Rain skrev:Tumme skrev:Jag tror att det kan ha att göra lite stolthet och sårat ego.
Tänk er att man jobbat som ljudtekniker i massa år och använt NS10 som högtalare, man har sagt till många av sina klienter och kompisar att det är en jättebra högtalare den finns ju i massor av andra studios också.
Att sedan få höra att högtalaren som man använt länge och talat gott om inte alls är bra utan till och med riktigt dålig.
Ja då rasar världen samman precis som när man fick reda på att tomten inte finns
Att erkänna att man jobbat med en högtalare som är inte alls är bra är nog väldigt svårt. Men om man kan erkänna att man har haft fel svälja stoltheten och gå vidare och ta lärdom av sina misstag blir man både en bättre människa och kanske ljudtekniker av.
Thomas
Allvarligt tror du att det finns någon högtalare/monitor som är perfekt? Alla har sina svagheter. NS10 har aldrig hypats som de bästa monitorerna men väldigt många har trivts med att använda dom och gjort mycket bra jobb med dom finns FAKTISKT bevisligen hur många välljudande produktioner som helst där NS10 har använts.
Men trots det kan du inte nämna någon av dem?
Jag har så vitt jag vet aldrig hört någon.
Kan det inte vara så enkelt som att du har väldigt låga krav tror du? Jag har nämnt det förut, men det kanske behöver tas upp igen: Den som inte hör bristerna i inspelningar får nog rätt svårt att delta i debatten om problemet. För den som inte gör det går det ju inte att begripa den kritik som finns.
Jag tror det är ditt problem.
Rain skrev:Sen får man ju som sagt tänka på att NS10 representerade något relativt nytt närfältsmonitortypen, innan NS10 blev standard så hade de flesta studios bara jättemonitorer som visserligen oftast lät bra vid högre volym men kunde då bli lite tröttande i längden och inte var så analytiska som NS10 vid lägre volym.

Jag saknar ord. Humor och demonstration av dåligt omdöme, samt därtill både teknisk och historisk okunskap i härlig förening....
Rain skrev:Hade NS10 varit riktigt dåliga jämfört med dåtida konkurrerande småmonitorer så hade dom inte fått den spridning och användning som de ändå fick, många guldöron kunde ju lätt ha ersatt NS10orna utan problem om de hade velat.
Och där kom ett
"Tusen miljoner flugor kan inte ha fel: Ät skit!"-klavertramp!
Fint Regn... Käka på du. Ingen förnekar dig rätten till din åsikt om NS10, ej heller att tycka så på grund av att du tror den måste vara bra på grund av spridingen och användningen - men låt dem som drabbats av dem och därför är negativt inställda till dem ha sin åsikt också! Okej?
För din information:
Det finns ingen annan monitor i världshistorien vars problem diskuterats lika mycket som de hos NS10. Du kanske hört talas om vilken medicin mot diskantåtergivningen som tagits? (Liksom åtgärden från Japan, som i själva verket gör att de NS10 som används är ljudmässigt fyra olika varianter...)
ENDAST det faktum att den är så vanlig* hindrar att den kastas bort överallt där den finns - den rika förekomsten gör att många tvingats "vänja sig" vid den - men baksidan av myntet är att det nog inte finns någon annan högtalare som skadat musikindustrins ljudkvalitet lika mycket. Och om man inte kan identifiera det problemet är man nog inte rätt person att delta i debatten.
Alla ljudtekniker med bra öron och omdöme HAR ersatt NS10 med bättre lyssning. Att de kunde det har du alltså rätt i.
Vh, iö
- - - - -
*Det har tillverkats över en miljon NS10.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).