Moderator: Redaktörer
JTarnstrom skrev:Sedan jag blev Carlsson-frälst (på ljudet) jag jag börjat få för mig att folk använder rörstärkare för att släta över brister i högtalare som egentligen är kassa. A
matereo skrev:JTarnstrom skrev:Sedan jag blev Carlsson-frälst (på ljudet) jag jag börjat få för mig att folk använder rörstärkare för att släta över brister i högtalare som egentligen är kassa. A
I mitt fall kunde ingenting vara mera fel.Det handlar verkligen ej om att släta över kassa
prylar i signalkjedjan utan om anpassad njutning.
JTarnstrom skrev:matereo skrev:JTarnstrom skrev:Sedan jag blev Carlsson-frälst (på ljudet) jag jag börjat få för mig att folk använder rörstärkare för att släta över brister i högtalare som egentligen är kassa. A
I mitt fall kunde ingenting vara mera fel.Det handlar verkligen ej om att släta över kassa
Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Och om du anpassar din njutning, jag utgår från att det är till det bättre, så är det ju de facto sämre utan anpassning, det vill säga att det finns en brist i ljudkedjan. Jag försöker inte sätta mig på några höga hästar här, men ditt inlägg låter en aning motsägelsefullt i mina öron.
Även om det är motsägelsefullt ser jag inget fel i att anpassa sin anläggning så att man får den som man vill ha den. Däremot tror jag att sannolikheten för att man vill anpassa sin anläggning ökar om man har högtalare byggda enligt vissa principer eftersom dessa spjälkar upp ljudet på ett sätt som gör att förändringar blir väldigt tydliga i jämförelse med en högtalare av exempelvis Carlsson-modell (där helheten i mina öron levereras mer trovärdigt, men på bekostnad av detaljer).
Tärnström
matereo skrev:JTarnstrom skrev:matereo skrev:JTarnstrom skrev:Sedan jag blev Carlsson-frälst (på ljudet) jag jag börjat få för mig att folk använder rörstärkare för att släta över brister i högtalare som egentligen är kassa. A
Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Och om du anpassar din njutning, jag utgår från att det är till det bättre, så är det ju de facto sämre utan anpassning, det vill säga att det finns en brist i ljudkedjan. Jag försöker inte sätta mig på några höga hästar här, men ditt inlägg låter en aning motsägelsefullt i mina öron.
Även om det är motsägelsefullt ser jag inget fel i att anpassa sin anläggning så att man får den som man vill ha den. Däremot tror jag att sannolikheten för att man vill anpassa sin anläggning ökar om man har högtalare byggda enligt vissa principer eftersom dessa spjälkar upp ljudet på ett sätt som gör att förändringar blir väldigt tydliga i jämförelse med en högtalare av exempelvis Carlsson-modell (där helheten i mina öron levereras mer trovärdigt, men på bekostnad av detaljer).
Tärnström
Jag motsäger inte mig själv, jag försöker bara hålle en i detta forumet liberal och och lite mera odogmatisk linje. Carlsson är ok högtalare... verkligen. Somliga svär vid IÖ's högtalare, själv har jag ljudideal som betonar naturlighet innom andra parametrar än de som just dina högtalare presterar bra innom. Det enda jag skriver i denna tråden är: "jovisst det kan man pröva". Dina förutfattade och enligt mig ogenomtänkta meningar om rör-elektronik är felaktiga och leder ingen vart i min värld.
Jag som använder mig av både transistorförstärkare och rör bestyckade aktar mig noga för att generalisera och säga att rörelektronik generellt slätar över och förvanskar. Nu tycker jag inte att det är något problem, Lyssnar någon på massor av musik via en anläggning som lägger en "snygg"touch (alla anl. lägger sin touch, absolut transparens är bara snack) på det hela så är det bättre än att lyssna på färre skivor via en faktiskt-genomsnittsanläggning.
Just nu spelar jag mest på de högtalana som låter trivsammast i angränsande rum, särskilt ihallen.
JTarnstrom skrev:
Rätt eller fel, vem vet? Oavsett vad en vetenskaplig prövning av hypotesen skulle komma fram till tycker jag inte att det är fel med rörstärkare eller andra typer av högtalare än Carlsson. Bara det låter bra och det kan bara den som lyssnar själv avgöra.
Tärnström
matereo skrev:
Jo men det var ju ett väldans löjligt sätt att påstå saker om i många fall livslånga audiofiler som använder rörsteg på.Även dina högtalare har brister vet du det?
Jag känner folk som använder rörförstärkare med allt från Quad elektrostater till stora JBL, Tannoy och Klipsch system. Jag känner de som använder dem till enklare och billigare högtalare som Carlsson, JPW, Triangle, Proson mfl.
Vad kompenserar Carlsson eller tex. Tannoy ägarna för?
De rörförstärkare som mäter finfint på samtliga normala mätmässiga områden, vad lägger de till som du kan peka på? Dina kommentarere reagerade jag framförallt på för att det är sånt som ofta bara kastas fram av endel här på faktiskt så fort man nämner rör elektronik.
JTarnstrom skrev:
Nu finns det säkert rörstärkare som plockar fram detaljer också, men min känsla av rör har alltid varit att de, i likhet med Carlsson, ofta (inte alltid)presenterar en bättre helhet av musiken än sina transistormotsvarigheter. Därför spekulerade jag i att en av anledningarna till att rör används är för att släta över en del av de direktstrålande högtalarnas brister, att de blir ett sätt att 'tuna' högtaleriet.
Tärnström
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 24 gäster