Återkopplingstest för skivspelare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-30 08:29

Thomas_A skrev:
En spelare påverkas av externa vibrationer och stötar, visst, och motorn + lager i spelaren ger ifrån sig vissa vibrationer som skulle kunna ge en störsignal, men jag vill påstå att det ljudet drunknar i brus/nyttosignal.

Om inte är det en mycket dåligt konstruerad spelare vilket kanske existerar men inte på den nivå vi pratar om.

Det här slutsatser som jag inte är van att se ifrån dig. Du brukar ju alltid förordna fakta men det här är saker man inte alls kan förutsätta gäller enligt mig. Mina praktiska erfarenheter är helt motsatta.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-30 08:37

Thomas_A skrev:Skivtvättning ger effekt, helt klart. Dock kanske inte lika mycket om man skött skivorna väl.

Beror på nålslipning hur stor effekt rena skivor har också. En skitig skiva för en elliptisk nål kan vara en ren skiva för en VdH-nål. Har man testat att spela en skiva i en laserspelare så märker man att en för ögat ren skiva kan låta ganska illa medans tvättar man den så blir den i stort brusfri. Skillnaden är vattenfall till stilla brasknaster i bakgrunden då och då.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-05-30 09:42

Harryup skrev:
Thomas_A skrev:
En spelare påverkas av externa vibrationer och stötar, visst, och motorn + lager i spelaren ger ifrån sig vissa vibrationer som skulle kunna ge en störsignal, men jag vill påstå att det ljudet drunknar i brus/nyttosignal.

Om inte är det en mycket dåligt konstruerad spelare vilket kanske existerar men inte på den nivå vi pratar om.

Det här slutsatser som jag inte är van att se ifrån dig. Du brukar ju alltid förordna fakta men det här är saker man inte alls kan förutsätta gäller enligt mig. Mina praktiska erfarenheter är helt motsatta.

Eftersom jag gjort en del experiment så har jag lite fakta, visade här åtskilliga gånger.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-05-30 09:57

En mätning finns här; den som vill får gärna ladda ner och studera:

http://www.wareing77.plus.com/1_kHz_Axis_V15.zip

(min egen Axis). Notera att nästan osynlig skevhet i motoraxel är mätbar (5.5 Hz störsignal). Om Goofball fortfarande finns på rec.audio kan man alltid fråga snällt om en analys.

tråd

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-30 10:16

Jag är helt övertygad om att allt när det gäller skivspelare går alltid att mäta. Frågan är bara vad som ger vad i hörbar bemärkelse. Det är som alltid enklare att mäta än att tolka mätningen. Och hur vet man att man har mätt allt som är väsentligt.
Dessutom misstänker jag att du skulle få olika resultat ifrån 10 olika Axis.
Jo, jag har väl också en del erfarenhet utifrån att ha justerat och lagat skivspelare dagligen under i princip hela 80-talet så jag bestrider inte dina fakta eller upplevelser. Bara att dina slutsatser är nog lite för snäva.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-05-30 10:21

Ähum,

mina slutsatser var nog att dessa störsignaler som kommer från spelaren (korrektion; motoraxeln genererar nog 4.16 Hz), ändå drunknar i brus/nyttosignal.

Det som tydligt kan höras är effekten av skivans innebyggda svaj på statiska toner (0.55 x n, n=1,2,3...)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-30 10:56

Som vanligt så finns det dom som testat seriöst och sen dom som avfärdar det med högst tvivelaktiga påstående. Om Harry eller någon annan kan förklara HUR microfoni och yttre vibrationer kan bli MINDRE av man inte har lock så vill jag höra den förklaringen tack. Och inte generaliserande påstående.

Jag har också gjort tester. Spelat in med loc och utan lock. Allt annat samma, samma volym, samma låt, samma inspelningsvolym, etc. Här har vi bilderna, rejält inzoomade.

Med lock
Bild

Utan lock
Bild

Med lock
Bild

Utan lock
Bild

Så jag tycker detta visar rätt bra att locket hindrar ljud/vibrationer utifrån bra.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-30 10:58

RogerGustavsson skrev:Då ska du leta efter den där Nakamichi-spelaren som centrerar skivorna själv! Fast hittar du en sådan bör du nog ha en tjock plånbok också.

Hade den på gång (den billigare dragon spelaren) för runt 15 000 kr men valde att inte köpa den.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-05-30 11:15

En intressant sak som jag såg, men inte repeterat, var att när jag gjorde en enkel hemmagjord vakuumtallrik så ändrades 1 kHz-tonen från 998->1001 (eller nåt liknande). Det verkade som hastigheten ökade något.

Eftersom jag inte repeterat testet så vet jag inte säkert, men en tanke som slog mig var att den normala filtmattan som inte har någon direkt friktion ger en sämre hastighetsprecision pga av stylus drag och att skivan glider lite under avspelning.

Det skulle man kunna kolla enkelt genom att jämföra 1 kHz-ton mellan filt och en högfriktion (gummi) matta, alt skivpuck.

T

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-30 11:21

Föresten så har jag kommit på hur man kan se hur mycket som är microfoni och hur mycket som är vibrationer via skivspelaren. Det var pinsamt simpelt :oops:
Kommer lägga upp det senare under dagen. 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-30 11:24

subjektivisten skrev:Som vanligt så finns det dom som testat seriöst och sen dom som avfärdar det med högst tvivelaktiga påstående. Om Harry eller någon annan kan förklara HUR microfoni och yttre vibrationer kan bli MINDRE av man inte har lock så vill jag höra den förklaringen tack. Och inte generaliserande påstående.

Så jag tycker detta visar rätt bra att locket hindrar ljud/vibrationer utifrån bra.

Som jag har sagt tidigare. Din mätning avser just din skivspelare. Skivspelare är individer på ett helt annat sätt än om du tar 10 olika cd-spelare av samma sort och jämför. Jag är helt övertygad om att du skulle få ett delvis annat resultat om du bara bytte pickup så tonarmsresonansen ändras något eller använde en annan arm med en större eller lägre massa.
Locket kan i vissa fall fungera som membran och det är inget jag har hittat på utan samma saker har hävdats ifrån ett otal skivspelartillverkare direkt, eller via distributör. Vissa hävdar också att ett uppfällt lock är nog den position som är sämst så om du vill testa mer så prova att lyfta av locket och se om du får samma resultat.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-30 11:27

Thomas_A skrev:En intressant sak som jag såg, men inte repeterat, var att när jag gjorde en enkel hemmagjord vakuumtallrik så ändrades 1 kHz-tonen från 998->1001 (eller nåt liknande). Det verkade som hastigheten ökade något.

Eftersom jag inte repeterat testet så vet jag inte säkert, men en tanke som slog mig var att den normala filtmattan som inte har någon direkt friktion ger en sämre hastighetsprecision pga av stylus drag och att skivan glider lite under avspelning.

Det skulle man kunna kolla enkelt genom att jämföra 1 kHz-ton mellan filt och en högfriktion (gummi) matta, alt skivpuck.

T

Detta är däremot en slutsats som jag misstänker är helt rätt. Många rekommenderar andra mattor till Linn bl.a. i kork som ligger still bättre.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-30 11:30

subjektivisten skrev:Föresten så har jag kommit på hur man kan se hur mycket som är microfoni och hur mycket som är vibrationer via skivspelaren. Det var pinsamt simpelt :oops:

En metod som användes på det glada 80-talet är att ta en tändsicksask yttre "hölje" och lägga på chassiet och sedan sänka ner nålen på och jämföra med musik på eller av ifrån en annan källa med skivspelarmotorn på eller av.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-30 11:33

Harryup, IGEN, är totalt ointresserad av kommentarer som "Skivspelare är individer på ett helt annat sätt än om du tar 10 olika cd-spelare av samma sort och jämför." och "Locket kan i vissa fall fungera som membran och det är inget jag har hittat på utan samma saker har hävdats ifrån ett otal skivspelartillverkare direkt, eller via distributör."

