världens mest överskattade artister

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-05-15 20:55

Läste i Metro att talang är ingen nödvändig förutsättning för att göra karriär som musiker. Tillräcklig exponering i media är tillräckligt. Enligt en professor eller forskare på en matematikinstitution i Stockholm skulle 90% av alla artister vara designade på detta sätt och i princip sakna talang, alltså överskattade.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-15 21:01

soundbrigade skrev:Läste i Metro att talang är ingen nödvändig förutsättning för att göra karriär som musiker. Tillräcklig exponering i media är tillräckligt. Enligt en professor eller forskare på en matematikinstitution i Stockholm skulle 90% av alla artister vara designade på detta sätt och i princip sakna talang, alltså överskattade.

Jag gissar att en matematikprofessor/forskare är rätt person att bedömma vad som är bra musik eller inte? HUR avgör man om en artist är "designad" eller inte? 90 % av alla människor är väl designade så tillvida att dom inte kliver ur sängen och direkt ger sig ut i verkligheten utan lite "design"?

/ B

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-05-15 21:32

- Man kan ta vem som helst, ge personen tillräckligt mycket exponering och få fram en framgångsrik artist, säger Mark Voorneveld, docent i tillämpad matematik vid Handelshögskolan i Stockholm.
I studien slår forksarna fast att 90% av artisters framgångar förklaras av andra orsaker än talang.

....

Majoriteten av musikköpare påverkas av vad de ser på TV.

Metro 2007-05-15
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-16 00:25

soundbrigade skrev:- Man kan ta vem som helst, ge personen tillräckligt mycket exponering och få fram en framgångsrik artist, säger Mark Voorneveld, docent i tillämpad matematik vid Handelshögskolan i Stockholm.
I studien slår forksarna fast att 90% av artisters framgångar förklaras av andra orsaker än talang.

....

Majoriteten av musikköpare påverkas av vad de ser på TV.

Metro 2007-05-15

Detta är väl inga bevis? Hur specificeras "talang" & "exponering"? Hur ser det ut nu mot förr?

Ta vem som helst, ge honom/henne en ordentlig exponering och denne kan framstå som en docent vid Handelshögskolan.

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-05-16 00:45

Bill50x skrev:Ta vem som helst, ge honom/henne en ordentlig exponering och denne kan framstå som en docent vid Handelshögskolan.

:lol:

Faktum är att man tycker att just en matematiker borde hålla sig för god för att påstå saker i stil med:

Metro skrev:I studien slår forksarna fast att 90% av artisters framgångar förklaras av andra orsaker än talang.

Om de nu verkligen påstod det, vill säga. Man ska passa sig för att tro på det som står i tidningar.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-05-16 07:57

Jag vill inte försvara någon, speciellt som jag inte vet hur studien gjordes. Tydligen har man gjort en studie ändå. Kanske man har kollat artisters skivförsäljning visavi mediaexponering och kommit fram till att de 90% mest säljande artisterna är ochså de som fått mest utrymme i media.

I tidningsartikeln framhöll forskarna att man inte bedömde artisternas talang men att det utmärkande var det uppmärksamhet artisterna fått.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-05-16 15:30

Vee-Eight skrev:
enJohn skrev:
Vee-Eight skrev:Anna-Lotta Larsson

Säg det till Patrik Larsson från Pite :!:

Vem är det?

En karaktär i ett väldigt roligt (dessvärre nerlagt) radioprogram som har en hang-up på Anna-Lotta. Äsch, trist inlägg av mig, eftersom alltför få kan relatera tll Patrik.

/en john

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-05-16 16:36

Magnuz skrev:
Bill50x skrev:Ta vem som helst, ge honom/henne en ordentlig exponering och denne kan framstå som en docent vid Handelshögskolan.

:lol:

Faktum är att man tycker att just en matematiker borde hålla sig för god för att påstå saker i stil med:

Metro skrev:I studien slår forksarna fast att 90% av artisters framgångar förklaras av andra orsaker än talang.

Om de nu verkligen påstod det, vill säga. Man ska passa sig för att tro på det som står i tidningar.

Vad är detta? Dumskallarna sammansvärjning? Tar ni det som ni läser i Metro som intäkt för vad en forskare anser?

Om ni läst och ens hjälpligt förstått studien så kan ni se att problemet har anor till 20-talet och att idéerna som undersökts på nytt presenterades av den framlidne Herbert Simon i mitten av 50-talet. Vad Handelsforskarna har gjort är att de har förbättrat modellen matematiskt, inte kommit på själva mekanismen. Det grundläggande ekonomiska problemet är att försöka förklara varför vissa artister säljer så inihelvete mycket skivor. Svaret är INTE att de har så inihelvete mycket talang utan att människor köper skivor av andra orsaker än att musiken är så inihelvete bra. Detta gäller isynnerhet ju de artister som säljer inihelvete mycket skivor.

Innan man gör sig löjlig över forskare i allmänhet kan man kanske kolla upp fakta lite. Att i princip alla med egna pengar köpte Alphavilles platta när det begav sig är väl det bevis vi alla söker för att talang inte behöver stå i proportion till skivförsäljning. Är det så svårt att förstå?

/D

PS. Av publikationslistan verkar forskaren i fråga vara ovanligt välordnad i huvudet, men det bär ju bara min subjektiva uppfattning.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-05-16 16:41

Bill50x skrev:Jag gissar att en matematikprofessor/forskare är rätt person att bedömma vad som är bra musik eller inte? HUR avgör man om en artist är "designad" eller inte? 90 % av alla människor är väl designade så tillvida att dom inte kliver ur sängen och direkt ger sig ut i verkligheten utan lite "design"?

/ B

Det är mycket enkelt. Man försöker helt enkelt förklara skivförsäljningen UTAN att blanda in talang. Om man med modeller som inte involverar talang som en variabel kan förklara en stor del av fenomenet så kan man sluta sig till att exempelvis talang kan stå för det som återstår. Det var väl inte så svårt?

/D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-05-16 16:48

Bill50x skrev:Detta är väl inga bevis?

Läs den vetenskapliga artikeln om du behöver "bevis". Den finns som pdf.
Bill50x skrev:Hur ser det ut nu mot förr?

Problemet är känt sedan 50-talet. Det som gjorts nu är att modellera fenomenet bättre rent matematiskt.

Vi päron, sa svinskiten.
Bill50x skrev:/ B

/D

PS. Hattrick!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-05-16 17:31

Jag tror på trendernas makt. T.ex. den nya trenden att signera sina inlägg med slash + begynnelsebokstav.

/P

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-16 18:39

Dahlqvist skrev:
Bill50x skrev:Jag gissar att en matematikprofessor/forskare är rätt person att bedömma vad som är bra musik eller inte? HUR avgör man om en artist är "designad" eller inte? 90 % av alla människor är väl designade så tillvida att dom inte kliver ur sängen och direkt ger sig ut i verkligheten utan lite "design"?

/ B

Det är mycket enkelt. Man försöker helt enkelt förklara skivförsäljningen UTAN att blanda in talang. Om man med modeller som inte involverar talang som en variabel kan förklara en stor del av fenomenet så kan man sluta sig till att exempelvis talang kan stå för det som återstår. Det var väl inte så svårt?

/D

Visst, man kan ta bort variabeln "talang" och sedan titta på övriga orsakssammanhang. Till att börja med kan man fundera på om media skriver om dom som säljer mycket eller om dom säljer mycket för att media skriver om dom. Det finns säkert några teorier om detta och troligen en hel del erfarenheter som kan stödja dessa teorier.

Nästa steg blir att återinföra variabeln "talang". Att tro att den bara står för det som återstår efter att ha utvärderat allt annat tycker jag låter rätt naivt. Rimligen bör talang ha en viss inverkan även om mediabevakning/artistens utseende etc OCKSÅ spelar in.

Och, så ska man förstås definiera vad begreppet "talang" innebär. Skicklighet att traktera ett instrument? Duktig att komponera? Duktig på att hantera media? Duktig på att känna efter "vad folk vill ha"? Har David Bowie talang? Har Sonic Youth det? Är det så att om man är massmedialt duktig och/eller är duktig på att rida på populära strömningar så har man per definition mindre talang?

För egen del är jag övertygad om att vårt förhållningssätt är så individuellt att det inte låter sig inordnas i matematiska modeller. Vore det så kunde vi sluta lyssna på musik och istället läsa om vad som är bra eller dåligt - och varför.

Självklart finns det gemensamma drag i olika gruppers preferenser men det varierar stort även inom grupperna. Men val av musik och idoler styrs inte bara av musiken och musikernas talang utan även av en massa andra faktorer. Om jag kommer dragande med någon udda grupp till min sambos 17-åriga dotter tycker hon bara att musiken är "konstig". Om kompisarna pushar för samma grupp spelas musiken om och om igen tills man blir galen :-)

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-05-16 18:46

Sen är ju frågan om huruvida man från olika håll över- resp. underskattar själva lyssnarna :)

/P <- -Den nya trenden på Faktiskt! Haka på eller var hopplöst efter! :P

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-05-16 22:15

Dahlqvist skrev:Vad är detta? Dumskallarna sammansvärjning? Tar ni det som ni läser i Metro som intäkt för vad en forskare anser?

Magnuz skrev:Om de nu verkligen påstod det, vill säga. Man ska passa sig för att tro på det som står i tidningar.

Tillfällig släng av dyslexi? :wink:

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2007-05-17 02:20

Rob Stewart
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-05-17 09:38

phloam skrev:/P <- -Den nya trenden på Faktiskt! Haka på eller var hopplöst efter! :P

Jag var först!!!! Men nu när alla tagit efter mig har jag bytt.

Är det inte annars lite "typiskt svenskst avundsjukt" att klanka ner på de som "kommit lite för högt".

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-17 10:20

soundbrigade skrev:
phloam skrev:/P <- -Den nya trenden på Faktiskt! Haka på eller var hopplöst efter! :P

Jag var först!!!! Men nu när alla tagit efter mig har jag bytt.

Är det inte annars lite "typiskt svenskst avundsjukt" att klanka ner på de som "kommit lite för högt".

Det tror jag. Alla svenskar ska vara med i facket och ha centrala löneförhandlingar(så alla får ung lika). Nära på alla ogillar ju pampar som skor sig och har högt arvode. Så det är nog väldigt svenskt.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-05-17 10:40

-distortion- skrev:Rob Stewart

Rob? :wink:
When routine bites hard

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-05-17 10:45

TCM skrev:

Roddans lillebror! :D
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-05-17 11:06

Nefilim skrev:
TCM skrev:

Roddans lillebror! :D

Aha, Robban...... 8)

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2007-05-19 11:08

Morello skrev:...

Jag nämde Bealts tidigare som exempel såtillvida att det är ett gäng grabbar som med nöd och näppe kunde traktera sina instrument. Bandet kom i rätt tid, hade rätt attityd, hade en sju helsikes tur med producent. I övrigt vill jag jämföra bandet med vilket som helst oskolat popband.

Fast dom har gjort en jäkla massa catchiga låtar. Jag fastande för deras låtar redan i åttaårsåldern utan att veta något om vilka dom var eller om dom var ute i rätt tid eller inte när det begav sig. Musiken i sig var helt enkelt bra och catchig. Jag har svårt att tänka mig att vilket oskolat popband som heslt skulle åstadkomma samma sak under samma förutsättningar. Samma med Abba tycker jag.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-05-19 12:01

Erol skrev:Jag fastande för deras låtar redan i åttaårsåldern utan att veta något om vilka dom var eller om dom var ute i rätt tid eller inte när det begav sig.

Precis. De var inte bara ute i rätt tid, de är tidlösa. Och det har inte så mycket med deras (o)förmåga att hantera sina instrument att göra som med låtarna. Det finns många artister som är skickliga instrumentalister men som inte lyckats skriva en enda låt, inte ens en enkel liten poplåt. Beatles låtar var faktiskt ganska nyskapande när de kom. Visserligen snodde de ogenerat hela grundkonceptet från den svarta amerikanska musiken, men de blandade (i betydligt högre utsträckning än t.ex. Stones) upp det med gammal engelsk tradition och alla möjliga och omöjliga andra influenser från hela världen och skapade därmed något helt eget.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-05-19 12:21

Dahlqvist skrev:

/ B

/D

nu är väl inte variablerna så oberoende som man skulle vilja ha dem

t ex behövs det väl kanske en viss grundtalang för att överhuvudtaget få exponering etc

men givet att hygienfaktorerna är uppfyllda så stämmer ju resultatet med verkligheten så som jag uppfattar den och det är ju alltid trevligt
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2007-05-19 21:16

Nu säger jag Carola, Tomas Ledin, Doktor Alban och Lisa Ekdal!

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-20 01:06

Ann-Sophie Mutter

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-05-20 09:43

matereo skrev:Ann-Sophie Mutter

Eller som man säger Ann-Sophie med PH som i soPHink ....

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2007-05-20 11:31

Alla dessa gullegrisar som hyllas på hififorum:

Yello
Infected Mushroom
Chris Jones
Rammstein

får mig endast att uttrycka min stora gäspning... Värre är kanske när det vankas en ny platta från någon av artisterna vilket anleder ett antal inlägg där forummedlemmar får automatutlösning av bara tanken. :twisted:
"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-05-20 12:05

Rocker skrev:Nu säger jag Carola, Tomas Ledin, Doktor Alban och Lisa Ekdal!

Som faan!!!
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-05-20 16:58

Chris Rea har väl ramlat ner i ett sådant där trötthetsdike. Sktskicklig gitarrist som inte förmår att engagera längre ....

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2007-05-21 00:05

enJohn skrev:En karaktär i ett väldigt roligt (dessvärre nerlagt) radioprogram som har en hang-up på Anna-Lotta. Äsch, trist inlägg av mig, eftersom alltför få kan relatera tll Patrik.

/en john

Här gick den hem iallafall :).
Trist att de la ner programmet, helt klart det bästa som gjorts i den genren !

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan