Ny på forumet, hittade faktiskt.se när jag googlade runt efter DIY-högtalartips & det verkar finnas väldigt mycket kunskap här, kul!
Jag har ett tag funderat på hur det skulle vara att bygga egna högtalare, kör i nuläget Dynaudio42:or runt om och är väl rätt nöjd men samtidigt inte, dom behöver rätt mycket luft omkring sig och mitt vardagsrum är inte jättestort, med stora svarta stativ så sticker dom ut i rummet rätt bra.
Det skulle vara kul och se om man kunde prestera i närheten med ngt som lyfts upp på väggen..
(+ att det naturligvis finns en flickvän som tycker att nuvarande högtalare är väldigt fula och att körsbärsfaner ser "gubbigt" ut).

Så funderingen jag har är främst: vad finns det för hinder med en högtalare som sitter på väggen, är det ens möjligt att bygga ngt som producerar bas ur en typ 10-liters låda? (har tänkt att ha basreflex).
Jag kör ingen sub i nuläget och är inte sugen på att göra det heller faktiskt, bor i ett gammalt hus vill inte stöta mig med grannar osv..
Mina nuvarande högtalare är väl nere och nosar på 50Hz området ibland (såklart inte med fullt ljudtryck) och det känns som en rätt lagom nivå.
Tittade runt lite på hifikit och tyckte att Scan speak 21W/8554 verkar kapabel att bygga vidare på..
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=243
Eventuellt köra på mindre modellen 18W om 21:an visar sig direkt olämplig..
Tanken är väl ett 2:a ordningens filter & dela rätt lågt, typ 2-2.5khz.
Diskant är jag mer osäker på, Vifa XT25SC30-04 eller Vifa D27TG-45-06 ser ju ut att kunna gå lågt vilket borde vara bra..
Har egentligen ingen specifik budget att hålla mig till utan är mer intresserad av att det låter bra & ser bra ut än kostnaden..
Synpunkter? ska jag köra på och börja mäta lite mer seriöst eller tänka om helt?
Kommer jag få ruskiga resonanser från väggen (lättbetong) som är omöjliga att dämpa?
Skulle vara kul att höra er syn på mina planer!