Jösses! Så blir man kallad lögnare av en mupp som försvarar Yamaha NS10 utan några som helst bra argument.
Studio C-90 har haft enbart NS10or.(bl a reklammusik för Spendrups, låtskrivare för Warner).
Kulturama (utbildning) hade enbart NS10 ett tag (dom har spelat in kommersiell musik).
JAG har mixat enbart i NS10or (svensk folkmusik), produktionen spelades upp i P2. (Detta innan jag klev upp på Genelec, ADAM, Dynaudio – senare Ino.)
Erik-Gustav Brilioth (slagverkare) har mixats enbart med NS10or i flertal produktioner.
En stor studio ägd av Raymond Borgfält (Nacka) körde länge med NS10 – bl a Lilli och Sussie spelades in.
En del av Pouya Shahis musik har mixats i Yamaha NS10 enbart.
En del av Blackthorns första CD är mixad i NS10 (jag har spelat in, ej mixat)
Allan Gutheim (ljudtekniker, producent, musiker, skrivit böcker om harmonilära) drev en studio som enbart hade Yamaha NS10.
mm, etc, osv
Jag har köpt och sålt prylar till många småstudios och SETT med egna ögon att så är fallet, vad ljudteknikerna eller studion heter är för mig helt ointressant och inget jag för protokoll på.
Låt mig göra det enkelt för dig Rain.
Vet du hur man googlar?
Slå upp högtalarna i fråga och läs tusentals trådar skrivna av ns10-användare i små studios.
Testa även att gå in på forum för folk med mer pengar t ex
http://www.gearslutz.com/board/
- läs om kända ljudteknikers historier om hur deras karriär startat.
Testa även med bildsökning och du kommer att få bildbevis.
Kolla igenom gamla musiktidningar som SOS, Keyboard mag, MM, EQ mag, Electronic musician, guitar mag/guitar world, etc.
Alla dessa källor bekräftar att det förkommer att musik har mixats enbart i NS10.
Testa till sist att prata med dina egna kollegor, någon kommer med största sannolikhet att känna till samma fenomen.
Finns många musiker som inte har ngt namn på sina studios men gör ändå kommersiella jobb.
Många av dom som jag känner nu har startat sin studioverksamhet med just ns10.
Givetvis har dom nu insett misstaget och bytt ut dom. Vart står du i den frågan?
Jag förutsätter att du anser dig själv som tung i branschen men då borde du känna till att det kryllar av massvis med småstudios och att skivbolagen lägger hellre 10 ggr så mkt pengar på att göra en bra video än att behöva mixa om musiken som ändå ”redan är inspelad och låter helt ok”.
Men vad vi gissningsvis upplever här är det faktum att Rain vill leda bort diskussionen om hur illa NS10 egentligen är lämpad för mixning.
Ditt resonemang haltar igen Rain. Måste man ha gjort många mixningar för att få uttala sig om ns10? Och ju mer erfaren man är desto bättre blir högtalaren eller?
Påstår du att folk som gjort samma misstag ett helt liv har rätt?
Tänk efter lite mer så är du bussig.
Mätningar, tester, ljudlära och logik ska man alltså inte bry sig om?
Du är duktig på att anklaga andra. Jag har hört en excellent klassisk inspelning gjort av IÖ där syftet var bl a att testa ett par Neumann TLM 103 (du behöver inte diskutera tonkurvekompenseringar av cardio-mickar, det har IÖ bättre koll på än du anar).
Låt oss även träffas (faktisktmedlemmar och andra ljudfreaks) och jämföra ljudet från NS10 och andra små monitorer med efterföljande analys och diskussion. Kan det vara något, Rain?
Svara nu på min fråga:
Hur vet du att Yama NS10 alltid används i kombination med andra monitorer?
Du får gärna bevisa det också eftersom det annars kan tänkas att du far med osanning.
Tydligen kan vi inte lita på varandra…
Till sist - Kom med några vettiga resonemang kring ditt försvar av ns10orna –
Upp till bevis nu Rain.
Förklara för oss varför Yamaha NS10 är en bra monitor.
Och akta dig för att kalla folk du inte vet något om för lögnare.
Puss och kram
Ljudkrav / Micke
www.screamstudio.net