EKK internkabel

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-05-15 17:14

Richard skrev:Vill man ha en kompromisslös aproach till sitt delningsfilterbyggande bör man ju använda grova 1,4 mm eller mera spolar till sitt bygge.
Varje grej du byter ut till en bättre genererar ju ett hörbart bättre ljud.
Du måste dock kompensera för den ev. nivåskillnad det blir med en lägre resistans i spolen.

Hur gör man då? Kompenserar för nivåskillnaden alltså? Om jag byter från mina nuvarande nuvarande 1,4 mm tråd (vanlig spole från hifikit) till 3,29 mm2 bandspolar så blir väl resistansen lägre? Kan man tänka sig parallellkopplade metallfilmsmotstånd i serie med spolen eller skall man försöka lösa det på annat sätt?

/D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-15 17:15

Richard skrev:EKUA låter hörbart sämre än EKK 1,5 vid längder mer än 30 cm.

Grattis! Gör gärna det i ett blindtest.... Verkar finnas några som vill göra det här på forumet.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-05-15 17:17

Richard skrev:
Rookie skrev:Richard: Andas in och försök samla ihop dina inlägg. :)
Blir lätt lite grötigt med tvåhundraelva efter varandra. Fast du sparar kanske?

Svårt att ta in så mycket fakta? På så kort tid?

Läs inläggen en gång till.

Mycket fakta? Du behagar med mig skämta aprillo?

Ekua är perfa som internkablage.

/Petter.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-15 17:23

Dahlqvist skrev:
Richard skrev:Vill man ha en kompromisslös aproach till sitt delningsfilterbyggande bör man ju använda grova 1,4 mm eller mera spolar till sitt bygge.
Du måste dock kompensera för den ev. nivåskillnad det blir med en lägre resistans i spolen.

Hur gör man då? Kompenserar för nivåskillnaden alltså? Om jag byter från mina nuvarande nuvarande 1,4 mm tråd (vanlig spole från hifikit) till 3,29 mm2 bandspolar så blir väl resistansen lägre? Kan man tänka sig parallellkopplade metallfilmsmotstånd i serie med spolen eller skall man försöka lösa det på annat sätt?

/D

Jo, Resistansen blir lägre vid detta exempel.
Om spolen sitter i serie med ett baselement så kommer detta element låta något högre.
Då måste du kompensera genom att ändra seriemotståndet till diskanten, ett något mindre värde, t.ex. från original 2,7 ohm till t.ex 2,4 ohm, beroende hur stor resistance -skillnaden blir mellan spolarna.

(I detta exempel som jag skriver om ovan, är den resistiva skillnaden mellan spolarna t.ex. 0,3 Ohm)

Detta om du vill att bas och diskant sinsemellan skall ha en oförändrad output.

Även parallellt påverkar komponenternas kvalitet en hel del.

V.H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-15 17:26

Rookie skrev:
Richard skrev:
Rookie skrev:Richard: Andas in och försök samla ihop dina inlägg. :)
Blir lätt lite grötigt med tvåhundraelva efter varandra. Fast du sparar kanske?

/Petter.

Ok. EKua är inte sämre än lampsladd, helt okey.
Ber om ursäkt för den tillspetsade tonen i mitt inlägg. :)

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-05-15 17:36

/Petter.

Det är ok.

Angående lampsladd, var det inte Mayro som förespråkade densamma? Silverpläterad koppar tycker jag verkar förkastligt. Eftersom silvret har lägre resistans borde man väl kunna få någon sorts tidsdistortion eller något(säkert försvinnande liten, men ska man vara noggrann så...)? EKUA och EKK är ju samma kabel, fast i olika skala. Hur grov är talspoletråden i en ordinär 6,5"are?
Back in black!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-15 17:40

Richard skrev:Med tanke på att du i dina högtalare har 10-20 meter relativt spinkig kopparkabel i ditt delningsfilter i högtalaren torde nog de 30-50 cm det handlar om ha en mindre/obefintlig betydelse. :)

Det är samme Richard som skriver eller?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-15 18:18

RogerGustavsson skrev:
Richard skrev:Med tanke på att du i dina högtalare har 10-20 meter relativt spinkig kopparkabel i ditt delningsfilter i högtalaren torde nog de 30-50 cm det handlar om ha en mindre/obefintlig betydelse. :)

Det är samme Richard som skriver eller?

