Moderator: Redaktörer
Hedlund skrev:Har hänt att jag mätt ur alla möjliga vinklar på diskanter för att se hur kanterna ger diffraktion och även för att kontrollera spridningsmönstret.
Aldrig har jag sett att ett traditionellt elektrodynamiskt element sprider annat än symetriskt. Så i mina öron låter påståendet lite underligt...
Det enda som jag spontant skulle kunna härleda skillnaderna till så är det om fronten på elementet är osymetriskt. Då kan det skilja något, men det enda element som jag sett som har en medvetet osymetrisk front kommer från Morel.
Kan en front med tre skruvar kunna påverka något ?
Knappast troligt, och knappast mätbart.
Dahlqvist skrev:Förklaringen skulle ligga i interaktioner mellan det som ligger bakom baffeln. Akustiskt eller magnetiskt.
/D
Kaffekoppen skrev:Vävningen på membranet
Dahlqvist skrev:Kaffekoppen skrev:Vävningen på membranet
OK. (En konstsilkesdome har ju vävt membran). Fast jag undrar i såfall varför man roterade OA51:ans basmembran. För det var väl inte väv, eller?
/D
PS. Jag vill bara understryka att jag kan vara ute helt och cykla...
Bamsefar skrev:Det är för övrigt liknande på Ino Audios element och högtalare.
Jag ser det som helt naturligt att ett element ger olika spridningsmönster beroende på hur det är vridet. Detta eftersom t.ex. infästningen påverkar, bara för att nämna en liten detalj i det stora hela...
Bamsefar skrev:Hedlund skrev:Limmar du inte elementen ???
Jag limmar ingenting om jag får be
Men om du kan garantera (!) att limmet läggs med 100% precision och således bildar en absolut homogen massa, ja då är du bra
RogerGustavsson skrev:När det gäller OA-51. Var lite lustigt att man mätte högtalarna i den rätt bullriga verkstaden. John Larsen sa att det bara vid få tillfällen störde mätningarna. Det användes gatingteknik.
Hedlund skrev:RogerGustavsson skrev:När det gäller OA-51. Var lite lustigt att man mätte högtalarna i den rätt bullriga verkstaden. John Larsen sa att det bara vid få tillfällen störde mätningarna. Det användes gatingteknik.
Det var en lustig kommentar av herr Larsen...
Gating kan bara ta bort effekterna av reflexer i rummet som skulle kunna störa mätningarna, inte buller som redan finns där.
Det kommer onekligen med i mätningen hur kort mätsekvensen än är.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster