Byggsats på bra slutsteg finns det?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Magnusjohansson

Byggsats på bra slutsteg finns det?

Inläggav Magnusjohansson » 2007-05-27 13:09

Fick precis lust att bygga nått 8) Och kom på att det vore roligt at bygga ett bra slutseg. Dessutom behöver jag ett.

Någon som känner till en byggsat man kan köpa på ett bra slusteg. Och nu menar jag ett bra hifislutsteg som kan konkurera med slutsteg för kanske 8000kr till kanske 20000kr eller nått vad vet jag.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-27 13:41

Hypex ucd-modulerna är faktiskt mycket prisvärda, och rätt så enkla att bygga med. Det finns tom att köpa tillhörande kompletta spänningsdelar inkl trafo. Finns att köpa bla på Hifikit.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-05-27 13:51

Vilken Hypex är "bäst" om man så säger ? 700w låter ju cooolt men erfarenhet visar att mycket inte alltid är bäst ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-27 13:57

Ingen aning, men av de som byggts här i Trollhättan är det ucd180 som låtit bäst. De är lite känsliga tydligen med hur man bygger kondensatorbankarna. Dessutom bör man vara noga med att skärma av modulerna för sig.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-05-27 14:18

Låter intressangt.

Någon som har byggt ett sådant och kan dela med sig av byggnationen samt slutesultatet.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-27 14:52

Magnusjohansson skrev:Låter intressangt.

Någon som har byggt ett sådant och kan dela med sig av byggnationen samt slutesultatet.

Tux och AVR7000 vad jag vet.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-05-27 14:58

Har inte Nagref gjort ett sådant steg också ?
Best Regards
Bamsefar

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-05-27 15:06

joddå både naqref och jag har byggt med ucd 400 moduler jag är mycket nöjd med mitt steg ...
jag hade lite tur och tjackade loss lite prylar på diymässan som var i stort sett färdigt för att lava i 2 st 400-moduler
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-05-27 15:08

Tänk om man kunde bygga ett 4-kanalssteg som är LITET och SVALT, och minst hyffsat i kvalitet (mitt nuvarande rum är såpass kasst att jag inte lär märka om slutstegen inte är 100% optimala om man så säger...).
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-27 15:32

bamsefar:

Det enda som avger värme är eg trafon, så helt svala blir de inte.
- Carlsson Illuminati -

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-05-27 20:33

OlA-68 skrev:joddå både naqref och jag har byggt med ucd 400 moduler jag är mycket nöjd med mitt steg ...
jag hade lite tur och tjackade loss lite prylar på diymässan som var i stort sett färdigt för att lava i 2 st 400-moduler

Kör du bara basmoduler eller kör du fullrange?. Kör man basmoduler så kanske det inte är lika lätt att avgöra ljudkvaliten menar jag. Hur mycket jobb är det med intrimmning? Vad kostade det färdigt? har ni jämför det med nått annat steg? Verkar som man kan köpa allt som man behövde hos dom, gjorde ni det?

Ursäkta alla frågor men jag blev nyfiken :)

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-05-27 22:33

Det ska visst finnas ett gäng förslag utifrån olika topologier i den här boken:
http://www.amazon.com/High-Power-Audio- ... 0071341196

High-Power Audio Amplifier Construction Manual (Paperback)
by G. Randy Slone

Jag fick den av en polare för två år sedan, men har inte vågat öppna den. (Skrev en resttenta i elektroteknik grundkurs i fredags. Jag är nöjd om jag får trea.)
...perspektiv...

manw

The Leach Amp :-)

Inläggav manw » 2007-05-27 23:30

Jag byggde "The Leach Amp" för en 2-3 år sedan. http://users.ece.gatech.edu/~mleach/lowtim/ Tycker att den är formligen grym, har aldrig hört någon annan förstärkare låta så rent, speciellt i diskanten. (För att man skall märka skillnaden behövs ett riktigt bra försteg dock, byter jag till NAD-försteget t.ex. så tycker jag inte att man kommer "ända fram")

Det är väl ingen "byggsats" direkt, men det finns ju till och med en kretskortsfilm att ladda ner, så designen är helt klar.

Finns någon "klon" på Delta Audio, där man kan köpa mönsterkort tror jag. Men hur den modifierade varianten låter vet jag inget om. http://delta-audio.com/Leach-Clone.htm

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-27 23:38

Dom här som Hifikit visade på mässan ser ju smutta ut:
Bild
Vet dock inte vilken Hypexmodul som satt i dom.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
agent_cooper79

DIY-stärkare

Inläggav agent_cooper79 » 2007-05-28 11:20

Jag har ej själv hört Leach-stärkaren, men på ett annat forum där jag är med (Pinkfishmedia.net) så finns flera mycket nöjda Leachanvändare.

Annars kan jag också rekommendera Avondale Audios NCC200 moduler; de är mycket välljudande och har i min mening inga direkta fel eller begränsningar förutom att de fungerar absolut bäst då de matas med ca +/- 50 V, med mindre inspänning kan de låta lite åt det beskedliga hållet.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-05-28 11:48

Magnusjohansson skrev:
OlA-68 skrev:joddå både naqref och jag har byggt med ucd 400 moduler jag är mycket nöjd med mitt steg ...

Kör du bara basmoduler eller kör du fullrange?.

Både jag och OlA kör fullrange.

paa skrev:Dom här som Hifikit visade på mässan ser ju smutta ut:
[img]bild[/img]

UcD700

V8: Visst genererar trafon värme men det är inte så mycket och det är lätt att ventilera bort. Modulerna i sig genererar vanligen mer värme om man inte har dimensionerat trafon helt åt skogen.

Bamsefar: Det går utan problem att få in 6st UcD400 och nätdelar i en normal 2HE 19" racklåda.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-05-28 12:07

LC Audio har byggsatser.

Själv har jag byggt ZAPsolute steg. Både med egen låda och med deras lådbyggsats.

Bilder på ett av mina ZAPsolute i egen låda kan ses här.

//Michael

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-05-28 12:20

Naqref™ skrev:
Magnusjohansson skrev:

Kör du bara basmoduler eller kör du fullrange?.

Både jag och OlA kör fullrange.

[img]bild[/img]

UcD700

V8: Visst genererar trafon värme men det är inte så mycket och det är lätt att ventilera bort. Modulerna i sig genererar vanligen mer värme om man inte har dimensionerat trafon helt åt skogen.

Bamsefar: Det går utan problem att få in 6st UcD400 och nätdelar i en normal 2HE 19" racklåda.

Låter hima intressangt detta måste jag säga. Du verkar ju dessutom vara en skärpt kille så jag gissar att det verkligen blivit bra! Har ingen erfarenhet av sådana här digitala förstärkare, första tanken blev "kan det verkligen låta bra" men då behöver jag inte fundera på det.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-05-28 12:32

Magnusjohansson skrev:Har ingen erfarenhet av sådana här digitala förstärkare, första tanken blev "kan det verkligen låta bra" men då behöver jag inte fundera på det.

Dessa förstärkare är inte digitala utan helt analoga (är väl bara tripath och TacT som jag kan komma på är digitala klass-d-slutsteg).

Om de låter objektivt neutralt kan diskuteras men de låter enligt min erfarenhet inte helt olikt andra steg som kan sägas vara rimligt neutrala men kanske är lite förlåtande i diskanteregistret. Det låter dock inte på något sätt dåligt.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-05-28 12:38

Naqref™ skrev:
Magnusjohansson skrev:Har ingen erfarenhet av sådana här digitala förstärkare, första tanken blev "kan det verkligen låta bra" men då behöver jag inte fundera på det.

Dessa förstärkare är inte digitala utan helt analoga (är väl bara tripath och TacT som jag kan komma på är digitala klass-d-slutsteg).

Om de låter objektivt neutralt kan diskuteras men de låter enligt min erfarenhet inte helt olikt andra steg som kan sägas vara rimligt neutrala men kanske är lite förlåtande i diskanteregistret. Det låter dock inte på något sätt dåligt.

Men det är väll ett klass-D steg? Betyder inte det digital? Har jag alltid trott.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-28 12:42

Tidningen Allt om Elektronik har presenterat många fina konstruktioner genom åren.

Ett tips är att låna hem tiotalet årgångar och lusläsa alla slutstegsartiklar.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-05-28 12:51

Magnusjohansson skrev:Men det är väll ett klass-D steg? Betyder inte det digital? Har jag alltid trott.

Nej klass-d betyder inte entydigt att det är digitalt. Många tror dock det och det gör ju normalt inte saken bättre att hifiskribenter försöker förklara saken. ;)

Klass-d betyder bara att man låter utgångssteget koppla om mellan lågt och högt med en frekvens som vida överstiger det hörbara området. Och sedan så filtrerar man signalen med ett lämpligt lågpass-filter. Vanligen ett lc-filter (i valfri kombination med högtalare och hörsel).

Vanligen så är dessa steg helt analoga (möjligen att man bestämmer switchfrekvensen med en digital synk).

Analoga klass-d-steg utnyttjar att man kan switcha med en mycket större tidsupplösning eftersom man är inte låst till vissa diskreta switchpunkter. Det gör att man kan få en hög upplösning i diskanten.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-05-28 13:01

Naqref™ skrev:
Magnusjohansson skrev:Men det är väll ett klass-D steg? Betyder inte det digital? Har jag alltid trott.

Nej klass-d betyder inte entydigt att det är digitalt. Många tror dock det och det gör ju normalt inte saken bättre att hifiskribenter försöker förklara saken. ;)

Klass-d betyder bara att man låter utgångssteget koppla om mellan lågt och högt med en frekvens som vida överstiger det hörbara området. Och sedan så filtrerar man signalen med ett lämpligt lågpass-filter. Vanligen ett lc-filter (i valfri kombination med högtalare och hörsel).

Vanligen så är dessa steg helt analoga (möjligen att man bestämmer switchfrekvensen med en digital synk).

Analoga klass-d-steg utnyttjar att man kan switcha med en mycket större tidsupplösning eftersom man är inte låst till vissa diskreta switchpunkter. Det gör att man kan få en hög upplösning i diskanten.

Ok, då fick man lära sig nått idag med :) Du har inga bilder på ditt bygge?

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-05-28 14:29

Morello skrev:Tidningen Allt om Elektronik har presenterat många fina konstruktioner genom åren.

Ett tips är att låna hem tiotalet årgångar och lusläsa alla slutstegsartiklar.

Byggde ifs, ett slutsteg när jag gick i skolan. Blev inte så bra dock :) Men idag har jag nog desvärre glömt så mycket att jag saknar tillräcklig kompetens för att få det bra. Även om jag tror jag skulle få ihop det. Men annars skulle det vara koolt att bygga helt från början så att säga.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-05-28 14:41

Mich skrev:LC Audio har byggsatser.

Själv har jag byggt ZAPsolute steg. Både med egen låda och med deras lådbyggsats.

Bilder på ett av mina ZAPsolute i egen låda kan ses här.

//Michael

Men dom stegen du byggt är inte dom som länken leder till väll? Ditt var ju klass-A steg?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-05-28 17:11

Magnusjohansson skrev:Men dom stegen du byggt är inte dom som länken leder till väll? Ditt var ju klass-A steg?

Nu när du påpekar det så kom jag ihåg att ZAPsolute steget verkar dom inte ha kvar. Klass A/B steget The End liknar ZAPsolute. The End heter nu mera Millennium XP. Sedan finns även klass D steg, ZapPulse.

//Michael

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2007-05-28 23:40

Bild

Blev precis som Magnus Johansson sugen att bygga något 2-ch slutsteg. Är det någon som vet var man kan köpa denna apparatlåda? eller någon annan lämplig låda till ett par ucd400?

Är tyvärr helt novis vad gäller byggande av slutsteg och jag förstår ingenting av symbolerna i dessa "hypex instruktioner" men hoppas att min noggranhet + hjälp på forumet ska bära mig genom ett ev byggande :)

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2007-05-29 20:52

Rullake: Lådan finns hos THLaudio.com knappen finns hos Elfa.se

Användarvisningsbild
Material

Inläggav Material » 2007-05-30 13:40

peranders har ju några braiga...
En Feminist och en Gentleman

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-09-27 15:03

Nu blir det en lite bump här 8) . Finns det någon som levererar ett komplett kit inklusive låda t.ex Hypex UCD180? Lite som Komplett.se gör med sina byggsatser.

MVH Christer
Miljö-alarmist

Nästa

Återgå till DIY-forum