Kina hifi, något att ha?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-10 16:53

Angående mina frågor om kvalitet så är bakgrunden det man kan läsa på minhembio, hififorum etc där ganska många uttrycker missnöje med kvaliteten.
Det betyder inte att kineser inte kan göra bra prylar, men det är ändå något man får väga in om man ska köpa en produkt som sett till antalet som hittat hit är ganska litet.
Jämfört med tex japansk hifi (ja, jag vet att den också är gjord i kina, men förmodligen med helt andra kvalitetskrav) så verkar det som om "felexemplaren" är ganska många.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-05-10 17:09

JustAudioMagic skrev:
Hetsporren skrev:Vill man ha prylar som väger mycket och ser ut som "high end" men låter mediokert och är taskigt byggda, så är Kina-hifi något för dig... PS: Jag har ägt två Korsun-förstärkare och en Xindak-spelare...

Än en gång, det är din åsikt. Jag tror inte alla delar den

Vem fan har sagt att alla ska dela den? Spänn av nu JAM!
Det jag skriver om Kina-hifi är mina empiriska åsikter... :evil:

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-05-10 17:39

Vee-Eight skrev:Visst finns det bra kina-hifi. Men som överallt annars i andra branscher hos Kina-produkter så saknar man erfarenhet i konstruktion, produktion och kvalitetsarbete. Det slår igenom rätt så ofta, men lika ofta så har man ju lyckats. Men jag tror det dröjer innan man får se ngn innovation från Kina, iaf i bredare lager.

Jag TROR att Kina är i ungefär samma status som många länder i uppstart och utvecklingsfas av sin produktionsapparat, som V8 så bra uttryckte det, därmed behöver jag inte upprepa detta. Och nog har de bra tekniker alltid, de har ju ett rymdprogram som ex. Men innan de har fått hjälp med vad V8 påpekade så kan nog många produkter vara av det tekniskt enklare slaget och av bristande kvalitet, (det blev nästan en upprepning ändå) :) . Kineserna upprepar ju samma misstag som alla länder gjort... :(

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2007-05-10 17:49

Jag tycker min XTZ class A DII lever upp till förväntningarna, jag har en hemma i mitt hifirum. tidigare använde jag mina SEAS Thor högtalare i studion med bättre elektronik såsom LABgruppen slutsteg och Apogee DA så jag vet ungefär hur högtalarna kan låta. Men det är många parametrar som spelar in såklart, speciellt rum och akustik, men om jag jämför XTZ med min tidigare hemmasetup som bestod av en HK från åttiotalet som lät apa och sedan en Yamaha även den från åttiotalet som lät ok så är det STOR skillnad.

Bra ljud helt enkelt.

När jag var på frankfurtmässan för några månader sedan och träffade en kina oem tillverkare. Det var inte samma tillverkare som gör XTZ utan en annan som jag inte minns namnet på (ska kolla upp det när jag kommer hem), generellt tror jag att de kinatillverkarna som har dolby och dts licens är helt ok eftersom det är ganska svårt att få sådana licenser.
Nu kan jag inte el men det SÅG bra ut i deras största tvåkanals stärkare, Sanken trissor och väldigt prydligt gjort.

Jag fick en bra deal med för den delen, om jag köpte 100 stycken fick jag dem för $160 styck...

kan tänka mig att det är ungefär vad XTZ betalar för sina så det är iallafall bra marginaler ;-)

Egentligen borde man kräva någon form av rättvisemärkning när man köper kinahifi, men det är en helt annan fråga.

/P

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-05-10 18:04

om dom vill så gör dom nog bra grejer, men som andra sagt så när man köper massproducerade billiga grejer så får man nog räkna med att det kanske inte är det absolut bästa. man kanske inte alltid får vad man betalar för, men oftast är det nog så.

det finns ju oftast en anledning till att en sak kostar mer än en annan sak. själv tycker jag nästan alla elktronik låter helt ok, men jag vill att det ska hålla med, minst 10-15 år. personligen kan jag betala extra om jag får en mycket längre eller kanske garanterad livslängd. apparater som går sönder är det värsta jag vet, så den aspekten väger tyngst hos mej.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2007-05-10 21:38

Känner en importör av Kinesiska högteknologiska prylar (ej hifi) enligt honom är det inte fler reklamationer på dessa än de han importerat från andra länder. Han har importerat ifrån japan och frankrike. Det gäller kanske bara hans märken.

Kan vara färgad av att är en nöjd ägare av en zeberg. Som dock enligt uppgift ska vara konstruerad i japan..

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-10 21:54

Ev egen erfarenhet från bilindustri så är det en mängd arbete, svett och tårar innan man får ngt vettigt, och billigt också för den delen, ur kinesisk produktion. De vanligaste problemen är just brist på erfarenhet på alla områden. Det är otroligt svårt, men inte omöjligt, att sätta europeisk/västerlänsk effektivitet och rationalitet samt säkerställa kvalitet, samtidigt som man förhoppningsvis skall tjäna pengar på cirkusen. Argumentet att allt är billigare att tillverka i Kina stämmer inte; man har vett att tjäna pengar trots ev låga löner.

Som sagt, det är inte självklart billigare för att det är kinesiskt. Men är man slipad förhandlare samt vet hur man handlar i Kina så kan man göra vinst. Tveksamt annars.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-05-10 23:22

Det är mycket skrivande och tyckande om _elektronik_ från Kina i tråden, men är det någon som har lyssnat till deras högtalare?

/TygelBy

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-05-10 23:26

HarryUp skrev:
Finns faktiskt en tråd på Euphonia om en som besöker Kina och traskar runt i någr affärer. Flera kinesiska butiker utryckte negativa omdömmen om den egna industrin kvalité. Finns säkert olika skäl till det men även i Kina blir det väl så att man får det man betalar för enligt deras prisnivåer

Det är kinesernas sätt att vara artiga mot besökarna. Man måste känna till den kinesernas sätt att vilja få utländska besökare att må bra.

Den dagen kineserna börjar sälja nya bilar för 50.000:- som klarar västerländska krockprov så får europeisk bilindustri huka sig. Den amerikanska bilindustrin är ju redan uträknad på grund av för låg kvalité.

Mvh

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2007-05-10 23:28

JA.

[/quote] men är det någon som har lyssnat till deras högtalare? [quote]

MVH
Lech

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-10 23:31

woland skrev:HarryUp skrev:
Finns faktiskt en tråd på Euphonia om en som besöker Kina och traskar runt i någr affärer. Flera kinesiska butiker utryckte negativa omdömmen om den egna industrin kvalité. Finns säkert olika skäl till det men även i Kina blir det väl så att man får det man betalar för enligt deras prisnivåer

Det är kinesernas sätt att vara artiga mot besökarna. Man måste känna till den kinesernas sätt att vilja få utländska besökare att må bra.

Den dagen kineserna börjar sälja nya bilar för 50.000:- som klarar västerländska krockprov så får europeisk bilindustri huka sig. Den amerikanska bilindustrin är ju redan uträknad på grund av för låg kvalité.

Mvh

Säkert är det så, men det var också ett faktum att dom inte verkade ha några inhemska varor i dom "bättre" butikerna. Förmodar också att det är lite svårt att kunna ta flera hundratusen för Kinagrejor.

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-05-10 23:32

Känner du för att dela med dig av intrycken?

/TygelBy

lech skrev:JA.

men är det någon som har lyssnat till deras högtalare?

MVH
Lech

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2007-05-10 23:40

Yes men inte i kväll somnar snart
Det kommer.

Känner du för att dela med dig av intrycken?

Lyssnat bla på Opera horn

MVH
Lech

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-11 06:58

Självklart är det mycket kina-hifi idag som låter som skräp. det ser även ut som skräp. Men så är det med all Hifi runt om i världen, det finns rötägg från alla märken. Det sämsta man kan göra, tycker jag, är att dra alla över en kam. Det finns mycket oseriöst på marknaden, både från Kina och från andra länder. Jag kan inte svara för andra märken än de vi har, och de håller väldigt hög kvalitet.

Så du kränger xindak?
Bra, då kanske du kan svar på om dac-5 är bra.
Är den testad av någon?
Var hittar man mer info om den? På xindaks sida är det ju ganska sparsamt med info.
Finns den för lyssning/hemlån i stockholm?

Har faktiskt inte hört / sett någon test ang Dac-5, men att den håller hög kvalitet för priset kan jag svara på. I dagsläget finns ingen ÅF i Sthlm tyvärr. Titta in på www.exclusivehifi.dk för mer info

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-05-11 15:33

JustAudioMagic skrev:Har faktiskt inte hört / sett någon test ang Dac-5, men att den håller hög kvalitet för priset kan jag svara på.

Hög kvalitet - för priset... OK. I jämförelse med vadå?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-11 17:42

Hetsporren skrev:
JustAudioMagic skrev:Har faktiskt inte hört / sett någon test ang Dac-5, men att den håller hög kvalitet för priset kan jag svara på.

Det menas med att man får mycket för pengarna...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-05-11 18:03

JustAudioMagic skrev:
Hetsporren skrev:

Det menas med att man får mycket för pengarna...

Mycket? Den kostar väl ca 4-5000 kr och för de pengarna kan man ju få en bra bioreceiver med DAC, försteg, radio etc. DET tycker jag låter som mycket för pengarna, jämfört med bara en DAC (med hur många ingångar?)...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-11 18:08

Bioapparaten är också tillverkad i Kina :mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-11 18:26

Är inte Aurum Cantus kinesbygge?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-05-11 18:28

Intressant tråd! Jag är ägare av ett par Vincent SP-991 sedan ett par år. (Köpte dem begagnade för halva nypriset), och i mina öron är dessa monoblock mycket prisvärda. Jag har haft- och fått möjlighetet att prova en hel radda stärkare, eftersom jag har en vän som är hifi-handlare. www.jamtljud.se (Nils-Gunnar) Allt från dyra Audio Research, Dynamic Precision, Pass osv. Jämfört med dessa uppräknade tillverkare, så spear dessa Vincent helt klart i samma division! ja jag hävdar detta.

Vincent tillverkas i Kina efter Tyska specifikationer. Tyskarna är ju kända för sin perfektion och noggrannhet, vilket även avspeglats i dessa byggen.

Jag ser en paralell här när det gäller Kinaprodukter och Japanska prylar.
När jappsen började tillverka elektronik och andra tekniska prylar, fanns det en generell skepsis mot dessa produkter. I folkmun klassades det som "billigt skräp"! men se nu på Japanenas bilar och hemelektronik! Är det skräp? Nej!

Jag tror även att mycket av Kinaproducerad elektronik kan ses som placeboprodukter, omvänt, i mångas ögon (öron). bara för att produkten är kinastämplad. Kan det inte vara så?? (Hmmm. Kinaprodukt = skit!?)

Visserligen gick ett av mina steg sönder för ca 1 år sedan, men det var självförvållat.

När det gäller utbildningen av ingenjörer, så hade någon synpukter på dessa asiaters nivå av utbildning. Negativa omdömen. Hur vet du/ni det?? Många har säkert utbildat sig i Europa eller USA! Och hur kan vi veta på vilken nivå deras tekniska utbildning ligger på öht, om man inte förstås har egna erfarenheter eller är mycket insatt i ämnet?

Sedan kan man ju ha åsikter om lönesättningar osv. Visst, men nu är ju kina ett mycket ekonomiskt överhettat land som vill vara med och dela den ekonomiska kakan!
Lite åsikter bara.

:)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-05-11 18:37

Vee-Eight skrev:Är inte Aurum Cantus kinesbygge?

ah, tror det! hade dom som alternativ när jag köpte högtalare, men fick aldrig chansen att höra dom. mycket snygga iallafall!

Bild

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-05-11 18:50

Vee-Eight skrev:Är inte Aurum Cantus kinesbygge?

Jo, enligt vad en kompis till mig som har ett par påstår i alla fall. Jag har hört dem några gånger och är inte särskilt imponerad. Men då har jag inte tagit hänsyn till prislappen, utan bara till hur (gamla) QLN Signature återger musik. Min kompis valde mellan ett par begagnade Signaturer och Aururm Cantus, men valde de senare. Jag har trackat honom några gånger för det. Skillnaden är ungefär densamma som mellan "trevligt" och "accurat".

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-11 18:53

Jag gillade Aurum Cantus, precis de som är på bilden ovan. Lite väl bastunga, så de var klart allergiska mot att stå nära ngn vägg. Klart trevliga.
- Carlsson Illuminati -

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-11 19:46

Denons grejor tillverkas, så vitt jag vet numera i Kina.
Att påstå på detta forum att kinesiska grejor inte håller måttet faller alltså på sin egen orimlighet...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-11 19:52

Inte om man tycker Denon är dåliga ;)

Varför skulle kineser vara sämre än nån annan?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-11 20:05

Denon är ju inte ett kinesiskt företag och apparaterna är troligen inte konstruerat av Kineser heller, så det går ju inte att jämföra med t.ex Xindak mfl på det sättet.
OBS att jag har inte påstått nånting som inte står här!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-05-11 20:31

Mycket skitsnack i denna tråd. Min Esound E200 stärkare och min Esound CDE5 låter skitmycket bättre än något Denonskräp eller något fiiint Bladdelios buggigt... :wink:

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2007-05-11 20:48

Som jag skrev igår ( inatt ) så har jag lyssnat på några Kinesiska högtalare.

De jag har lyssnat på bl.a Opera Horn är bra.
Högtalare tror jag kommer att bli mer vanliga från Kina än man kan ana.
Oftast är konstruktionerna enkla men arbetskrävande att få till.
Dels används redan etablerade komponenter i högtalarelement och filter.
I en del fall mycket påkostade element/komponenter som vi ser i våra "normala" High End produkter som von Schweikert,Sonus osv.
Här har kineserna inga begränsningar. Dom köper vad dom vill ha.

Även JBL och annat.

Till deras fördel är att dom har ett måttligt motstånd till att kopiera redan förträffliga konstruktioner.
Arbetskrävande produkter med känd och oftast toppkvalitets prestanda kommer att få oss att ändra vårt sätt att se på deras produkter..

Elektronik från Kina är bara ett första steg i denna process.

Mer arbetskrävande produkter typ högtalare etc kommer vi att få se från dom.
De kan exempelvis avsätta x mantimmar för att fixa till finisch etc för en spottstyver,vilket skulle få vilken västerländsk tillverkare som helst att ge upp.

Frakt är idag av underordnad betydelse för slutpris till kund.

MVH
Lech :) :) :) :) :) :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-05-11 20:49

Birger skrev:Mycket skitsnack i denna tråd. Min Esound E200 stärkare och min Esound CDE5 låter skitmycket bättre än något Denonskräp eller något fiiint Bladdelios buggigt... :wink:

AMEN! :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-11 21:20

Sånt här generaliserande snack har alltid förekommit. Jag kommer ihåg på 80-talet då man dissade japanska elgitarrer och andra instrument bara för att "Japaner kan väl inte göra sånt" man bara trodde en massa!? Idag vet vi att Tokai, och Ibanez, yamaha mfl gjorde riktigt bra instrument redan då, för att inte tala om tidiga Akai synthar och annat.

Det blir lite löjligt när man ifrågasätter de kinesiska ingenjörsutbildningarnas nivå. Med över en miljard innevånare och ett offentligt skolsystem så borde det finnas fler som kan hosta upp fina konstruktioner än i norra europa iaf.

Jag tycker att komponenter och datorer från kina är lika bra som dem sammansatta någon annan stans. Mitt problem (som gör att jag importerar från Taiwan) är en känsla av lägre kinesisk leverans-pålitlighet, en väldigt udda och ibland rufflig äffärskutur som är svår att förstå som västerlänning. Men värst av allt det gränslösa slavsystemslika utnyttjandet vid fabrikerna. Jag önskar fler hade sett dokumentär-filmen china blue om kvinnor innom kina-industrin... Ingvar Kamprad och andra liknande är inga natioal-ikoner för mig iaf.
Senast redigerad av matereo 2007-05-11 21:23, redigerad totalt 2 gånger.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi