Möjligt att göra vägghötalare med bas?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bupp

Möjligt att göra vägghötalare med bas?

Inläggav bupp » 2007-05-28 14:13

Hejsan!

Ny på forumet, hittade faktiskt.se när jag googlade runt efter DIY-högtalartips & det verkar finnas väldigt mycket kunskap här, kul!

Jag har ett tag funderat på hur det skulle vara att bygga egna högtalare, kör i nuläget Dynaudio42:or runt om och är väl rätt nöjd men samtidigt inte, dom behöver rätt mycket luft omkring sig och mitt vardagsrum är inte jättestort, med stora svarta stativ så sticker dom ut i rummet rätt bra.

Det skulle vara kul och se om man kunde prestera i närheten med ngt som lyfts upp på väggen..
(+ att det naturligvis finns en flickvän som tycker att nuvarande högtalare är väldigt fula och att körsbärsfaner ser "gubbigt" ut). :?

Så funderingen jag har är främst: vad finns det för hinder med en högtalare som sitter på väggen, är det ens möjligt att bygga ngt som producerar bas ur en typ 10-liters låda? (har tänkt att ha basreflex).

Jag kör ingen sub i nuläget och är inte sugen på att göra det heller faktiskt, bor i ett gammalt hus vill inte stöta mig med grannar osv..
Mina nuvarande högtalare är väl nere och nosar på 50Hz området ibland (såklart inte med fullt ljudtryck) och det känns som en rätt lagom nivå.

Tittade runt lite på hifikit och tyckte att Scan speak 21W/8554 verkar kapabel att bygga vidare på..
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=243
Eventuellt köra på mindre modellen 18W om 21:an visar sig direkt olämplig..

Tanken är väl ett 2:a ordningens filter & dela rätt lågt, typ 2-2.5khz.
Diskant är jag mer osäker på, Vifa XT25SC30-04 eller Vifa D27TG-45-06 ser ju ut att kunna gå lågt vilket borde vara bra..

Har egentligen ingen specifik budget att hålla mig till utan är mer intresserad av att det låter bra & ser bra ut än kostnaden..

Synpunkter? ska jag köra på och börja mäta lite mer seriöst eller tänka om helt?
Kommer jag få ruskiga resonanser från väggen (lättbetong) som är omöjliga att dämpa?

Skulle vara kul att höra er syn på mina planer!

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Möjligt att göra vägghötalare med bas?

Inläggav n3mmr » 2007-05-28 14:28

bupp skrev:Hejsan!

Ny på forumet, hittade faktiskt.se när jag googlade runt efter DIY-högtalartips & det verkar finnas väldigt mycket kunskap här, kul!

Jag har ett tag funderat på hur det skulle vara att bygga egna högtalare, kör i nuläget Dynaudio42:or runt om och är väl rätt nöjd men samtidigt inte, dom behöver rätt mycket luft omkring sig och mitt vardagsrum är inte jättestort, med stora svarta stativ så sticker dom ut i rummet rätt bra.

Det skulle vara kul och se om man kunde prestera i närheten med ngt som lyfts upp på väggen..
(+ att det naturligvis finns en flickvän som tycker att nuvarande högtalare är väldigt fula och att körsbärsfaner ser "gubbigt" ut). :?

Så funderingen jag har är främst: vad finns det för hinder med en högtalare som sitter på väggen, är det ens möjligt att bygga ngt som producerar bas ur en typ 10-liters låda? (har tänkt att ha basreflex).

Jag kör ingen sub i nuläget och är inte sugen på att göra det heller faktiskt, bor i ett gammalt hus vill inte stöta mig med grannar osv..
Mina nuvarande högtalare är väl nere och nosar på 50Hz området ibland (såklart inte med fullt ljudtryck) och det känns som en rätt lagom nivå.

Tittade runt lite på hifikit och tyckte att Scan speak 21W/8554 verkar kapabel att bygga vidare på..
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=243
Eventuellt köra på mindre modellen 18W om 21:an visar sig direkt olämplig..

Tanken är väl ett 2:a ordningens filter & dela rätt lågt, typ 2-2.5khz.
Diskant är jag mer osäker på, Vifa XT25SC30-04 eller Vifa D27TG-45-06 ser ju ut att kunna gå lågt vilket borde vara bra..

Har egentligen ingen specifik budget att hålla mig till utan är mer intresserad av att det låter bra & ser bra ut än kostnaden..

Synpunkter? ska jag köra på och börja mäta lite mer seriöst eller tänka om helt?
Kommer jag få ruskiga resonanser från väggen (lättbetong) som är omöjliga att dämpa?

Skulle vara kul att höra er syn på mina planer!

piP + a1 från ino är nästan vägghängda hela högen.

piP + EPS-W eller liknande är helt OK, också, och blir lite billigare

piP är konstruerade för att ta stöd av väggarna, och kan stå ganska tätt intill.
a1 ska som sagt hänga på vägg.

50 Hz är inget problem, smiter nära väggarna, kan silverlackas, eller rosa, eller faneras eller vafansomhelst.
Skittrevligt!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
mackinley

Inläggav mackinley » 2007-05-28 14:37

Annars finns ju 42w som är konstruerade för att hänga på vägg. Basreflexporten framåt i stället.. Dom skulle ju matcha dina befintliga högtalare.

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2007-05-28 15:20

ok, jo jag vet att jag kan köpa högtalare men jag hoppades jag på att få åsikter om att faktiskt bygga ett par, vilket jag tänkt att göra.. :D

Min tanke är att göra en ganska platt högtalare som kan sitta brevid min plasma och inte "stå-ut" så mycket i rummet..
kanske 15cm djup och 40cm bred för att få lite volym.

Men jag är väldigt osäker på vilka problem det är med att bygga mot vägg, & hoppas att nån kan tipsa lite..

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-05-28 16:05

En vägghängd högtalare slipper väl det fall i basregistret en traditionell högtalare upplever (där låga frekvenser smiter runt baffeln), och då kan man köra utan eller med minimal kompensation för detta.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-05-28 16:22

Jag tycker att detta är ett intressant koncept har funderat på liknande konstruktioner ett tag nu.... Frågan är vilka element som kan fungera bra, med tanke på en liten lådvolym och riktig djupbas.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

niclas

Inläggav niclas » 2007-05-28 16:52

skrutten skrev:Jag tycker att detta är ett intressant koncept har funderat på liknande konstruktioner ett tag nu.... Frågan är vilka element som kan fungera bra, med tanke på en liten lådvolym och riktig djupbas.

Kanske en "version 2" av det pågående högtalarprojektet? :)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-05-28 20:52

6 1/2 tumselement som klarar sig i en 12-15 liter låda vore väl inte så galet. Torde vara svårt att kommer ner i mindre lådstorlek?

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-05-28 21:05

Jag funderar på någonting liknande, med en peerless 6,5" för bil som jag har liggandes ett par av. De ska klara sig i ca. 12 liter vardera. Dock tycker jag att frekvensgången är väl så stökig över 1kHz, varför jag förmodligen kommer att använda tretums bredbandare även här. Som i min centerhögtalare.
Back in black!

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2007-05-28 22:04

Nwalmaer skrev:En vägghängd högtalare slipper väl det fall i basregistret en traditionell högtalare upplever (där låga frekvenser smiter runt baffeln), och då kan man köra utan eller med minimal kompensation för detta.

Låter intressant, nån som har lust att förklara för en newbie? :wink:
Du menar att väggen agerar baffel också kanske, är det en bra sak?

Vilka program tillåter att räkna med reflektioner från bakvägg?

skrutten: vad gör ett element lämpligt för liten låda, lägre vas-värde?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-05-28 22:22

bupp skrev:Låter intressant, nån som har lust att förklara för en newbie? :wink:
Du menar att väggen agerar baffel också kanske, är det en bra sak?

Vilka program tillåter att räkna med reflektioner från bakvägg?

skrutten: vad gör ett element lämpligt för liten låda, lägre vas-värde?

1. Ja väggen kan agera baffel, reflektioner släcks ut med en liten dämp-panel (som carlsson högtalare).

2. Man behöver nog något program som kan hantera "korrektions kurvor" i basen (vet inte vilka som kan).

3. Vet inte exakt, jag brukar bara simulera på....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-28 23:33

bupp skrev:Vilka program tillåter att räkna med reflektioner från bakvägg?

8)

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-28 23:41

Det är alltså ganska svårt att bli av med den där dippen i mellanbasen om man hänger någ på väggen. Man kan se ett exempel på att simuleringen är riktig i den här tråden:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 262#192262
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2007-05-29 00:47

Svante skrev:Det är alltså ganska svårt att bli av med den där dippen i mellanbasen om man hänger någ på väggen. Man kan se ett exempel på att simuleringen är riktig i den här tråden:

Svante: Tackar! det var ngt sånt där jag antog kunde hända (hade det varit enkelt borde väl fler tillverkare än nu göra bra väggmonterade).
Men med något rakare kurva med skev baffel kanske det är ngt att överväga alltså..

Ska testa Basta!

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-05-29 09:31

Svante skrev:Det är alltså ganska svårt att bli av med den där dippen i mellanbasen om man hänger någ på väggen. Man kan se ett exempel på att simuleringen är riktig i den här tråden:

Lånar tråden lite (hoppas det är OK)

Svante jag har skruvat ihop (byggt låda) ett par Acoustic Excelent från hifikit (http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=56)

Av utrymmesskäl har jag dessa monterade direkt mot väggen.
Jag har själv ingen möjlighet att göra pratiska mätningar, men jag har ändå en liten undring gällande denna dipp (då jag kan anta att den finns där även för mig)

Skulle dippen bli mindre om jag designar om lådan? idag är baffeln (utifrån minnet) ca. 20 cm bred och lådan är ca. 20 djup (yttermått) skulle denna dip (teoretiskt/praktiskt) bli mindre om jag gör baffeln bredare och lådan mindre djup?

//DC

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-05-29 09:32

dubbelpost.. :oops:
Senast redigerad av Ceder 2007-05-29 23:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-05-29 11:02

Om man gör baffeln med en svag böjning bakåt, alltså konvex, så kommer baffeln att till slut nå bakväggen utan att några sidoväggar används. Då torde man slippa det mesta av dippen.

Alltså så här:

I
I)
I

Där 'I' representerar väggen och ')' representerar baffeln på högtalaren.

Hoppas ni förstår / JohanR

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2007-05-29 15:41

RJohan skrev:Om man gör baffeln med en svag böjning bakåt, alltså konvex, så kommer baffeln att till slut nå bakväggen utan att några sidoväggar används. Då torde man slippa det mesta av dippen.

Alltså så här:

I
I)
I

Där 'I' representerar väggen och ')' representerar baffeln på högtalaren.

Hoppas ni förstår / JohanR

kommer det bli svårt att få nån volym såvida man inte gör den _jätte_stor.. ;)
Det är inte något man kan lösa med dämpning?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-05-29 15:44

Svante du kan kanske göra en graf där högtalaren är ca 50-70 cm framför vägg bara för jämförelse?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-29 15:54

Dom här vägghögtalar-klonerna är populära just nu:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-29 21:12

skrutten skrev:Svante du kan kanske göra en graf där högtalaren är ca 50-70 cm framför vägg bara för jämförelse?

Tja, så härdå. Om vi börjar med en baffel på 200x900 mm, placerad enl figuren, och mikrofonen långt borta, på 3 m avstånd och 1 m avstånd blir det så här:

Bild
Bild
Bild

Samma sak men med en 800x900 mm baffel:

Bild
Bild
Bild

Edit: Inget av alternativen är snedställt, det påverkar förstås det också.

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2007-05-29 21:57

Svante: blev lite konfunderad av mätningarna, hur kommer det sig att signalen jämnar ut sig efter ett par meter?

Normalt sitter man ju och lyssnar på åtminstånde det avståndet, uppfattar man inte svackorna i frekvensgången vid lyssning eller har jag missuppfattat allt? (ganska troligt antar jag :oops: )

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-29 22:09

bupp skrev:Svante: blev lite konfunderad av mätningarna, hur kommer det sig att signalen jämnar ut sig efter ett par meter?

Normalt sitter man ju och lyssnar på åtminstånde det avståndet, uppfattar man inte svackorna i frekvensgången vid lyssning eller har jag missuppfattat allt? (ganska troligt antar jag :oops: )

Mja, I verkligheten är ju dels högtalaren lite snedställd, väggen lite absorberande. Sen är det ju så, att man med högtalarna 70 cm ifrån väggen, snett åt sidan, får en akustisk spegelbild som är fördröjd kanske med 4 ms och förskjuten i sidled (lite till vänster om högtalaren för högerhögtalaren) och då har örat en förmåga att undertrycka reflexen. Med högtalaren närmare väggen kommer spegelbilden närmare både i sidled och tidsled, vilket gör att reflexen mer upplevs som en del av högtalaren med dess klangfärg.

Tror jag.

Har du sett den här bilden? Den förklarar en del.

Bild

Edit: det är förresten inte mätningar utan simuleringar.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-05-29 23:23

Hej ,tänkte bara kolla om jag fattat detta (hyfsat) rätt:

Dippen blir mindre om baffeln inte ligger paralellt mot väggen. Rätt så?

Om ja: hur många grader behövs för märkbar förbättring? Om ena sidoväggen på högtalaren är 20 cm. djup och den andra 16 cm (och baffeln är 22 cm bred) räcker den vinkeln för att förbättra förutsättningatna?

påverkar baffelns bredd?
Om så, om jag går från 18 till 22 cm (på en två vägare med 6,5 tums bas/mid) förbättras förutsättingarna märkbart?

Hoppas ni ursäktar mina nybörjarfrågor..

Mvh
DC

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-29 23:33

dd5348 skrev:Hej ,tänkte bara kolla om jag fattat detta (hyfsat) rätt:

Dippen blir mindre om baffeln inte ligger paralellt mot väggen. Rätt så?

Om ja: hur många grader behövs för märkbar förbättring? Om ena sidoväggen är 20 cm. djup och den andra 16 cm (och baffeln är 22 cm bred) räcker den vinkeln för att förbättra förutsättningatna?

Mina erfarenheter, som mycket bygger på simuleringar, visar på att man behöver allt vad man kan få i närhet till väggen och snedställning. Ingvars surroundhögtalare talar väl för det också, där elementet lutar med 45 grader.

Man kan också välja att göra en stor baffel, så stor att skillnaden mellan största och minsta avstånd element-baffelkant är mycket större än lådans djup.

Eller så kombinerar man de båda.

dd5348 skrev:påverkar baffelns bredd?
Om så, om jag går från 18 till 22 cm (på en två vägare med 6,5 tums bas/mid) förbättras förutsättingarna märkbart?

Det är och ger en ganska liten skillnad. Jag får väl inte säga det här, men du borde skaffa dig en Basta! och labba lite. Oj, nu sa jag det i alla fall. My bad. :oops:

Du kan också göra som jag gjorde i den där andra tråden, bygg en eller flera lådor i wellpapp att mäta på. Det går rätt fort och diffraktionseffekterna syns rätt bra.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-05-29 23:50

Svante skrev: men du borde skaffa dig en Basta! och labba lite. Oj, nu sa jag det i alla fall. My bad. :oops:

Nu kanske inte vi skall ta det här, men jag har bara en kort fråga om Basta: funkar det på Linux? (har bytt till det på den stationära datorn som jag oftast använder för privata ändamål)

//DC

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-05-30 08:44

kommer det bli svårt att få nån volym såvida man inte gör den _jätte_stor..

Men iden med högtalare mot vägg, bland annat, är väl att den inte ska sticka ut i rummet, d.v.s. vara tunn, och då måste den ha en utbredning åt något annat håll, alltså bredd eller höjd.

Det är inte något man kan lösa med dämpning?

Jo. En tunn högtalare upp mot en vägg och sen en "krans" med dämpmaterial runt om borde ta hand om reflexen. Men det blir rätt stort det också, inklusive dämpkransen som väl måste ha en viss fysisk utbredning för att vara effektiv. D.v.s. lika tjock som högtalaren och antagligen lika bred?

Mina erfarenheter, som mycket bygger på simuleringar, visar på att man behöver allt vad man kan få i närhet till väggen och snedställning. Ingvars surroundhögtalare talar väl för det också, där elementet lutar med 45 grader.

Man kan också välja att göra en stor baffel, så stor att skillnaden mellan största och minsta avstånd element-baffelkant är mycket större än lådans djup.

Stämmer rätt bra med mina ideer.

Kanske man kan tänka sej en modifierad utformning av min ide:

Kod: Markera allt
I
I\
I \
I  I
I  I
I  I
I  I
I /
I/
I

Eller (snedställd baffel har ju redan diskuterats här, jag låter den gå ända in till väggen):
Kod: Markera allt
I
I_____
I    /
I   /
I  /
I /
I/
I

Men vinkeln har jag inte tänkt mej så brant som skissen ger intryck av, kanske 23 grader blir bra?

Man kan då ha dämpmaterial längs den tjocka sidan. Men med en stor baffel behövs det knappast, enligt Svante.

JohanR

Återgå till DIY-forum