Moderator: Redaktörer
soundbrigade skrev:Läste i Metro att talang är ingen nödvändig förutsättning för att göra karriär som musiker. Tillräcklig exponering i media är tillräckligt. Enligt en professor eller forskare på en matematikinstitution i Stockholm skulle 90% av alla artister vara designade på detta sätt och i princip sakna talang, alltså överskattade.
soundbrigade skrev:- Man kan ta vem som helst, ge personen tillräckligt mycket exponering och få fram en framgångsrik artist, säger Mark Voorneveld, docent i tillämpad matematik vid Handelshögskolan i Stockholm.
I studien slår forksarna fast att 90% av artisters framgångar förklaras av andra orsaker än talang.
....
Majoriteten av musikköpare påverkas av vad de ser på TV.
Metro 2007-05-15
Bill50x skrev:Ta vem som helst, ge honom/henne en ordentlig exponering och denne kan framstå som en docent vid Handelshögskolan.
Metro skrev:I studien slår forksarna fast att 90% av artisters framgångar förklaras av andra orsaker än talang.
Vee-Eight skrev:enJohn skrev:Vee-Eight skrev:Anna-Lotta Larsson
Säg det till Patrik Larsson från Pite![]()
Vem är det?
Magnuz skrev:Bill50x skrev:Ta vem som helst, ge honom/henne en ordentlig exponering och denne kan framstå som en docent vid Handelshögskolan.
![]()
Faktum är att man tycker att just en matematiker borde hålla sig för god för att påstå saker i stil med:Metro skrev:I studien slår forksarna fast att 90% av artisters framgångar förklaras av andra orsaker än talang.
Om de nu verkligen påstod det, vill säga. Man ska passa sig för att tro på det som står i tidningar.
Bill50x skrev:Jag gissar att en matematikprofessor/forskare är rätt person att bedömma vad som är bra musik eller inte? HUR avgör man om en artist är "designad" eller inte? 90 % av alla människor är väl designade så tillvida att dom inte kliver ur sängen och direkt ger sig ut i verkligheten utan lite "design"?
/ B
Bill50x skrev:Detta är väl inga bevis?
Bill50x skrev:Hur ser det ut nu mot förr?
Bill50x skrev:Ta vem som helst, ge honom/henne en ordentlig exponering och denne kan framstå som en docent vid Handelshögskolan.
Bill50x skrev:/ B
Dahlqvist skrev:Bill50x skrev:Jag gissar att en matematikprofessor/forskare är rätt person att bedömma vad som är bra musik eller inte? HUR avgör man om en artist är "designad" eller inte? 90 % av alla människor är väl designade så tillvida att dom inte kliver ur sängen och direkt ger sig ut i verkligheten utan lite "design"?
/ B
Det är mycket enkelt. Man försöker helt enkelt förklara skivförsäljningen UTAN att blanda in talang. Om man med modeller som inte involverar talang som en variabel kan förklara en stor del av fenomenet så kan man sluta sig till att exempelvis talang kan stå för det som återstår. Det var väl inte så svårt?
/D
Dahlqvist skrev:Vad är detta? Dumskallarna sammansvärjning? Tar ni det som ni läser i Metro som intäkt för vad en forskare anser?
Magnuz skrev:Om de nu verkligen påstod det, vill säga. Man ska passa sig för att tro på det som står i tidningar.
phloam skrev:/P <- -Den nya trenden på Faktiskt! Haka på eller var hopplöst efter!
soundbrigade skrev:phloam skrev:/P <- -Den nya trenden på Faktiskt! Haka på eller var hopplöst efter!
Jag var först!!!! Men nu när alla tagit efter mig har jag bytt.
Är det inte annars lite "typiskt svenskst avundsjukt" att klanka ner på de som "kommit lite för högt".
Nefilim skrev:TCM skrev:-distortion- skrev:Rob Stewart
Rob?
Roddans lillebror!
Morello skrev:...
Jag nämde Bealts tidigare som exempel såtillvida att det är ett gäng grabbar som med nöd och näppe kunde traktera sina instrument. Bandet kom i rätt tid, hade rätt attityd, hade en sju helsikes tur med producent. I övrigt vill jag jämföra bandet med vilket som helst oskolat popband.
Erol skrev:Jag fastande för deras låtar redan i åttaårsåldern utan att veta något om vilka dom var eller om dom var ute i rätt tid eller inte när det begav sig.
Dahlqvist skrev:Bill50x skrev:Jag gissar att en matematikprofessor/forskare är rätt person att bedömma vad som är bra musik eller inte? HUR avgör man om en artist är "designad" eller inte? 90 % av alla människor är väl designade så tillvida att dom inte kliver ur sängen och direkt ger sig ut i verkligheten utan lite "design"?
/ B
Det är mycket enkelt. Man försöker helt enkelt förklara skivförsäljningen UTAN att blanda in talang. Om man med modeller som inte involverar talang som en variabel kan förklara en stor del av fenomenet så kan man sluta sig till att exempelvis talang kan stå för det som återstår. Det var väl inte så svårt?
/D
matereo skrev:Ann-Sophie Mutter
enJohn skrev:En karaktär i ett väldigt roligt (dessvärre nerlagt) radioprogram som har en hang-up på Anna-Lotta. Äsch, trist inlägg av mig, eftersom alltför få kan relatera tll Patrik.
/en john
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster