Första preliminära testet:
Kört digitalt ut från 656:an och in på DAC1:an (optisk billig kabel), sedan analogt in på CD-ingången på 2307:an. Därjämte analogt ut från 656:an och in på EXT IN på 2307:an.
Vid nivåjusteringen märkte jag att utgångarna på DAC1:an var olika! 656:an har vid full volym 1.7 V ut, men DAC1:an hade 1.7 V på vänster och 1.5 V på höger kanal (kasst!). Detta med volymkontrollen inkopplad, alltså i mode "Variable".
Så jag slog om till "Calibrate" (volymkontrollen kopplas ur) och justerade in volymen till 1.7 V ut med de små trimpotarna på baksidan. Tyvärr anger min voltmeter bara med en decimals noggrannhet, så jag får investera i en mer noggrann.
Jag jämförde 656:ans DAC med Benchmarken genom att i lyssningsposition switcha med fjärren och byta ingång på 2307:an, fullständigt icke-blint, alltså. 2307:an är vid ingångsbyte tyst en knapp sekund från det att man trycker på fjärren tills att bytet har gjorts. Detta också om man trycker på den ingång som är aktiv.
I vilket fall var det väldigt svårt att höra någon skillnad. Eller rättare sagt, det var lätt att i förstone tycka sig höra en skillnad, som sedan vederlades när man lyssnade igen. Jag har lyssnat på en mängd material: soloviolin, slagverk, full orkester, singer-songwriter, jazz, industri, och samtliga har varit nästan omöjligt att höra skillnad.
Den lilla pausen vid bytena var inte bra för mina möjligheter att höra små skillnader. Flera gånger tänkte jag efter ett byte "Oj, vilket naturligt rumsljud!", bara för att känna precis samma sak när jag bytte tillbaka. Pausen gjorde uppenbarligen att jag föll ur lyssnandet, och fick börja om igen i vissa avseenden.
Med påföljande brasklapp kan jag möjligen pressa fram följande:
- 656:an har mera/vassare diskant, möjligen också litet gryn på toppen.
- 656:an har mer bas/mindre definierad bas. Aningen rundare och bumligare.
- rumsljudet/eko/reverb är annorlunda (kan möjligen bero på den mer betonade diskanten)
Detta är mycket, mycket små skillnader. Jag känner mig så osäker på det, så jag måste slå fast det i någorlunda blinda lyssningsförhållanden och med bättre möjlighet att ljudlöst switcha mellan apparaterna, samt kalibrera med en noggrannare voltmeter. Helst vill jag undvika att använda 2307:an, och köra direkt in på switch + passiv volymkontroll.
Har fortfarande inte fått mina extra analogkablar. Audix, du har PM.