Moderator: Redaktörer
Hammarstrand skrev:Tjena!
vet inte vad jag skall ha för kabel och om man måste jorde båda RCA hanarna eller om det räcker med en?
??Tänkte att jag skulle löda mig en ny bättre kabel då min gammla ser och låter allt för illa
Nefilim skrev:Hammarstrand skrev:Tjena!
vet inte vad jag skall ha för kabel och om man måste jorde båda RCA hanarna eller om det räcker med en?
Jo du bör nog "jorda" båda. (Nu kommer säkert någon messersmith att invända) Annars så blir endast den ena kanalens skärm att bli jordad!??Tänkte att jag skulle löda mig en ny bättre kabel då min gammla ser och låter allt för illa
Vad då "låter illa??" Kan en kabel låta illa? jag lyssnar iaf inte på kablarna, utan på musiken!??
perstromgren skrev:Vad är det för fel på Clas Ohlssons och Kjell&Co:s alternativ?
norman skrev:perstromgren skrev:Vad är det för fel på Clas Ohlssons och Kjell&Co:s alternativ?
Felet är att det är fusk! Iaf om man befinner sig på diy-delen...
Hammarstrand: Jorden från 3.5mm pluggen drar du som sagt till båda rca-kontakterna. Som kabel funkar någon skärmad signalkabel, helst nån lite smidigare variant då det är ett helsike att få dit tjocka osmidiga kablar på en 3.5mm plugg....
Hammarstrand skrev:Funderar på om jag skulle köpa 2st kablar med 2 ledare där ena tåten går till jord och andra till plus eller minus.
Vad tror ni om detta ?
Ingen hår något specifikt för slag på kabel?
Hammarstrand skrev:Nu har jag varit på Silvan som ligger bara 100m ner på gatan och köpt mig 2.5m Vit 4G1*0.5mm. Tänkte använda mig av två längder.
Vad tror ni om att tvinna ihop 2 ledare till ena polen, klippa bort en och använda sista ledaren till jord.
Hammarstrand skrev:Nu har jag varit på Silvan som ligger bara 100m ner på gatan och köpt mig 2.5m Vit 4G1*0.5mm. Tänkte använda mig av två längder.
Vad tror ni om att tvinna ihop 2 ledare till ena polen, klippa bort en och använda sista ledaren till jord.
Hammarstrand skrev:När bytte till min diy-kabel fick jag skruva upp max på förstärkaren för att kunna lyssna på normal volym, men hade jag gjort det med köpekabeln hade jag varit döv nu. Kabeln jag använde mig av visade ju sig inte vara av koppar, något jag borde kollat innan jag köpte den tycker man ju.
norman skrev:Hammarstrand skrev:När bytte till min diy-kabel fick jag skruva upp max på förstärkaren för att kunna lyssna på normal volym, men hade jag gjort det med köpekabeln hade jag varit döv nu. Kabeln jag använde mig av visade ju sig inte vara av koppar, något jag borde kollat innan jag köpte den tycker man ju.
Låter som om du kopplat fel, det skall normalt inte skilja i ljudstyrka på signalkablar då ingångarna är såpass högohmiga att kabelns serieresistans ej kan dämpa nåt att tala om (och kabeln i sig själv dämpar inget i de frekvensområden och längder man har här). Brum o.s.v. kan skilja.
phon skrev:Plasten i en EKKX, som det väl handlar om, smälter rätt lätt när man löder. Det kan lätt bli kortis då.
Vad det är för metall har ingen betydelse, inte i den storleksordningen att det knappt hörs i vart fall. Fast jag skulle nog ha tagit nån annan kabel ändå.
Hammarstrand skrev:[quote="normanNär vi mätte upp kabeln med multimeter så verkade den okej, men som sagt vet inte vad det var för metall som var i kabeln..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 218 gäster