transparent, transparentare, transparantast

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-09 00:03

Harryup skrev:
subjektivisten skrev:En transparent kedja (iaf till högtalarna) "låter" ju inte så därför är det lätt att kunna köpa det "olyssnat" 8)

Hur vet du det? Man har väl aldrig F/E-lyssnat en hel kedja?
Tar det som en gissning och absolut inte fakta.

Ge dig Harry. Hur svårt ska det vara att lära sig detta eller? :?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-05-09 05:14

JustAudioMagic skrev:skivor tar jag oxå tips från kompisar, släkt od men aldrig när det gäller elektronik. det är så otroligt individuellt.

Om man väl kommit till slutsatsen att sakerna skall förändra signalen så lite som möjligt så blir det ju inte individuellt på samma sätt, som tur är.

men det är upp till var o en självklart

Tack.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-05-09 05:53

Bill50x skrev:
patrikf skrev:Om man använder Eq för basen eller sk basfällor, är det att införa en färgning?

Javisst. All avvikelse från originalet är färgning, oavsett om det låter bättre eller inte.

/ B

Då måste man väl fråga sig vad orginalet innebär i detta Ett delningsfilter ändrar ju tex på "orginalsignalen" efter tycke och smak. Jag ifrågasätter betydelsen av egenskapen "ofärgat" för slutprodukten lyssningsupplevelsen.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-05-09 05:55

Harryup skrev:
subjektivisten skrev:En transparent kedja (iaf till högtalarna) "låter" ju inte så därför är det lätt att kunna köpa det "olyssnat" 8)

Det är en övertygelse :wink: .

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-09 07:20

Bill50x skrev:
patrikf skrev:Om man använder Eq för basen eller sk basfällor, är det att införa en färgning?

Javisst. All avvikelse från originalet är färgning, oavsett om det låter bättre eller inte.

/ B
Nja. När högtalare+lyssningsrum kommer in blir det mer komplicerat. Mitt resonemang rörde sig i första hand om "apparater" med en analog elektrisk signal in och en analog elektrisk signal ut.

Men visst, för diskussionens skull: Om lyssningsrummet till exempel ökar basen vid lyssningsplats med 5 dB @ 42-44 Hz, och man sedan minskar den puckeln till att inte märkas vid lyssning - tjaa, har man tagit bort en färgning, minskat en färgning eller tillfört en färgning?

Enligt mig har man minskat en färgning. Med samma resonemang kan man heller inte kalla en förstärkare som konstruerats för att inte färga för färgande, bara för att konstruktören infört kretslösningar för att minska färgningarna. Det vore litet omvända världen, tycker jag.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-09 07:34

Man behöver inte vara övertygad om någonting någonsin.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-09 08:16

Almen skrev:Nja. När högtalare+lyssningsrum kommer in blir det mer komplicerat. Mitt resonemang rörde sig i första hand om "apparater" med en analog elektrisk signal in och en analog elektrisk signal ut.

Men visst, för diskussionens skull: Om lyssningsrummet till exempel ökar basen vid lyssningsplats med 5 dB @ 42-44 Hz, och man sedan minskar den puckeln till att inte märkas vid lyssning - tjaa, har man tagit bort en färgning, minskat en färgning eller tillfört en färgning?

Enligt mig har man minskat en färgning. Med samma resonemang kan man heller inte kalla en förstärkare som konstruerats för att inte färga för färgande, bara för att konstruktören infört kretslösningar för att minska färgningarna. Det vore litet omvända världen, tycker jag.

Hehe, nu börjar du bli sådär filosofiskt besvärlig (igen) Almen ;-)

Egentligen borde man bedöma anläggningen som helhet, för det är ju den man lyssnar på. Men där man får se högtalarna som ett specialfall eftersom dom inte är kompletta förrän dom står i ett rum och låter. Dvs högtalarna är egentligen inte "färdiga" innan dom är i sin miljö.

Är ett RIAA-steg per definition färgande? Det är ju inte alls samma sak som går in och kommer ut. Tycker inte det.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2007-05-09 12:23, redigerad totalt 1 gång.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-09 08:45

MP skrev:JAM, jag tror inte att din näringsverksamhet tjänar på att jollra dumheter på det här forumet.
Satsa på rätt målgrupp.

Dumheter? :? För att jag inte tycker som ni??

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-09 08:47

Bill50x skrev:Hehe, nu börjar du bli sådär filosofiskt besvärlig (igen) Almen ;-)
And you love it... ;)

Egentligen borde man bedöma anläggningen som helhet, för det är ju den man lyssnar på. Men där man får se högtalarna som ett specialfall eftersom dom inte är kompletta förrän dom står i ett rum och låter. Dvs högtalarna är egentligen inte "färdiga" innan dom är i sin miljö.
Nä precis, det är ju en fundamental skillnad mellan en apparat som har spänning in och spänning ut, och en som har spänning in och något helt annat ut, och vars utsignal dessutom interagerar med omgivningen på ett svårberäknat sätt.

Är ett RIAA-steg per definition färgande? Det är ju inte alls samma sak som går in och kommer ut. Tycker inte det.
Om du tittar på ett RIAA-steg helt isolerat så färgar det per definition. Men du använder det för att minimera - helst helt eliminera - en oönskad färgning i ett annat steg. Om man ser RIAA-steget som en integrerad del av en skivspelare så kommer saken i ett annat ljus.
Senast redigerad av Almen 2007-05-09 09:58, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-09 09:19

JustAudioMagic skrev:
MP skrev:JAM, jag tror inte att din näringsverksamhet tjänar på att jollra dumheter på det här forumet.
Satsa på rätt målgrupp.

Dumheter? :? För att jag inte tycker som ni??

Gör inte misstaget att tro att alla som inte tycker som du tycker exakt lika.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-09 09:49

Almen skrev:
Bill50x skrev:Är ett RIAA-steg per definition färgande? Det är ju inte alls samma sak som går in och kommer ut. Tycker inte det.

Om du tittar på ett RIAA-steg helt isolerat så färgar det per definition. Men du använder det för att minimera - helst helt eliminiera - en oönskad färgning i ett annat steg. Om man ser RIAA-steget som en integrerad del av en skivspelare så kommer saken i ett annat ljus.

Det finns ju de som påstår att det inte går att använda en färgning för att kompensera för en annan färgning. I exemplet ovan funkar det ju bevisligen.

Är det inte så att VISS färgning även i andra komponenter än RIAA steg faktiskt går att kompensera för med någon form av motfärgning?

Så länge ingen information har gått förlorad borde det funka, eller?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-09 09:51

MP skrev:Gör inte misstaget att tro att alla som inte tycker som du tycker exakt lika.

Och det sa jag? Börjar bli lite drygt nu

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-05-09 09:52

Moment-23 skrev:Det finns ju de som påstår att det inte går att använda en färgning för att kompensera för en annan färgning. I exemplet ovan funkar det ju bevisligen.

Är det inte så att VISS färgning även i andra komponenter än RIAA steg faktiskt går att kompensera för med någon form av motfärgning?

Så länge det gäller en känd kodning/avkodning så går det ju. Den finns ju alltid närvarande vid sådan avspelning. Att finna något annat som är generellt och väldefinierat... tja, det får du gärna peka ut innan jag tror på det.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-09 10:08

Nattlorden skrev:
Moment-23 skrev:Det finns ju de som påstår att det inte går att använda en färgning för att kompensera för en annan färgning. I exemplet ovan funkar det ju bevisligen.

Så länge det gäller en känd kodning/avkodning så går det ju. Den finns ju alltid närvarande vid sådan avspelning. Att finna något annat som är generellt och väldefinierat... tja, det får du gärna peka ut innan jag tror på det.

Jag vet att hegel använder sig av någon egenutvecklad och patenterad krets i såväl sina cd spelare som i sina stärkare. kretsen, som f.ö är två, en för varje kanal fungerar tydligen på något smartare sätt än "vanlig" feedback. Den korrigerar signalnivåer etc för att ljudet ut skall bli mer transparent.

I någon bemärkelse kan man väl då säga att hegel kompenserar för apparatens urspungliga förmåga till transparens genom denna krets så att slutresultatet blir mer transparent.

Jag vet inte om hegels stärkare blivit F/E testade, men carlssonplanet håller dem väldigt högt i alla fall. De skriver att hegel skulle vara deras referens om de hade haft råd.

Ett annat exempel är NLE:s ROC. Det stod om den i senaste high fidelity. NLE gör flera prylar men just den här prylen (kommer inte ihåg namnet) fungerar som ett passivt försteg, i princip en volymkontroll, fast med lite extra "smartness" som höjer nivåerna på vissa frekvenser för att kompensera avrullningen som sker senare i kedjan i förstärkaren och i högtalarna.
Produkten går att justera så den passar just den stärkare man har.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-09 10:30

Moment-23 skrev:Det finns ju de som påstår att det inte går att använda en färgning för att kompensera för en annan färgning.
Det är säkert som du säger, men är inget jag sett någon hävda.

Något som gör en enhet eller en kombination enheter mindre färgande kan väl aldrig i sitt sammanhang anses som färgande? En kondensator i sig kan vara färgande, men korrekt implementerad i ett förstärkarsteg behöver den inte vara det.

Dina exempel verkar vara tonkontroller/EQ för att kompensera för brister i andra delar av kejdan, inget konstigt med det, tycker jag.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-05-09 10:39

Moment-23 skrev:Jag vet att hegel använder sig av någon egenutvecklad och patenterad krets i såväl sina cd spelare som i sina stärkare. kretsen, som f.ö är två, en för varje kanal fungerar tydligen på något smartare sätt än "vanlig" feedback. Den korrigerar signalnivåer etc för att ljudet ut skall bli mer transparent.

I någon bemärkelse kan man väl då säga att hegel kompenserar för apparatens urspungliga förmåga till transparens genom denna krets så att slutresultatet blir mer transparent.

Om jag förstår rätt så kräver det att man har Hegel i båda ändarna, alltså inget generellt?

Ett annat exempel är NLE:s ROC. Det stod om den i senaste high fidelity. NLE gör flera prylar men just den här prylen (kommer inte ihåg namnet) fungerar som ett passivt försteg, i princip en volymkontroll, fast med lite extra "smartness" som höjer nivåerna på vissa frekvenser för att kompensera avrullningen som sker senare i kedjan i förstärkaren och i högtalarna.

Precis... den måste justeras, för det finns inget generellt fel. Låter inte som något en vanlig lyssnare klarar av heller om det skall bli rätt.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-09 10:53

Nattlorden skrev:
Moment-23 skrev:Jag vet att hegel använder sig av någon egenutvecklad och patenterad krets i såväl sina cd spelare som i sina stärkare. kretsen, som f.ö är två, en för varje kanal fungerar tydligen på något smartare sätt än "vanlig" feedback. Den korrigerar signalnivåer etc för att ljudet ut skall bli mer transparent.

Om jag förstår rätt så kräver det att man har Hegel i båda ändarna, alltså inget generellt?

Jo, så är det nog :oops:

Nattlorden skrev:
Moment-23 skrev:Ett annat exempel är NLE:s ROC. Det stod om den i senaste high fidelity. NLE gör flera prylar men just den här prylen (kommer inte ihåg namnet) fungerar som ett passivt försteg, i princip en volymkontroll, fast med lite extra "smartness" som höjer nivåerna på vissa frekvenser för att kompensera avrullningen som sker senare i kedjan i förstärkaren och i högtalarna.

Precis... den måste justeras, för det finns inget generellt fel. Låter inte som något en vanlig lyssnare klarar av heller om det skall bli rätt.

Om jag förstod artikeln rätt så var det inte svårt att justera. Förutsättningen är att man vet rolloff för sin förstärkare resp. högtalare, sedan justerar man för det. Man ställer då in höjning med x antal dB i de specifika frekvenserna sen låter man den vara. De avvikleser som stärkaren resp högtalaren har är ju alltid de samma oavsett musik, det är ju appareternas karaktärer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-05-09 11:01

Moment-23 skrev:Om jag förstod artikeln rätt så var det inte svårt att justera. Förutsättningen är att man vet rolloff för sin förstärkare resp. högtalare, sedan justerar man för det. Man ställer då in höjning med x antal dB i de specifika frekvenserna sen låter man den vara. De avvikleser som stärkaren resp högtalaren har är ju alltid de samma oavsett musik, det är ju appareternas karaktärer.

Ja, precis. Det är inget som står klart och tydligt i medföljande manualer, så det kräver säkerligen en viss mätkompetens. Sålunda verkligen inget för normalanvändaren.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-05-09 11:38

Bill50x skrev:

/ B

Enligt loge-tänkandet är ju själva uppöppningen till ljudbilden det som är objektivt hanterbart. Hur själva logen är beskaffad är ju en mer subjektiv fråga, man ska trivas i den helt enkelt.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-09 12:01

Nattlorden skrev:
Moment-23 skrev:Om jag förstod artikeln rätt så var det inte svårt att justera. Förutsättningen är att man vet rolloff för sin förstärkare resp. högtalare, sedan justerar man för det. Man ställer då in höjning med x antal dB i de specifika frekvenserna sen låter man den vara. De avvikleser som stärkaren resp högtalaren har är ju alltid de samma oavsett musik, det är ju appareternas karaktärer.

Ja, precis. Det är inget som står klart och tydligt i medföljande manualer, så det kräver säkerligen en viss mätkompetens. Sålunda verkligen inget för normalanvändaren.

Jag tror inte att normalanvändaren är medventen om problemet över huvudtaget, så målgruppen är nog de som dels är medvetna om det och dels vill göra något åt det.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-09 13:21

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:

Ge dig Harry. Hur svårt ska det vara att lära sig detta eller? :?

Vad tycker du jag behöver lära mig? Känner du till min kompetens?
Vad jag menar som du missar är att apparater i F/E-testerna som är redovisade är testade en och en. Det sägs inget någonstans om vad som händer med beslastningar etc. då man seriekopplar apparaterna. Alltså du drar du en egen slutsats om resultatet då du kommenterar 3 enskilda produkter som en klump.
Jag anser fortfarande att du inte har någon vetenskaplig kontroll på slutresultatet alls.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-05-09 13:29

Harryup skrev:Jag anser fortfarande att du inte har någon vetenskaplig kontroll på slutresultatet alls.

Jämfört med en test i Hifi&Musik?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-05-09 14:14

Harryup skrev:Jag anser fortfarande att du inte har någon vetenskaplig kontroll på slutresultatet alls.

Du må tycka att ditt urval skall vila på andra premisser. Du må också tycka att såväl transparentsbegreppet som F/E-lyssning som urvalsmetod har vissa brister/kunde utvecklas ytterligare. Men visst tycker du också (egentligen) att ovanstående citat är något tillspetsat?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-09 14:14

Nattlorden skrev:

Jämfört med en test i Hifi&Musik?

Javisst, man kan inte kombinera 3 objekt ur Hifi&Mystiks tester eller LTS's och få fram ett säkert slutresultat. Är inte helheten testad så är resultatet för mig bara en gissning om än en kvalificerad sådan.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-09 14:17

JustAudioMagic skrev:
MP skrev:Gör inte misstaget att tro att alla som inte tycker som du tycker exakt lika.

Och det sa jag? Börjar bli lite drygt nu
Du skrev så iallafall.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-05-09 14:20

Harryup skrev:Javisst, man kan inte kombinera 3 objekt ur Hifi&Mystiks tester eller LTS's och få fram ett säkert slutresultat. Är inte helheten testad så är resultatet för mig bara en gissning om än en kvalificerad sådan.

Fast nu är det ju så att LTS tester talar om för dig vad du skall låta bli... inte ens den informationen är lätt att få reda på av en H&M-test.

En misslyckad detektering hos LTS ger dig ett _möjligt objekt_.

Vad mer än så kan du begära??

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-09 14:20

MichaelG skrev:

Du må tycka att ditt urval skall vila på andra premisser. Du må också tycka att såväl transparentsbegreppet som F/E-lyssning som urvalsmetod har vissa brister/kunde utvecklas ytterligare. Men visst tycker du också (egentligen) att ovanstående citat är något tillspetsat?

Hälsn. Michael

Nej, faktiskt inte. Man kan ju enligt t.ex. resonemang tidigare som IÖ och Bill fört att man kan dra felaktiga slutsatser om hur en produkt beter sig i ett annat sammanhang utifrån en F/E-lyssning. Exempelvis skulle belastningar kunna spela ett spratt att separata apparater beter sig oskyldigt men kombinationen inte behöver vara det. Skall ett resultat uppnå en säkerhet som kan användas i vetnskapligt syfte måste väl kombinationen testas och inte enbart del för del?
Behövs krocktester på bilar eller kan vi testa delarna var och en för sig? (Det var dock tillspetsat :-))

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-09 14:22

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Javisst, man kan inte kombinera 3 objekt ur Hifi&Mystiks tester eller LTS's och få fram ett säkert slutresultat. Är inte helheten testad så är resultatet för mig bara en gissning om än en kvalificerad sådan.

Fast nu är det ju så att LTS tester talar om för dig vad du skall låta bli... inte ens den informationen är lätt att få reda på av en H&M-test.

En misslyckad detektering hos LTS ger dig ett _möjligt objekt_.

Vad mer än så kan du begära??

Läs subjektivistens slutledning.
Det är den jag klagar på, inte LTS eller F/E eller något överhuvudtaget annat som har med föreningen att göra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-05-09 14:24

Harryup skrev:Läs subjektivistens slutledning.
Det är den jag klagar på, inte LTS eller F/E eller något överhuvudtaget annat som har med föreningen att göra.

Okej... måste säga att det var ett besynnerligt sätt att klaga på just den, men ok... jag fattar.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-05-09 14:27

Harryup skrev:Nej, faktiskt inte.

Du kanske menar ungefär så här (ursäkta att jag är tvungen att tolka om det du skriver - men det är för att jag skall förstå bättre):

Tester av en enskild apparat (exempelvis förstärkare) kan säga en hel del om hur den apparaten påverkar signalen i olika situationer (exvis vid olika belastning och vid olika effektuttag, etc). Men dessa tester säger ingenting (eller åtminstone mycket litet) om hur det kommer att låta om jag kopplar ihop den med min CD-spelare och mina högtalare i mitt rum.

Är det ungefär så du menar?

Hälsn. Michael

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi