Frågor om Sentec

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Moment-23

Frågor om Sentec

Inläggav Moment-23 » 2007-05-12 00:00

Jag går och lurar lite på sc8 och pa8, är lite nyfiken på ljudet. Någon som vet?
Skiljer de sig ljudmässigt från sc9 och pa9?
De är i alla fall billigare och går att hitta.

Hur är det med de riktigt gamla prylarna sa77 och pa77, är det något vettigt ljud i dem?

Någon annan sentecmodell som kan vara intressant?

Vad hände med företaget egentligen?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Re: Frågor om Sentec

Inläggav Slartibartfast » 2007-05-12 02:07

Moment-23 skrev:Jag går och lurar lite på sc8 och pa8, är lite nyfiken på ljudet. Någon som vet?

Det mest slående är väl att de inte alls är rekomenderade av vare sig Carlssonplanet.com eller LTS och därför inte har samma prisbild! Hur konstruktionerna skiljer sig vet jag inte, men jag frågar mig om det inte är DIN-kontakter på 8-serien? Bara det är en jobbig detalj i mina ögon. ;)

Lite, lite ljus på frågan iaf.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-12 06:30

Slartibartfast skrev:
Moment-23 skrev:Jag går och lurar lite på sc8 och pa8, är lite nyfiken på ljudet. Någon som vet?

Det mest slående är väl att de inte alls är rekomenderade av vare sig Carlssonplanet.com eller LTS och därför inte har samma prisbild! Hur konstruktionerna skiljer sig vet jag inte, men jag frågar mig om det inte är DIN-kontakter på 8-serien? Bara det är en jobbig detalj i mina ögon. ;)

Lite, lite ljus på frågan iaf.

[slrt]

Intressant...
Så prisbilden skulle påverkas om den ena vore rekommenderad av Carlssonplanet.com eller LTS ???

Kan man då utgå ifrån att ljudet också skulle påverkas positivt om Carlssonplanet.com eller LTS skulle rekommenderat dom ???

Vad det gäller Sentec har jag bara lite erfarenhet, och den är gammal.
För något 20 tal år sedan hade jag SCA-1 och ACM-1 tror jag dom hette, och dom var ganska bra.
Så tyvärr kan jag inte hjälpa dig med din fråga om Sentec.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-12 08:29

Kan tänka mig att 8-serien är lite mindre högupplösta, brusar mer etc. Har som hastigast testat sc8, det enda den föll på att den hade en märklig gain då den var avpassad på DIN (vilket skall skilja sig mot dagens).
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-05-12 08:48

Hedlund skrev:Intressant...
Så prisbilden skulle påverkas om den ena vore rekommenderad av Carlssonplanet.com eller LTS ???

Ja tyvärr verkar det inte bättre än så. Jag har själv tyckt att begagnatprisbilden har blivit absurt hög för många finrecenserade apparater. Därför vore det ju bättre om LTS kunde hålla käften om testresultaten helt enkelt! Å andra sidan är det bra om man äger en sådan apparat eftersom den behåller sitt värde bra, om man en dag skulle få för sig att sälja den. Jag tror även att begpriserna blir höga eftersom ägare av apparaterna tycker om dem och inte så gärna säljer av, då blir ju utbudet litet, fast det finns ändå en större efterfrågan än utbudet.

Fast å tredje sidan kan ju inte LTS bry sig om sådant, eftersom vi normalt testar sådant som finns att köpa nytt. Vad som händer med apparaterna i framtiden kan ju inte LTS varken ta ansvar för eller lastas för. Synd bara att jag själv fått punga ut rätt mycket pengar för några av mina 208or, min gamla Fosgate 4, Sentec DiAna, etc!

Kan man då utgå ifrån att ljudet också skulle påverkas positivt om Carlssonplanet.com eller LTS skulle rekommenderat dom ???

Nej det kan man inte. Såklart.

För något 20 tal år sedan hade jag SCA-1 och ACM-1 tror jag dom hette, och dom var ganska bra.

Behövs inte kommenteras. Jo förresten, det var coola apparater.

Övrig kommentar om Sentec:
- Johan Bernström är numera pensionär.
- Mycket eleganta konstruktioner ur aspekter såsom:
- Kompakthet
- Ljudkvalitet
- Hållbarhet
- Fint utförande
- Etc, inte mycket att klaga på, ja knappt något faktiskt. Ja det hade i och för sig varit kul om PA9 hade haft ser gånger så mycket uteffekt förstås! Men det den var gjord för, gjorde den MYCKET bra.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-05-12 09:10

De är i alla fall billigare och går att hitta.

Hur är det med de riktigt gamla prylarna sa77 och pa77, är det något vettigt ljud i dem?

77-serien är lite gamal, både sett till åldern och konstruktionen. Jag har ett komplett kit på vinden (med Semicon-namnet!), som inte använts på ett tag.

En PA8 däremot, driver med god schwunch ett par Gradient-bassystem varje dag.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-12 09:51

Vee-Eight skrev:Kan tänka mig att 8-serien är lite mindre högupplösta, brusar mer etc. Har som hastigast testat sc8, det enda den föll på att den hade en märklig gain då den var avpassad på DIN (vilket skall skilja sig mot dagens).

Det går väl att byta ut mot rca? Eller är det bättre att använda en konverterare?
När du skriver lite mindre högupplöst och mer brus, så menar du att det fortfarande är en bra apparat? Eller finns det bättre beg för samma pengar? (utifrån högupplöst och mindre brus).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-12 10:50

Jag har en känsla av att 8-serien tillhör den generation förstärkare som kördes över rejält av NAD 3020, men att dom senare Sentecprylarna gjorde revansch, alltså även SCA-1 och ACM-1 vilka t.ex i många år använts av hifikit i deras demorum.
SCA-1 fick väl skaplig recension i MoLT förresten?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-05-12 12:02

Hedlund skrev:Intressant...

Har du sett ett SC9 (eller vad försteget heter) i verkligeheten, så inser du snabbt vaför folk vill ha betalat. Det har inte bara med ljudet att göra. Det är helt eneklt en utsökt utformad apparat. Man kan köpa en bara för att ha i hyllan och titta på! Mycket bra kvalitetskänsla, fjärran från diverse plast-produkter som annars florerar i samma prissegment. Så det är mer än Carlssonplanet och LTS rekomendationer som håller upp priset. Hade jag haft ett skulle jag aldrig sälja det under 10k. Inte för ljudet, utan för designen.

Men på andra sätt så är ju pris-skevheten för div rekomenderade produkter av godo, i alla fall för oss som nöjer sig med andra pordukter, som inte är rekomenderade. Dessa blir då förståss billigare, då antalet kunder som kan tänka sig köpa begagnat är begränsat och allt fler vill ha rekomenderade grejjor, ja då faller priserna på smäck som NAD 218 THX (som jag använder och gärna köper ett till, enär mina krav är så blygsamma).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-05-12 13:17

Max_Headroom skrev:Men på andra sätt så är ju pris-skevheten för div rekomenderade produkter av godo, i alla fall för oss som nöjer sig med andra pordukter, som inte är rekomenderade. Dessa blir då förståss billigare, då antalet kunder som kan tänka sig köpa begagnat är begränsat och allt fler vill ha rekomenderade grejjor, ja då faller priserna på smäck som NAD 218 THX (som jag använder och gärna köper ett till, enär mina krav är så blygsamma).

Är inte så säker på det alla gånger. Ibland påstås det ju t.ex. att enligt LTS är det bra så länge det är NAD, Rotel eller Denon, fast det i själva verket är ett mycket litet fåtal produkter från dessa tillverkare som har rekommenderats.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-12 14:28

Jag tycker det mesta som Sentec har gjort är riktigt bra i förhållande till tidsepok och pris.
Det skulle inte förvåna mig om ett par renoverade sc-8, pa-8 låter mindre färgat än flertalet av dagens moderna förstärkare under förutsättning att du har hyggligt snälla högtalarlaster.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-13 19:11

Magnuz skrev:
Max_Headroom skrev:Men på andra sätt så är ju pris-skevheten för div rekomenderade produkter av godo, i alla fall för oss som nöjer sig med andra pordukter, som inte är rekomenderade. Dessa blir då förståss billigare, då antalet kunder som kan tänka sig köpa begagnat är begränsat och allt fler vill ha rekomenderade grejjor, ja då faller priserna på smäck som NAD 218 THX (som jag använder och gärna köper ett till, enär mina krav är så blygsamma).

Är inte så säker på det alla gånger. Ibland påstås det ju t.ex. att enligt LTS är det bra så länge det är NAD, Rotel eller Denon, fast det i själva verket är ett mycket litet fåtal produkter från dessa tillverkare som har rekommenderats.

Tja, märkeshysterin kring dessa märken är ju tråkig.
Jag skall väl tillägga att hysterin inte sprids av LTS styrelse verkar det som, utan mest av den " svans " runt omkring LTS, bestående av egenutnämnda tangentbordsproffs, som postulerar, med emfas, att den rätta vägen, via Denon, Nad, Rotel är den enda vägen.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-13 19:12

MP skrev:Jag tycker det mesta som Sentec har gjort är riktigt bra i förhållande till tidsepok och pris.
Det skulle inte förvåna mig om ett par renoverade sc-8, pa-8 låter mindre färgat än flertalet av dagens moderna förstärkare under förutsättning att du har hyggligt snälla högtalarlaster.

Hur kan du veta det?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-13 19:14

paa skrev:Jag har en känsla av att 8-serien tillhör den generation förstärkare som kördes över rejält av NAD 3020, men att dom senare Sentecprylarna gjorde revansch, alltså även SCA-1 och ACM-1 vilka t.ex i många år använts av hifikit i deras demorum.
SCA-1 fick väl skaplig recension i MoLT förresten?

8-serien låter enligt min mycket blygsamma och ödmjuka mening, apa,- kassa Opampar.

Edit: det var 77-serien jag menade.
Senast redigerad av Richard 2007-05-14 08:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-13 20:28

sc-9 pa-9 är säkert bättre konstruktioner.
Men du Richard, prova att renovera 8 serien och byt ut de komponenter du inte tycker håller måttet så får vi se hur långt ditt lärorika hifitidningsläsande med floskelrapande för dig närmare transparensens ändstation.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2007-05-13 20:46

Richard skrev:8-serien låter enligt min mycket blygsamma och ödmjuka mening, apa,- kassa Opampar.

Var i 8-serien hittar du OP-ampar?

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2007-05-13 21:23

I 10 år har jag använt sc8 + pa8 + tu8. Den ser ju cool ut och spelade problemfritt. När jag sedan kring 1995 bytte till Audiolab 8000A upplevde jag att ljudet från den var klart neutralare och renare än från sc8+pa8.

Info om Sentec: Länk

Jag kanske ska försöka sälja uppsättningen, så för någon månad sedan justerade jag bias och kopplade in pa8 via passiv volymkontroll till min nuvarande anläggning. Jag upplevde då ljudet som rent och rappt men musiken lät inte speciellt vacker.

/ mvh Tomas F.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-14 00:03

Griff:
Mycket bra fråga.

TomasF:
Jag lade upp din länk här, en sån bra sida måste ju kommas ihåg! :)

Max_Headroom:
Medhåll! :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-14 00:19

Richard skrev:Tja, märkeshysterin kring dessa märken är ju tråkig.
Jag skall väl tillägga att hysterin inte sprids av LTS styrelse verkar det som, utan mest av den " svans " runt omkring LTS, bestående av egenutnämnda tangentbordsproffs, som postulerar, med emfas, att den rätta vägen, via Denon, Nad, Rotel är den enda vägen.
Richard för fan...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-14 00:32

Moment-23 skrev:
Vee-Eight skrev:Kan tänka mig att 8-serien är lite mindre högupplösta, brusar mer etc. Har som hastigast testat sc8, det enda den föll på att den hade en märklig gain då den var avpassad på DIN (vilket skall skilja sig mot dagens).

Det går väl att byta ut mot rca? Eller är det bättre att använda en konverterare?
När du skriver lite mindre högupplöst och mer brus, så menar du att det fortfarande är en bra apparat? Eller finns det bättre beg för samma pengar? (utifrån högupplöst och mindre brus).

Hade du frågat om 9-serien hade svaret vart lättare; de är som nämnt i tråden en riktig pärla inom hifi. 8-serien är förvisso bra apparater, men jag är inte lika säker på om de fortfarande är prisvärda mot annat. Men jo, det är de. Man får fortfarande bra manicker för stålarna om man väljer Sentecs 8-serie.

Ja adapter kan man använda, funkar ju prima. Ingen mening eg att försöka byta till rca-kontakter. Det har funnits om jag minns rätt en modd-beskrivning på hur man anpassar volymkontrollen så att den bättre följer dagens hävd när det gäller gain. Jag vet iaf att den frågan har valsat ngn gång tidigare. Testa att söka på forumet.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-14 02:49

Griff skrev:
Richard skrev:8-serien låter enligt min mycket blygsamma och ödmjuka mening, apa,- kassa Opampar.

:D

Som en sann dogmatiker förnekar sig inte Richard i sina argument.
Platt fall har fått en ny definition. :wink:
Ha ett fint liv.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-14 08:05

Griff skrev:

Sorry, blandade ihop med 77-serien.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-14 08:06

Kaffekoppen skrev:
Richard skrev:Tja, märkeshysterin kring dessa märken är ju tråkig.
Richard för fan...

Svär inte i kyrkan! :wink: :wink: :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-14 08:08

MP skrev:
Griff skrev:

:D

Som en sann dogmatiker förnekar sig inte Richard i sina argument.
Platt fall har fått en ny definition. :wink:

Man vill inte att ljudet skall låta platt, som 77-serien ju gör , eller hur, mitt lilla tangentbordsproffs! :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-14 08:10

MP skrev:sc-9 pa-9 är säkert bättre konstruktioner.
Men du Richard, prova att renovera 8 serien och byt ut de komponenter du inte tycker håller måttet så får vi se hur långt ditt lärorika hifitidningsläsande med floskelrapande för dig närmare transparensens ändstation.

Tyvärr, det var 77-modellerna jag menade.
Ic kretsarna i dessa går säkert att byta mot oerhört mycket bättre grejor, mitt kära tangentbordsproffs!

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-14 19:06

Richard, om du ska kommentera mina inlägg bör du nog hålla dig till innehållet i mina inlägg annars blir det ju platt fall igen.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-05-14 19:16

Richard skrev:
Tja, märkeshysterin kring dessa märken är ju tråkig.

Jaså? Faktum är att de enda jag sett tala om "den enda vägen" o.dyl. är sådana som verkar ha något otalt med LTS. Fast det är förstås kul att provocera. :wink:

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-05-25 17:50

Jag har ett par PA9 i mycket gott skick (typ mint) som jag inte behöver. Vad brukar dessa gå för? De är köpta 1996 har jag för mig (70W).

niclas

Inläggav niclas » 2007-05-25 18:16

nilsviktor skrev:Jag har ett par PA9 i mycket gott skick (typ mint) som jag inte behöver. Vad brukar dessa gå för? De är köpta 1996 har jag för mig (70W).

Annars kan du ju ge dom till mig, så slipper du grubbla över pris.. :) :wink:

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-25 18:17

Pa-9 är väl iofs 50 wattare eller fanns de i två olika versioner ?
Pa-8 var specade till 70 watt i 8 ohm.

Pa-9 brukar kosta mellan 2000-5000:- paret begagnat
Ha ett fint liv.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi