JockScott skrev:Ok, EKK kostar inte mycket att prova. Tid och pengar finns som sagt. Men är den kabel som fanns på Conrad då(se länk tidigare) något att satsa på. Eller finns det andra rena kopparkablar utan någon silver eller tennplättering nånstans?
Lackad koppar Litzkabel på ELFA?
I delningsfiltret kommer det användas kopparfoliespolar, Metallfilms motstånd på 10W, Folie i olja kondensatorer mm. Högtalarkablarna fram till högtalaren är gjord av 30mm bred kopparfolie (0,1mm tjock).
Det är ungefär förutsättningarna.
Vill ha något bra, spela roll om det kostar någon hundring mer eller tar någon timme mer att tillverka, högtalaren har ändå en budget på över 25kkr och mer än 100timmars jobb så några hundra och timmar till är lite i sammanhanget...
Kul med en kompromisslös inställning till komponenterna i ditt delningsfilter, något som garanterat betalar sig med bättre ljud.
Kostnaden är ju inte så farlig heller, med tanke på utdelningen.
Enligt min erfarenhet så räcker det med EKK i högtalaren, alt. kan man kanske använda samma kabel som du använder externt till högtalarna, men dessa är kanske svårlödda?
Det har varit en del snack på detta forum och andra, att EKK skulle låta nasala, kanske p.g.a. plastisoleringen, något som jag ställer mig tvivlande till. Enligt mina oveteskapliga och subjektiva prov av kabeln verkar den faktiskt vara helt ofärgande.
Sedan kanske man inte gillar den osminkade sanningen, men det är en annan sak.