Hej,
Jag är ny här på forat, eller rättare sagt jag har hängt här länge och läst men först nu har jag reggat mig som egen användare.
Jag skulle behöva lite tipps angånde ny cd eller DVD spelare.
I dagsläget använder jag en HDD DVDspelare som funkat tillräckligt bra för att jag inte nämnvärt behövt se mig om efter en ny avspelare förrens nu. Den har nämligen börjat bli kräsen och helt slumpmässigt slutat acceptera flera av mina favoritskivor utan någon direkt logisk anledning. Detta har därför skyndat på beslutet om att köpa en ny avspelare.
Det är en ren djungel där ute och jag omöjligtvis kan ta hem mer än max 2-3 olika spelare och testa pga tidsbrist och övriga familjens behov och intressen. Därför behöver jag lite input för att kunna minska urvalet av intresanta spelare att släpa hem.
Jag har dock några basala krav (ingen rangordning i listan).
1. Den skall helst inte färga ljudet i någon större utsträckning (surprise)
2. Den bör inte vara för dyr, min absoluta maxgräns ligger på 7500:- gärna billigare
3. Jag är allergisk mot skramliga och vinande spelare, min Pioneer 525 lätt förskräckligt även när den stod i ett skåp
4. Det gör inget om den är fin att titta på även om det inte är nödvändigt, (av samma fåninga anledning som jag gillar lättmetalfälgar och metaliclack på min bil)
5. Handhavandet får gärna vara någorlunda smidigt och snabbt även om detta också är av underordnad betydelse. I dagsläget tar det ca 40-60sekunder från det att jag slår på spelaren till det att jag kan lysna på en skiva om den alls vill spela vill säga.
6. Den behöver inte vara ny men jag vill helst kunna lyssna på den i min egen anläggning innan jag slår till
7. Jag är öppen för en transport/dac lösning så länge det inte överskrider maxpriset enligt ovan
8. Jag kommer inte att ha någon möjlighet att lyssna blint eller nivåmatcha varför det är positivt med erfarenheter från någon som fakiskt gjort det, kan delge era erfarenheter av de olika spelarena
Vet inte om det är av någo betydelse för er men min övriga anläggning består av en Arcam alpha 10 (samma som FMJ 22) och ett par PMC FB1+.
De spelare jag själv är lite nyfiken på är bla
Cambridge azure 640 och 740 samt Rega Apollo.
När det gäller Regan har jag hittat ett test med mätningar här
http://www.stereophile.com/cdplayers/60 ... ndex4.html
Dock måste jag erkänna att mina kunskaper inte räcker till för att avgöra om detta är bra prestanda eller ej, kan väll någon med större kunskap och som har lust försöka uttyda detta för mig.
Med vänliga hälsningar
/Patrik