" The same little man as usual ".

Om man vill vara kompromisslös, och det vill man, skall man ,om man har spinkig 0,6 tråd i sitt delningsfilter inte bry sig om ev. EKK internt i högtalaren. Du kan inte höra förbättringen iallafall.
Det är i detta sammanhang man skall se det första inlägget.

Har man optimerat sitt delningsfilter, och det bör man förvisso, stämmer det andra inlägget, till fullo.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-15 18:23

Rookie skrev:

/Petter.

Det är ok.

Angående lampsladd, var det inte Mayro som förespråkade densamma? Silverpläterad koppar tycker jag verkar förkastligt. Eftersom silvret har lägre resistans borde man väl kunna få någon sorts tidsdistortion eller något(säkert försvinnande liten, men ska man vara noggrann så...)? EKUA och EKK är ju samma kabel, fast i olika skala. Hur grov är talspoletråden i en ordinär 6,5"are?

Det är sant att talspolen innehåller en väldigt spinkig tråd.
Ändå, kan du iallafall höra en skillnad med bättre komponenter, innan själva talspolen.

Silverpläteringen kanske är hörbar, men borde isådanafall innebära en försämring, silver oxiderar häftigare än koppar.
Jag har dock varit med så pass länge att jag absolut inte kan utala mig om detta, speciellt eftersom jag inte provat silverpläterad kopparkabel, kanske har Mayro rätt, man måste ju provlyssna, innan man uttalar sig.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-05-15 18:51

Ok, EKK kostar inte mycket att prova. Tid och pengar finns som sagt. Men är den kabel som fanns på Conrad då(se länk tidigare) något att satsa på. Eller finns det andra rena kopparkablar utan någon silver eller tennplättering nånstans?

Lackad koppar Litzkabel på ELFA?

I delningsfiltret kommer det användas kopparfoliespolar, Metallfilms motstånd på 10W, Folie i olja kondensatorer mm. Högtalarkablarna fram till högtalaren är gjord av 30mm bred kopparfolie (0,1mm tjock).

Det är ungefär förutsättningarna.

Vill ha något bra, spela roll om det kostar någon hundring mer eller tar någon timme mer att tillverka, högtalaren har ändå en budget på över 25kkr och mer än 100timmars jobb så några hundra och timmar till är lite i sammanhanget...
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-05-15 18:52

RogerGustavsson skrev:

Serieresistansen påverkar Q-värdet och därigenom ändras basavstämningen. Den lägre serieresistansen är inte alltid av godo.

Kan vi få Richard att kommentera detta?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-15 19:58

Naqref™ skrev:
RogerGustavsson skrev:

Serieresistansen påverkar Q-värdet och därigenom ändras basavstämningen. Den lägre serieresistansen är inte alltid av godo.

Kan vi få Richard att kommentera detta?

Förvisso är det helt sant att basavstämningen kan ändras något, dvs. att i en sluten låda t.ex., får du ofta något mera bas med en högre serieresistans i seriespolen till basen, men effekten, enligt mig, är försumbar i jämförelse med den övriga ljudförbättringen, en lägre dämpfaktor gör för dina högtalare.

Nöjd, Naqref? :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-15 20:03

JockScott skrev:Ok, EKK kostar inte mycket att prova. Tid och pengar finns som sagt. Men är den kabel som fanns på Conrad då(se länk tidigare) något att satsa på. Eller finns det andra rena kopparkablar utan någon silver eller tennplättering nånstans?

Lackad koppar Litzkabel på ELFA?

I delningsfiltret kommer det användas kopparfoliespolar, Metallfilms motstånd på 10W, Folie i olja kondensatorer mm. Högtalarkablarna fram till högtalaren är gjord av 30mm bred kopparfolie (0,1mm tjock).

Det är ungefär förutsättningarna.

Vill ha något bra, spela roll om det kostar någon hundring mer eller tar någon timme mer att tillverka, högtalaren har ändå en budget på över 25kkr och mer än 100timmars jobb så några hundra och timmar till är lite i sammanhanget...

Kul med en kompromisslös inställning till komponenterna i ditt delningsfilter, något som garanterat betalar sig med bättre ljud.
Kostnaden är ju inte så farlig heller, med tanke på utdelningen.

Enligt min erfarenhet så räcker det med EKK i högtalaren, alt. kan man kanske använda samma kabel som du använder externt till högtalarna, men dessa är kanske svårlödda?

Det har varit en del snack på detta forum och andra, att EKK skulle låta nasala, kanske p.g.a. plastisoleringen, något som jag ställer mig tvivlande till. Enligt mina oveteskapliga och subjektiva prov av kabeln verkar den faktiskt vara helt ofärgande.
Sedan kanske man inte gillar den osminkade sanningen, men det är en annan sak.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-05-16 09:06

Richard skrev:Förvisso är det helt sant att basavstämningen kan ändras något, dvs. att i en sluten låda t.ex., får du ofta något mera bas med en högre serieresistans i seriespolen till basen, men effekten, enligt mig, är försumbar i jämförelse med den övriga ljudförbättringen, en lägre dämpfaktor gör för dina högtalare.

Nöjd, Naqref? :wink:

Men vilka ljudförbättringar kan jag förvänta mig av en lägre dämpfaktor?

Undrar,

/D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-05-16 09:25

Richard skrev:Förvisso är det helt sant att basavstämningen kan ändras något, dvs. att i en sluten låda t.ex., får du ofta något mera bas med en högre serieresistans i seriespolen till basen, men effekten, enligt mig, är försumbar i jämförelse med den övriga ljudförbättringen, en lägre dämpfaktor gör för dina högtalare.

Men nu pratade jag inte om dämpfaktorn utan om den anpassning av drivimpedansen för ett enskilt element som resistansen i spolen kan sägas göra.

Dämpfaktorn är en förstärkarrelaterad parameter och dess påverkan drabbar en högtalare som helhet (integrationen mellan elementen och filtret). Jag pratar däremot om en egenskap som nästan enbart påverkar q-värden i filter, nivå (fast väldigt lite) och den elektromotoriska dämpningen av ett enstaka element. D v s en sak som det är en smal sak för en kompetent konstruktör att ta hänsyn till helt och fullt (antingen genom att avstämma lådan något annorlunda eller välja element med något annorlunda motorsystem och anpassa de övriga förlusterna i delningsfiltret för). Om man genom att byta till en lågohmigare spole och får en ändring av alla de nämnda parametrarna och upplever det som positivare så kan åtminstone jag dra slutsatsen att man antingen tycker att konstruktören (kan ju vara en själv ;) ) inte har varit kompetent eller att man kanske inte egentligen skulle köpt den högtalaren från början eftersom den avvek från ens egna subjektiva smak.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-05-18 00:23

Jag har 75m ren koppartråd (skalad EKK) Vad är lämpligast att isolera den med och hur göra högtalarkabel på bästa sätt Tvinna, fläta eller andra sätt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-05-18 07:45

Teflontejp eller dito rör samt tvinna.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-05-18 15:05

Ok, tips på polermedel lämpligt att använda

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-18 17:24

Vad är det du vill polera?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-24 06:29

JockScott skrev:Jag har 75m ren koppartråd (skalad EKK) Vad är lämpligast att isolera den med och hur göra högtalarkabel på bästa sätt Tvinna, fläta eller andra sätt.

Det räcker nog med EKK med plastisoleringen kvar, dvs. man skalar bara bort den stora vita yttermanteln på kabeln.
Dina kopparkablar kan oxidera annars.

Tvinna kablarna mycket lätt, så att ledarna är nära varandra ( + och - ).

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-24 06:34

Naqref™ skrev:

Men nu pratade jag inte om dämpfaktorn utan om den anpassning av drivimpedansen för ett enskilt element som resistansen i spolen kan sägas göra.

Dämpfaktorn är en förstärkarrelaterad parameter och dess påverkan drabbar en högtalare som helhet (integrationen mellan elementen och filtret). Jag pratar däremot om en egenskap som nästan enbart påverkar q-värden i filter, nivå (fast väldigt lite) och den elektromotoriska dämpningen av ett enstaka element. D v s en sak som det är en smal sak för en kompetent konstruktör att ta hänsyn till helt och fullt (antingen genom att avstämma lådan något annorlunda eller välja element med något annorlunda motorsystem och anpassa de övriga förlusterna i delningsfiltret för). Om man genom att byta till en lågohmigare spole och får en ändring av alla de nämnda parametrarna och upplever det som positivare så kan åtminstone jag dra slutsatsen att man antingen tycker att konstruktören (kan ju vara en själv ;) ) inte har varit kompetent eller att man kanske inte egentligen skulle köpt den högtalaren från början eftersom den avvek från ens egna subjektiva smak.

Tack för inlägget, Naqref!

Det är väl bara Ingvar Ö. i sina konstruktioner som tar hänsyn till dessa parametrar ( anpassar motorsystemet till den tilltänkta filterspolen ) .

I de allra flesta andra konstruktioner har man nog endast av kostnadskäl sparat in på filterkomponenterna, enligt min uppfattning.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-05-24 12:39

Richard skrev:
JockScott skrev:Jag har 75m ren koppartråd (skalad EKK) Vad är lämpligast att isolera den med och hur göra högtalarkabel på bästa sätt Tvinna, fläta eller andra sätt.

Det räcker nog med EKK med plastisoleringen kvar, dvs. man skalar bara bort den stora vita yttermanteln på kabeln.
Dina kopparkablar kan oxidera annars.

Tvinna kablarna mycket lätt, så att ledarna är nära varandra ( + och - ).

Ok, jag har skalat bort all plast på kablarna och tänkte isolera antingen med PTFE eller bomull...av anledning att jag sett att många kablar använder denna typ istället för plast.

Vet ej om det är värt jobbet att skala EKK, kanske finns att köpa ren kopparkabel (tråd) för samma pengar och köpa isoleringen till? Vet att ibland använder man spolar (tritec) till samma typ av kabel men de är väl oftast mångtrådiga jag ville ha enkardelig. Desamma finns lackad enkardelig kabel men jag vill ha den isolerad med teflon eller annat material och inte lackad.

Någon som vet vad polyefin krympslang är? hur skulle den fungera?

Tänkte göra kablarna med 2 ledare till varje (dvs 4st ledare) som tvinnas. Något som talar emot detta?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-27 12:01

Om du ska använda annan isolering än EKK:s originalplast bör du lacka kopparkabeln, annars oxiderar den illa kvickt.

Ljudmässigt finns det ingen anledning att skala kablarna helt rena, plastisoleringen låter/förstör ingenting i ljudet.

Om du däremot använder teflonrör eller liknande kommer + och - kabeln att komma en bit ifrån varandra, ljudet blir, omän marginellt, teoretiskt/praktiskt sämre.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-05-27 13:46

Ok,

Men jag har sett att man använder koppar alt. silverkabel som man drar genom teflonrör och tvinnar.

Vad jag vet är inte de kablarna lackade.

Enklast är ju att prova med orginalisoleringen även om jag velat ha teflon som enligt det jag förstår ska vara bättre än plast(pvc) som isolering.

Blir 2 ledare av varje som tvinnas, alt. flätas.

Jag hade tänkt göra högtalarkabel av samma så det är en anledning att jag vill veta vad som borde fungera bra/bäst.

Föregående

Återgå till DIY-forum