Moderator: Redaktörer
boyafraid skrev:egen tråd för ämnet
jag skulle vilja börja med att få reda på några låtexempel där man vet att endast nämna högtalare använts och det resulterat i ett insjunket mellanregister på slutprodukten
vore intressant att höra
Bongo skrev:
//Håkan (som tycker att saker ska spelas in så bra från början att det inte ens behöver nivåjusteras i efterhand, än mindre mixas)
perstromgren skrev:Bongo, jag hör vad du säger, men nog måste väl mixen anpassas för film respektive CD? .
Morello skrev:Bongo skrev:
//Håkan (som tycker att saker ska spelas in så bra från början att det inte ens behöver nivåjusteras i efterhand, än mindre mixas)
Vad babblar du om?
Morello skrev:perstromgren skrev:Bongo, jag hör vad du säger, men nog måste väl mixen anpassas för film respektive CD? .
Varför?
subjektivisten skrev:Skulle en filmfotograf förr använda kassa objektiv bara för många såg filmerna på VHS så det spela ingen större roll?
subjektivisten skrev:Väntar fortfarande på en bra anledning varföre man ska ha en dålig monitor för övervaka mixningen. Det m¨ste ju vara extremt korkat om man vill VETA vad man sysslar med.
Skulle en filmfotograf förr använda kassa objektiv bara för många såg filmerna på VHS så det spela ingen större roll?
MP skrev:Helt otroligt att ett par urgamla och urusla parodier till monitorhögtalare kan engagera så många.
MP skrev:Helt otroligt att ett par urgamla och urusla parodier till monitorhögtalare kan engagera så många.
perstromgren skrev:Det är väl ingen som är så dum att han använder enbart NS10:or?
Bongo skrev:Morello skrev:Bongo skrev:
Vad babblar du om?
Jag har tänkt någon gång att en perfekt inspelning ska man ju inte behöva göra nånting med...Typ sätt upp en mikrofon (eller två för stereo), kolla så det inte klipper, spela in, A/D-omvandla och bränn på skiva. Klart!
Sen om detta har någon som helst verklighetsanknytning vet jag intemen det har jag inte utgett mig för att veta heller.
//Håkan
Det var Lust som ville ha en lista med inspelningar där bara NS10 använts. Ett retoriskt trick för att får NS-10 kritiker att verka ha för lite på fötterna. NS-10 kan självklart antas ha påverkat inspelningar utan att för den skull varit den enda monitorn som använts. Om producenten uppger att han tycker NS-10 är jättebra och att han litar på den, så blir det kanske knas. Om dessutom inspelningarna låter kass...Inte svårare än så.boyafraid skrev:perstromgren skrev:Det är väl ingen som är så dum att han använder enbart NS10:or?
det påstods ju i den andra tråden där dessa högtalare var på tapeten
jag har aldrig hört högtalarna ifråga, men skulle gärna höra exempel på hur de inverkat negativt på mellanregistret
hoppas någon med kännedom om sådana inspelningar vill dela med sig
meanmachine skrev:Har jag fattat detta helt fel men är inte NS-1000 den stora högtalaren och ev ns-750 som varit Yamahas flaggskepp i många år på studiosidan? Ns-10:an ser ut som ett par 45:- secondhandfynd. Jag har själv ett par ns-450 som er liknande ut och låter som lite EQ:an med hög bas pch hög diskant och lägre mellanregister.
poppop skrev:... men vanligast förekommande var som sagt NS-10.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 35 gäster