Bill50x skrev:Jag har inte ifrågasatt dina mätningar som sådana. Jag säger att vad du har gjort är att mäta utsignalen från en skivspelare som utsätts för vibrationer i form av musik med en cd-spelare som källa. Från en sådan serie av mätningar kan man dra vissa slutsatser. Vilka slutsatser och hur långt man kan dra dessa är något helt annat och detta kan diskuteras - om man är öppen nog att göra detta och inte från början låst fast sig.
En fråga, blir vibrationerna olika beroende om ljudet från högtalaren kommer från en LP eller CD?
Spelar dessa tester någon större roll när man lyssnar? Nej, knappast om man inte spelar ENORMT högt. Varför? Jo, kolla hur mätningen med locket av ser ut utan att förstoras upp:

Samma skala när vi spelar en vinyl:

Där ser vi en väldigt tyst skiva som ändå mellan spåren har ungefär lika mycket påverkan som mitt vibrationstest. Och då ska man tänka på två saker:
*vinylen är inspelade på hälften av den inspelningsvolym som testet. Med max inspelningsvolym så skulle bruset mellan låtarna se högre ut på bilden.
*vibrationerna som mitt test visar kommer från högtalarna. Vid vanlig musik så drunknar den väldigt lilla påverkan i musiken. Och mellan låtarna, där det finns största chans att höras, så kommer det ju inget ljud från högtalarna som kan påverka.
För mig har dessa tester visat att jag ska köra med lock och att problem med yttre vibrationer från högtalaren är så små att det inte är av något direkt värde, vad jag kan se idag.
Det jag kommer satsa på är att försöka få ner vibrationer och brus/brum från motorn. Den kan nog påverka klart mer.