DAC + förstärkare, vilken kombination låter bäst?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-01 13:15

Fick igång den igår kväll, men har inte gjort någon jämförande lyssning. Några korta reflektioner:

- Ingen On/Off-knapp!
Kanske kan vara onödigt, men jag vill ha det. Definitivt om man skall hålla på och byta kablar till slutsteg när man testar.

- Snygg, cool, rejäl. Ganska ingenjörsmässig, inget flashigt, känns optimerad för pro-branschen. Halv 19"-bredd.

- Brus (eller rättare sagt surr)! Ett tydligt 100 Hz-emanerande surr från DAC:en i både bas- och diskantelementen.
Tidigare var slutsteget den enda jordade enheten (kör i ojordade urtag), nu med en jordad DAC så kanske det bildas jordslingor. Testade att vända på kontakterna utan resultat. Får testa att dra jordad förlängningssladd. Tillagt: hördes på ca 2 m håll, så det är inget "pressa örat mot diskanten"-sus.

- Spontant bättre ljud. Men som sagt, har inte gjort någon jämförande lyssning, utan bara ur minnet-jämförelser med 656:ans analogutgångar. Tydligare rumsupplevelse/totalupplevelse, vissa detaljer tydligare. Blir intressant att se om det kan konfirmeras.

Bild

Bild
"We cannot become happy, we can only be happy. Because this is it. This isn’t a rehearsal for anything; this is the show."

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-01 13:23

Almen skrev:- Brus (eller rättare sagt surr)! Ett tydligt 100 Hz-emanerande surr från DAC:en i både bas- och diskantelementen.
Tidigare var slutsteget den enda jordade enheten (kör i ojordade urtag), nu med en jordad DAC så kanske det bildas jordslingor. Testade att vända på kontakterna utan resultat. Får testa att dra jordad förlängningssladd. Tillagt: hördes på ca 2 m håll, så det är inget "pressa örat mot diskanten"-sus.

Det där är inte normalt. Den skall (!) vara knäpptyst !!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-01 13:28

Bamsefar skrev:Det där är inte normalt. Den skall (!) vara knäpptyst !!

Jo, det måste ju vara något fel som inte är riktigt. Jag skall som sagt testa med jordad sladd, kanske dra en riktig vända med att vända AC-kablar, men...

Det surrar oavsett hur switcharna är ställda - val av ingång, val av volymreglering, etc., och jag har kört digitalsignalen via opto.

Enbart spelaren analogt in i slutsteget är helt knäpptyst.
"We cannot become happy, we can only be happy. Because this is it. This isn’t a rehearsal for anything; this is the show."

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-01 13:31

Kan du beskriva ditt system mer i detalj? :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-01 13:36

Pioneer 656 -> Benchmark DAC-1 -> Bryston 4BST

Optiskt mellan 656 och DAC-1, obalanserat mellan DAC-1 och Bryston.

Volymratt på DAC-1:ans front använd som reglage.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-01 13:38

Har du testa att ändra på slutstegets vippbrytare "Ground lift"?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-01 13:53

Nä, det har jag inte provat! Jag har för mig att jag har den i "Lift"-läget. Får prova i helgen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-01 13:54

:)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-06-01 14:09

Almen skrev:Pioneer 656 -> Benchmark DAC-1 -> Bryston 4BST

Optiskt mellan 656 och DAC-1, obalanserat mellan DAC-1 och Bryston.

Har du möjlighet att testa elektriskt digitalt (s/pdif) mellan 656 och DAC-1? Det skulle vara intressant att veta om du märker någon skillnad.
Sedan undrar jag, Brystone 4BST är väl ett slutsteg? Så vad använder du som försteg/volymkontroll när du kör analogt ut från 656:an?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-01 14:11

Almen skrev:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-01 14:13

Moment-23 skrev:Har du möjlighet att testa elektriskt digitalt (s/pdif) mellan 656 och DAC-1? Det skulle vara intressant att veta om du märker någon skillnad.
Har ingen koax, men snart. :)

Så vad använder du som försteg/volymkontroll när du kör analogt ut från 656:an?
Denon AVR-2307

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-06-01 14:57

Almen skrev:
Moment-23 skrev:Har du möjlighet att testa elektriskt digitalt (s/pdif) mellan 656 och DAC-1? Det skulle vara intressant att veta om du märker någon skillnad.
Har ingen koax, men snart. :)

Så vad använder du som försteg/volymkontroll när du kör analogt ut från 656:an?
Denon AVR-2307

Ok, då är det egentligen två saker du jämför samtidigt. Skillnaden i dac:ar mellan 656 och dac-1 och skillnaden i försteg/volympot mellan 2307 och dac-1. Det skulle vara intressant om du testade att köra 2307 som försteg både till 656 och dac-1 och på så sätt kunna jämföra 656 och dac-1 rent "dac mässigt". Har du tid/ork/lust att testa detta?
Sorry, jag menar inte att "lägga in beställningar" så här. Jag är bara så himla nyfiken :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-01 15:18

Nä, som jag skrev ("...har inte gjort någon jämförande lyssning...") så har jag inte gjort någon jämförande lyssning. Lyssningsminnet från 656:an analogt är en sammanvägning av följande "försteg": Cyrus-7, inget alls, Sanny_Xs DJ-mixer, samt 2307.

