Nattlorden skrev:Moment-23 skrev:Det finns ju de som påstår att det inte går att använda en färgning för att kompensera för en annan färgning. I exemplet ovan funkar det ju bevisligen.
Är det inte så att VISS färgning även i andra komponenter än RIAA steg faktiskt går att kompensera för med någon form av motfärgning?
Så länge ingen information har gått förlorad borde det funka, eller?
Så länge det gäller en känd kodning/avkodning så går det ju. Den finns ju alltid närvarande vid sådan avspelning. Att finna något annat som är generellt och väldefinierat... tja, det får du gärna peka ut innan jag tror på det.
Jag vet att hegel använder sig av någon egenutvecklad och patenterad krets i såväl sina cd spelare som i sina stärkare. kretsen, som f.ö är två, en för varje kanal fungerar tydligen på något smartare sätt än "vanlig" feedback. Den korrigerar signalnivåer etc för att ljudet ut skall bli mer transparent.
I någon bemärkelse kan man väl då säga att hegel kompenserar för apparatens urspungliga förmåga till transparens genom denna krets så att slutresultatet blir mer transparent.
Jag vet inte om hegels stärkare blivit F/E testade, men carlssonplanet håller dem väldigt högt i alla fall. De skriver att hegel skulle vara deras referens om de hade haft råd.
Ett annat exempel är NLE:s ROC. Det stod om den i senaste high fidelity. NLE gör flera prylar men just den här prylen (kommer inte ihåg namnet) fungerar som ett passivt försteg, i princip en volymkontroll, fast med lite extra "smartness" som höjer nivåerna på vissa frekvenser för att kompensera avrullningen som sker senare i kedjan i förstärkaren och i högtalarna.
Produkten går att justera så den passar just den stärkare man har.