Värt att veta om linjekällor och bandelement

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-27 21:29

Isidor: Det var skönt att höra. (Jag mår alltid bra när jag lär mig nåt nytt :idea: )

Så kontentan blir:

Om linjekällan är lång (2 m+), så lutar tonkurvan med -3dB/oktav som måste kompenseras på något sätt. Går den från golv till tak blir den effektivt ännu längre pga "spegellinjekällorna".

Om den är kort (20 cm-) får den visserligen riktverkan, men rakt fram blir frekvensgången i stort sett rak bortom någon meter.

Om den är halvlång får man ett avsåndsberoende "knä med rippel" som blir mycket svårkompenserat.

Eller?

Längdangivelserna är väldigt ungefärliga. Vanlig masskontrollerad rörelse och drivning med frekvensoberoende kraft förutsätts (exkl. komp).

Alla: Följdfrågan blir; brukar ni förse era banddiskanter med en +3dB/oktav-kompensation? Eller kanske de inte är så långa som de vi diskuterat här?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-04-27 23:27

Svante skrev:Alla: Följdfrågan blir; brukar ni förse era banddiskanter med en +3dB/oktav-kompensation? Eller kanske de inte är så långa som de vi diskuterat här?

Om man tittar på Bo Bengtssons patent US2002080991 så pekar detta på att åtminstone han har insett hur det fungerar. Han beskriver bl.a. ett sätt att göra detta med en passiv lösning. (Hur stark just denna del av patentet är kan man ju kanske diskutera, men ändå: det vore ju dumt att inte ta med det.)

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-04-28 09:58

Svante,

Jag håller i stort med om din kontenta, dock med några mindre modifieringar:

För ett verkligt långt bandelement av tunn aluminiumfolie och en bredd omkring 10 mm blir kompenseringen något annorlunda beroende på bandets bredd, massa och induktans - omkring 2 dB/oktav för lägre frekvenser som avtar mot 0 dB/oktav uppåt 10 kHz eller så. Detta under förutsättning att bandet har låg dipolverkan via små spalter i magnetgapet och bred baffel. Med dipolverkan kan en akustisk kompensering inträda som reducerar behovet av elektrisk kompensering eller i extremfallet kräver en omvänd filterfunktion. Som vanligt är det krångligt att generalisera fullt ut.

Jag byggde själv högtalare med långa bandelement för ca 15 år sedan som korrigerades aktivt. Jag kommer inte ihåg exakt hur korrektionen såg ut, men den var betydligt lägre än 3 dB/oktav vad jag minns - i linje med riktlinjerna ovan. De lät f.ö. utmärkt och kunde med framgång användas t.o.m. i mycket odämpade rum där konventionella konstruktioner var helt oanvändbara.

Inkluderar man vertikala speglingar så får man naturligtvis en annan brytfrekvens för kompenseringen. Även om bandet inte går från golv till tak så bör man ta hänsyn till speglingar för optimalt resultat, precis som för konventionella strålare.

Källängden kan vara medellång, ca 1 m, om man accepterar att lyssningsavståndet begränsas till säg 2-4 m. Man skräddarsyr då lämpligen en kompensering som passar just här. Frekvensgången blir ändå sannolikt fullt acceptabel även i andra, någorlunda rimliga, positioner.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-28 11:38

Detta får mig att tänka på en "sanning" som lyder:

Om ett tekniskt problem har fler än tolv justerbara variabler så löser man det inte med "vetenskap" utan med "konst".

(Konst i betydelsen "kunnande") Ganska djupt, egentligen. :wink:

Jag får tacka för en utbildande debatt!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-04-28 11:48

Isidor - blir det "väsentligt" annorlunda om det används 3 st 70cm-band ovanför varandra jämfört med ett band på 2.10 ?

(Tänker t.ex. på Dali Megaline)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-04-28 12:22

Svante skrev:Detta får mig att tänka på en "sanning" som lyder:

Om ett tekniskt problem har fler än tolv justerbara variabler så löser man det inte med "vetenskap" utan med "konst".

Du har helt fel Svante! Det är sju variabler som är gränsen, inget annat. Din känsla för talmystik är verkligen enastående låg (alternativt religiöst färgad => de 12 apostlarna.)

