Moderator: Redaktörer
Moment-23 skrev:Jag går och lurar lite på sc8 och pa8, är lite nyfiken på ljudet. Någon som vet?
Skiljer de sig ljudmässigt från sc9 och pa9?
Slartibartfast skrev:Moment-23 skrev:Jag går och lurar lite på sc8 och pa8, är lite nyfiken på ljudet. Någon som vet?
Det mest slående är väl att de inte alls är rekomenderade av vare sig Carlssonplanet.com eller LTS och därför inte har samma prisbild! Hur konstruktionerna skiljer sig vet jag inte, men jag frågar mig om det inte är DIN-kontakter på 8-serien? Bara det är en jobbig detalj i mina ögon.
Lite, lite ljus på frågan iaf.
[slrt]
Hedlund skrev:Intressant...
Så prisbilden skulle påverkas om den ena vore rekommenderad av Carlssonplanet.com eller LTS ???
Kan man då utgå ifrån att ljudet också skulle påverkas positivt om Carlssonplanet.com eller LTS skulle rekommenderat dom ???
Vad det gäller Sentec har jag bara lite erfarenhet, och den är gammal.
För något 20 tal år sedan hade jag SCA-1 och ACM-1 tror jag dom hette, och dom var ganska bra.
Så tyvärr kan jag inte hjälpa dig med din fråga om Sentec.
Moment-23 skrev:Jag går och lurar lite på sc8 och pa8, är lite nyfiken på ljudet. Någon som vet?
De är i alla fall billigare och går att hitta.
Hur är det med de riktigt gamla prylarna sa77 och pa77, är det något vettigt ljud i dem?
Vee-Eight skrev:Kan tänka mig att 8-serien är lite mindre högupplösta, brusar mer etc. Har som hastigast testat sc8, det enda den föll på att den hade en märklig gain då den var avpassad på DIN (vilket skall skilja sig mot dagens).
Hedlund skrev:Intressant...
Så prisbilden skulle påverkas om den ena vore rekommenderad av Carlssonplanet.com eller LTS ???
Kan man då utgå ifrån att ljudet också skulle påverkas positivt om Carlssonplanet.com eller LTS skulle rekommenderat dom ???
Vad det gäller Sentec har jag bara lite erfarenhet, och den är gammal.
För något 20 tal år sedan hade jag SCA-1 och ACM-1 tror jag dom hette, och dom var ganska bra.
Så tyvärr kan jag inte hjälpa dig med din fråga om Sentec.
Max_Headroom skrev:Men på andra sätt så är ju pris-skevheten för div rekomenderade produkter av godo, i alla fall för oss som nöjer sig med andra pordukter, som inte är rekomenderade. Dessa blir då förståss billigare, då antalet kunder som kan tänka sig köpa begagnat är begränsat och allt fler vill ha rekomenderade grejjor, ja då faller priserna på smäck som NAD 218 THX (som jag använder och gärna köper ett till, enär mina krav är så blygsamma).
Magnuz skrev:Max_Headroom skrev:Men på andra sätt så är ju pris-skevheten för div rekomenderade produkter av godo, i alla fall för oss som nöjer sig med andra pordukter, som inte är rekomenderade. Dessa blir då förståss billigare, då antalet kunder som kan tänka sig köpa begagnat är begränsat och allt fler vill ha rekomenderade grejjor, ja då faller priserna på smäck som NAD 218 THX (som jag använder och gärna köper ett till, enär mina krav är så blygsamma).
Är inte så säker på det alla gånger. Ibland påstås det ju t.ex. att enligt LTS är det bra så länge det är NAD, Rotel eller Denon, fast det i själva verket är ett mycket litet fåtal produkter från dessa tillverkare som har rekommenderats.
MP skrev:Jag tycker det mesta som Sentec har gjort är riktigt bra i förhållande till tidsepok och pris.
Det skulle inte förvåna mig om ett par renoverade sc-8, pa-8 låter mindre färgat än flertalet av dagens moderna förstärkare under förutsättning att du har hyggligt snälla högtalarlaster.
paa skrev:Jag har en känsla av att 8-serien tillhör den generation förstärkare som kördes över rejält av NAD 3020, men att dom senare Sentecprylarna gjorde revansch, alltså även SCA-1 och ACM-1 vilka t.ex i många år använts av hifikit i deras demorum.
SCA-1 fick väl skaplig recension i MoLT förresten?
Richard för fan...Richard skrev:Tja, märkeshysterin kring dessa märken är ju tråkig.
Jag skall väl tillägga att hysterin inte sprids av LTS styrelse verkar det som, utan mest av den " svans " runt omkring LTS, bestående av egenutnämnda tangentbordsproffs, som postulerar, med emfas, att den rätta vägen, via Denon, Nad, Rotel är den enda vägen.
Moment-23 skrev:Vee-Eight skrev:Kan tänka mig att 8-serien är lite mindre högupplösta, brusar mer etc. Har som hastigast testat sc8, det enda den föll på att den hade en märklig gain då den var avpassad på DIN (vilket skall skilja sig mot dagens).
Det går väl att byta ut mot rca? Eller är det bättre att använda en konverterare?
När du skriver lite mindre högupplöst och mer brus, så menar du att det fortfarande är en bra apparat? Eller finns det bättre beg för samma pengar? (utifrån högupplöst och mindre brus).
Griff skrev:Richard skrev:8-serien låter enligt min mycket blygsamma och ödmjuka mening, apa,- kassa Opampar.
Var i 8-serien hittar du OP-ampar?
Kaffekoppen skrev:Richard för fan...Richard skrev:Tja, märkeshysterin kring dessa märken är ju tråkig.
Jag skall väl tillägga att hysterin inte sprids av LTS styrelse verkar det som, utan mest av den " svans " runt omkring LTS, bestående av egenutnämnda tangentbordsproffs, som postulerar, med emfas, att den rätta vägen, via Denon, Nad, Rotel är den enda vägen.
MP skrev:Griff skrev:Richard skrev:8-serien låter enligt min mycket blygsamma och ödmjuka mening, apa,- kassa Opampar.
Var i 8-serien hittar du OP-ampar?
![]()
Som en sann dogmatiker förnekar sig inte Richard i sina argument.
Platt fall har fått en ny definition.
MP skrev:sc-9 pa-9 är säkert bättre konstruktioner.
Men du Richard, prova att renovera 8 serien och byt ut de komponenter du inte tycker håller måttet så får vi se hur långt ditt lärorika hifitidningsläsande med floskelrapande för dig närmare transparensens ändstation.
Richard skrev:
Tja, märkeshysterin kring dessa märken är ju tråkig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster