har jag gjort bort mig?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2007-06-03 07:42

God morgon allihopa inklusive Mayro. :wink:

Givetvis har du rätt till din åsikt Mayro.
Men din åsikt baserades på beräkningarna av omonterade pi60 i rå MDF och jag undrar om du tycker att det är en rättvis jämförelse?
Det tycker inte jag.
Ett par färdigmonterade pi60 i svartastk hamnar idag på ca 28 000 - 30 000 kr tror jag, rätt stor skillnad mot dom nämnda 20 000 kr.
Gamla pi60s låg (gissningsvis) på ca 32 000 kr och uppåt.
Dessa 32 000 kr + Nad försteg + Nad slutsteg + Ino center + Ino surround + kablar + CD spelare...
Kan inte förstå hur det skulle vara en totalblåsning.

MEN
När jag nu kollar in originalannonsen (inte den som trådskaparen lade in) så ser det faktiskt ut som att säljaren jämför med NYA modellen av pi60s och det är utan tvekan fult gjort.
Läge att ta kontakt med honom och reda ut det hela kanske?

Mvh Ljudkrav

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-03 09:42

Ljudkrav skrev:Ett par färdigmonterade pi60 i svartastk hamnar idag på ca 28 000 - 30 000 kr tror jag, rätt stor skillnad mot dom nämnda 20 000 kr.

Det har du rätt i, och god morgon by the way.

Visst är min (för det är min) jämförelse med rå MDF och monteringssats lite tiltad - I'll give you that - men ack så vanligt. Jag har bevisligen sålt en del Ino Audio högtalare och det vanligaste argumentet, om man säljer ett par fördigmonterade fanerade högtalare, är just: "Jag kan ju köpa dom i monteringssats i rå MDF" - jag skulle vilja påstå att det är mer äm 75% av alla spekulanters standard prutningsfras. Bang-for-the-buck helt enkelt....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-03 11:40

God morgon ljudkrav (samt andra).. :) .

Jag skrev min åsikt efter läst orginalannonsen och grundar min åsikt efter just den texten som utgångsläge...Sedan kanske min åsikt inte ser så konstig ut då detta nu är uppmärksammat.

Och markerat är även att jag noterat att den är fanerad.. Men att det är upp till köparen att värdera hurvida denna 11 år gamla faner är värd så mycket som den nu blivit i detta köpet.... Dessutom visar den sig tydligen som bamsefar markerat INTE ens stämma VAD den är i verkligheten och vad som sägs enligt annonsen.. Vilket än mer är skäl nog att reagera..

Sedan som bonus kommer då tydligen enligt bamsefar att dom övriga burkarna inte heller stämmer med annonsen.. Ja då är 15000 eller affär tillbaks enligt mig vänligt av köparen att gå med på..

För är man inte blåst i en affär som denna så vet då inte jag vad man skall kalla blåst.. inte en siffra verkar ju stämma egentligen.. Samt att säljaren nogsamt lindat in annonsen så den INTE skall tala om VAD han säljer exakt är väl rätt uppenbart ...

Så var denna biten nu uppklarad och jag slipper anklagas igen för ha "syften" osv mera här.. Skönt.. tack för det ..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2007-06-03 13:17

Mayro, trådskaparen kanske kan anlita dig så att han lättare kan häva köpet.
Din avatar ser ganska respektingivande ut - en tatuerad, krallig och berusad man...
I ren självbevarelsedrift tänker jag inte bråka med dig mer. :wink:

Mvh Ljudkrav

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-06-03 14:41

Mayro har förstås helt rätt, om det nu inte skulle visa sig att det är 10st andra som gärna skulle betalat samma pris dvs eftersom det är förstås efterfrågan som styr priset...

men hur som haver så låter det lite väl dyrt i mina ögon och som vanligt när det släpps nya modeller (oavsett bransch) så brukar dom tidigare modellerna tappa ytterligare i pris...

jag personligen skulle inte betalat så mycket

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2007-06-03 15:22

Bör inte vara några problem att häva om inte Ambience 2 är en Ambience 2 så att säga.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-03 15:34

Men ligger det inte _nåt_ värde i att ha köpt ett par äkta tidstypiska Ino? En ganska specifik Ino-modell som uppenbarligen inte tillverkas längre i exakt det utförandet, är inte det potentiellt framtida vintage..? Eller är Ino-produkter på nåt konstigt sätt befriade från modell/tidsaspekten? :)

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2007-06-03 16:12

Kanske borde Öhman skriva ut ett certifikat när man köper högtalare av honom som han signerar. Där kan ju tex. stå årsmodell, utförande, modellbeteckningar på elementen. m.m.

