lyssningsintryck och tekniska begrepp

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
norman

lyssningsintryck och tekniska begrepp

Inläggav norman » 2004-04-27 14:44

Man läser ofta (iaf ibland..) recensioner om olika ljudprodukter där man förklarar lyssningsintrycken med tekniska termer. Ofta tycker jag att det blir helt fel och att innebörden av lyssningsintrycken inte alls stämmer med innebörden av de tekniska förklaringar man försöker sig på...

För att reda ut lite begrepp startar jag denna tråd där man kan komma med lite exempel!

En vanlig missuppfattning är dynamik som togs upp i en annan tråd. Om en produkt gör att små detaljer lyfts fram förklaras det ofta med att det är bättre dynamik vilket egentligen i de flesta fall borde vara precis tvärtom...(man lyfter fram svaga detaljer genom att komprimera de starkare)

Ett annat exempel är högtalare med 6db/okt filter (t.ex. ett filter med endast en reaktiv komponent, vilket inte brukar leda till 6db/okt akustiskt..)
Man tycker sig höra att transienter låter bättre/tydligare och förklarar det med att filtret inte fasvrider (sa så själv förut... :) ).
Efter att ha börjat mätt på mina (och ett par andra) högtalare och lyssnat på allpassfilter med olinjär fas har jag kommit fram till att denna upplevda bättre transientåtergivning troligen beror på att man inte lyckas dela av mellanregistret tillräckligt och får därmed en höjning vid ca 4-6khz vilket gör att ljud som man förknippar med transienter lyfts fram.

Detta är vad jag tror... :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-27 14:57

Instämmer.

Det är en sak att lyssna och tycka bra/dåligt om en pryl. Det är en helt annan sak att förklara varför. Själv ska jag erkänna att jag ofta slår jag dövörat till när såna där förklaringar kommer och försöker i stället fokusera på om omdömena är positiva eller negativa.
I gränslandet befinner sig de ljudbeskrivande adjektiven som ibland kan ge information om hur det låter (om man inte får lyssna själv), fast förvirringen är stor. En del säger "vasst" när andra säger "klart" eller "ljust" etc. Här släpper dövörat igenom litegrann, men är ytterst kritiskt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-04-27 21:10

Instämmer till fullo. Förklaringarna till att guldörat ifråga gillar soundet (alltså just de färgningar som komponenten ger upphov till) är mycket ofta direkt kontralogiska.

Jag gissar att förklaringen ligger i att dessa personer, liksom större delen av hifivärlden, tror att prestanda rent objektivt måste vara bättre eftersom man föredrar soundet. Och innan någon retar upp sig på detta vill jag poängtera att det är helt OK att föredra ett visst sound. Att missleda via felaktiga förklaringar är dock inte OK, speciellt eftersom man lätt gör gällande att resultaten är allmängiltiga och inte lyssnarpreferensberoende.

Återgå till Teknikforum