Richard skrev:Min Linnfrälste broder har alldeles nyligen köpt en begagnad Linn Ikemi CD-spelare, spelaren är i stort kretsidentisk med Linns CD-12, dvs, " clockless" teknologi, samma teknik som Benchmark DAC 1 använder.
" Du måste komma över och lyssna" , tyckte han.
" Ja, sa jag, men då vill jag lyssna och jämföra mot din DVD-spelare, sony DVP-LS76h " Sagt och gjort, i dag vid lunchtid gjorde vi blindtesten, med exakt kalibrerade volymer ut från cd-spelarna.
Spelarna använde sina analoga utgångar med samma kabel, kopplade till samma ingång på Linn 5103 försteget.
Båda spelarna använder switchad nätdel, 24 bit multibitdac ( av olika fabrikat ).
Linn Ikemi kunde identifieras med 100% ackuratess. Ljudet var mycket bättre, mer dynamiskt, mycket djupare bas, mycket stabilare stereobild.
Skillnaden var lite åt det hållet man kan uppleva med modifiering medelst "precisionsklocka" kontra utan, fast ändå mycket större.
Kanske beror den stora ljudmässiga skillnaden till Linn Ikemis favör på " clockless" teknologin, kanske är det elektriskt mycket mer optimerad produkt ( i sony spelaren sitter det 5534 kretsar på utgången, samt en elektrolytkonding....).
Alla ni som funderar på Benchmark DAC 1 borde lyssna på en begagnad Linn Ikemi, eftersom ni, för samma pris som en benchmark, får ett fint drivverk också.
Jag måste själv säga att jag blev smått förvånad över den stora ljudmässiga skillnaden mellan spelarna, och detta bekräftar myten, om att billiga DVD-spelare låter bättre än dyra cd:s, är just bara en myt, d.v.s. något som endast återfinns i fantasins underbara värld.
V.H. Richard.