Om jag vill jämföra 656 med DAC-1 så kommer jag nog att köra analogt ut från 656 via extern potentiometer och till RCA-switch där analogt från DAC-1 ansluter.

Men jag har inte tillräckligt med hyfsat kablage för att kunna göra rättvisande tester. Jag skulle fått litet kablage i början på veckan, men det blev inget.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-06-01 21:06

way to go almen
ser fram emot fler intryck

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-04 07:11

Brummet försvann! :D Det räckte att, som Morello föreslog, slå om "Ground Lift"-switchen på slutsteget. Med bortkopplad jord blev det knäpptyst, inte minsta sus.

Fortfarande inga jämförande tester, men har lyssnat en hel del på musik. Nice. :)

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2007-06-04 07:57

Almen skrev:Men jag har inte tillräckligt med hyfsat kablage för att kunna göra rättvisande tester. Jag skulle fått litet kablage i början på veckan, men det blev inget.

Säg till om du behöver låna kablage.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-04 09:13

Will do, Audix. Jag tror det löser sig här i början på veckan.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-25 13:38

Första preliminära testet:

Kört digitalt ut från 656:an och in på DAC1:an (optisk billig kabel), sedan analogt in på CD-ingången på 2307:an. Därjämte analogt ut från 656:an och in på EXT IN på 2307:an.

Vid nivåjusteringen märkte jag att utgångarna på DAC1:an var olika! 656:an har vid full volym 1.7 V ut, men DAC1:an hade 1.7 V på vänster och 1.5 V på höger kanal (kasst!). Detta med volymkontrollen inkopplad, alltså i mode "Variable".

Så jag slog om till "Calibrate" (volymkontrollen kopplas ur) och justerade in volymen till 1.7 V ut med de små trimpotarna på baksidan. Tyvärr anger min voltmeter bara med en decimals noggrannhet, så jag får investera i en mer noggrann.

Jag jämförde 656:ans DAC med Benchmarken genom att i lyssningsposition switcha med fjärren och byta ingång på 2307:an, fullständigt icke-blint, alltså. 2307:an är vid ingångsbyte tyst en knapp sekund från det att man trycker på fjärren tills att bytet har gjorts. Detta också om man trycker på den ingång som är aktiv.

I vilket fall var det väldigt svårt att höra någon skillnad. Eller rättare sagt, det var lätt att i förstone tycka sig höra en skillnad, som sedan vederlades när man lyssnade igen. Jag har lyssnat på en mängd material: soloviolin, slagverk, full orkester, singer-songwriter, jazz, industri, och samtliga har varit nästan omöjligt att höra skillnad.

Den lilla pausen vid bytena var inte bra för mina möjligheter att höra små skillnader. Flera gånger tänkte jag efter ett byte "Oj, vilket naturligt rumsljud!", bara för att känna precis samma sak när jag bytte tillbaka. Pausen gjorde uppenbarligen att jag föll ur lyssnandet, och fick börja om igen i vissa avseenden.

Med påföljande brasklapp kan jag möjligen pressa fram följande:
- 656:an har mera/vassare diskant, möjligen också litet gryn på toppen.
- 656:an har mer bas/mindre definierad bas. Aningen rundare och bumligare.
- rumsljudet/eko/reverb är annorlunda (kan möjligen bero på den mer betonade diskanten)

Detta är mycket, mycket små skillnader. Jag känner mig så osäker på det, så jag måste slå fast det i någorlunda blinda lyssningsförhållanden och med bättre möjlighet att ljudlöst switcha mellan apparaterna, samt kalibrera med en noggrannare voltmeter. Helst vill jag undvika att använda 2307:an, och köra direkt in på switch + passiv volymkontroll.

Har fortfarande inte fått mina extra analogkablar. Audix, du har PM. :)

Richard
Inaktiverad

Re: DAC + förstärkare, vilken kombination låter bäst?

Inläggav Richard » 2007-06-25 14:13

Moment-23 skrev:Då jag står inför inköp av såväl dac som förstärkare så undrar jag var jag ska lägga "krutet". Hur mycket påverkas ljudet av de skillnader som finns mellan olika dac:ar respektive olika förstärkare?
Jag förstår att inte ens en superförstärkare kan "rädda" en dålig insignal från en dålig dac, men samtidigt kan (väl?) en "dålig" förstärkare också förstöra en "fin" signal från tex en benchmark dac-1?

Ska jag köpa:

1. Enklare dac + bättre förstärkare?

2. Bättre dac + enklare förstärkare?

Med bättre dac avser jag här benchmark dac-1.
Med enklare förstärkare menar jag tex h/k 670, NAD 372 och liknande.
Enklare dac eller bättre förstärkare har jag inte så bra koll på så om det alternativet är att föredra så tar jag gärna emot tips på vad som kan vara lämpligt.

Beror nog lite på vad du är ute efter. Vill du ha en samlande dac för digitaltv, dvd och cd är nog alternativet med en surroundreceiver med inbyggd dac bäst.

Eftersträvar du däremot bästa möjliga 2-kanalsljud från cd blir det inte lika enkelt.
Här tror jag att en Benchmark DAC 1 är hörbart överlägsen, speciellt då den är nästan helt imun mot jitter från inkopplande transporter, tack vara " clockless" teknologin. Du kan köra vilken dvd transport som helst med fint resultat tack vare det. I Övrigt är Benchmark dac 1 osedvanligt kompetent konstruerad, troligen den bästa dacen som finns oavsett pris i dagsläget.

Kör du med andra dacar har transporten också en viss betydelse.

V.H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-25 19:41

Almen, det låter som klassiska ljudskillnader man kan uppleva med lågjittrande respektive högjittrande digitala produkter ( Benchmark resp. Pioneer ).

Men det är kanske något du inte tror på.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-25 23:01

Richard skrev:Almen, det låter som klassiska ljudskillnader man kan uppleva med lågjittrande respektive högjittrande digitala produkter ( Benchmark resp. Pioneer ).

Så det är fastslaget utan den minsta tveksanhet att Pioneer är högjittrande?

Eller är det du som hittat på det själv?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-26 07:42

Richard skrev:Almen, det låter som klassiska ljudskillnader man kan uppleva med lågjittrande respektive högjittrande digitala produkter ( Benchmark resp. Pioneer ).

Jag tror på mina öron. Åh, vad jag har längtat efter att säga det! :D :D :D

Allvarligt talat, att det teoretiskt skulle kunna vara skillnad i jitter mellan 656:an och DAC1:an kan jag tänka mig. Men jag har inte den lyssningserfarenheten att jag kan koppla eventuella (små) ljudskillnader till jitter sådär, bara.

Som sagt, jag behöver bättre switch och blindare test för att med säkerhet kunna fastslå om jag kan höra skillnad eller ej.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-26 08:34

Almen skrev:

Jag tror på mina öron. Åh, vad jag har längtat efter att säga det! :D :D :D

Allvarligt talat, att det teoretiskt skulle kunna vara skillnad i jitter mellan 656:an och DAC1:an kan jag tänka mig. Men jag har inte den lyssningserfarenheten att jag kan koppla eventuella (små) ljudskillnader till jitter sådär, bara.

Som sagt, jag behöver bättre switch och blindare test för att med säkerhet kunna fastslå om jag kan höra skillnad eller ej.

Hursomhelst är det oerhört intressant att följa dina lyssningsintryck!
Fortsätt med det, gärna med lyssning blint.

Användarvisningsbild
Moment-23

Re: DAC + förstärkare, vilken kombination låter bäst?

Inläggav Moment-23 » 2007-06-26 23:02

Richard skrev:
Moment-23 skrev:Då jag står inför inköp av såväl dac som förstärkare så undrar jag var jag ska lägga "krutet". Hur mycket påverkas ljudet av de skillnader som finns mellan olika dac:ar respektive olika förstärkare?
Jag förstår att inte ens en superförstärkare kan "rädda" en dålig insignal från en dålig dac, men samtidigt kan (väl?) en "dålig" förstärkare också förstöra en "fin" signal från tex en benchmark dac-1?

Ska jag köpa:

1. Enklare dac + bättre förstärkare?

2. Bättre dac + enklare förstärkare?

Med bättre dac avser jag här benchmark dac-1.
Med enklare förstärkare menar jag tex h/k 670, NAD 372 och liknande.
Enklare dac eller bättre förstärkare har jag inte så bra koll på så om det alternativet är att föredra så tar jag gärna emot tips på vad som kan vara lämpligt.

Beror nog lite på vad du är ute efter. Vill du ha en samlande dac för digitaltv, dvd och cd är nog alternativet med en surroundreceiver med inbyggd dac bäst.

Eftersträvar du däremot bästa möjliga 2-kanalsljud från cd blir det inte lika enkelt.
Här tror jag att en Benchmark DAC 1 är hörbart överlägsen, speciellt då den är nästan helt imun mot jitter från inkopplande transporter, tack vara " clockless" teknologin. Du kan köra vilken dvd transport som helst med fint resultat tack vare det. I Övrigt är Benchmark dac 1 osedvanligt kompetent konstruerad, troligen den bästa dacen som finns oavsett pris i dagsläget.

Kör du med andra dacar har transporten också en viss betydelse.

V.H. Richard.

Jag kommer bara att köra 2 kanaler och källan kommer att vara en squeezebox. Dac-1 verkar ju vara bra men då blir det mindre över till stärkaren. Det jag egentligen är ute efter är om det finns någon punkt där en bättre dac+enklare stärkare och en enklare dac+bättre stärkare möts eller "låter lika bra"?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-27 06:52

Klämbox verkar mycket intressant, jag funderar själv på en sådan.
Hifipressen världen över är lyriska över ljudet, även från den inbyggda dacen. Stereophile hade en del små anmärkningar märmässigt på just dacen, annars kanske det räcker att använda den inbyggda?

Svenska High fidelity jämförde sqeezbox nyligen mot cd-spelare för 50000:-, där klämboxen gick segrande ur striden ( säger io.f.sig inte mycket ).

Det verkar ju vanebildande bra att kunna byta skiva på en sekund, genom användandet av en dator.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-06-27 16:06

Richard skrev:Klämbox verkar mycket intressant, jag funderar själv på en sådan.
Hifipressen världen över är lyriska över ljudet, även från den inbyggda dacen. Stereophile hade en del små anmärkningar märmässigt på just dacen, annars kanske det räcker att använda den inbyggda?

Svenska High fidelity jämförde sqeezbox nyligen mot cd-spelare för 50000:-, där klämboxen gick segrande ur striden ( säger io.f.sig inte mycket ).

Det verkar ju vanebildande bra att kunna byta skiva på en sekund, genom användandet av en dator.

Vet du i vilket nummer den testades? Var det inte möjligen "slimdevices transporter" som testades mot cd spelarna? Squeezeboxen är bra för pengarna men att den klår cd spelare för 50 papp är jag ytterst tveksam till. Jag har testat den både analogt och digitalt via en HK hemmabioreciever med inbyggd dac och det lät bättre när hk'n skötte d/a omvandlingen. Man ska nog sätta sb'n i sitt rätta perspektiv, dvs (enligt mig) en mycket duglig och framförallt flexibel apparat som spelar bättre än den kostar, men den har naturligtvis sina begränsningar. Det är därför jag vill köra den med en extern dac.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-06-27 20:24

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-06-27 21:34

En Benchmark kostar ju 10000:-. Denon kommer med nya recivrar som funkar som mediaspelare via ethernet. En 2808 lär kosta i trakterna av en DAC1. Tycker det låter som mycket pengar... Och jag som just lagt handpenning på en Stello DA100.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-28 09:32

Moment-23 skrev:
Richard skrev:Klämbox verkar mycket intressant, jag funderar själv på en sådan.

Vet du i vilket nummer den testades? Var det inte möjligen "slimdevices transporter" som testades mot cd spelarna? Squeezeboxen är bra för pengarna men att den klår cd spelare för 50 papp är jag ytterst tveksam till. Jag har testat den både analogt och digitalt via en HK hemmabioreciever med inbyggd dac och det lät bättre när hk'n skötte d/a omvandlingen. Man ska nog sätta sb'n i sitt rätta perspektiv, dvs (enligt mig) en mycket duglig och framförallt flexibel apparat som spelar bättre än den kostar, men den har naturligtvis sina begränsningar. Det är därför jag vill köra den med en extern dac.

Den testades i nr. 6- 2006.

" För vid direkt jämförelse med squeezebox råkar vi om och om igen i tvivel om det korrekta i spelstilen hos våran Mark levinsonspelare.
Faktum är att ljudet från squeezebox på en gång är så musikaliskt och avslappat att höra på att den om och om igen ger lust att höra mer. Vad kan vi önska oss mera?"

Transporter har också testats i ett senare nummer, där den jämfördes med Benchmark dac 1. Transporter lät, enligt tidningen, något bättre.

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2007-06-28 09:43

Hur är det med transporter, har den digital volymkontroll eller inte? Känns annars som den optimala spelaren tillsammans med ett slutsteg.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd