Råd om ny Cd eller DVD Spelare.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PC

Råd om ny Cd eller DVD Spelare.

Inläggav PC » 2007-05-24 14:20

Hej,
Jag är ny här på forat, eller rättare sagt jag har hängt här länge och läst men först nu har jag reggat mig som egen användare.

Jag skulle behöva lite tipps angånde ny cd eller DVD spelare.
I dagsläget använder jag en HDD DVDspelare som funkat tillräckligt bra för att jag inte nämnvärt behövt se mig om efter en ny avspelare förrens nu. Den har nämligen börjat bli kräsen och helt slumpmässigt slutat acceptera flera av mina favoritskivor utan någon direkt logisk anledning. Detta har därför skyndat på beslutet om att köpa en ny avspelare.

Det är en ren djungel där ute och jag omöjligtvis kan ta hem mer än max 2-3 olika spelare och testa pga tidsbrist och övriga familjens behov och intressen. Därför behöver jag lite input för att kunna minska urvalet av intresanta spelare att släpa hem.

Jag har dock några basala krav (ingen rangordning i listan).

1. Den skall helst inte färga ljudet i någon större utsträckning (surprise)

2. Den bör inte vara för dyr, min absoluta maxgräns ligger på 7500:- gärna billigare

3. Jag är allergisk mot skramliga och vinande spelare, min Pioneer 525 lätt förskräckligt även när den stod i ett skåp

4. Det gör inget om den är fin att titta på även om det inte är nödvändigt, (av samma fåninga anledning som jag gillar lättmetalfälgar och metaliclack på min bil)

5. Handhavandet får gärna vara någorlunda smidigt och snabbt även om detta också är av underordnad betydelse. I dagsläget tar det ca 40-60sekunder från det att jag slår på spelaren till det att jag kan lysna på en skiva om den alls vill spela vill säga.

6. Den behöver inte vara ny men jag vill helst kunna lyssna på den i min egen anläggning innan jag slår till

7. Jag är öppen för en transport/dac lösning så länge det inte överskrider maxpriset enligt ovan

8. Jag kommer inte att ha någon möjlighet att lyssna blint eller nivåmatcha varför det är positivt med erfarenheter från någon som fakiskt gjort det, kan delge era erfarenheter av de olika spelarena

Vet inte om det är av någo betydelse för er men min övriga anläggning består av en Arcam alpha 10 (samma som FMJ 22) och ett par PMC FB1+.

De spelare jag själv är lite nyfiken på är bla
Cambridge azure 640 och 740 samt Rega Apollo.

När det gäller Regan har jag hittat ett test med mätningar här
http://www.stereophile.com/cdplayers/60 ... ndex4.html

Dock måste jag erkänna att mina kunskaper inte räcker till för att avgöra om detta är bra prestanda eller ej, kan väll någon med större kunskap och som har lust försöka uttyda detta för mig.

Med vänliga hälsningar
/Patrik
Senast redigerad av PC 2007-05-24 16:56, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-24 14:57

Mycket intressant detta, Patrik!

Mätvärdena på Rega Apollo verkar vara mycket, bra, och kan förklara varför spelaren låter så bra.

Andra spelare , t-ex- Denons mäter också bra, men låter helt olika denna, enligt min erfarenhet.
Kanske en ökad buffertkrets på 20 MB som byggts in i spelaren har gjort en stor del av den ljudmässiga skillnaden, till Regas favör.

Undertecknad har lyssnat på modellen ingående, och blivit mycket imponerad ( kommer snart att köpa en ).
Redan den första Rega Planet cd:n formligen utklassade en Linn Mimik 11, vid en blindtest min bror och jag gjorde ett antal år sedan. Resultatet vid denna test blev 9-1 till Regans favör.
Detta gjorde att jag själv sålde samtliga Linnprylar, eftersom det uppenbarligen finns mera prisvärda grejor.

Synd bara att den verkar halta vid cd-r skivavspelning.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-05-24 15:47

Förmågan att läsa alla skivor i samlingen är något som är väldigt viktigt. Jag har ett par som är lite repiga eller åldrade (CD-R) och dem klarar inte min NAD C542 så bra. När jag läste in mig på spelaren inför köpet, letade jag efter dåliga erfarenheter vid avspelning utan att hitta några. Så här i efterhand vet jag att jag borde ha tagit med med de dåliga skivorna till butiken och provat. Även om spelaren är bra i övrigt (och matchar min förstärkare), gör det här problemet att NAD:en kanske inte blir den långsiktiga investering jag avsåg att göra. (Dvs en CD-spelare att behålla även efter att jag skaffat ny DVD/BD/HDDVD, musikdator, Squeezebox etc.)

Stereophile vet jag testar felhanteringen hos CD-spelare. Ta en titt bland deras recensioner under sökfasen. Prova sedan praktiskt samtidigt som du lyssnar efter väl- och oljud.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
PC

Inläggav PC » 2007-05-24 17:05

Jaha nybörjarmistag med en gång att lägga in tråden i fel forumdel :oops:

Guldfisk:
Enligt testen i Stereophile skall just förmågan att läsa repade skivor vara fenomenal på Regan. I övrigt tyckte jag at det var ett väldigt bra råd som jag tänker ta till mig.

Rickard:
Jag är bra sugen på Rega Apollo men den är precis på gränsen vad gäller priset, men är den så bra som påstås kan det kanske vara värt det. Jag tillhör inte dem som byter ofta utan när jag väl köper en pryl vill jag att den skall uppfylla sin uppgift under många år.

Ett avsteg från detta kanske skulle vara att köpa en begagnad Rega Planet 2000 om den är så bra som du påstod. dessa brukar gå att få tag på för ja 2500 beggade vilket ju måste ägas vara ett något attraktivare pris än de 7500 Apollon betingar.

Annars ingen med erfarenheter av de Cambridgespelare jag nämnde eller för all del någon annan spelare vilken uppfyller flera av de kriterier jag angav i min första post.

/Patrik

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-05-24 17:24

Ang. Regan, är det något annat som den skulle vara bra på som inte syns i mätningar? Mätningarna är det väl inget större fel på men det är ju inte direkt toppklass.

Användarvisningsbild
PC

Inläggav PC » 2007-05-24 17:30

Thomas_A:
Intresant, kan du utveckla då jag som sagt var inte själv känner att jag besitter de nödvändiga kunskaperna för att avgöra om detta är bra eller exelenta mätdata. Har du exempel på någon annan (gärna billigare) spelare som mäter lika bra eller bättre. Som sagt var jag är vetgirig och vill gärna lära mig mer om detta.

Kommer självklart att provlyssna några olika spelare innan jag köper men vill av tidigare angivna skäll begränsa urvalet ordentligt innan jag börjar låna hem. Lyssna i affärer går väll för att få en första uppfattning men det ger ändå inte så mycket då det ju inte är mitt rum eller min kringutrustning inkopplad.

/Patrik

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-24 19:11

Thomas_A skrev:Ang. Regan, är det något annat som den skulle vara bra på som inte syns i mätningar? Mätningarna är det väl inget större fel på men det är ju inte direkt toppklass.

Ja, delvis har du rätt.

Jvc:s billiga cd-spelare med P.E.M konverter ( mycket bra 1-bits teknik )
mäter bättre och låter hyfsat, samt Denons multibitspelare mäter mycket bra men låter mycket sämre än Rega Apollo ( och Planet ).

Cd-spelarens klocksystem ( jitter ) samt den rejält tilltagna bufferten för datan från skivan ( 20 MB) , i kombination eventuellt med högimpediv drivning av analogsteget ( mätningarna visar åt det hållet ) på Rega Apollo KAN ev. ha en större inverkan än DAC:ens konstruktion.
Rega Apollo har förövrigt en mycket bra multibitsdac inbyggd.

Då jag själv modifierat och försökt förstå sambanden med de olikljudande IC kretsarna i utgången på cd-spelare, provade jag att driva analogsteget högimpedivt ( med ett antal motstånd ), samt lågimpedivt, där det högimpediva lätt betydligt ( subjektivt ) bättre än det lågimpediva. Högimpediva versionen drevs med 100 ohms motstånd i serie, lågimpediva med 2 ohm i serie. Marantz originalkoppling på cd 67 se var 10 ohm. HDAM bufferten kopplade jag bort.

Min Maranz cd 67 se ( 1-bitare ), klockmodifierad, driven högimpedivt har jag själv jämfört med en cambridge 300 -modell får 3 år sedan, och Maranzen lär bättre vid blindtesten, jag tror dock ( men vet inte säkert ) att Marantz omodifierad låter sämre än Cambridge 300 modell eftersom marantz HDAM buffert inte gör annat än att färga ljudet med en oartikulerad bas som följd.

Efter de lyssningar jag gjort, låter Rega Apollo mycket bättre än min modifierade Marantz cd- 67 se, och troligen bättre än det mesta oavsett pris, precis som stereophiles test visar.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-05-24 19:26

PC skrev:Jaha nybörjarmistag med en gång att lägga in tråden i fel forumdel :oops:

Nej inte fel tråd! Detta är ju ett köpråd! Välkommen förresten! :D

Användarvisningsbild
PC

Inläggav PC » 2007-05-25 06:58

Nefilm:
Jag la den under Gennerellt om Hifi :oops: , men tråden flyttades av en vänlig moderator hit :lol: .
/Patrik

Användarvisningsbild
PC

Inläggav PC » 2007-05-25 20:24

Ingen annan med någon åsikt?
Hur är tex Pioneers senaste DV 696, även om den ser välldigt plastig ut.
Är den lika bra som sin föregångare 668?
Låter den mycket eller är den ok?
/Patrik

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-05-25 20:26

PC skrev:Nefilm:
Jag la den under Gennerellt om Hifi :oops: , men tråden flyttades av en vänlig moderator hit :lol: .
/Patrik

Oki.. :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-05-25 20:49

PC skrev:Hur är tex Pioneers senaste DV 696, även om den ser välldigt plastig ut.
Är den lika bra som sin föregångare 668?
/Patrik

Nej, sök efter 8) en 668:a.

Användarvisningsbild
PC

Inläggav PC » 2007-05-27 19:59

Tack Ragnwald för ditt svar.
Ingen med erfarenhet av Cambridge 640c eller DV89?
/Patrik

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-05-27 22:34

Jag kör med en Denon DN-C615. En äkta 18-bitare med 10 sekunders buffertminne. Alla knappar på fronten, så man kan sköta spelaren utan fjärrkontroll!

Den är lite burkig i orginalskick, så jag har stoppat in en del dämpning i lådan för att få den mer "trevlig".

Spelaren säljs INTE via HiFi-klubben, utan måste beställas. Finns sannoligt itne i någon affär för provlyssning.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-27 22:44

många av denons lite tyngre dj-spelare finns i svenska butiker
och för provlyssning på diverse klubbar

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2007-05-28 14:38

Hej,
Är det enkelt att tysta skrammelmaskiner ?
Jag har en Pioneer DV-470. Låter 8 ggr bättre än min gamla CD spelare, trots att den är tänkt som en interimslösning till ngn HD spelare slinker in.
Den var billig och är billig i konstruktionen - ger en skramlighet som gärna skulle gå att dämpa ut.
Bitumenmattor eller vad kan man använda?

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-05-28 15:02

Köpte en DVD-spelare från Crosswood i helgen, 500 spänn. Tar allt (CD och DVD med mp3, photo-cd, har karaokefunktion.)

Hade alla typer av utgångar man behövde. Scart, S-video, composite, komponent, analog och digital för ljud (optisk). 2 mic-ingångar.

Låter bra. Märker ingen skillnad på den o min gamla H/K som kostade 10 ggr mer. Dessutom är den tyst.

Användarvisningsbild
PC

Inläggav PC » 2007-05-28 15:20

Hmm läste just specarna på h/k hd970,
på papperet ser den ju välldigt intresant ut. Någon med erfarenhet av denna? Största problemet med den verkar ju bara vara fjärren men då jag tror att jag värdesätter ett bra ljud framför en fräsig fjärr så känns det ju inte som något problem :roll: .
/Patrik

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-28 15:40

PC skrev:Hmm läste just specarna på h/k hd970,
på papperet ser den ju välldigt intresant ut. Någon med erfarenhet av denna? Största problemet med den verkar ju bara vara fjärren men då jag tror att jag värdesätter ett bra ljud framför en fräsig fjärr så känns det ju inte som något problem :roll: .
/Patrik

http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... opic=91593

Användarvisningsbild
mackinley

Inläggav mackinley » 2007-05-28 19:53

Hmm.. min handlare ville inte rekomendera HK:n.. faktum är att han inte ens ville sälja den till mig. Han föreslog i stället Marantz CD5001 för 2 papp jämnt.. Vet faktiskt inte vad han har emot HK:n men jag skall fråga
nästa gång jag är där.

Daniel

Användarvisningsbild
PC

Inläggav PC » 2007-06-05 09:21

Hej igen,
Då jag pga olika omständigheter blev tvungen att minska min budget till max 3500:- så föll möjligheten med Regan bort denna gång :cry: .
Dock så tog jag mig lite tid att lysna runt lite och valet föll till slut på Cambridge audio azure 640c v.2. Anledningen till detta var att jag upplevde att denna utförde sin uppgift i mitt system på ett förtjänstfullt vis. Finns säkert bättre (mer korekta allternativ) men jag hade helt enkelt inte ork att leta mer och denna spelare uppfylde de flesta av mina kriterier.

Nu kommer jag att sattsa en del tid och pengar på att få ordning på bland annat den äckligt långa efterklangen jag har i mitt rum, tror att jag har en hel del mer att hämta här än att byta cdspelare igen på ett tag :wink:

/Patrik

Återgå till Köpråd