätte allt helt åt pipsvängen och med stora variationer från diskant till diskant.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-07 13:06

Syns inte mitt korrekta inlägg? 8O

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-07 13:51

Kaffekoppen skrev:Syns inte mitt korrekta inlägg? 8O

Jo, men det slog mig inte att du menade allvar 8)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-05-07 15:07

Kaffekoppen skrev:Vävningen på membranet

OK. (En konstsilkesdome har ju vävt membran). Fast jag undrar i såfall varför man roterade OA51:ans basmembran. För det var väl inte väv, eller?

/D

PS. Jag vill bara understryka att jag kan vara ute helt och cykla...

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-07 15:33

Dahlqvist skrev:
Kaffekoppen skrev:Vävningen på membranet

OK. (En konstsilkesdome har ju vävt membran). Fast jag undrar i såfall varför man roterade OA51:ans basmembran. För det var väl inte väv, eller?

/D

PS. Jag vill bara understryka att jag kan vara ute helt och cykla...

Nej, säkert inte.
Låter hur som helst väldigt suspekt, men eftersom det rör sig om Carlsson högtalare kunde du slänga ut frågan på Carlsson Illuminati och se om det är någon som vet något...

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-05-07 15:36

Det är för övrigt liknande på Ino Audios element och högtalare.

Jag ser det som helt naturligt att ett element ger olika spridningsmönster beroende på hur det är vridet. Detta eftersom t.ex. infästningen påverkar, bara för att nämna en liten detalj i det stora hela...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-07 15:44

Bamsefar skrev:Det är för övrigt liknande på Ino Audios element och högtalare.

Jag ser det som helt naturligt att ett element ger olika spridningsmönster beroende på hur det är vridet. Detta eftersom t.ex. infästningen påverkar, bara för att nämna en liten detalj i det stora hela...

Vaa...
Limmar du inte elementen ???

Är ganska dålig på elementen till Carlssons högtalare, men har en aning om att där sitter Scan-Speak i OA51 (rätta mig om jag har fel) och då borde dom inte behöva vrida p.g.a. infästningen i.a.f. ???

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-07 15:54

Det finns fler anledningar än just vävningen, men det inlägget stämmer. Förvånande nog :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-05-07 16:01

Hedlund skrev:Limmar du inte elementen ???

Jag limmar ingenting om jag får be ;)

Men om du kan garantera (!) att limmet läggs med 100% precision och således bildar en absolut homogen massa, ja då är du bra ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-07 16:10

Bamsefar skrev:
Hedlund skrev:Limmar du inte elementen ???

Jag limmar ingenting om jag får be ;)

Men om du kan garantera (!) att limmet läggs med 100% precision och således bildar en absolut homogen massa, ja då är du bra ;)

Nä, jag kladdar ganska fritt :?
Själv bygger jag bara för mitt eget behov och mitt höga nöjes skull och har inte något 100% behov av att det måste vara exakt lika hela tiden.
Men har man en gång haft hörbara vibrationer från en bristfällig montering och hittat en lösning med lim så får det hänga med tills man hittar något bättre.
Kör med Dynaudios LX2 och det fungerar ypperligt.
Men det används bara vid slutmonteringen när allt är färdigkonstruerat.
Det blir för kladdigt att ha limmet på plats under konstruktionsarbetet.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-07 16:30

Ytterliggare en parameter: de diskanter som har petskydd har en bestämd riktning på hur de skall monteras för bästa spridning, se tex Seas H535, Seas H534 eller varför inte piP-diskanten..

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-05-07 21:35

Kvalitén på SS18W8542 var på den tiden "varierande"...

Det var ju "handmade" :D

Alla element mättes och kontrollerades... vissa element var inte tillräckligt bra helt enkelt (m a p dess övre frekvensgång) (att de även orienterades utifrån mätningen visste jag inte dock.)

Mvh

/Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-08 07:24

När det gäller OA-51. Var lite lustigt att man mätte högtalarna i den rätt bullriga verkstaden. John Larsen sa att det bara vid få tillfällen störde mätningarna. Det användes gatingteknik.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-08 07:39

RogerGustavsson skrev:När det gäller OA-51. Var lite lustigt att man mätte högtalarna i den rätt bullriga verkstaden. John Larsen sa att det bara vid få tillfällen störde mätningarna. Det användes gatingteknik.

Det var en lustig kommentar av herr Larsen...
Gating kan bara ta bort effekterna av reflexer i rummet som skulle kunna störa mätningarna, inte buller som redan finns där.
Det kommer onekligen med i mätningen hur kort mätsekvensen än är.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-05-08 08:17

Hedlund skrev:
RogerGustavsson skrev:När det gäller OA-51. Var lite lustigt att man mätte högtalarna i den rätt bullriga verkstaden. John Larsen sa att det bara vid få tillfällen störde mätningarna. Det användes gatingteknik.

Det var en lustig kommentar av herr Larsen...
Gating kan bara ta bort effekterna av reflexer i rummet som skulle kunna störa mätningarna, inte buller som redan finns där.
Det kommer onekligen med i mätningen hur kort mätsekvensen än är.

Tack för bidragen. Jag drar sammanfattar (Kaffekoppen?;) ) med att det kan finnas fog för att montera elementen i annat läge än att texten kommer rätt men att det bör vara föremål för mätning och inte någon generell rekommendation.

/D

Återgå till Teknikforum