Buffertsteg med rör - är det nåt att ha

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-03 00:59

Ja det är säkert något att ha eller pröva om man har en sån där elakt och omusikaliskt ljudande transistorförstärkare med mera muskler än tonal finess som de flesta här verkar förespråka. 8)
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-06-03 08:32

Sedan jag blev Carlsson-frälst (på ljudet) jag jag börjat få för mig att folk använder rörstärkare för att släta över brister i högtalare som egentligen är kassa. Andra tror att transistorstärkare är lösningen eller så söker man lösningen någon annanstans. MF:s buffertsteg kanske är en sådan produkt, jag vet inte. Inte så att Carlsson-högtalarna inte kan dra fördel av bra elektronik, eller att de inte skulle fungera bra med rörförstärkeri, men detaljfel framhävs inte på samma obönhörliga sätt som i en direktstrålande högtalare. Därför uppstår inte samma behov av att försöka korrigera med avseende på enskildheter i ljudupplevelsen. Så är det för mig i alla fall.

Om man så vill, jag tror alltså att ett par Carlsson skulle kunna lösa de problem som många försöker åtgärda med hjälp av rörstärkeri, det vill säga en något mer homogen ljudbild där inte instrumenten upplevs spela var för sig.

Jag är inte ute efter att förarga någon men det är så jag analyserar min egen jakt på ett ljudideal som till slut landade i Carlsson. Andra kan ha andra anledningar till varför de byter grejer och varför de har de prylar de har. Det finns inga upplevelser som är fel.

Tärnström

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-03 23:10

JTarnstrom skrev:Sedan jag blev Carlsson-frälst (på ljudet) jag jag börjat få för mig att folk använder rörstärkare för att släta över brister i högtalare som egentligen är kassa. A

I mitt fall kunde ingenting vara mera fel.Det handlar verkligen ej om att släta över kassa
prylar i signalkjedjan utan om anpassad njutning.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-06-03 23:35

matereo skrev:
JTarnstrom skrev:Sedan jag blev Carlsson-frälst (på ljudet) jag jag börjat få för mig att folk använder rörstärkare för att släta över brister i högtalare som egentligen är kassa. A

I mitt fall kunde ingenting vara mera fel.Det handlar verkligen ej om att släta över kassa

Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Och om du anpassar din njutning, jag utgår från att det är till det bättre, så är det ju de facto sämre utan anpassning, det vill säga att det finns en brist i ljudkedjan. Jag försöker inte sätta mig på några höga hästar här, men ditt inlägg låter en aning motsägelsefullt i mina öron.

Även om det är motsägelsefullt ser jag inget fel i att anpassa sin anläggning så att man får den som man vill ha den. Däremot tror jag att sannolikheten för att man vill anpassa sin anläggning ökar om man har högtalare byggda enligt vissa principer eftersom dessa spjälkar upp ljudet på ett sätt som gör att förändringar blir väldigt tydliga i jämförelse med en högtalare av exempelvis Carlsson-modell (där helheten i mina öron levereras mer trovärdigt, men på bekostnad av detaljer).

Tärnström

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-04 01:37

JTarnstrom skrev:
matereo skrev:

Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Och om du anpassar din njutning, jag utgår från att det är till det bättre, så är det ju de facto sämre utan anpassning, det vill säga att det finns en brist i ljudkedjan. Jag försöker inte sätta mig på några höga hästar här, men ditt inlägg låter en aning motsägelsefullt i mina öron.

Även om det är motsägelsefullt ser jag inget fel i att anpassa sin anläggning så att man får den som man vill ha den. Däremot tror jag att sannolikheten för att man vill anpassa sin anläggning ökar om man har högtalare byggda enligt vissa principer eftersom dessa spjälkar upp ljudet på ett sätt som gör att förändringar blir väldigt tydliga i jämförelse med en högtalare av exempelvis Carlsson-modell (där helheten i mina öron levereras mer trovärdigt, men på bekostnad av detaljer).

Tärnström

Jag motsäger inte mig själv, jag försöker bara hålle en i detta forumet liberal och och lite mera odogmatisk linje. Carlsson är ok högtalare... verkligen. Somliga svär vid IÖ's högtalare, själv har jag ljudideal som betonar naturlighet innom andra parametrar än de som just dina högtalare presterar bra innom. Det enda jag skriver i denna tråden är: "jovisst det kan man pröva". Dina förutfattade och enligt mig ogenomtänkta meningar om rör-elektronik är felaktiga och leder ingen vart i min värld.

Jag som använder mig av både transistorförstärkare och rör bestyckade aktar mig noga för att generalisera och säga att rörelektronik generellt slätar över och förvanskar. Nu tycker jag inte att det är något problem, Lyssnar någon på massor av musik via en anläggning som lägger en "snygg"touch (alla anl. lägger sin touch, absolut transparens är bara snack) på det hela så är det bättre än att lyssna på färre skivor via en faktiskt-genomsnittsanläggning.

Just nu spelar jag mest på de högtalana som låter trivsammast i angränsande rum, särskilt ihallen.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-06-04 02:02

lite tråkigt om den där rörbufferten bara agerar impedansutjämnare, eller vad det nu gör
hade varit nice med en lite manick som bidrog med rör-"sound" när man så önskade, utan att behöva använda ett helt för- eller slut-steg för det

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-06-04 07:16

matereo skrev:
JTarnstrom skrev:
matereo skrev:

Tärnström

Jag motsäger inte mig själv, jag försöker bara hålle en i detta forumet liberal och och lite mera odogmatisk linje. Carlsson är ok högtalare... verkligen. Somliga svär vid IÖ's högtalare, själv har jag ljudideal som betonar naturlighet innom andra parametrar än de som just dina högtalare presterar bra innom. Det enda jag skriver i denna tråden är: "jovisst det kan man pröva". Dina förutfattade och enligt mig ogenomtänkta meningar om rör-elektronik är felaktiga och leder ingen vart i min värld.

Jag som använder mig av både transistorförstärkare och rör bestyckade aktar mig noga för att generalisera och säga att rörelektronik generellt slätar över och förvanskar. Nu tycker jag inte att det är något problem, Lyssnar någon på massor av musik via en anläggning som lägger en "snygg"touch (alla anl. lägger sin touch, absolut transparens är bara snack) på det hela så är det bättre än att lyssna på färre skivor via en faktiskt-genomsnittsanläggning.

Just nu spelar jag mest på de högtalana som låter trivsammast i angränsande rum, särskilt ihallen.

Jag tar inte för otroligt att mina åsikter om rörförstärkare är förutfattade - jag har långt ifrån hört alla stärkare på marknaden - men en stor del av de jag har hört har haft egenskaper som får mig att tro att det skulle kunna vara så att det de används för att det brister i högtalarna. Jag säger inte att alla använder dem på det viset eller att det finns rörförstärkare som jag själv inte skulle vilja använda till mina Carlsson (jag har själv ägt en rörstärkare och två hybridhistorier genom åren. Copland CSA28 är nog den bästa jag har haft).

Summering av hypotesen: Benägenheten att använda rörförstärkeri är beroende av högtalarnas karakträristik.

Rätt eller fel, vem vet? Oavsett vad en vetenskaplig prövning av hypotesen skulle komma fram till tycker jag inte att det är fel med rörstärkare eller andra typer av högtalare än Carlsson. Bara det låter bra och det kan bara den som lyssnar själv avgöra.

Tärnström

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-04 10:27

JTarnstrom skrev:
Rätt eller fel, vem vet? Oavsett vad en vetenskaplig prövning av hypotesen skulle komma fram till tycker jag inte att det är fel med rörstärkare eller andra typer av högtalare än Carlsson. Bara det låter bra och det kan bara den som lyssnar själv avgöra.

Tärnström

Jo men det var ju ett väldans löjligt sätt att påstå saker om de sätt i många fall livslånga audiofiler som använder rörsteg på.Även dina högtalare har brister vet du det?
Jag känner folk som använder rörförstärkare med allt från Quad elektrostater till stora JBL, Tannoy och Klipsch system. Jag känner de som använder dem till enklare och billigare högtalare som Carlsson, JPW, Triangle, Proson mfl.

Vad kompenserar Carlsson eller tex. Tannoy ägarna för?
De rörförstärkare som mäter finfint på samtliga normala mätmässiga områden, vad lägger de till som du kan peka på? Dina kommentarer reagerade jag framförallt på för att det är sånt som ofta bara kastas fram av endel här på faktiskt så fort man nämner rör elektronik.
Senast redigerad av matereo 2007-06-04 11:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-06-04 10:39

matereo skrev:
Jo men det var ju ett väldans löjligt sätt att påstå saker om i många fall livslånga audiofiler som använder rörsteg på.Även dina högtalare har brister vet du det?
Jag känner folk som använder rörförstärkare med allt från Quad elektrostater till stora JBL, Tannoy och Klipsch system. Jag känner de som använder dem till enklare och billigare högtalare som Carlsson, JPW, Triangle, Proson mfl.

Vad kompenserar Carlsson eller tex. Tannoy ägarna för?
De rörförstärkare som mäter finfint på samtliga normala mätmässiga områden, vad lägger de till som du kan peka på? Dina kommentarere reagerade jag framförallt på för att det är sånt som ofta bara kastas fram av endel här på faktiskt så fort man nämner rör elektronik.

Jo, men jag tycker inte att jag uttalade mig så kategoriskt som du har tolkat det. Jag skrev att andra kan ha andra anledningar till varför de väljer prylar.

Nej, jag tror inte att mina Carlsson är perfekta men det är betydligt svårare, åtminstone för mig, att peka på vad som skulle behöva åtgärdas jämfört med andra typer av högtalare jag har haft. Carlsson-högtalarna anklagas av en del för att låta diffust etc, förmodligen en av de egenskaper som jag uppskattar med dem. Tack vare det sätt de presenterar ljudet på fokuserar jag inte så mycket på detaljerna längre och det är på detaljerna som jag menar att det är lättare att fokusera på än helheten; det är det som gör det tacksamt att byta grejer hela tiden för man får en tydlig feedback (men runt hörnet väntar nästa detalj som msåte åtgärdas).

Nu finns det säkert rörstärkare som plockar fram detaljer också, men min känsla av rör har alltid varit att de, i likhet med Carlsson, ofta (inte alltid)presenterar en bättre helhet av musiken än sina transistormotsvarigheter. Därför spekulerade jag i att en av anledningarna till att rör används är för att släta över en del av de direktstrålande högtalarnas brister, att de blir ett sätt att 'tuna' högtaleriet.

Tärnström

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-04 12:18

JTarnstrom skrev:
Nu finns det säkert rörstärkare som plockar fram detaljer också, men min känsla av rör har alltid varit att de, i likhet med Carlsson, ofta (inte alltid)presenterar en bättre helhet av musiken än sina transistormotsvarigheter. Därför spekulerade jag i att en av anledningarna till att rör används är för att släta över en del av de direktstrålande högtalarnas brister, att de blir ett sätt att 'tuna' högtaleriet.

Tärnström

Jo iofs, men eftersom det aldrig finns ngn absolut referenspunkt(som vi kan veta tillräckligt om) förutom vad man själv finner medryckande så är din upplevelse av direktstrålande högtalare och mina av vissa förstärkare sånt som får stå för var och en.
Jag skulle ändå akta mig för att döma ut den direkstrålande principen på generell basis.
Det finns ju en hel del omnidirektionellt utformade högtalare som är svåra att leva med. Sanning att säga så finns det mången audiofil som inte gillar Carlsson(inte jag dock), lika väl som vissa inte gillar transistorförstärkare eller rör varianter alls. Om man bara gillar antingen eller av olika principer så har jag svårt att tro att det finns mer än bara estetiska skäl och dogm bakom.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi