3.5mm stereo plugg till 2st RCA?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hammarstrand

3.5mm stereo plugg till 2st RCA?

Inläggav Hammarstrand » 2007-05-11 21:13

Tjena!
Tänkte att jag skulle löda mig en ny bättre kabel då min gammla ser och låter allt för illa. Har redan Pluggen och RCA kontakterna men vet inte vad jag skall ha för kabel och om man måste jorde båda RCA hanarna eller om det räcker med en?

Nefilim
Sura gubben

Re: 3.5mm stereo plugg till 2st RCA?

Inläggav Nefilim » 2007-05-11 21:26

Hammarstrand skrev:Tjena!
vet inte vad jag skall ha för kabel och om man måste jorde båda RCA hanarna eller om det räcker med en?

Jo du bör nog "jorda" båda. (Nu kommer säkert någon messersmith att invända) Annars så blir endast den ena kanalens skärm att bli jordad!

Tänkte att jag skulle löda mig en ny bättre kabel då min gammla ser och låter allt för illa
??
Vad då "låter illa??" Kan en kabel låta illa? jag lyssnar iaf inte på kablarna, utan på musiken!?? :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Re: 3.5mm stereo plugg till 2st RCA?

Inläggav Hammarstrand » 2007-05-11 21:35

Nefilim skrev:
Hammarstrand skrev:Tjena!
vet inte vad jag skall ha för kabel och om man måste jorde båda RCA hanarna eller om det räcker med en?

Jo du bör nog "jorda" båda. (Nu kommer säkert någon messersmith att invända) Annars så blir endast den ena kanalens skärm att bli jordad!

Tänkte att jag skulle löda mig en ny bättre kabel då min gammla ser och låter allt för illa
??
Vad då "låter illa??" Kan en kabel låta illa? jag lyssnar iaf inte på kablarna, utan på musiken!?? :?

Kanske formulerade mig lite fel där.. om jag säger så här lödningarna såg ut att brista när som hellst! Med stor risk för kortis som följd.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-05-11 21:52

Vad är det för fel på Clas Ohlssons och Kjell&Co:s alternativ?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-05-11 22:14

perstromgren skrev:Vad är det för fel på Clas Ohlssons och Kjell&Co:s alternativ?

Felet är att det är fusk! Iaf om man befinner sig på diy-delen... :wink:

Hammarstrand: Jorden från 3.5mm pluggen drar du som sagt till båda rca-kontakterna. Som kabel funkar någon skärmad signalkabel, helst nån lite smidigare variant då det är ett helsike att få dit tjocka osmidiga kablar på en 3.5mm plugg....

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-05-12 01:22

norman skrev:
perstromgren skrev:Vad är det för fel på Clas Ohlssons och Kjell&Co:s alternativ?

Felet är att det är fusk! Iaf om man befinner sig på diy-delen... :wink:

Hammarstrand: Jorden från 3.5mm pluggen drar du som sagt till båda rca-kontakterna. Som kabel funkar någon skärmad signalkabel, helst nån lite smidigare variant då det är ett helsike att få dit tjocka osmidiga kablar på en 3.5mm plugg....

Funderar på om jag skulle köpa 2st kablar med 2 ledare där ena tåten går till jord och andra till plus eller minus.
Vad tror ni om detta ?
Ingen hår något specifikt för slag på kabel?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-05-12 08:34

Hammarstrand skrev:Funderar på om jag skulle köpa 2st kablar med 2 ledare där ena tåten går till jord och andra till plus eller minus.
Vad tror ni om detta ?
Ingen hår något specifikt för slag på kabel?

Det borde funka bra, är ju lättare att dra kablarna till varje rca-kontakt då.

Kabelförslag: 55-806-83 på elfa är en dubbel, skärmad, audiosignalkabel. Man kan dra isär den och få två separata kablar (som vanligt alltså).

Finns lite andra under:

*Kabel/kablage
**kabel
***audiokabel

på elfa. Går säkert att köpa på en massa andra ställen också. Biltemas tunna billiga signalkabel skall man akta sig för dock, den har en "skärm" som mer är som en tunn liten ledare som går bredvid mittenledaren...

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-05-12 11:08

Nu har jag varit på Silvan som ligger bara 100m ner på gatan och köpt mig 2.5m Vit 4G1*0.5mm. Tänkte använda mig av två längder.
Vad tror ni om att tvinna ihop 2 ledare till ena polen, klippa bort en och använda sista ledaren till jord.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-05-12 11:56

Hammarstrand skrev:Nu har jag varit på Silvan som ligger bara 100m ner på gatan och köpt mig 2.5m Vit 4G1*0.5mm. Tänkte använda mig av två längder.
Vad tror ni om att tvinna ihop 2 ledare till ena polen, klippa bort en och använda sista ledaren till jord.

Är det en kabel utan skärm? Isåntfall skulle jag inte rekommendera att använda den, stor risk för brum och störningar som går in på kabeln. (tvinnar du signal och jord minskas instrålningen lite men blir ändå mycket sämre än en kabel med riktig skärm)

Men testa kan du ju alltid, kostar ju inte så mycket och inget borde gå sönder.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-12 21:32

Hammarstrand skrev:Nu har jag varit på Silvan som ligger bara 100m ner på gatan och köpt mig 2.5m Vit 4G1*0.5mm. Tänkte använda mig av två längder.

Det låter som vanlig telekabel typ EKKX eller ELLXB. Den är oskärmad. Bättre är en skärmad kabel.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-13 07:56

Då är det nog bättre att använda en ledare till signal och de andra tre ledarna till jord, så blir det i vart fall lite skärm runt signaltråden.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-05-26 11:08

Så nu äntligen har jag haft lite tid över att testa min nya diy-kabel.. och betyget blev en solklar sidavbitare och kniv för att slackta kabeln totalt.
När bytte till min diy-kabel fick jag skruva upp max på förstärkaren för att kunna lyssna på normal volym, men hade jag gjort det med köpekabeln hade jag varit döv nu. Kabeln jag använde mig av visade ju sig inte vara av koppar, något jag borde kollat innan jag köpte den tycker man ju.

Nu är det bara att börja om på ett nytt kabel bygge som jag faktiskt ser fram i mot då det inte kan bli sämre än detta jag redan gjort.
Tack en gång för alla åsikter och förslag, och kom gärna med fler kabel alternativ då 3.5mm pluggen har välldigt begränsat utrymme.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-05-26 11:58

RG174

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-05-26 17:21

Hammarstrand skrev:När bytte till min diy-kabel fick jag skruva upp max på förstärkaren för att kunna lyssna på normal volym, men hade jag gjort det med köpekabeln hade jag varit döv nu. Kabeln jag använde mig av visade ju sig inte vara av koppar, något jag borde kollat innan jag köpte den tycker man ju.

Låter som om du kopplat fel, det skall normalt inte skilja i ljudstyrka på signalkablar då ingångarna är såpass högohmiga att kabelns serieresistans ej kan dämpa nåt att tala om (och kabeln i sig själv dämpar inget i de frekvensområden och längder man har här). Brum o.s.v. kan skilja.

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-05-27 21:41

norman skrev:
Hammarstrand skrev:När bytte till min diy-kabel fick jag skruva upp max på förstärkaren för att kunna lyssna på normal volym, men hade jag gjort det med köpekabeln hade jag varit döv nu. Kabeln jag använde mig av visade ju sig inte vara av koppar, något jag borde kollat innan jag köpte den tycker man ju.

Låter som om du kopplat fel, det skall normalt inte skilja i ljudstyrka på signalkablar då ingångarna är såpass högohmiga att kabelns serieresistans ej kan dämpa nåt att tala om (och kabeln i sig själv dämpar inget i de frekvensområden och längder man har här). Brum o.s.v. kan skilja.

När vi mätte upp kabeln med multimeter så verkade den okej, men som sagt vet inte vad det var för metall som var i kabeln..

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-05-28 00:10

Om du har byggt med en kabel som är gjord för elektrisk överföring och ändå upplever volymen som jättelåg, ja då har du antingen avbrott eller kortslutning i kabeln.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-28 00:23

Plasten i en EKKX, som det väl handlar om, smälter rätt lätt när man löder. Det kan lätt bli kortis då.

Vad det är för metall har ingen betydelse, inte i den storleksordningen att det knappt hörs i vart fall. Fast jag skulle nog ha tagit nån annan kabel ändå.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-05-28 07:05

phon skrev:Plasten i en EKKX, som det väl handlar om, smälter rätt lätt när man löder. Det kan lätt bli kortis då.

Vad det är för metall har ingen betydelse, inte i den storleksordningen att det knappt hörs i vart fall. Fast jag skulle nog ha tagit nån annan kabel ändå.

Denna gången blir det en ordentlig signalkabel med skärm plus att jag kommer att använda en ordentlig lödpenna med mindre spets.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-28 07:10

Hammarstrand skrev:[quote="normanNär vi mätte upp kabeln med multimeter så verkade den okej, men som sagt vet inte vad det var för metall som var i kabeln..

EKKX är förtenntkoppartråd isolerad med PVC. Har använt sådan utan problem även som signalkabel men det är bättre med en skärmad dito.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-05-29 20:17

Alltså tipset om rg174 fick jag av Morello när jag frågade om samma sak för nåt år sen. 8)
Hade tänkt vänta ut HDMI-anslutning på datorn för ljud, men det har det inte blivit så mycket av ännu. 5.1 ingången används mellan dvd-spelare och receiver här så det är lite fullt för tillfället. :(

Återgå till DIY-forum