yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
boyafraid

yamaha ns10

Inläggav boyafraid » 2007-05-28 14:13

egen tråd för ämnet

jag skulle vilja börja med att få reda på några låtexempel där man vet att endast nämna högtalare använts och det resulterat i ett insjunket mellanregister på slutprodukten
vore intressant att höra

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-28 15:18

Tror inte att det ramlar in så många exempel på det...

Men kolla in de här produktionerna där NS-10 sannolikt har ingått i kedjan och se om du känner igen något som låter insjunket i mellanregistret.

http://www.bobclearmountain.com/discoprint.html

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-28 15:27

Nu när det här är en separat tråd kan jag breda ut mig lite till...

Hittade en annan artikel av Bob Speer om NS-10:

The secret in working with the NS10s, or any speaker for that matter, is knowing what the speaker sounds like. It's no different than knowing what other studio equipment sounds like.
Compressors all sound different. EQ's all sound different. Microphones and mic preamps all sound different. Everything in your studio has a "sound." Even cables and speaker wire have their own "sound."
Believe it or not, many engineers use compressors not only to control dynamics, but to EQ signals as well. That's because different compressors color the sound in different ways. Some affect the highs, others affect the mids, and still others affect the lows.
If you know what your compressors sound like, you can use the appropriate one to achieve the EQ you desire.
The NS10s are no different.

Like any piece of audio gear, you need to know what they sound like in order to have success using them.

One thing you'll enjoy about these speakers is they don't have the normal 2 to 3db dip in frequency response at the crossover point. This is usually around 2000 to 2500Hz on most near field monitors. This lack of frequency dip is probably the biggest reason why these speakers are loved by so many.
As with any monitor, you need to check your mix on several other systems before making your final decisions. Use a car stereo, boom box, headphones, and maybe a good stereo system with a sub woofer. When your mix sounds great on all these systems, including the NS10s, you've got it nailed. Once you learn how the NS10s sound, you'll realize that for the most part, they are a joy to mix on. Isn't that what we all want in a near field monitor?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-05-28 16:16

Det är det gamla "allting färgar"-argumentet. Är det verkligen relevant om man tänker efter? Bara för att något (tex en kompressor) kan låta lite i sig behöver ju inte betyda att något annat får färga 10000ggr mer utan att det gör något. Det känns som att det inte betyder något i praktiken det han säger. Man kan ju inte ha kassa monitorhögtalare där man inte hör ljudet som det är (informationen försvinner i högtalarna) oavsett om man tror sig veta hur de låter eller att andra delar kan färga lite grann.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-28 16:17

Ganska konstigt att jämföra färgen från en kompressor med färgen från en högtalare - kompressorn används ju just för att färga och högtalaren skall berätta hur man färgat.

Den där typen av analogier är retoriska såtillvida att man försöker skappa någon typ av pseudologik som naturligtvis saknar all relevans.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: yamaha ns10

Inläggav PerStromgren » 2007-05-28 16:21

boyafraid skrev:egen tråd för ämnet

jag skulle vilja börja med att få reda på några låtexempel där man vet att endast nämna högtalare använts och det resulterat i ett insjunket mellanregister på slutprodukten
vore intressant att höra

Det är väl ingen som är så dum att han använder enbart NS10:or? Det är en sak att veta som finns i hela mixen (till vilket krävs helt andra monitorer) och en annan att kolla att det inte låter helt illa hemma i de så kallade stugorna (till vilket NS10 kunde användas förr).

Innan NS10 fanns användes Auratone 5 för detta ändamål, se bra artikel i Sound-on-Sound för ytterligare historiebeskrivning.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2007-05-28 16:25

Nu fick jag förklaringen på varför soundtracket till filmen "Spirit - Stallion of the Cimarron" med Bryan Adams (han är med i soundtracket, filmen är tecknad och inte så bra. men musiken är bra) var en sån besvikelse på cd-utgåvan...

Den var visst mixad på Yamaha NS-10....

Nu utger jag mig inte för att vara någon expert på studiomonitorer eller mixning. Men jag har däremot direktjämfört sången "sound the bugle" mellan cd-skivan och dvd-filmen. För rättvisans skull har jag kört båda varianterna i stereo hyfsat nivåmatchat. Den största olikheten mellan de olika varianterna är att Bryan på cd-skivan låter som han tagit tre stora whiskey och stoppat en näsduk i munnen jämfört med hur han låter i filmen.
I filmen är sången levande och nära, nästan så man får rysningar. medans på cdn så låter det avlägset och platt.
Förklaringen fick jag ju nu här ovanifrån. Den gode herr Bob har sett till så att det låter "bra" både på en boomblaster, en bilstereo och i hörlurar...och värst av allt...det låter bra på NS10.
Inte för att mina högtalare på något sätt är perfekta. Men det låter subjektivt DÅLIGT, riktigt dåligt, om cd-skivan jämfört med filmvarianten. Och all "dålighet" passar in på allt jag hört om NS10. Kan tillägga att basen inte är speciellt imponerande på cd-utgåvan heller, även om det inte är lika markant. Han har ju trots allt prövat mixen på en stereo med subwoofer för att se så att det finns någon bas i den.

//Håkan (som tycker att saker ska spelas in så bra från början att det inte ens behöver nivåjusteras i efterhand, än mindre mixas)
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-28 16:35

Bongo skrev:
//Håkan (som tycker att saker ska spelas in så bra från början att det inte ens behöver nivåjusteras i efterhand, än mindre mixas)

Vad babblar du om?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-05-28 16:37

Bongo, jag hör vad du säger, men nog måste väl mixen anpassas för film respektive CD? Jag vet nu inte om DVD:ns ljudspår är en kopia av det som hörs på bio, men i så fall så vet man ju hyggligt väl vilken slags utrustning och vid vilken nivå det kommer att avspelas, till skillnad från en CD, som ju kan spelas i precis vad som helst.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-28 16:43

perstromgren skrev:Bongo, jag hör vad du säger, men nog måste väl mixen anpassas för film respektive CD? .

Varför? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Lite OT

Inläggav Martin » 2007-05-28 16:44

Varför låter filmspår alltid som att ljudet gått genom ett avloppsrör? Särskillt på bio, (hemma kan det låta riktigt bra ibland). Grötigt och krattigt.

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2007-05-28 16:46

kan det inte vara så att i just film-soundtracket så har man mixat för att åstadkomma tydlighet i dialogen, detta påverar enormt hur musiken uppfattas. Samma skillnad hör du i en bilstereo där man också prioriterar tydlighet för att miljoner människor skall kunna överdosera nyheter varje dag.

EDIT: OM bilstereon står på default eq och inte har maxat basen förståss...
Senast redigerad av demo9 2007-05-28 16:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-05-28 16:47

Varför låter dialogen ofta så trattigt, grötigt och otydligt då på filmljud?

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2007-05-28 16:48

Morello skrev:
Bongo skrev:

Vad babblar du om?

Jag har tänkt någon gång att en perfekt inspelning ska man ju inte behöva göra nånting med...Typ sätt upp en mikrofon (eller två för stereo), kolla så det inte klipper, spela in, A/D-omvandla och bränn på skiva. Klart!

Sen om detta har någon som helst verklighetsanknytning vet jag inte :) men det har jag inte utgett mig för att veta heller.

//Håkan
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2007-05-28 16:48

kan det vara för att de prioriterar musiken på film soundtracket, så måste det ju vara

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-05-28 16:55

Morello skrev:
perstromgren skrev:Bongo, jag hör vad du säger, men nog måste väl mixen anpassas för film respektive CD? .

Varför? :)

Därför att filmljud spelas på bio, CD:ar hemma och detta ger olika förutsättningar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-28 17:03

Väntar fortfarande på en bra anledning varföre man ska ha en dålig monitor för övervaka mixningen. Det m¨ste ju vara extremt korkat om man vill VETA vad man sysslar med.
Skulle en filmfotograf förr använda kassa objektiv bara för många såg filmerna på VHS så det spela ingen större roll?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-05-28 17:09

subjektivisten skrev:Skulle en filmfotograf förr använda kassa objektiv bara för många såg filmerna på VHS så det spela ingen större roll?

Nej, inte ett kasst objektiv, men väl en TV-skärm med begränsad bandbredd! Vi måste väl skilja på sådant som sitter i signalvägen och sådant som inte gör det, även om "återkopplingen" styr inspelningen?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-28 17:16

Helt otroligt att ett par urgamla och urusla parodier till monitorhögtalare kan engagera så många.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-28 17:16

subjektivisten skrev:Väntar fortfarande på en bra anledning varföre man ska ha en dålig monitor för övervaka mixningen. Det m¨ste ju vara extremt korkat om man vill VETA vad man sysslar med.
Skulle en filmfotograf förr använda kassa objektiv bara för många såg filmerna på VHS så det spela ingen större roll?

Ingen har sagt att man SKA ha en dålig monitor.
Däremot KAN man ha en dålig monitor och ändå få fram ett bra resultat om man känner till den väl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-05-28 17:19

MP skrev:Helt otroligt att ett par urgamla och urusla parodier till monitorhögtalare kan engagera så många.

Anledningen är just den; att de är så urgamla och urusla och ändå används!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-28 17:27

MP skrev:Helt otroligt att ett par urgamla och urusla parodier till monitorhögtalare kan engagera så många.

:lol: :lol: :lol:
Man undrar ju vilket rikt liv vi har egentligen. Andra diskuterar canser, pedofiler och svältproblem menda vi ägnar tiden till Yamaha NS-10 som har förstört flertaler inspelningar. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-28 17:57

perstromgren skrev:Det är väl ingen som är så dum att han använder enbart NS10:or?

det påstods ju i den andra tråden där dessa högtalare var på tapeten
jag har aldrig hört högtalarna ifråga, men skulle gärna höra exempel på hur de inverkat negativt på mellanregistret
hoppas någon med kännedom om sådana inspelningar vill dela med sig

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-28 18:01

Bongo skrev:
Morello skrev:
Bongo skrev:

Vad babblar du om?

Jag har tänkt någon gång att en perfekt inspelning ska man ju inte behöva göra nånting med...Typ sätt upp en mikrofon (eller två för stereo), kolla så det inte klipper, spela in, A/D-omvandla och bränn på skiva. Klart!

Sen om detta har någon som helst verklighetsanknytning vet jag inte :) men det har jag inte utgett mig för att veta heller.

//Håkan

En majoritet av den musik vi lyssnar på spelas inte in med två mikrofoner - man spelar ofta över huvud taget inte in allt samtidigt utan lägger en grund, varpå man gör pålägg.

Jag tror inte så många här inne skulle föredra ett trumset som spelats in med två kulor framför det fläskigare ljud man får med njurar nära instrumenten.

Helt befängt att tala om produktioner som inte mixats. 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-05-28 18:25

boyafraid skrev:
perstromgren skrev:Det är väl ingen som är så dum att han använder enbart NS10:or?

det påstods ju i den andra tråden där dessa högtalare var på tapeten
jag har aldrig hört högtalarna ifråga, men skulle gärna höra exempel på hur de inverkat negativt på mellanregistret
hoppas någon med kännedom om sådana inspelningar vill dela med sig
Det var Lust som ville ha en lista med inspelningar där bara NS10 använts. Ett retoriskt trick för att får NS-10 kritiker att verka ha för lite på fötterna. NS-10 kan självklart antas ha påverkat inspelningar utan att för den skull varit den enda monitorn som använts. Om producenten uppger att han tycker NS-10 är jättebra och att han litar på den, så blir det kanske knas. Om dessutom inspelningarna låter kass...Inte svårare än så.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-28 18:29

jo, men om det är ett karaktäristiskt fel som färgar av sig på inspelningarna borde det ju inte vara någon konst att dela med sig av några exempel
behöver inte bara ha varit den monitorn som använts, men jag skulle vilja höra en inspelning som anses behäftad med just de felen så att man kan lyssna och bilda sig en uppfattning

jag har aldrig hört högtalarna ifråga och är inte här för att försvara dom, men jag inbillar mig att jag lär mig mer av att lyssna än att läsa om deras brister

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-28 19:03

Har jag fattat detta helt fel men är inte NS-1000 den stora högtalaren och ev ns-750 som varit Yamahas flaggskepp i många år på studiosidan? Ns-10:an ser ut som ett par 45:- secondhandfynd. Jag har själv ett par ns-450 som er liknande ut och låter som lite EQ:an med hög bas pch hög diskant och lägre mellanregister.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-28 19:14

ns-1000 är coola

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2007-05-28 20:52

meanmachine skrev:Har jag fattat detta helt fel men är inte NS-1000 den stora högtalaren och ev ns-750 som varit Yamahas flaggskepp i många år på studiosidan? Ns-10:an ser ut som ett par 45:- secondhandfynd. Jag har själv ett par ns-450 som er liknande ut och låter som lite EQ:an med hög bas pch hög diskant och lägre mellanregister.

NS-10 var vanliga förr i musikstudior runt om i världen, medan NS1000 användes av Sveriges Radio som monitorlyssning under 80-90talet... de kanske förekom även i musikstudior, men vanligast förekommande var som sagt NS-10.
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-28 21:06

poppop skrev:... men vanligast förekommande var som sagt NS-10.

Men om nu NS-10 var så vanliga i studios, vore det inte då enklast att alla med höga krav på ljudet också köpte sådana? Dom var, om jag förstått det rätt, ganska billiga och inte speciellt stora heller (hög WAF).

/ B

Nästa

Återgå till Generellt om hifi