För att reda ut lite begrepp startar jag denna tråd där man kan komma med lite exempel!
En vanlig missuppfattning är dynamik som togs upp i en annan tråd. Om en produkt gör att små detaljer lyfts fram förklaras det ofta med att det är bättre dynamik vilket egentligen i de flesta fall borde vara precis tvärtom...(man lyfter fram svaga detaljer genom att komprimera de starkare)
Ett annat exempel är högtalare med 6db/okt filter (t.ex. ett filter med endast en reaktiv komponent, vilket inte brukar leda till 6db/okt akustiskt..)
Man tycker sig höra att transienter låter bättre/tydligare och förklarar det med att filtret inte fasvrider (sa så själv förut...
Efter att ha börjat mätt på mina (och ett par andra) högtalare och lyssnat på allpassfilter med olinjär fas har jag kommit fram till att denna upplevda bättre transientåtergivning troligen beror på att man inte lyckas dela av mellanregistret tillräckligt och får därmed en höjning vid ca 4-6khz vilket gör att ljud som man förknippar med transienter lyfts fram.
Detta är vad jag tror...