Jag har ingen egentlig synpunkt om priset, men kan nämna att nästan alla Ino-högtalare på begagnatmarknaden BRUKAR säljas för lite MERA än de kostat i monteringssats då det såldes första gången.
De brukar alltså vara prima investeringar, vilket ju är rätt ovanligt i HiFi-världen.
(Kul för den som vill uppgradera till något större, men inte så kul för den som köper dem begagnat. Fast å andra sidan skjuts ju fördelarna med ett högt andrahandsvärde framåt hela tiden, det den dag begagnatköparen säljer för att skaffa nytt kommer det positivt tillbaka!)
När det gäller just denna specifika modell: Ino pi60s fram till och med 1996, brukar de dock faktiskt brukar ligga något lägre i pris begagnade än andra Ino-högtalare - troligen beroende på den väldigt signifikanta uppgradering av vanliga pi60 som gjordes 1996 och den ännu signifikantera uppgraderingen som gjordes av just pi60s 1999 (och i liten mån de uppgraderingar som gjordes 1992 av pi60s och 1996 av pi60), i kombination med att uppgradering till senaste version kräver liten insats med överhandfräs...
Vill även nämna att den prisjämförelse som något gjorde här (som kunde föranleda någon att tro att begagnatpriset i detta fall blev HÖGRE än nypriset för färdiga högtalare) var gjord mot vanliga pi60, och dessutom i byggsats.
Det som upprör mig en smula är dock att annonsen faktiskt är viljseledande, både med avseende på surroundhögtalarna och årsmodellen på pi60s.

Det tycker jag är dåligt, även om priset ~40 000:- nog blev rätt.
Efter sänkningen om 7000:- blev det rena fyndet (jag skulle vilja säga att du fick surroundhögtalarna gratis, och drygt det!) vilket kanske kan ses som ett straff för säljarens viljseledande uppgifter. Jag vet ju att han hade kunna sälja dem till flera andra för det oprutade priset.
Hursomhelst: Även om du uppgraderar till pi60s av senaste generation (det är ett rätt signifikant lyft) så har du faktiskt fortfarande betalat klart mindre än vad ett par nya pi60s kostar - och fått resten av högtalarna på köpet!
Grattis. Inte så illa. Tacka Mayro!
Hälsa havshunden förresten!
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).