yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Radikalrealist

Inläggav Radikalrealist » 2007-06-04 15:08

IngOehman skrev:Det är väl förresten din tur att lägga korten på bordet. Vad har du varit iblandad i för produktioner?

Rain skrev:Nej jag väntar fortfarande på att höra från Ljudkrav vilken studio det handlade om.

...och vi andra väntar fortfarande på att du skall svara på Ingvars fråga.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-04 15:11

Rain skrev:
IngOehman skrev:Ja, visst är det så. Det har väl ingen förnekat. Diskussionen i den här tråden handlar dock om NS10.

Är vi nu äntligen överens om att det som Ljudkrav skrev är korrekt alltså?

Vh, iö

Nej jag väntar fortfarande på att höra från Ljudkrav vilken studio det handlade om.

Vi är många som väntar på svar på detta:
Det är väl förresten din tur att lägga korten på bordet. Vad har du varit iblandad i för produktioner?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-04 15:12

Oj, någon hann före mig. :oops:

Kan förtydliga dock: Är nyfiken bara av kuriosa skäl. Jag tycker
inte att en persons argument väger olika beroende på personens
bakgrund. Jag ser hellre till argumenten och deras eventuella förnuft,
relevans och giltighet.

Tycker många skrivit mycket förnuftigt i den här tråden - oavsett
om de har någon meritlista att vifta med eller inte.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-06-04 15:32

Rain skrev:
Martin skrev:Finns det någon som har något hållbart argument för varför det skulle vara bättre att använda en sämre återgivande monitor för monitorlyssning?

.

Ett skäl är ju att det FAKTISKT inte finns några monitorer i mindre storlek som kan återge alla frekvenser vid de nivåer som krävs för professionellt bruk.

Ett annat skäl är att för tekniker och producenter som ofta byter studio så är en högtalare man känner till bättre än en man inte är familjär med.

Sen så är det som jag tidigare upprepat bättre att ha fler monitorer att kunna switcha mellan än endast ett par. Vilken kock använder bara 1 kniv?
Men jag tänkte om det fanns några hållbara argument.

Nr 1 är ju helt fel. Det finns monitorer som är mindre och går djupare i basen än ns10, är inte det bättre då? Någon tusenlapp i kostnad extra borde inte vara några problem för en studio jämfört med utdelningen investeringarna ger.

Vad är viktigast, att en monitorhögtalare talar nå nära sanning som möjligt eller att den låter likadant överallt men ljuger? Det är väl ändå bättre om så många studios som möjligt har bra monitorlyssning, då "låter" de ju som konsekvens väldigt lika överallt.

Jämförelsen med kockknivar är irrelevant för ursprungliga frågan. Frågan borde istället vara vilken kock använder slöa eller dåliga knivar?

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-04 15:51

Martin skrev:
Rain skrev:
Martin skrev:Finns det någon som har något hållbart argument för varför det skulle vara bättre att använda en sämre återgivande monitor för monitorlyssning?

.

Ett skäl är ju att det FAKTISKT inte finns några monitorer i mindre storlek som kan återge alla frekvenser vid de nivåer som krävs för professionellt bruk.

Ett annat skäl är att för tekniker och producenter som ofta byter studio så är en högtalare man känner till bättre än en man inte är familjär med.

Sen så är det som jag tidigare upprepat bättre att ha fler monitorer att kunna switcha mellan än endast ett par. Vilken kock använder bara 1 kniv?
Men jag tänkte om det fanns några hållbara argument.

Nr 1 är ju helt fel. Det finns monitorer som är mindre och går djupare i basen. Någon tusenlapp i kostnad extra borde inte vara några problem för en studio jämfört med utdelningen investeringarna ger.

Vad är viktigast, att en monitorhögtalare talar nå nära sanning som möjligt eller att den låter likadant överallt men ljuger? Det är väl ändå bättre om så många studios som möjligt har bra monitorlyssning, då "låter" de ju som konsekvens väldigt lika överallt.

Jämförelsen med kockknivar är irrelevant för ursprungliga frågan. Frågan borde istället vara vilken kock använder slöa eller dåliga knivar?

Nej Nr 1 är inte fel, visa mig ett par högtalare i liten storlek som klarar av att återge t.e.x. ett trumset med samma dynamik och transienter som trumsetet IRL. Finns knappt några jättehögtalare som gör det.

Visst finns det tveklöst bättre småmonitorer än NS10 men bara för att de är bättre behöver inte det betyda att dom alltid är bättre att jobba med.

Kockknivsjämförelsen är inte irrelevant olika knivar fungerar olika bra till olika uppgifter.

Det bästa vore kanske att ALL musik spelades in i en av Öhman godkänd studio och att alla Sveriges invånare skulle förses med exakt samma högtalare och lyssningsmiljö. Bra men väldigt tråkigt skulle det bli.

Användarvisningsbild
Radikalrealist

Inläggav Radikalrealist » 2007-06-04 15:58

IngOehman skrev:Kan förtydliga dock: Är nyfiken bara av kuriosa skäl. Jag tycker inte att en persons argument väger olika beroende på personens bakgrund. Jag ser hellre till argumenten och deras eventuella förnuft, relevans och giltighet.

Av samma skäl som jag då. Tyckte dock att det var extra intressant i denna tråd då Rain helt uppenbart tänkte basera sin vidare argumentation på din, förmodade, ickeerfarenhet. Dock blev det väldigt tyst när h*n fick svar på tal.

För övrigt; att INTE vilja ha en så neutral återgivare som möjligt vid mastring (ursäkta svengelskan) och/eller mixning verkar inte särskilt genomtänkt.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-06-04 16:00

Rain: Jag läste faktiskt lite fel. Jag trodde att du skrev att ingen högtalare har djupare bas som är så liten som ns10 för det var det enda +argument jag kunde tänka mig för att använda en generellt sämre återgivande högtalare.

Om jag istället svarar på det du faktiskt skrev: Att det inte finns perfekta högtalare som är små är dock aldrig ett bra argument, det inser ju vem som helst och det betyder inget i praktiken i frågan. Det svarar inte på frågan varför man ska ha en sämre högtalare (som egensyfte att den just är sämre återgivare) för monitorlyssning.

Visst finns det bättre högtalare än NS10 tveklöst men bara för att de är bättre behöver inte det betyda att dom alltid är bättre att jobba med.
Varför då är frågan? Kan du motivera varför man ska ha ett sämre verktyg? Är den slöare kniven svårare att skära sig på? Går det snabbare att mixa då man inte hör alla fel som man annars skulle vilja rätta till?

Det finns ju många av tillverkare av bra högtalare och de flesta är ju bättre än ns10 så varför ska man välja bland det sämsta som går att köpa (inte nytt längre men begagnat iaf) som fortfarande heter monitorhögtalare?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-04 16:05

Martin skrev:Jämförelsen med kockknivar är irrelevant för ursprungliga frågan. Frågan borde istället vara vilken kock använder slöa eller dåliga knivar?

Fel jämförelse det också. En monitor är ett verktyg.

Musik som ska återges kan jämföras med det man ska skära med kniven. Säljer man segt kött kan det vara bra att testa med en slö kniv så att kunder med sådana klarar av att skära i köttet :-)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-04 16:06

Rain skrev:Det bästa vore kanske att ALL musik spelades in i en av Öhman godkänd studio och att alla Sveriges invånare skulle förses med exakt samma högtalare och lyssningsmiljö.

Du raljerar nog, men du har faktiskt en poäng där! Att det skulle vara just Ino-utrustning är inte så viktigt; det viktiga är att om man spelar upp i exakt samma miljö och med samma utrustning som man producerar, blir det ju precis som producenten tänkt sig! Och det är väl bra?

Såhär.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-04 16:17

perstromgren skrev:Du raljerar nog, men du har faktiskt en poäng där! Att det skulle vara just Ino-utrustning är inte så viktigt; det viktiga är att om man spelar upp i exakt samma miljö och med samma utrustning som man producerar, blir det ju precis som producenten tänkt sig! Och det är väl bra?[/url]

Kan man tycka, men så kommer det aldrig bli. Olika människors ljudideal och preferenser skiljer sig världen över som tur är.
Senast redigerad av Rain 2007-06-04 16:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-06-04 16:18

Bill50x skrev:
Martin skrev:Jämförelsen med kockknivar är irrelevant för ursprungliga frågan. Frågan borde istället vara vilken kock använder slöa eller dåliga knivar?

Fel jämförelse det också. En monitor är ett verktyg.

Musik som ska återges kan jämföras med det man ska skära med kniven. Säljer man segt kött kan det vara bra att testa med en slö kniv så att kunder med sådana klarar av att skära i köttet :-)

Då är ju frågan om en sämre högtalare representerar en sämre stereo generellt? Det finns ju så många olika fel en högtalare kan ha. Att använda en högtalare som har stora fel och låter på ett visst sätt gör ju inte lyssningen mer lik en annan stereo med helt andra fel (som ju är normalfallet). Det som egentligen är mest likt alla olika högtalare på samma gång är ju egentligen den bäst återgivande högtalaren (inte den genomsnittliga alltså). Ljudet från de bästa högtalarna är minsta gemensamma nämnaren för hur en skiva kommer att låta.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-04 16:20

Rain skrev:
perstromgren skrev:Du raljerar nog, men du har faktiskt en poäng där! Att det skulle vara just Ino-utrustning är inte så viktigt; det viktiga är att om man spelar upp i exakt samma miljö och med samma utrustning som man producerar, blir det ju precis som producenten tänkt sig! Och det är väl bra?[/url]

Kan man tycka, men så kommer det aldrig bli. Olika människors ljudideal och preferenser skiljer sig världen över som tur är.

Hifi är inte målet, alltså? 8O 8O 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-06-04 16:23

Men det är ju om det är det man är intresserad av hifi, eller att höra precis det som finns på skivan varken mer eller mindre. Det är ju inte alla slutkonsumenter som föredrar just det.

Om man mixar så är man väl intresserad av att höra just ljudets innehåll som det är annars skulle man ju inte sitta där och engagera sig.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-04 16:25

Bill50x skrev:Musik som ska återges kan jämföras med det man ska skära med kniven. Säljer man segt kött kan det vara bra att testa med en slö kniv så att kunder med sådana klarar av att skära i köttet :-)

Fast varför gör de då tvärtom? Om NS10 nu sägs vara precad varför använder man den för att bedöma hur det ska låta hos de tilltänkta lyssnarna som normalt lyssnar på allt annat än precad utrustning?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-04 16:28

Rain skrev:

Tja det funkar ju rätt bra inom filmvärden så varför skulle det inte funka i musikvärlden? Det är ju dessutom lättare att verkligen få fram sitt unika sound om man vet vad alla andra spelar på.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-04 16:30

perstromgren skrev:
Rain skrev:

Hifi är inte målet, alltså? 8O 8O 8O

Nä, egentligen inte. Jag själv är till exempel inte direkt intresserad av att lyssna på musik hemma med ljudnivå i original, i alla fall inte med den musiksmak jag har :-)

Sänker jag volymen mot originalet så ändrar jag förutsättningarna, tex frekvensgång i frekvensspektrats ytterområden där örat har lägre känslighet. Likaså dynamiken behöver begränsas något om inte volymkontrollen behöver ändras hela tiden.

Men tanken på en standardiserad och högklassig återgivning är fin :-)

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-04 16:33

Rain skrev:Det bästa vore kanske att ALL musik spelades in i en av Öhman godkänd studio och att alla Sveriges invånare skulle förses med exakt samma högtalare och lyssningsmiljö. Bra men väldigt tråkigt skulle det bli.

Inser inte varför du för in diskussionen på Ino Audio hela tiden. :(

Den handlar om NS10, och bortsett ifrån dig tycks ingen annan tala om Ino Audio. Jag har verkligen inte gjort det. Dina antydningar är rätt trista hur som helst. Kan du inte sluta med dem?

Kritiken av NS10 har med NS10 att göra, den handlar inte om mig eller om Ino Audio. Om du läst den här tråden ordentligt ser du att jag varken startat den eller är den enda som ogillar NS10. Om du läst det jag skrivit vet du också att jag inte skrivit ett ont ord om högtalaren under de >20 år den tillverkades. Du borde helt enkelt förstå att diskussionen om den inte har något med Ino Audio att göra.

Vh, iö

- - - - -

PS. Vi väntar alla på svar från dig. Du får gärna berätta vad du heter också.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-04 16:42

IngOehman skrev:
Rain skrev:Det bästa vore kanske att ALL musik spelades in i en av Öhman godkänd studio och att alla Sveriges invånare skulle förses med exakt samma högtalare och lyssningsmiljö. Bra men väldigt tråkigt skulle det bli.

Inser inte varför du för in diskussionen på Ino Audio hela tiden. :(

Den handlar om NS10, och bortsett ifrån dig tycks ingen annan tala om Ino Audio. Jag har verkligen inte gjort det. Dina antydningar är rätt trista hur som helst. Kan du inte sluta med dem?

Kritiken av NS10 har med NS10 att göra, den handlar inte om mig eller om Ino Audio. Om du läst den här tråden ordentligt ser du att jag varken startat den eller är den enda som ogillar NS10. Om du läst det jag skrivit vet du också att jag inte skrivit ett ont ord om högtalaren under de >20 år den tillverkades. Du borde helt enkelt förstå att diskussionen om den inte har något med Ino Audio att göra.

Vh, iö

- - - - -

PS. Vi väntar alla på svar från dig. Du får gärna berätta vad du heter också.

Ursäkta men jag har inte ens nämnt Ino Audio.

Jag jobbar som producent och tekniker sedan ca 15 år tillbaka hyfsat framgångsrikt.

Apropå antydningar och insinuationer så kanske det vore bra om du läste det du själv skrivit.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-04 16:44

Suck... Du har tagit upp min verksamhet som studiokonsult, vilket sorterar under Ino. Vad är skillnaden menar du? Har du menat något annat än Ino Audio? :?

Undrar fortfarande:

Vad har du varit inblandad i för produktioner?

Vad heter du?

Rain skrev:

Visst kan det vara så, men vad har det med frågan att göra? Att olika människor har olika preferenser betyder att de gör olika val (vissa gillar chockladtårta, vissa gillar citronsorbet).

Varför är det ett argument för att likrikta saker genom att bara erbjuda det som passar med den lokala smaken? Att folk har olika smak behöver inte betyda att det är bra att minska valfriheten och servera chockaldtårta som smakar likadant som citronsorbet där citronsorbet vanligaste preferensen. :x

De som gillar citronsorbet kan ju välja det istället! Varför likrikta och göra tråkigt? Bättre att låta allt finnas kvar oskadat i sin maximala variationsrikedom, såsom blir fallet när man inte låter inspelningar likriktas av sunkiga monitorlyssningar. Ju mer man hör när man skapar - desto större möjlighet har man att skapa fritt, rikt och spännade!

Tycker du kanske att tavlor borde målas om också, beroende på i vilka länder de ställs ut också? :o

Du kanske tycker att filmer skall ha olika färgbalans i olika länder när de visas också, och att deras soundtrack bör eq:as olika beroende på om det är amerikaner eller norrmän som tittar på filmen... :?

Kort sagt: Har du verkligen tänkt igenom det här?

Har du inte missat att det kan vara en poäng att konstverket är något som skaparen styr över? Att verket är obereoende av preferenserna, men att de senare påverkar vad som gillas mest bara?

Du kanske gillar dubbning, censur och omklippning av filmer för att de skall bli mera politiskt korrekta i visningslandet?

Du kanske gillar idén att varje person i konserthuset lyssnar i hörlurar, på sin elldeles egna eq-version av musiken som framförs? Själv föredrar jag att få höra "hur det var". Om det är för obehagligt kanske jag använder proppar i öronen (av samma skäl som jag kan tänka mig att tillgripa tonkontroller där hemma, när det är för obehagligt att inte göra det på grund av för inkompetent gjorda produktioner*) men för mig är det en positiv parameter alldeles för sig själv, att få vara med och höra verket som det skapas!

Vh, iö

- - - - -

*Oavsett om det i sin tur beror på inkompetanta tekniker, producenter, skivbolag eller på reklamradions krav.
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-04 23:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2007-06-04 17:22

Jösses! Så blir man kallad lögnare av en mupp som försvarar Yamaha NS10 utan några som helst bra argument.

Studio C-90 har haft enbart NS10or.(bl a reklammusik för Spendrups, låtskrivare för Warner).
Kulturama (utbildning) hade enbart NS10 ett tag (dom har spelat in kommersiell musik).
JAG har mixat enbart i NS10or (svensk folkmusik), produktionen spelades upp i P2. (Detta innan jag klev upp på Genelec, ADAM, Dynaudio – senare Ino.)
Erik-Gustav Brilioth (slagverkare) har mixats enbart med NS10or i flertal produktioner.
En stor studio ägd av Raymond Borgfält (Nacka) körde länge med NS10 – bl a Lilli och Sussie spelades in.
En del av Pouya Shahis musik har mixats i Yamaha NS10 enbart.
En del av Blackthorns första CD är mixad i NS10 (jag har spelat in, ej mixat)
Allan Gutheim (ljudtekniker, producent, musiker, skrivit böcker om harmonilära) drev en studio som enbart hade Yamaha NS10.
mm, etc, osv

Jag har köpt och sålt prylar till många småstudios och SETT med egna ögon att så är fallet, vad ljudteknikerna eller studion heter är för mig helt ointressant och inget jag för protokoll på.

Låt mig göra det enkelt för dig Rain.
Vet du hur man googlar?
Slå upp högtalarna i fråga och läs tusentals trådar skrivna av ns10-användare i små studios.
Testa även att gå in på forum för folk med mer pengar t ex http://www.gearslutz.com/board/
- läs om kända ljudteknikers historier om hur deras karriär startat.
Testa även med bildsökning och du kommer att få bildbevis.
Kolla igenom gamla musiktidningar som SOS, Keyboard mag, MM, EQ mag, Electronic musician, guitar mag/guitar world, etc.
Alla dessa källor bekräftar att det förkommer att musik har mixats enbart i NS10.
Testa till sist att prata med dina egna kollegor, någon kommer med största sannolikhet att känna till samma fenomen.

Finns många musiker som inte har ngt namn på sina studios men gör ändå kommersiella jobb.
Många av dom som jag känner nu har startat sin studioverksamhet med just ns10.
Givetvis har dom nu insett misstaget och bytt ut dom. Vart står du i den frågan?

Jag förutsätter att du anser dig själv som tung i branschen men då borde du känna till att det kryllar av massvis med småstudios och att skivbolagen lägger hellre 10 ggr så mkt pengar på att göra en bra video än att behöva mixa om musiken som ändå ”redan är inspelad och låter helt ok”.

Men vad vi gissningsvis upplever här är det faktum att Rain vill leda bort diskussionen om hur illa NS10 egentligen är lämpad för mixning.

Ditt resonemang haltar igen Rain. Måste man ha gjort många mixningar för att få uttala sig om ns10? Och ju mer erfaren man är desto bättre blir högtalaren eller?
Påstår du att folk som gjort samma misstag ett helt liv har rätt?
Tänk efter lite mer så är du bussig.
Mätningar, tester, ljudlära och logik ska man alltså inte bry sig om?

Du är duktig på att anklaga andra. Jag har hört en excellent klassisk inspelning gjort av IÖ där syftet var bl a att testa ett par Neumann TLM 103 (du behöver inte diskutera tonkurvekompenseringar av cardio-mickar, det har IÖ bättre koll på än du anar).

Låt oss även träffas (faktisktmedlemmar och andra ljudfreaks) och jämföra ljudet från NS10 och andra små monitorer med efterföljande analys och diskussion. Kan det vara något, Rain?

Svara nu på min fråga:
Hur vet du att Yama NS10 alltid används i kombination med andra monitorer?

Du får gärna bevisa det också eftersom det annars kan tänkas att du far med osanning.
Tydligen kan vi inte lita på varandra…

Till sist - Kom med några vettiga resonemang kring ditt försvar av ns10orna –
Upp till bevis nu Rain.
Förklara för oss varför Yamaha NS10 är en bra monitor.

Och akta dig för att kalla folk du inte vet något om för lögnare.

Puss och kram

Ljudkrav / Micke

www.screamstudio.net
Senast redigerad av Ljudkrav 2007-06-04 17:31, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-04 17:29

Ljudkrav skrev:www.screamstudio.net

Men snälla människa kunde du inte ha svarat vad studion som du pratade om tidigare hette när du ändå rabblade upp halva ditt liv?

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2007-06-04 18:20

Absolut.

När du har svarat på mina frågor och även de andra frågorna som du undvikit.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-04 18:49

SKÄRP DIG RAIN! Svara och var seriös eller bevisa att du är ett troll. :evil:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-04 19:42

Ljudkrav skrev:Absolut.

När du har svarat på mina frågor och även de andra frågorna som du undvikit.

Jag har svarat på dom flesta frågorna men kan du inte bara erkänna att du hittade på om studion du tidigare raljerade om. Eller så kanske du lägligt la ihop flera tidigare episoder ur ditt liv? Helt osannolikt var det ju inte men att det du beskrev som lägligt passande dina anti NS10 teorier skulle ha hänt för några veckor sedan låter inte trovärdigt för 5 öre.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-06-04 19:48

Han kanske inte vill hänga ut någon. Han verkar ju jobba i branchen och då kan man ju förstå om man vill vara lite försiktig.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-06-04 21:19

Rain, vilken musiktyp är det som du oftast har producerat/mixat?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-04 21:24

screen skrev:Rain, vilken musiktyp är det som du oftast har producerat/mixat?

Mvh Björn//

Oftast rock men jag har jobbat med det mesta i musikväg.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-04 22:49

Rain skrev:

Mvh Björn//

Nyfiken, men har inte läst hela tråden.... Vad är din åsikt om den sk mastringsdebatten?

/ B

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-04 23:05

Bill50x skrev:
Rain skrev:

Mvh Björn//

Nyfiken, men har inte läst hela tråden.... Vad är din åsikt om den sk mastringsdebatten?

/ B

Jag tycker också att det från och till går lite "överstyr" men en lustig sak är att folk som skriker sig blå om det negativa med mastring ofta är de som inte riktigt förstår varför mastring överhuvudtaget behövs. Tror dom skulle vara ännu surare om de skulle tvingas gå och ändra volymkontrollen konstant eller fippla med eq'n varannan minut själva.

Många som klagar på låg dynamik från moderna skivor sitter också med rätt odynamiska små stativare hade dom ett par bra golvhögtalare så skulle dom inte reagera lika negativt

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2007-06-04 23:08

Jag tror att det kan ha att göra lite stolthet och sårat ego.

Tänk er att man jobbat som ljudtekniker i massa år och använt NS10 som högtalare, man har sagt till många av sina klienter och kompisar att det är en jättebra högtalare den finns ju i massor av andra studios också.

Att sedan få höra att högtalaren som man använt länge och talat gott om inte alls är bra utan till och med riktigt dålig.

Ja då rasar världen samman precis som när man fick reda på att tomten inte finns :o

Att erkänna att man jobbat med en högtalare som är inte alls är bra är nog väldigt svårt. Men om man kan erkänna att man har haft fel svälja stoltheten och gå vidare och ta lärdom av sina misstag blir man både en bättre människa och kanske ljudtekniker av.

Thomas

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi