subjektivisten skrev:Bill50x skrev:En möjlig felkälla vid mätningen, obs jag säger MÖJLIG, är då att utfallet av jämförelsen med de tre lock-positionerna (stängd-öppen-avtagen) är annorlunda än om det varit en skiva som snurrat i spelaren och det var denna skiva/skivspelare som var ljudkällan vid mätningarna.
Nej, tveksamt. Vet inte vad det skulle vara som skulle ge skillnad då. Det du sa om ljudet från pickupen stutsa mot locket och tillbaka till spelaren är inte troligt av flera anledningar:
Bill50x skrev:Att göra en sådan mätning (dvs att spela in ljudet från en spelad vinyl) och verifiera skillnaderna mellan de olika lock-alternativen kräver dock en avancerad mätutrustning och en mycket kompetent analys av resultaten. Det räcker med andra ord inte att använda sitt ljudkort i datorn och "spela in".
Varför det?
Bill50x skrev:Man kan dock jämföra två ljudfiler i sitt inspelningsprogram, om det är någorlunda bra, och visa skillnaden. Dvs man spelar först in det som är referensen (tex utan lock), sedan spelar man in samma sak med lock, inverterar signalen och synkar den tidsmässigt med den första signalen. Kör man sedan ihop dessa signaler borde bara restprodukterna, dvs skillnaden, finnas kvar. Trixar man lite med ordningsföljden bör man kunna sortera ut vad som är "bäst". Men har normala ljudkort och programvaror tillräcklig upplösning/transparans för att möjliggöra sådana mätningar?
Förstår fortfarande inte varför du ska spela skivan. Varför behöver du göra det? Jag har ju förklarat skillnaden mellan det ENORMT lilla ljudet som en pickup avger och det från en högtalare, det borde väl vara rätt självklart då att det inte kommer ha någon påverkan av vikt.
Bill50x skrev: Men man kan mäta fel saker också, eller tolka resultaten fel. Det är lika lätt att göra systemfel vid mätningar som vid lyssning - vi är alla människor med dessas fel och brister. Om man håller en mikrofon i handen eller lyssnar med öronen blir det lika fel om man mäter/lyssnar på fel sak

/ B
Jag har gjort detta testet 5-6 gånger nu med olika musik och olika ljudnivå och det har blivit samma resultat VARJE gång.
Jag sa nu inte att det var pickupens egenljud som skapade en skillnad, jag sa att det VAR MÖJLIGT. Det kan finnas en massa andra anledningar till varför ett stängt eller uppfällt lock gör en skillnad.
Varför du ska spela vinylskivan? Jo därför att det är den situationen som är den normala när du jämför olika skivspelare eller olika situationer med skivspelare. Eftersom man från början INTE VET vilka egenskaper som kan tänkas påverka, så gäller det att mäta under så verklighetstrogna förhållanden som möjligt så man kan isolera troliga felkällor. En skivspelare används genom att man spelar skivor på den. Ändra andra variabler för att utröna påverkan, men ta inte bort variablen "spela skivor" för då har mätresultaten ingen relevans.
Till exempel, du vill testa olika materials resistans mot yttre påverkan av vibrationer, i form av en 2 cm tjock platta i A4-storlek. Det är inga som helst problem att montera upp materialet och utsätta det för dessa vibrationer och mäta hur materialet reagerar.
Enkelt eller hur? Kanske inte....
Vad kan det finnas för felkällor och är mätresultatet relevant i den specifika applikationen?
1) HUR har du monterat materialet? Hänger det fritt i luften, i en skruvtving eller liggande på en platta?
2) Vilka frekvenser testkör du med?
3) Vad får du för kombinationseffekter med de övriga komponenter som materialet används med?
4) VAD mäter du med, kan det finnas felkällor där? Hur är vägningen gjord jämfört med den mänskliga hörseln?
OK. Detta är gjort med en enkel platta av ett homogent material. Nu är det dags att mäta med materialet i en specifik användning, tillsammans med en massa kringutrustning. Tänk om nu "materialet" är en skivspelare och kringutrustningen är underlaget spelaren står på, locket på spelaren, den använda pickupen/tonarmen (beroende på pickupens/tonarmens egenskaper avseende resonansfrekvens etc) och kanske rentav rummets påverkan genom stadighet i golvet, resonanser i övrigt och så vidare....
Alltså, ganska snart inser man att det är många variabler som påverkar och att "bara mäta genom ljudkortet" möjligen är en indikation i just det specifika fallet men att denna indikation inte kan användas i generella bedömningar.
I ett enskilt fall alltså. Har man testat/provat många olika kombinationer under ett antal år kan man förmodligen dra relevanta slutsatser av processen.
Jag är lite långrandig idag och jag är nära att "göra en IÖ", men vad jag menar är, det går inte att ta EN variabel och göra en utvärdering enbart baserad på denna. Att spela musik på hög nivå och mäta vad som kommer ut från en skivspelare säger inget annat än just att man mäter vad som kommer ut ur skivspelaren när man spelar högt med annan ljudkälla.
Det säger definitivt inget om hur en skivspelare låter eller hur "ofärgad" den är.
Att du gjort en test flera gånger och uppnått samma resultat är ingen garanti för att testen visar rätt resultat. Det visar bara att testen är pålitlig så tillvida att den ger samma resultat varje gång (reabilitet) men om du mäter "fel" sak finns ingen riktighet (validitet).
/ B
För övrigt skulle det vara befriande att slippa tillmälen som "trams" och annat som du vill slippa höra. Diskutera sakfrågan istället.