/Dahlqvist

PS. :D
PPS. Jag vill också tacka utbildningsenheten. Ett tips är att läsa om tidigare trådar i skenet av den information som tillförts.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-28 12:38

Dahlqvist skrev:
Svante skrev:Detta får mig att tänka på en "sanning" som lyder:

Du har helt fel Svante! Det är sju variabler som är gränsen, inget annat. Din känsla för talmystik är verkligen enastående låg (alternativt religiöst färgad => de 12 apostlarna.)

Mja det handlar nog om hjärnkapacitet. Men klarar du bara sju, så OK. (f'låt kunde inte låta bli) ;) x10

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-04-28 13:45

Svante och Dahlqvist,

Men det är förstås trevligt om man kan finna några grundläggande effekter så att man åtminstone har något att hålla sig till när alla praktiska detaljer måste redas ut. Det blir alltid en ganska läskig röra efter att verkligheten har lagt sin tunga börda på ingenjören. Akustik är dock osedvanligt utsatt skulle jag tro. Som tur är räknar man i dB så om någon stackare hamnar en faktor 2 fel så kan han hävda att det bara är 3 dB (ljudeffektmässigt) och därmed närmast försumbart i de flesta sammanhang (elektroakustik i vissa fall undantaget). Vissa akustiker begär i samma anda bara ett lönelyft om ynka 1 dB varje år. 8)

Själv klarar jag nog max tre variabler innan jag tar min tillflykt till närmaste Matlabdepå. :D

Nattlorden,

Om gapen mellan källorna är någorlunda små och fåtaliga så har det en försumbar betydelse. Försöker man däremot approximera en linjekälla med konventionella diskantelement så blir det en helt annan sak.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-28 14:15

[quote="Isidor"]Vissa akustiker begär i samma anda bara ett lönelyft om ynka 1 dB varje år. 8)

Får man som dB-nörd undra om du räknar pengar som effekt eller spänning? Det är ju knappast så att pengar har en effekt som är propertionell mot pengarnas kvadrat, å andra sidan får man nog en spänning som är proportionell mot pengainsatsen.

Det kanske vore ett pedagogiskt trick för Skandiafolket att införa. Om medelsvensson har 44dBk i lön och pamparna bara fick 90 dBk, så verkar det inte så illa.

Jaja.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-28 14:29

Isidor skrev:
Nattlorden,

Om gapen mellan källorna är någorlunda små och fåtaliga så har det en försumbar betydelse. Försöker man däremot approximera en linjekälla med konventionella diskantelement så blir det en helt annan sak.

Hittar man små diskanter verkar det gå hyfsat. Nedan är tre simuleringar. Den röda har många (400 st) punktkällor, dvs en var 5:e mm. Den lila har 40 källor, en var 5:e cm vilket kanske är realistiskt med små element, den gröna har 20 källor, en var 10:e cm. Den ripplar lite för mycket vid HF, kan man tycka.

Det hela handlar om att källorna ska vara nära varandra jämfört med våglängden.

Avstånd till högtalare=3 m.

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-04-28 15:15

Svante (och Isidor) - ok, tack. Bevisar återigen att bilden är överlägsen ordet, ytterst pedagogiskt.

jag trodde dB-lönen var baserad på elpriset... :lol:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-28 19:40

Isidor skrev:
För ett verkligt långt bandelement av tunn aluminiumfolie och en bredd omkring 10 mm blir kompenseringen något annorlunda beroende på bandets bredd, massa och induktans - omkring 2 dB/oktav för lägre frekvenser som avtar mot 0 dB/oktav uppåt 10 kHz eller så. Detta under förutsättning att bandet har låg dipolverkan via små spalter i magnetgapet och bred baffel. Med dipolverkan kan en akustisk kompensering inträda som reducerar behovet av elektrisk kompensering eller i extremfallet kräver en omvänd filterfunktion. Som vanligt är det krångligt att generalisera fullt ut.

Här är mätningar av Athenadiskanten. Dipol. Ett verkligt exempel.
Bild
Senast redigerad av patrikf_inaktiv 2004-04-28 20:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-28 19:49

patrikf: hur är det mätt?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-28 20:56

norman skrev:patrikf: hur är det mätt?

På O° och 20°, 2meters avstånd.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-28 21:25

Isidor skrev:
Ett bandelement har mycket goda förutsättningar för minimal olinjär distorsion eftersom förskjutningarna är försvinnande små och induktansen är låg. Detta ger en nästan helt linjär rörelse och man kan i praktiken i en god konstruktion uppnå THD nedåt 0.05 %.

Vad jag förstår handlar tråden om en rent teoretisk simulering. En förenklad matematisk modell kan ge dessa resultat. Praktiken är en helt annan situation då den ej kan förenklas.

Ett exempel:
Är det realistiskt att bandet funkar från 100hz?
Rumseffekter skall förhoppningsvis ta hand om övergångsproblemen mellan Lf- systemet (sfärisk utbredning)och bandet (linjekälla)? Vid högre delningsfrekvenser än antagna 100 hz blir det sistnämnda mycket svårt.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-04-29 11:51

patrikf,

Avsnittet om olinjär distorsion handlar inte alls om simulering utan om praktiska fysikaliska förutsättningar och likaledes praktiska THD-resultat. Välkonstruerade långa bandelement uppvisar försvinnande låg distorsion.

Du måste skilja mellan linjekällor och bandelement. En approximativ linjekälla kan skapas m.h.a. dynamiska element om avståndet dem emellan är litet i förhållande till våglängden, precis som Svante visar exempel på ovan. Det går således utmärkt att dela ett bandelement vid exempelvis 1 kHz och ändå ha linekällekarakteristik över hela audioområdet.

Vad gäller mätresultaten för Athena-bandet undrar jag hur bred baffeln är och om det finns någon form av elektrisk kompensering under mätningarna. Det ser minst sagt märkligt ut och liknar inte alls andra mätresultat jag sett för liknande konstruktioner. Stigningen är ca 12 dB/oktav från 4-16 kHz! Någonting är helt klart fel här.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-04-29 12:18

patrikf skrev:Vad jag förstår handlar tråden om en rent teoretisk simulering. En förenklad matematisk modell kan ge dessa resultat. Praktiken är en helt annan situation då den ej kan förenklas.

Vad gäller distortionen har Isidor flera gånger redovisat att dessa bygger på egna och andras empiriska erfarenheter. De har inte att göra med simuleringarna som redovisats ovan.

Jag bör också påpeka att "rent teoretiska" inte på något sätt står i motsats till empiri. Fysiken får väl säga vara ett av de områden där teorins överensstämmelse är verkligheten är mycket hög. Bristen på överensstämmelse mellan teoribaserade förutsägelser och uppmätt verklighet kan istället ha andra ursprung än att det är fel på teorin. Dessa källor kan vara:

1. Överdrivet förenklade modeller. Inte så att de faktorer som verkligen är felaktigt modellerade utan att vissa faktorer av betydelse har utelämnats. Vi talar här om felaktigt eller ofullständigt specifierade modeller och inte om felaktiga teorier (som är något större än modell)

2. Felaktig tolkning av verklighet. För att kunna tolka verkligheten måste man ha en modell för hur den fungerar. När vi måste förlita oss på instrument är detta helt avgörade för att empirin skall kunna tolkas/blir förståbar. Teori och empiri går hand i hand. (Vare sig man mäter på 10 cm avstånd eller 2 m avstånd måste man ha ett skäl att göra så om mätningen skall kunna tolkas.)

Användandet av simuleringar har till fördel att ett stort antal variabler kan inkluderas för att undvika "model misspecification" och öka prediktionsvärdet. Eventuell kritik mot de simuleringar som Isidor redovisar måste allstå utgå från 1) Vilka faktorer som ingår i simuleringar och 2) vilka som borde ingå.

Vad gäller spridningen under delningfrekvensen (100-250 Hz eller så) så finns det stora möjligheter att med konhögtare att välja spridningsmönster i basområdet. Betydligt större än med bandteknologi skulle jag vilja säga.

Min egen tolkning av Isidors inlägg med i förhållande till både följande och tidgare debatt är att långa, smala bandelement kan fås att stråla ut ljudvågor över ett i sammanhanget stort frekvensomfång med mycket liten vertikal spridning, stor horisontell spridning, jämn frekvensgång och låg distortion. Det senare är mycket en applikationsfråga som är lösbar för verkliga element.

Vad som inte har besvarats är om man vill att en högtalare skall ha sådan spridningegenskaper. Om en högtalare är en linjekälla eller punktkälla är egentligen helt irrelevant från en psykoakustisk synvinkel. Det är konsekvenserna i termer av spridning (frekvensgång i olika riktningar) som främst är av intresse.

Jag var i början inne på en längre drapa om hur det ovan citerade inlägget faktiskt fullständigt står i strid med gällande vetenskapssyn inom fysiken (och många andra vetenskaper). Jag nöjer mig dock att påpeka att a) en teoris uppgift är att förenkla, b) en teoris kvalitet avgörs av dess prediktionsvärde, där det senare förhoppningsvis skall spela störst roll i längden för att avgöra vilka teorier som överlever. Att kategoriskt påstå att "praktiken är en helt annan situation då den ej kan förenklas" kan lätt tolkas som bristande förståelse för hur detta vetenskapsområdet är uppbyggt och vad som styr dess utveckling.

/Dahlqvist

EDIT: Såg inte att Isidor hade hunnit svara. :oops:
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-29 17:40

Isidor:
Athenans baffel var ca 30 cm bred har jag för mig. Det mättes även utan baffel och det skiljde inte så speviellt mycket. Kurvan föll av lite brantare "nedåt". Ska försöka hitta grafen.
På vilket sätt kan Athenadiskanten skilja sig från en "Välkonstruerade långa bandelement (som) uppvisar försvinnande låg distorsion. "
Har du något verkligt exempel på en sådan?
Det var ett kondensatorpaket på 15 mikrofarad inkopplat i serie med diskantelementet vid mättillfället.
Jag missförstod dig angående att köra med band till 100 Hz. Hur långt ner menar du att man kan köra med band?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-29 17:55

Dahlqvist:
Vad gäller distortionen har Isidor flera gånger redovisat att dessa bygger på egna och andras empiriska erfarenheter.

Vilka då? Jag är jättenyfiken på en banddiskant med dessa enastående egenskaper. Den borde ju vara flitigt använd i krävande applikationer.

Användandet av simuleringar har till fördel att ett stort antal variabler kan inkluderas för att undvika "model misspecification" och öka prediktionsvärdet. Eventuell kritik mot de simuleringar som Isidor redovisar måste allstå utgå från 1) Vilka faktorer som ingår i simuleringar och 2) vilka som borde ingå.

en teoris kvalitet avgörs av dess prediktionsvärde, där det senare förhoppningsvis skall spela störst roll i längden för att avgöra vilka teorier som överlever. Att kategoriskt påstå att "praktiken är en helt annan situation då den ej kan förenklas" kan lätt tolkas som bristande förståelse för hur detta vetenskapsområdet är uppbyggt och vad som styr dess utveckling.

Min "kritik" mot Isidors simulering grundar jag på bristande prediktionsvärde, alt att jag inte förstår detta helt och hållet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-29 18:18

Alltså, jag kan se ett värde med teorier som inte förklarar hela verkligheten. Ofta kan helheten förklaras med ett gäng delar. Tex måste man nog anse att förståelse för linjekällan är central om man ska förstå hur ett bandelement fungerar. Ska man sen förstå hur ett verkligt bandelement funkar, finns det mer att förstå, tex dipoler, baffelsteg, membranmoder, rumsakustik etc etc.

Men man kommer ingenvart i förståelsen om man ger upp bara för att en del inte förklarar allt.

Allt förutsatt att man vill förstå, det är förstås inte nödvändigt för att kunna lyssna. Det kan gå bra att mäta utan att förstå, men då blir det lätt ett rätt riskfyllt företag.

Tycker jag.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-29 18:27

Ofta kan helheten förklaras med ett gäng delar. Tex måste man nog anse att förståelse för linjekällan är central om man ska förstå hur ett bandelement fungerar. Ska man sen förstå hur ett verkligt bandelement funkar, finns det mer att förstå, tex dipoler, baffelsteg, membranmoder, rumsakustik etc etc.

Är det verkligen rätt ordning på inlärandet... :wink: ?
Jag är inte övertygad om att någon till fullo har förståelse för hur ett bandelement fungerar ännu. Det betyder inte att jag har givit upp, eller inte vill förstå.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-29 18:42

Nja, även om jag skrev "ska man sen förstå" så menade jag nog inte nån speciell ordning. I mitt fall är det ofta en växelverkan mellan teori och praktik, man har en idé, testar den, förstår (kanske) och inser idéns brister, förbättrar den osv.

Men nog tror jag att fysiken har alla verktyg som behövs för att förklara och bygga en modell för ett givet bandelement. Jag ska inte säga att jag har allt klart för mig, dock. Jag skulle behöva gå några vändor i det praktiska för att begripa vad som är väsentligt i teorin.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-04-29 19:31

patrikf skrev:
Dahlqvist skrev:Vad gäller distortionen har Isidor flera gånger redovisat att dessa bygger på egna och andras empiriska erfarenheter.

Vilka då? Jag är jättenyfiken på en banddiskant med dessa enastående egenskaper. Den borde ju vara flitigt använd i krävande applikationer.

Jag delar din nyfikenhet. Isidor, fram med ritningarna! ;)

patrikf skrev: Min "kritik" mot Isidors simulering grundar jag på bristande prediktionsvärde, alt att jag inte förstår detta helt och hållet.

I mitt tidigare inlägg framförde jag ofullständig modellspecifikation alternativ felaktigt tolkade empiriska resultat som två orsaker till skillnader mellan förutsägelse och empiriskt resultat. Bara för att man har mätt någonting så betyder inte detta att det ÄR någonting verkligt. Man måste förstå vad man har mätt upp. För att ta ett exempel som de flesta känner till så är det frekvensgången i basområdet uppmätt i ett bostadrum. Den mätkurva man får under ca 400 Hz är inte relevant utan det måste till speciella mätningar som korrigeras om man skall få ett hum om frekvensgången. Alltså: bara för att man har en mätkurva blir det inte sant. Man måste också veta vad det är man har mätt. En lämplig fråga till forumet kan alltså vara: hur mäter man lämpligast upp frekvensgängen på ett långt bandelement? Eller varför får jag detta resultat som strider mot teori och tidigare empiriska resultat ? (om vi får tro Isidor, och det får vi väl). Oftast har man gjort fel, ibland har man kommit på något nytt. Forskning och framsteg i ett nötskal.

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-29 20:34

Dalqvist skrev:
En lämplig fråga till forumet kan alltså vara: hur mäter man lämpligast upp frekvensgängen på ett långt bandelement? Eller varför får jag detta resultat som strider mot teori och tidigare empiriska resultat ? (om vi får tro Isidor, och det får vi väl). Oftast har man gjort fel, ibland har man kommit på något nytt. Forskning och framsteg i ett nötskal.

Ja, om man bör mäta på ett särskilt sätt om man vill ta reda på frekvensgången på långa bandelement vill jag gärna veta det!
För övrigt har jag inte fått nåt resultat som strider mot tidigare empiriska resultat, såvitt jag vet. Däremot mot teorier.
Ett långt praktiskt (väl) fungerande bandelement vore väl att komma på nåt nytt, och skulle säkerligen röna framgång!!

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-29 20:42

patrikf: Skulle råda dig att mäta på lite fler diskanter (och eventuellt samma diskant fast med lite olika mätuppställningar). Det är lätt att misslyckas med mätningar (speciellt om man använder datorer verkar det som...).

(om man t.ex. har alldeles för låg nivå från mikrofonen kan överhörningen i ljudkortet bli stor i förhållande till micsignalen och då kan man få en kurva som ökar mot högre frekvenser (fick så själv när min mic tillfälligt var trasig). )

Alltså: innan du dömer ut alla andra banddiskanter och olika teorier så kanske du bör mäta mer och plugga på mer teori själv.

Obs att jag inte vill vara elak, bara påminna om att det är lätt att få fel uppfattning om man bygger den på nåt enstaka fall (mätning eller liknande)

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-29 20:58

Norman:

Obs att jag inte vill vara elak, bara påminna om att det är lätt att få fel uppfattning om man bygger den på nåt enstaka fall (mätning eller liknande)

Nej, jag uppfattar inte någon som elak.

Jag har inte mätt i hobbyrummet med min PC, utan i labb, med "state of the art" utrustning och kompetent assistans.
Jag dömer verlkigen inte ut alla banddiskanter, utan en typ som hävdas vara fantastisk i teorin, men som mig veterligt inte finns i någon kommersiell variant (ännu?).

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-29 20:59

Nu tar jag betäckning :wink: ...

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-29 21:22

Vore intressant att se mätningar från en lång banddiskant i ett normalt rum.
Verkar ju vara rätt många som byggt såna så det borde ju finnas nån mätning.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-29 21:27

patrikf skrev:Nej, jag uppfattar inte någon som elak.

Phu! :wink:

Jag har inte mätt i hobbyrummet med min PC, utan i labb, med "state of the art" utrustning och kompetent assistans.
Jag dömer verlkigen inte ut alla banddiskanter, utan en typ som hävdas vara fantastisk i teorin, men som mig veterligt inte finns i någon kommersiell variant (ännu?).

Ok, då borde det ju inte vara mätfel iaf... (vilken impedans har bandet förresten? med tanke på 15uF kondingen..)

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-29 21:29

<1ohm... 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum