Jag har uppskattningvis spelat exempel på omastrat/mastrat för >500 människor under mer än 10 års tid.
Nu syftaed jag på kompression. MAstering är ett mycket vidare begrepp änså. Bara så att vi skiljer på olika frukter.

Moderator: Redaktörer
Jag har uppskattningvis spelat exempel på omastrat/mastrat för >500 människor under mer än 10 års tid.
IngOehman skrev:Lust skrev:Men jag (och många andra) efterlyser fortfarande ett enligt dig representativt exempel på en nasal NS-10 inspelning.
Vilka är de många andra?
Och varför duger inte de jag redan nämnt? (Nästan alla av dem jag hört på den lista du presenterade).
Lust skrev:Om jag nu skulle ha någon tes så är den att en inspelning inte BEHÖVER låta nasalt bara för att NS-10 har använts vid produktionen.
perstromgren skrev:NS10:or? Det är en sak att veta som finns i hela mixen (till vilket krävs helt andra monitorer) och en annan att kolla att det inte låter helt illa hemma i de så kallade stugorna (till vilket NS10 kunde användas förr).
Innan NS10 fanns användes Auratone 5 för detta ändamål...
IngOehman skrev:perstromgren skrev:NS10:or? Det är en sak att veta som finns i hela mixen (till vilket krävs helt andra monitorer) och en annan att kolla att det inte låter helt illa hemma i de så kallade stugorna (till vilket NS10 kunde användas förr).
Innan NS10 fanns användes Auratone 5 för detta ändamål...
Tror inte det stämmer. NS10 är om jag inte minns rätt ganska många år äldre (>2) än Auratone-högtalaren.
Vh, iö
IngOehman skrev:Hittade inte nämnt John Fogarty-album på så här kort varsel, men jag har just lyssnat på två Fogarty-låtar från andra album, nämligen:
'The Old Man Down The Road' och 'Nobody Here Anymore'.
Ingen av dem tyckte jag lät speciellt bra, men kanske möjligen lite bättre än medelskivan? Vet inte om någon av dem har haft något med NS10 att göra, men jag håller det inte för otroligt. De lät tämligen färgade i mellanregisterområdet båda två.
Vh, iö
IngOehman skrev:PS. Den som vill se bättre hur det gräna gräset ser ut, och hur det kontrasterar mot något annat växligt gör klokt i att inte vrida upp grönt. Vad som däremot kan vara görligt är att förstora bilden så att man bara ser bara just det man vill koncentrera sig på.
Motsvarande tilltag i ljudstudion är inte att knöckla till tonkurvan, utan att ändra mixen så att man hör bara just det som man vill koncentrera sig på.
Vill man lyssna på en enskildhet solar man den! Smala tonfrekvensregister är inte enskildheter i upplevelsen, inte sett ur ett musikalisk perspektiv. Enskildheter är de diparata händelserna i musiken (musikernas ljud) och de är allihopa bredbandiga även om de har olika spektrala fördelningar!
Varenda en av dem görs en otjänst när de avlyssnas genom en färgning. Vill man höra sångsolisten bättre för att kunna ta ett beslut om åtgärd är den adekvata åtgärden att ändra mixen tillfälligt, inte att förvränga klangen för att "höra bättre".
Morello skrev:Jag tycker ju å andra sidan att denna nivåtävling är ett satans okynne
och om alla gav fasen i det hela skulle det per automatik bli bra.
M skrev:Frågan är om det inte blev värre när datorn och de prediktiva kompressorna
tågade in i studion? En knapptryckning och vi har maximerat nivån till
vansinne.
E skrev:Morello skrev:Jag tycker ju å andra sidan att denna nivåtävling är ett satans okynne
och om alla gav fasen i det hela skulle det per automatik bli bra.
Kan bara hålla med.
Vi borde lägga all vår samlade kraft på att göra något åt skiten!
Varje fonogram som förstörs är ju en olycka som är svår att reparera.M skrev:Frågan är om det inte blev värre när datorn och de prediktiva kompressorna
tågade in i studion? En knapptryckning och vi har maximerat nivån till
vansinne.
Mvh E*
IngOehman skrev:Håller med om allt det du skriver, och jag förstod redan från början att det där du skrev om parallellen mellan färgad klang och "färgade färger" inte var din syn på det, utan en fundering om hur andra kanske tänkte.![]()
Blev dock rätt paff när någon "höll med dig".![]()
IngOehman skrev:Ett förstorlingsglas ökar storleken på något, således att man ser det tydligare och det får en mera dominerande plats i blickfånget.
Vill man ge en del av en musikproduktion en större plats i blickfånget så åstadkommer man lämpligtvis det genom att ändra mixen.Inte genom att förvränga klangen så att man inte längre för höra hur någonting på inspelningen låter.
![]()
Lust skrev:OK, jag plockar väl ett exempel ur den listan...
Lite gubbrock och stampa takten...
John Fogerty - Blue Moon Swamp
Här har Bob Clearmountain bara mixat skivan. Om det är gjort genom NS-10 vet jag inte, men det är ett rimligt antagande.
IngOehman skrev:Det handlar om förnuft...
subjektivisten skrev:Lust skrev:OK, jag plockar väl ett exempel ur den listan...
Lite gubbrock och stampa takten...
John Fogerty - Blue Moon Swamp
Här har Bob Clearmountain bara mixat skivan. Om det är gjort genom NS-10 vet jag inte, men det är ett rimligt antagande.
Så du använder skivor som "bevis" trots du inte vet om man använt dessa högtalare till dom?![]()
Sen känns detta extremt löjligt. Lika väl som att man INTE masterar DVD's/Filmer med monitorer som har kontrasten på max "för man ska se vad man ser just då", så bör man inte använda enormt färgad högtalare. 4 sidor har jag inte sett en enda bra anledning varför man skulle ha det. Bara korkat.
Nagrania skrev:Har ni ännu inte uppfattat det jag tidigare skrivit att det knappast är någon seriös studio som mixar musik med en NS10 eller en Auratone.
Nagrania skrev:Sedan kan man ju undra vad det är som skiljer en monitor från en annan högtalare i studion. Nä det är nog så att en monitor är den högtalaren som man använder vid mixning och är vanligen en större högtalare. JBL kallade alltid sina studiohögtalare Studio Monitor ex. 4345. Under alla mina år i olika studio´s har vi alltid i jobbet kallat huvudhögtalaren för studio monitor.
Man blir ju lite trött på alla dessa tyckare och vetare om hur det ska låta och inkompetens förklarande av musiktekniker. Det är ju också så att det finns flera i en produktion som kan ha synpunkter. Det verkar bättre att jobba som filmmixare för dom tycks gå helt fria.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 40 gäster