Moderator: Redaktörer
phloam skrev:...eller vad nu det korrekta namnet är på en sån där liten kon som sitter på en större, på bredbandselement (enbart?). Dubbelkon?
Vad har den för syfte och hur är det tänkt att den fungerar rent tekniskt..?
Naqref™ skrev:Hedlund: Har du kvar någon mätning från dem (med fasinformationen intakt)?
Hedlund skrev:Teoretiskt ska det inte finnas någon fasvridning eftersom den stora och den lilla konen drivs av samma talspole.
paa skrev:Hedlund skrev:Teoretiskt ska det inte finnas någon fasvridning eftersom den stora och den lilla konen drivs av samma talspole.
Att den är fashomogen, vilket den borde vara när den är driven av gemensam talspole, betyder inte att den inte har någon fasvridning!
Ska bli intressant att se mätningarna.
När jag kommer på var jag sett fasvridningen publicerat för Lowtherelement, så återkommer jag i ämnet.
PeterAkemark skrev:Jag har bestämt för mig att den stora konen, ofta, har en mekanisk avkoppling, iform av ett veck i, eller förunning av, konen alldeles intill talspolen. Samt att den lilla konen sitter fast direkt i talspolen.
Hedlund skrev:Här kommer mätningen på mitt horn som visar på frekvensgången.
Elementet i det här fallet är ett Lowther DX2 av första versionen utan bakåtkammad wizzer cone....
Vid 2700 Hz syns tydligt problemen med fasvridning som detta element har vid övergången mellan den större konen och den mindre.
Lowthers element har inte någon mekanisk avlastning mellan konerna.
Den mindre sitter limmad på den större precis vid infästningen till talspolen.
Hedlund skrev:Här kommer mätningen på mitt horn som visar på frekvensgången.
Elementet i det här fallet är ett Lowther DX2 av första versionen utan bakåtkammad wizzer cone....
Vid 2700 Hz syns tydligt problemen med fasvridning som detta element har vid övergången mellan den större konen och den mindre.
Lowthers element har inte någon mekanisk avlastning mellan konerna.
Den mindre sitter limmad på den större precis vid infästningen till talspolen.
Keba skrev:Intressant, gjorde du någon impedansmätning också? Effekten borde synas där med. En liten topp tänker jag mig att det borde bli.
Hedlund skrev:Keba skrev:Intressant, gjorde du någon impedansmätning också? Effekten borde synas där med. En liten topp tänker jag mig att det borde bli.
Det gjorde jag, men tyvärr är det inget jag har kvar.
Lowther element är ett passerat kapitel i mitt liv, så tyvärr har jag inget liggande hemma som jag skulle kunna göra någon mätning på.
n-puh skrev:Hur bestämmer man Sd på ett sådant element?
Användare som besöker denna kategori: Froggy, Google [Bot] och 18 gäster