Detta kan göra det lättare när man sedan säljer högtalarna. Man har då ett bevis för vilken modell man har i sin ägo och då kan också köparen troligtvis kolla vad den på sin tid kostade och även få reda på vad som har uppgraderats på nyare modeller.

Tex. så beställde jag i14s men eftersom det brukar ta lite tid att få dom levererade så när det väl var dags så fanns inte i14s längre utan bara i14 som nu är bättre än den gamla i14s. Det är ju inte lätt att se skillnad och skruvar ut elementer gör man kanske helst inte.

Thomas

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-03 16:26

Tumme skrev:skruvar ut elementer gör man kanske helst inte

Det bör man vara synnerligen försiktg med då MDF är matrialet som skruvarna är fastskruvade i. MDF förstörs lätt om man inte får in skruvarna i SAMMA gängor som förra gången man skruvade fast skruvarna.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-03 20:06

Ljudkrav skrev:Mayro, trådskaparen kanske kan anlita dig så att han lättare kan häva köpet.
Din avatar ser ganska respektingivande ut - en tatuerad, krallig och berusad man...
I ren självbevarelsedrift tänker jag inte bråka med dig mer. :wink:

Mvh Ljudkrav

Hmm Berusad stämmer nog dåligt eftersom jag endast dricker en eller två öl max .. Eller lite vin till mat.. Och en god virre vid nåt enstaka tillfälle i trevligt sällskap...

Dvs i det närmaste nykterist man kan komma utan att vara det.

Sedan är jag normalt sett en snäll kille med för stora ansvar för barn och familj... :wink:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-06-04 02:18

Tumme skrev:Kanske borde Öhman skriva ut ett certifikat när man köper högtalare av honom som han signerar. Där kan ju tex. stå årsmodell, utförande, modellbeteckningar på elementen. m.m.

Du menar ett kvitto så att säga? ;)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2007-06-04 08:30

Slartibartfast skrev:
Tumme skrev:Kanske borde Öhman skriva ut ett certifikat när man köper högtalare av honom som han signerar. Där kan ju tex. stå årsmodell, utförande, modellbeteckningar på elementen. m.m.

Du menar ett kvitto så att säga? ;)

[slrt]

Jo på kvittot står det mesta men inte något vilka element som sitter i. Sedan vill jag ju ha ett certifikat typ A4 som jag kan rama in och sätta upp på väggen ovanför sängen :wink:

Thomas

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-06-04 13:39

Tumme skrev:Jo på kvittot står det mesta men inte något vilka element som sitter i. Sedan vill jag ju ha ett certifikat typ A4 som jag kan rama in och sätta upp på väggen ovanför sängen :wink:

Thomas

Datumet säger allt. Och jag vill inte betala merkostnaden för att få med ett snyggt papper med lite bläck på. ;)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-05 20:19

Hur går det philip?
Blir det någon uppgörelse för dig med krängaren av burkarna? Eller skippar du att tjafsa med den tomten och ser detta som läropengar och tar uppgraderandet senare om du anser det känns nödvändigt?

:wink:
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2007-06-05 20:28, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-05 20:25

Bamsefar skrev:
Naqref™ skrev:Tolkar jag det rätt att Mayro och Bamse tycker nästan lika?

Kanske det ? :wink:

Jag räknar oxå in mig i detta sällskap, i denna fråga...

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-06-06 00:36

jag tycker det verkar vara ett rätt så bra pris jag. För alla de där prylarna ! beror väl en hel del, vilket skick de är i också ! :)
NN

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2007-06-06 10:16

Förstår inte vad problemet är? Säljaren har väl rätt att ta ut vilket pris som helst - det är ju för bövelen hans prylar! Ingenting i annonsen är väl heller direkt missvisande (förrutom då kanske att modellen på surroundburkarna inte var den rätta).

Vad gäller prisvärdheten är detta väl egentligen helt upp till köparen att bedöma. Jag tycker nog inte det är ett speciellt överpris med tanke på systemets prestanda och tillgängligheten & efterfrågan på Ino-system på marknaden.

Ett signatursystem kostar inte 20 lakan utan närmare 50 i dag. Och leveranstiden kanske är några månader eller så. Dessa pi60s har ju dessutom livstidsgaranti och en livslängd på nåt hundratal år eller så.

OK du får inte de senaste elementen i det utannonserade systemet, men de låter säkert inte kattskit, och skulle du ändå vilja dra åt tumskruvarna kan du uppgradera som sagt.

Hade jag själv haft 40 lakan att spendera på högtalare i dagsläget, hade det nog varit jämnt skägg mellan att köpa pi60 i halvfabrikat + ett gäng Ambiens 2 mot detta äldre system. Ljudmässigt kan i vart fall inte jag svara på vilket som skulle låta bäst.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-06-06 18:23

Livstidsgarantin gäller bara första ägaren.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-06-07 03:05

Philip, hur lät det? :)

[slrt]
admin

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-06-08 19:36

Ja, det intressanta är ju hur Du upplever dem...

...the proof of the pudding is in the eating, as they say.

:)
Inaktiv

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2007-06-08 22:48

Hej alla!

idag fick jag högtalarna, har precis kommit hem från studio och är trött och hungrig men några korta kommentarer.

först av allt får jag väl säga att jag fick ner priset 7000kr vilket jag anser är helt ok efter omständigheterna (tex att jag redan betalt).

högtalarna är inte så snygga, men det beror mest på att jag inte gillar svarta högtalare - förmodligen en arbetsskada - alla studiomonitorer är svarta typ.

men de lät helt ok, jag jämförde med mina Engelholm Quadro med ATI3000 steg, samma preamp nämligen min custom harmony design pre 906 Granqvist edition (det är jag som är granqvist :roll: ) som har två stereo ut. NAD 208 drev PI60.

kablarna som ingick var någon highend variant tara labs eller något åt det håller tror jag de heter, tjocka som falukorvar och med pilar så att man kopplade dem åt rätt håll :lol:

först tyckte jag PI60 lät fantastiskt mycket bättre men efter nivåkompensering var inte skillnaden sådär jättestor faktiskt.

Båda högtalarna låter jättebra men om någon är bättre än den andra vågar jag inte svara på idag.

spontant tycker jag att PI60 låter lite som PMC IB2 fast med mindre bas. fast jag är inte säker på något sätt, men det var tanken som spontant dök upp när jag lyssnade.

nåväl, sedan var det dags att lite snabbt testa ATI slutsteget på PI60 och då tyckte jag de lät lite bättre men om det kan vara fel det med.

imorgon ska min flickvän och tillika kollega få blindlyssna på stegen med samma kabel så jag återkommer i den frågan.

kram på er!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-11 13:23

Bra.. Detta visar du hade skäl att ta upp diskution om köpet/priset .. Annars hade säljaren bara garvat åt dig..

Så grattis Philip till dom 7000 kr du nu kan spendera på annat i sommar..

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-11 13:49

Jag hade alltså rätt: Mayro hade en poäng! Grattis till 7000 kr i hifi-återbäring...

Mayro skrev:tack hetsporren för ditt stöd här. jag söker verkligen inget bråk.. jag har annat än bråk i mitt liv att syssla med. och deltar endast för att splittra tankar och inget annat..Så tack igen..

Tack själv, för ett klarsynt konstaterande som ju hjälpte en forum-medlem!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-11 14:18

philip skrev:högtalarna är inte så snygga, men det beror mest på att jag inte gillar svarta högtalare -

Finns enkel bot på detta, se:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 25&start=0
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-11 14:52

Jag har ingen egentlig synpunkt om priset, men kan nämna att nästan alla Ino-högtalare på begagnatmarknaden BRUKAR säljas för lite MERA än de kostat i monteringssats då det såldes första gången.

De brukar alltså vara prima investeringar, vilket ju är rätt ovanligt i HiFi-världen. :P

(Kul för den som vill uppgradera till något större, men inte så kul för den som köper dem begagnat. Fast å andra sidan skjuts ju fördelarna med ett högt andrahandsvärde framåt hela tiden, det den dag begagnatköparen säljer för att skaffa nytt kommer det positivt tillbaka!)

När det gäller just denna specifika modell: Ino pi60s fram till och med 1996, brukar de dock faktiskt brukar ligga något lägre i pris begagnade än andra Ino-högtalare - troligen beroende på den väldigt signifikanta uppgradering av vanliga pi60 som gjordes 1996 och den ännu signifikantera uppgraderingen som gjordes av just pi60s 1999 (och i liten mån de uppgraderingar som gjordes 1992 av pi60s och 1996 av pi60), i kombination med att uppgradering till senaste version kräver liten insats med överhandfräs...

Vill även nämna att den prisjämförelse som något gjorde här (som kunde föranleda någon att tro att begagnatpriset i detta fall blev HÖGRE än nypriset för färdiga högtalare) var gjord mot vanliga pi60, och dessutom i byggsats.

Det som upprör mig en smula är dock att annonsen faktiskt är viljseledande, både med avseende på surroundhögtalarna och årsmodellen på pi60s. :? Det tycker jag är dåligt, även om priset ~40 000:- nog blev rätt.

Efter sänkningen om 7000:- blev det rena fyndet (jag skulle vilja säga att du fick surroundhögtalarna gratis, och drygt det!) vilket kanske kan ses som ett straff för säljarens viljseledande uppgifter. Jag vet ju att han hade kunna sälja dem till flera andra för det oprutade priset.

Hursomhelst: Även om du uppgraderar till pi60s av senaste generation (det är ett rätt signifikant lyft) så har du faktiskt fortfarande betalat klart mindre än vad ett par nya pi60s kostar - och fått resten av högtalarna på köpet!

Grattis. Inte så illa. Tacka Mayro!

Hälsa havshunden förresten! :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-11 19:54

Alla nöjda :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-11 20:16

IngOehman skrev:När det gäller just denna specifika modell: Ino pi60s fram till och med 1996, brukar de dock faktiskt brukar ligga något lägre i pris begagnade än andra Ino-högtalare - troligen beroende på den väldigt signifikanta uppgradering av vanliga pi60 som gjordes 1996 och den ännu signifikantera uppgraderingen som gjordes av just pi60s 1999 (och i liten mån de uppgraderingar som gjordes 1992 av pi60s och 1996 av pi60), i kombination med att uppgradering till senaste version kräver liten insats med överhandfräs...

Du menar nog 2006 vad gäller pi60 eller hur ? 1996 känns lite fel...

IngOehman skrev:Vill även nämna att den prisjämförelse som något gjorde här (som kunde föranleda någon att tro att begagnatpriset i detta fall blev HÖGRE än nypriset för färdiga högtalare) var gjord mot vanliga pi60, och dessutom i byggsats.

Mja det är ren och skär erfarenhet som säger det, även om det igentligen mest berör piP (och antagligen piPs) eftersom dom ligger mera ekonomiskt tillrättalagda ;)

Efter att ha sålt lite Ino burkar själv så är det faktum att den vanligaste kommentaren är 'jag kan ju köpa i rå mdf och fixa allt själv' - sedan om det gäller resp om säljaren går på den finten (!) är ju lite en annan historia...

För övrigt tycker jag att sänkningen med 7 kkr var grymt bra, och håller med IÖ i hans slutsats därom.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-06-11 23:52

på pizzerian brukar jag alltid dra till med att det hade kostat en bråkdel att själv tillaga pizzan

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-06-12 07:59

Bamsefar skrev:
IngOehman skrev:När det gäller just denna specifika modell: Ino pi60s fram till och med 1996, brukar de dock faktiskt brukar ligga något lägre i pris begagnade än andra Ino-högtalare - troligen beroende på den väldigt signifikanta uppgradering av vanliga pi60 som gjordes 1996 och den ännu signifikantera uppgraderingen som gjordes av just pi60s 1999 (och i liten mån de uppgraderingar som gjordes 1992 av pi60s och 1996 av pi60), i kombination med att uppgradering till senaste version kräver liten insats med överhandfräs...

Du menar nog 2006 vad gäller pi60 eller hur ? 1996 känns lite fel...

Tror att det skall stå 1998 och inte 1996, råkade nog bli ett litet fel? (Signifikant uppgradering av pi60). I sådana fall är det konsistent (vilket jag tror) med det jag tidigare hört från han (och andra).

(Uppgraderingen av pi60s år 1999- kom väl till just för att vanliga pi60 blev bättre?)

Dessutom tror jag (OBS, nu gissar jag!!) att uppgraderingen av pi60 år 1998 kom till just för att sidosystemen i56, i28 m fl konstruerades i mitten av 90-talet och då togs nya element togs fram till dem. Som en 'bieffekt' visade sig Boomer b85 ge ett bättre resultat även i pi60?
En ren gissning dock.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-06-12 09:56

RogerGustavsson skrev:Är det verkligen rätt skruvar som fäster baselementet? Verkar vara försänkt skalle. Ser lite billigt ut när de skaver på gummit.

Gummit är utskuret runt respektive skruv. Det kan vara svårt att se på bilden, men så var det på den tiden.

(med 20% risk för att jag minns fel...)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino