Almen skrev:Moment-23 skrev:Almen skrev:Alternativet är en objektiv definition som är möjlig att använda över hela det kända universum.

Ok, om vi då bestämmer oss för den definition som gäller överallt i det kända universum, vad blir svaret då?
Bra fråga.

Några förslag:
En apparat är
transparent om den inte förändrar insignalen till utgången annat än amplitudmässigt med en linjär skalfaktor.
En apparat som inte är transparent sägs
färga signalen.
En audioapparat kan lyssningstestas med avseende på transparens, men då kan endast konstateras huruvida man kunde detektera färgning eller ej vid just det lyssningstillfället.

Tack för klargörandet. Det där kan jag förstå och hålla med om (utan att VETA, men det förefaller vettigt).
Det jag nu undrar över är följande:
Ta två apparater, båda färgande, båda distorderande, men på olika sätt och i olika frekvensområden, välj själv "sätt" och frekvensområden, jag avser att hålla detta allmänt.
Den ena apparaten distorderar mer i absoluta värden (thd?) än den andra MEN på ett sätt och/eller i ett frekvensområde som inte märks, irriterar, uppfattas som obehagligt eller störande i samma utsträckning som den andra apparaten, som totalt sett har en lägre distortion i absoluta termer men där distortionen är mer störande.
Är ovanstående ett i verkligheten förekommande fenomen, eller är det den absoluta distortionen som är avgörande, oavsett typ och frekvensområde?