Ärligt så skiter jag i rykten och hifi flum. Tror dom flesta har ljudkort i sin dator, bara att testa själva och lägga upp. Så jag säger det IGEN, är inte intresserad av åsikter eller ryktestspridning, utan mätningar som visar hur det ligger till.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-30 11:41

Påminn mig om att jag aldrig skall hjälpa dig igen med något ifall jag glömmer bort det.

Att man själv testar en sak och lyssningsmässigt kommer fram till något som en leverantör bekräftar gäller deras produkt sorterar inte jag in i HIFI-Flum eller ryktesspridning.
Att dina mätningar på din skivspelare skulle gälla alla spelare är däremot flum och åsikter som du säkert skulle reagera på om det kom ifrån någon annan.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-30 11:44

Harryup, Varför inte göra samma test själv och lägga upp?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-30 11:49

subjektivisten skrev:Harryup, Varför inte göra samma test själv och lägga upp?

Jag är förhindrad att svara pga ett dekret som jag har just gett mig själv.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-30 11:50

Ja, du är väl rädd att dom dogmer du sprider kanske inte stämmer 8)

*Edit: har inget emot Harry eller andra men tycker det är rätt meningslöst att lägga massa tid och energi genom testa och presentera det här för att det avfärdas bara med några ord. Inga mätningar eller sånt, utan påstående bara.*

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-30 15:40

subjektivisten skrev:Ärligt så skiter jag i rykten och hifi flum. Tror dom flesta har ljudkort i sin dator, bara att testa själva och lägga upp. Så jag säger det IGEN, är inte intresserad av åsikter eller ryktestspridning, utan mätningar som visar hur det ligger till.

Jag förstår inte riktigt din inställning. Det är väl inte FLUM att Harry rekommenderar att prova en mätning även med locket helt avtaget? Och ska Harry behöva köpa in 10 likadana spelare och mäta upp dom för att BEVISA att dom är individer i högre grad än 10 cd-spelare? Tänk om Harry redan har den kunskapen genom tidigare erfarenheter?

Dom flesta har ljudkort i sina datorer ja. Men har dom kunskapen att mäta? Det är en konst i sig. Men ett par öron att lyssna med har de allra flesta. Om man inte har låst sig fast vid att inte lita på dem så är de faktiskt ett alldeles utmärkt instrument :-)

Jag tycker det är alldeles utmärkt att du tar tjuren vid hornen och faktiskt försöker mäta dig fram till vad som händer. Det är klart intressant, framför allt för undertecknad som började skruva på skivspelare redan på 60-talet...

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-30 15:42

Harryup skrev:
subjektivisten skrev:Föresten så har jag kommit på hur man kan se hur mycket som är microfoni och hur mycket som är vibrationer via skivspelaren. Det var pinsamt simpelt :oops:

En metod som användes på det glada 80-talet är att ta en tändsicksask yttre "hölje" och lägga på chassiet och sedan sänka ner nålen på och jämföra med musik på eller av ifrån en annan källa med skivspelarmotorn på eller av.

Jo, man gjorde mycket skoj då :-)

Att en spelare med fjädrande innerchassi uppvisar helt olika vibrationsmönster i chassi och på skivtallrik tänkte man inte på....

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-30 18:46

Bill50x skrev:Jag förstår inte riktigt din inställning. Det är väl inte FLUM att Harry rekommenderar att prova en mätning även med locket helt avtaget?

Vem säger jag inte redan gjorde det? Samma problem med återkoppling/microfoni då med som med öppet lock. Tyvärr slängde jag filerna så jag var tvungen att göra om testet IGEN. Men lika bra det så man har något BEVIS att komma med:

Med lock
Bild

Med öppet lock
Bild

Med locket avtaget
Bild

Bill50x skrev:Och ska Harry behöva köpa in 10 likadana spelare och mäta upp dom för att BEVISA att dom är individer i högre grad än 10 cd-spelare? Tänk om Harry redan har den kunskapen genom tidigare erfarenheter?

Nej, räcker han fixar det med EN spelare. Thomas har ju redan visat att lock var bättre på hans Linn spelare, och jag har visat på min VPI. Men jag undrar fortfarande ANLEDNINGEN varför det skulle vara bättre utan lock?

Bill50x skrev:Dom flesta har ljudkort i sina datorer ja. Men har dom kunskapen att mäta? Det är en konst i sig. Men ett par öron att lyssna med har de allra flesta. Om man inte har låst sig fast vid att inte lita på dem så är de faktiskt ett alldeles utmärkt instrument

Nej, det är ju INTE vad dom är eftersom det är så lätt att lura hörseln, något som vi alla ser bland audiofiler och slasktriningarna som skriver om flummet. Dessa mätningar kan VISAR på ett mycket mer objektivt sätt hur det verkligen är.
Och om någon vill veta så kan jag förklara hur man spelar in och jämför.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-30 22:48

subjektivisten skrev:... Men jag undrar fortfarande ANLEDNINGEN varför det skulle vara bättre utan lock?

... Dessa mätningar kan VISAR på ett mycket mer objektivt sätt hur det verkligen är.
Och om någon vill veta så kan jag förklara hur man spelar in och jämför.

Anledningen till att ett lock skulle störa KAN vara att ljud från pickupen/tonarmen/etc inte kan stråla ut i rummet utan kommer att reflekteras på lockets insida och möjligen kan interferera. Observera att jag säger "kan", dvs skulle kunna vara en möjlig anledning.

Mätningarna du gjort är väl gjorda med en annan ljudkälla än skivspelaren? Du har väl spelat en CD med hög volym och sedan har du mätt vad som kommer ut från skivspelaren via RIAA-steget och in i datorn. Har jag fattat det hela rätt?

En möjlig felkälla vid mätningen, obs jag säger MÖJLIG, är då att utfallet av jämförelsen med de tre lock-positionerna (stängd-öppen-avtagen) är annorlunda än om det varit en skiva som snurrat i spelaren och det var denna skiva/skivspelare som var ljudkällan vid mätningarna.

Att göra en sådan mätning (dvs att spela in ljudet från en spelad vinyl) och verifiera skillnaderna mellan de olika lock-alternativen kräver dock en avancerad mätutrustning och en mycket kompetent analys av resultaten. Det räcker med andra ord inte att använda sitt ljudkort i datorn och "spela in". Man kan dock jämföra två ljudfiler i sitt inspelningsprogram, om det är någorlunda bra, och visa skillnaden. Dvs man spelar först in det som är referensen (tex utan lock), sedan spelar man in samma sak med lock, inverterar signalen och synkar den tidsmässigt med den första signalen. Kör man sedan ihop dessa signaler borde bara restprodukterna, dvs skillnaden, finnas kvar. Trixar man lite med ordningsföljden bör man kunna sortera ut vad som är "bäst". Men har normala ljudkort och programvaror tillräcklig upplösning/transparans för att möjliggöra sådana mätningar?

Enligt min åsikt är det lika svårt att mäta som att lyssna. Bara svårt på olika sätt. Obs att jag nu menar i en situation där man jämför olika "färdiga" alternativ. Konstruerar man apparater är det nog totalt omöjligt att enbart med hörseln arbeta fram en bra produkt. Visst kan man lura "hörseln" eller öronens ägare. Men man kan mäta fel saker också, eller tolka resultaten fel. Det är lika lätt att göra systemfel vid mätningar som vid lyssning - vi är alla människor med dessas fel och brister. Om man håller en mikrofon i handen eller lyssnar med öronen blir det lika fel om man mäter/lyssnar på fel sak :-)

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-31 00:26

Bill50x skrev:Anledningen till att ett lock skulle störa KAN vara att ljud från pickupen/tonarmen/etc inte kan stråla ut i rummet utan kommer att reflekteras på lockets insida och möjligen kan interferera. Observera att jag säger "kan", dvs skulle kunna vara en möjlig anledning.

Möjligt, men det är knappast troligt att dom, 1-5 db som max kommer från pickupen skulle stutsa mot locket och tillbaka och påverkar mer än 80-100 db som kommer från högtalarna. Eller hur?

Bill50x skrev:Mätningarna du gjort är väl gjorda med en annan ljudkälla än skivspelaren? Du har väl spelat en CD med hög volym och sedan har du mätt vad som kommer ut från skivspelaren via RIAA-steget och in i datorn. Har jag fattat det hela rätt?

Korrekt.

Bill50x skrev:En möjlig felkälla vid mätningen, obs jag säger MÖJLIG, är då att utfallet av jämförelsen med de tre lock-positionerna (stängd-öppen-avtagen) är annorlunda än om det varit en skiva som snurrat i spelaren och det var denna skiva/skivspelare som var ljudkällan vid mätningarna.

Nej, tveksamt. Vet inte vad det skulle vara som skulle ge skillnad då. Det du sa om ljudet från pickupen stutsa mot locket och tillbaka till spelaren är inte troligt av flera anledningar:

*Vet inte hur många db det är man kanske max 5 db mot från högtalarna med 80-90db, så är det inget problem.

*Vinylens brusnivå är MYCKET högre än vad den möjliga lilla påverkan av pickupens ljud.

Bill50x skrev:Att göra en sådan mätning (dvs att spela in ljudet från en spelad vinyl) och verifiera skillnaderna mellan de olika lock-alternativen kräver dock en avancerad mätutrustning och en mycket kompetent analys av resultaten. Det räcker med andra ord inte att använda sitt ljudkort i datorn och "spela in".

Varför det?

Bill50x skrev:Man kan dock jämföra två ljudfiler i sitt inspelningsprogram, om det är någorlunda bra, och visa skillnaden. Dvs man spelar först in det som är referensen (tex utan lock), sedan spelar man in samma sak med lock, inverterar signalen och synkar den tidsmässigt med den första signalen. Kör man sedan ihop dessa signaler borde bara restprodukterna, dvs skillnaden, finnas kvar. Trixar man lite med ordningsföljden bör man kunna sortera ut vad som är "bäst". Men har normala ljudkort och programvaror tillräcklig upplösning/transparans för att möjliggöra sådana mätningar?

Förstår fortfarande inte varför du ska spela skivan. Varför behöver du göra det? Jag har ju förklarat skillnaden mellan det ENORMT lilla ljudet som en pickup avger och det från en högtalare, det borde väl vara rätt självklart då att det inte kommer ha någon påverkan av vikt.

Bill50x skrev: Men man kan mäta fel saker också, eller tolka resultaten fel. Det är lika lätt att göra systemfel vid mätningar som vid lyssning - vi är alla människor med dessas fel och brister. Om man håller en mikrofon i handen eller lyssnar med öronen blir det lika fel om man mäter/lyssnar på fel sak :-)

/ B

Jag har gjort detta testet 5-6 gånger nu med olika musik och olika ljudnivå och det har blivit samma resultat VARJE gång. Skulle vilja påstå att dom flesta skulle missa flera gånger i blindtest mellan av och på med lock om man spelade.
Så just därför mätte jag detta, för slippa dessa "jag hörde bättre bas när jag la högtalarkabeln på en kaka" snacket som är inom hifin idag. Trött och är EJ intresserad av sådant trams.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-31 01:08

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:En möjlig felkälla vid mätningen, obs jag säger MÖJLIG, är då att utfallet av jämförelsen med de tre lock-positionerna (stängd-öppen-avtagen) är annorlunda än om det varit en skiva som snurrat i spelaren och det var denna skiva/skivspelare som var ljudkällan vid mätningarna.

Nej, tveksamt. Vet inte vad det skulle vara som skulle ge skillnad då. Det du sa om ljudet från pickupen stutsa mot locket och tillbaka till spelaren är inte troligt av flera anledningar:

Bill50x skrev:Att göra en sådan mätning (dvs att spela in ljudet från en spelad vinyl) och verifiera skillnaderna mellan de olika lock-alternativen kräver dock en avancerad mätutrustning och en mycket kompetent analys av resultaten. Det räcker med andra ord inte att använda sitt ljudkort i datorn och "spela in".

Varför det?

Bill50x skrev:Man kan dock jämföra två ljudfiler i sitt inspelningsprogram, om det är någorlunda bra, och visa skillnaden. Dvs man spelar först in det som är referensen (tex utan lock), sedan spelar man in samma sak med lock, inverterar signalen och synkar den tidsmässigt med den första signalen. Kör man sedan ihop dessa signaler borde bara restprodukterna, dvs skillnaden, finnas kvar. Trixar man lite med ordningsföljden bör man kunna sortera ut vad som är "bäst". Men har normala ljudkort och programvaror tillräcklig upplösning/transparans för att möjliggöra sådana mätningar?

Förstår fortfarande inte varför du ska spela skivan. Varför behöver du göra det? Jag har ju förklarat skillnaden mellan det ENORMT lilla ljudet som en pickup avger och det från en högtalare, det borde väl vara rätt självklart då att det inte kommer ha någon påverkan av vikt.

Bill50x skrev: Men man kan mäta fel saker också, eller tolka resultaten fel. Det är lika lätt att göra systemfel vid mätningar som vid lyssning - vi är alla människor med dessas fel och brister. Om man håller en mikrofon i handen eller lyssnar med öronen blir det lika fel om man mäter/lyssnar på fel sak :-)

/ B

Jag har gjort detta testet 5-6 gånger nu med olika musik och olika ljudnivå och det har blivit samma resultat VARJE gång.

Jag sa nu inte att det var pickupens egenljud som skapade en skillnad, jag sa att det VAR MÖJLIGT. Det kan finnas en massa andra anledningar till varför ett stängt eller uppfällt lock gör en skillnad.

Varför du ska spela vinylskivan? Jo därför att det är den situationen som är den normala när du jämför olika skivspelare eller olika situationer med skivspelare. Eftersom man från början INTE VET vilka egenskaper som kan tänkas påverka, så gäller det att mäta under så verklighetstrogna förhållanden som möjligt så man kan isolera troliga felkällor. En skivspelare används genom att man spelar skivor på den. Ändra andra variabler för att utröna påverkan, men ta inte bort variablen "spela skivor" för då har mätresultaten ingen relevans.

Till exempel, du vill testa olika materials resistans mot yttre påverkan av vibrationer, i form av en 2 cm tjock platta i A4-storlek. Det är inga som helst problem att montera upp materialet och utsätta det för dessa vibrationer och mäta hur materialet reagerar.

Enkelt eller hur? Kanske inte....

Vad kan det finnas för felkällor och är mätresultatet relevant i den specifika applikationen?
1) HUR har du monterat materialet? Hänger det fritt i luften, i en skruvtving eller liggande på en platta?
2) Vilka frekvenser testkör du med?
3) Vad får du för kombinationseffekter med de övriga komponenter som materialet används med?
4) VAD mäter du med, kan det finnas felkällor där? Hur är vägningen gjord jämfört med den mänskliga hörseln?

OK. Detta är gjort med en enkel platta av ett homogent material. Nu är det dags att mäta med materialet i en specifik användning, tillsammans med en massa kringutrustning. Tänk om nu "materialet" är en skivspelare och kringutrustningen är underlaget spelaren står på, locket på spelaren, den använda pickupen/tonarmen (beroende på pickupens/tonarmens egenskaper avseende resonansfrekvens etc) och kanske rentav rummets påverkan genom stadighet i golvet, resonanser i övrigt och så vidare....

Alltså, ganska snart inser man att det är många variabler som påverkar och att "bara mäta genom ljudkortet" möjligen är en indikation i just det specifika fallet men att denna indikation inte kan användas i generella bedömningar.

I ett enskilt fall alltså. Har man testat/provat många olika kombinationer under ett antal år kan man förmodligen dra relevanta slutsatser av processen.

Jag är lite långrandig idag och jag är nära att "göra en IÖ", men vad jag menar är, det går inte att ta EN variabel och göra en utvärdering enbart baserad på denna. Att spela musik på hög nivå och mäta vad som kommer ut från en skivspelare säger inget annat än just att man mäter vad som kommer ut ur skivspelaren när man spelar högt med annan ljudkälla.

Det säger definitivt inget om hur en skivspelare låter eller hur "ofärgad" den är.

Att du gjort en test flera gånger och uppnått samma resultat är ingen garanti för att testen visar rätt resultat. Det visar bara att testen är pålitlig så tillvida att den ger samma resultat varje gång (reabilitet) men om du mäter "fel" sak finns ingen riktighet (validitet).

/ B

För övrigt skulle det vara befriande att slippa tillmälen som "trams" och annat som du vill slippa höra. Diskutera sakfrågan istället.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-31 02:40

Bill50x skrev:Jag sa nu inte att det var pickupens egenljud som skapade en skillnad, jag sa att det VAR MÖJLIGT. Det kan finnas en massa andra anledningar till varför ett stängt eller uppfällt lock gör en skillnad.

Räkna upp fler tack. Och vilka av dom som skulle ha mer kraft än 80-90 db musik från en högtalare.

Bill50x skrev:Varför du ska spela vinylskivan? Jo därför att det är den situationen som är den normala när du jämför olika skivspelare eller olika situationer med skivspelare.

Du har alltså inte förstått anledningen med detta testet alls.

Bill50x skrev:Eftersom man från början INTE VET vilka egenskaper som kan tänkas påverka, så gäller det att mäta under så verklighetstrogna förhållanden som möjligt så man kan isolera troliga felkällor.

Exakt det jag gjort. Hade jag spelat en skiva hade jag INTE isolerat felkällor utan skaffat mig flera som skulle vara omöjligt att få fram något vettigt av.

Bill50x skrev:En skivspelare används genom att man spelar skivor på den. Ändra andra variabler för att utröna påverkan, men ta inte bort variablen "spela skivor" för då har mätresultaten ingen relevans.

Helt FEL. Du har inte förstått alls vad detta testet går ut på. Hur ska jag förklara för du ska förstå?

Bill50x skrev:Alltså, ganska snart inser man att det är många variabler som påverkar och att "bara mäta genom ljudkortet" möjligen är en indikation i just det specifika fallet men att denna indikation inte kan användas i generella bedömningar.

1. Du fattar inte vad testet går ut på.
2. Du har inte kommit med ETT ENDA skäl med något som skulle påverka mer än högtalarna. Inte ens en 1/10 av det.
3. Du verkar inte ha koll på ljudkort och hur man testar så rätt stora ord av dig att nervärdera testet. Speciellt med tanke på du har INGET SOM HELST under fötterna mer än påstående.

Bill50x skrev:I ett enskilt fall alltså. Har man testat/provat många olika kombinationer under ett antal år kan man förmodligen dra relevanta slutsatser av processen.

Ja, öppet utan blindtester och under helt olika tider. Alltså, helt värelösa tester för mig som är intresserad av fakta istället för hifi snack.

Bill50x skrev:Jag är lite långrandig idag och jag är nära att "göra en IÖ", men vad jag menar är, det går inte att ta EN variabel och göra en utvärdering enbart baserad på denna. Att spela musik på hög nivå och mäta vad som kommer ut från en skivspelare säger inget annat än just att man mäter vad som kommer ut ur skivspelaren när man spelar högt med annan ljudkälla.

Varför är det så svårt att förstå vad testet ska visa? LÄS OM FLERA GÅNGER TACK!!

Bill50x skrev:Att du gjort en test flera gånger och uppnått samma resultat är ingen garanti för att testen visar rätt resultat. Det visar bara att testen är pålitlig så tillvida att den ger samma resultat varje gång (reabilitet) men om du mäter "fel" sak finns ingen riktighet (validitet).

Klassisk skitsnack a la "hifi flum maffian". Slänger in att man mäter fel saker och sånt utan att lägga fram bevis för det. Snälla, ska du sprida sån dynga så gör det gärna utanför denna tråden. Jag är inte intresserad av sådant flum
/ B

Bill50x skrev:För övrigt skulle det vara befriande att slippa tillmälen som "trams" och annat som du vill slippa höra. Diskutera sakfrågan istället.

Skiter man skit så får man höra det. Speciellt när du antyder att det är massa fel i testet UTAN visa vad och vad som man skulle kunna testa för bättre resultat.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-31 02:43

Härmed undanbedjes inlägg som inte har något vettigt att tillföra. Säger man att någon påverkar mer eller att något är fel gjort så är får man visa det via vetenskapliga termer eller tester, inte lösa påstående och öppna tester.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-31 09:08

Skulle vara intressant om du beskriver detta.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-31 09:43

subjektivisten skrev:Skiter man skit så får man höra det. Speciellt när du antyder att det är massa fel i testet UTAN visa vad och vad som man skulle kunna testa för bättre resultat.

Jag har inte antytt att din test är felaktig, jag har redogjort för vad som kan vara möjliga felkällor. Om man inte på ett öppet sätt kan diskutera mätmetoder och kunna värdera saklig kritik utan att hamna i försvarsställning så är man inte speciellt vetenskaplig eller trovärdig.

Jag har inte ifrågasatt dina mätningar som sådana. Jag säger att vad du har gjort är att mäta utsignalen från en skivspelare som utsätts för vibrationer i form av musik med en cd-spelare som källa. Från en sådan serie av mätningar kan man dra vissa slutsatser. Vilka slutsatser och hur långt man kan dra dessa är något helt annat och detta kan diskuteras - om man är öppen nog att göra detta och inte från början låst fast sig.

För övrigt är det inte flum att diskutera i termerna reabilitet och validitet, det är två hörnstenar i all vetenskaplig forskning.

Men om du nu tycker att jag inte förstått vad din test gick ut på, ta det igen. Gärna med en enkel mening så även jag fattar :-)

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-31 14:23

paa skrev:Skulle vara intressant om du beskriver detta.

Nja, det är ingen EXAKT mätning men jag spelade samma låt med nålen i spåret och sen med armen i avställt läge.

Såhär såg det ut med lock och nålen i innerspåret.
Bild

Och såhär såg det ut med lock och armen avställd i "hållaren"
Bild

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-05-31 14:38

Intressant.

Min tolkning är att ljudvågorna sätter skivspelaren i lite vibration. När pickupen endast är kopplad till arm/spelare så fås en lägre vibration än när nålen dessutom är kopplad till skivans yta.

Ytterligare en test vore kanske att 1) låta armen vara jämviktad och "flyta" = endast vara kopplad till arm/armbas b) ha pickupen hängandes fritt i sina små kablar.

Jag kan tänka mig en hel del tester, bla hur olika skivpspelarmattor och puckar påverkar kopplingen och vibrationerna. Om man nu vill...

Men ett sinussvep skulle du kunna se om det finns resonanstoppar (ev korrelerar de bara med de stående vågorna i rummet).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi