yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-04 23:13

Tumme skrev:Jag tror att det kan ha att göra lite stolthet och sårat ego.

Tänk er att man jobbat som ljudtekniker i massa år och använt NS10 som högtalare, man har sagt till många av sina klienter och kompisar att det är en jättebra högtalare den finns ju i massor av andra studios också.

Att sedan få höra att högtalaren som man använt länge och talat gott om inte alls är bra utan till och med riktigt dålig.

Ja då rasar världen samman precis som när man fick reda på att tomten inte finns :o

Att erkänna att man jobbat med en högtalare som är inte alls är bra är nog väldigt svårt. Men om man kan erkänna att man har haft fel svälja stoltheten och gå vidare och ta lärdom av sina misstag blir man både en bättre människa och kanske ljudtekniker av.

Det är hur det låter när det kommit ut ur studion som är väsentligt, inte hur det låter i studion.

Ska det vara så svårt...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-06-04 23:25

Lust skrev:Det är hur det låter när det kommit ut ur studion som är väsentligt, inte hur det låter i studion.

Ska det vara så svårt...

Problemet är ju om man inte vet vad man gör kan man inte heller säkerställa att det som lämnar studion låter bra. Att kompensera för fel i den egna monitorutrustningen kan du väl ändå inte tycka vara bra?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-04 23:27

Tänk er att man jobbat som ljudtekniker i massa år och använt NS10 som högtalare, man har sagt till många av sina klienter och kompisar att det är en jättebra högtalare den finns ju i massor av andra studios också.

Att sedan få höra att högtalaren som man använt länge och talat gott om inte alls är bra utan till och med riktigt dålig.

Ja då rasar världen samman precis som när man fick reda på att tomten inte finns :o

Att erkänna att man jobbat med en högtalare som är inte alls är bra är nog väldigt svårt. Men om man kan erkänna att man har haft fel svälja stoltheten och gå vidare och ta lärdom av sina misstag blir man både en bättre människa och kanske ljudtekniker av.

Thomas

Allvarligt tror du att det finns någon högtalare/monitor som är perfekt? Alla har sina svagheter. NS10 har aldrig hypats som de bästa monitorerna men väldigt många har trivts med att använda dom och gjort mycket bra jobb med dom finns FAKTISKT bevisligen hur många välljudande produktioner som helst där NS10 har använts. Sen får man ju som sagt tänka på att NS10 representerade något relativt nytt närfältsmonitortypen, innan NS10 blev standard så hade de flesta studios bara jättemonitorer som visserligen oftast lät bra vid högre volym men kunde då bli lite tröttande i längden och inte var så analytiska som NS10 vid lägre volym.
Hade NS10 varit riktigt dåliga jämfört med dåtida konkurrerande småmonitorer så hade dom inte fått den spridning och användning som de ändå fick, många guldöron kunde ju lätt ha ersatt NS10orna utan problem om de hade velat.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-04 23:35

Tumme skrev:

Thomas

Sånt där som ljudkvalite utifrån vissa si och så parametrar ska jag erkänna att jag aldrig brytt mig om. Jag har mixat ner i bara lurar, bilstereo, auratone, B&W 801or, jbl och genelec. Ofta har jag lyssnat av och bestämt om slutmixen håller på väg hem i bilen.

Det finns asbra musik gjord med en bandspelare och medföljande mic ju.
Lyssna gjärna lite på de äldre mp3 erna som är länkat till i min musiktipstråd med namnet "the strapping fieldhands".

Det finns inte en vettig tekniker/producent eller musiker som inte lyssnar in extra utanför studion innan man bestämmer slutmix.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-04 23:48

Rydberg skrev:
Lust skrev:Det är hur det låter när det kommit ut ur studion som är väsentligt, inte hur det låter i studion.

Ska det vara så svårt...

Problemet är ju om man inte vet vad man gör kan man inte heller säkerställa att det som lämnar studion låter bra. Att kompensera för fel i den egna monitorutrustningen kan du väl ändå inte tycka vara bra?

Jag bryr mig inte mycket om det anses bra eller inte så länge slutresultatet är bra. Och det finns fler än ett sätt att nå dit om man lyfter lite på skygglapparna.

Men det stämmer att det blir pannkaka om man inte vet vad man gör.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-04 23:56

Rain skrev:

Thomas

Allvarligt tror du att det finns någon högtalare/monitor som är perfekt? Alla har sina svagheter. NS10 har aldrig hypats som de bästa monitorerna men väldigt många har trivts med att använda dom och gjort mycket bra jobb med dom finns FAKTISKT bevisligen hur många välljudande produktioner som helst där NS10 har använts.

Men trots det kan du inte nämna någon av dem? :o

Jag har så vitt jag vet aldrig hört någon.

Kan det inte vara så enkelt som att du har väldigt låga krav tror du? Jag har nämnt det förut, men det kanske behöver tas upp igen: Den som inte hör bristerna i inspelningar får nog rätt svårt att delta i debatten om problemet. För den som inte gör det går det ju inte att begripa den kritik som finns.

Jag tror det är ditt problem.

Rain skrev:Sen får man ju som sagt tänka på att NS10 representerade något relativt nytt närfältsmonitortypen, innan NS10 blev standard så hade de flesta studios bara jättemonitorer som visserligen oftast lät bra vid högre volym men kunde då bli lite tröttande i längden och inte var så analytiska som NS10 vid lägre volym.

:lol: Jag saknar ord. Humor och demonstration av dåligt omdöme, samt därtill både teknisk och historisk okunskap i härlig förening....

Rain skrev:Hade NS10 varit riktigt dåliga jämfört med dåtida konkurrerande småmonitorer så hade dom inte fått den spridning och användning som de ändå fick, många guldöron kunde ju lätt ha ersatt NS10orna utan problem om de hade velat.

Och där kom ett "Tusen miljoner flugor kan inte ha fel: Ät skit!"-klavertramp! :lol:

Fint Regn... Käka på du. Ingen förnekar dig rätten till din åsikt om NS10, ej heller att tycka så på grund av att du tror den måste vara bra på grund av spridingen och användningen - men låt dem som drabbats av dem och därför är negativt inställda till dem ha sin åsikt också! Okej?

För din information:

Det finns ingen annan monitor i världshistorien vars problem diskuterats lika mycket som de hos NS10. Du kanske hört talas om vilken medicin mot diskantåtergivningen som tagits? (Liksom åtgärden från Japan, som i själva verket gör att de NS10 som används är ljudmässigt fyra olika varianter...)

ENDAST det faktum att den är så vanlig* hindrar att den kastas bort överallt där den finns - den rika förekomsten gör att många tvingats "vänja sig" vid den - men baksidan av myntet är att det nog inte finns någon annan högtalare som skadat musikindustrins ljudkvalitet lika mycket. Och om man inte kan identifiera det problemet är man nog inte rätt person att delta i debatten.

Alla ljudtekniker med bra öron och omdöme HAR ersatt NS10 med bättre lyssning. Att de kunde det har du alltså rätt i.

Vh, iö

- - - - -

*Det har tillverkats över en miljon NS10.
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-05 00:16, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-05 00:09

Enligt den här intervjun tillverkades det dryga 200.000 st. NS-10 M Studio mellan 1987 - 2001.

http://www.yamaha.com/yamahavgn/Documen ... erview.pdf

Producerades det över 800.000 st. av föregångaren NS-10M 1978-1987?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-05 00:26

Jag är inte säker, men jag kan tänka mig att det tillverkades 200 000 PAR, det vill säga 400 000 högtalare av den senare versionen, medan de första tillverkades i 300 000 par, alltså 600 000 stycken, men jag vet inget mer än vad jag hört.

Den uppgift jag sett är att >1 000 000 stycken NS10 (av båda versionerna), det vill säga 500 000 par tillverkats. Jag kan inte garantera att den uppgiften är korrekt.

Vh, iö

- - - - -

PS. Artikeln är skrämmande läsning. Inte för det Yamaha säger, men för att du repeterat det likt en papegoja.
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-05 00:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-05 00:37

IngOehman skrev:Men trots det kan du inte nämna någon av dem? :o

Jag har så vitt jag vet aldrig hört någon.

Kan det inte vara så enkelt som att du har väldigt låga krav tror du? Jag har nämnt det förut, men det kanske behöver tas upp igen: Den som inte hör bristerna i inspelningar får nog rätt svårt att delta i debatten om problemet. För den som inte gör det går det ju inte att begripa den kritik som finns.

Jag tror det är ditt problem.

Rain skrev:Sen får man ju som sagt tänka på att NS10 representerade något relativt nytt närfältsmonitortypen, innan NS10 blev standard så hade de flesta studios bara jättemonitorer som visserligen oftast lät bra vid högre volym men kunde då bli lite tröttande i längden och inte var så analytiska som NS10 vid lägre volym.

:lol: Jag saknar ord. Humor och demonstration av dåligt omdöme, samt därtill både teknisk och historisk okunskap i härlig förening....

Rain skrev:Hade NS10 varit riktigt dåliga jämfört med dåtida konkurrerande småmonitorer så hade dom inte fått den spridning och användning som de ändå fick, många guldöron kunde ju lätt ha ersatt NS10orna utan problem om de hade velat.

Och där kom ett "Tusen miljoner flugor kan inte ha fel - är skit"-klavertramp! :lol:

Fint Regn... Käka på du. Ingen förnekar dig rätten till din åsikt om NS10 - men låt dem som drabbats av dem ha sin åsikt också! Okej?

För din information:

Det finns ingen annan monitor i världshistorien vars problem diskuterats lika mycket som de hos NS10. Du kanske hört talas om vilken medicin mot diskantåtergivningen som tagits?

ENDAST det faktum att den är så vanlig* hindrar att den kastas bort överallt där den finns - den rika förekomsten gör att många tvingats "vänja sig" vid den - men baksidan av myntet är att det nog inte finns någon annan högtalare som skadat musikindustrins ljudkvalitet lika mycket. Och om man inte kan identifiera det problemet är man nog inte rätt person att delta i debatten.

Alla ljudtekniker med bra öron och omdöme HAR ersatt NS10 med bättre lyssning. Att de kunde det har du alltså rätt i.

Vh, iö

- - - - -

*Det har tillverkats över en miljon NS10.

here we go again, Ingvar det verkar som om du är förbaskat avundsjuk på NS10s framgångar men oavsett detta vilka prisvärda monitorer hade du själv rekommenderat 1978?

SARM West känner du antagligen inte till men det är en av europas bästa studios och drivs av ett riktigt ljudgeni Trevor Horn som följande artister m.fl. har använt
Coldplay
Gorillaz
Ian Brown
Madonna
Depeche Mode
Rolling Stones
Oasis
Radiohead
New Order
Kingdom of Heaven OST (Harry Greggson Williams)
Doves
Blur
Pet Shop Boys
Stereophonics
13 Senses
Oceansize
Beth Orton
Iron Maiden
George Michael
William Orbit
BBC
Channel4
Muse
Led Zepplin DVD
The Skeleton Key OST (Ed Sherman)
Alica Keys
Counting Crows
Hope of the States
Roger Waters
Ladysmith Black Mambazo
Paul McCartney
Peter Green
Skin
Givetvis har dom NS10:or http://www.sarmstudios.com/studio1.htm
SARM

Även Peter Gabriels fantastiska Real World Studio har NS10:or
http://realworldstudios.com/Recording_S ... _Equipment
Men de som jobbar i vad många anser vara världens bästa studios och gör otvivelaktigt prima produktioner har väl inte lika bra koll på vad som egentligen gäller som dig, eller?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-05 00:46

IngOehman skrev:Jag är inte säker, men jag kan tänka mig att det tillverkades 200 000 PAR, det vill säga 400 000 högtalare av den senare versionen, medan de första tillverkades i 300 000 par, alltså 600 000 stycken, men jag vet inget mer än vad jag hört.

Den uppgift jag sett är att >1 000 000 stycken NS10 (av valfri version) tillverkats. Jag kan inte garantera att den uppgiften är korrekt.

Vh, iö

- - - - -

PS. Artikeln är skrämmande läsning. Inte för det Yamaha säger, men för att du repeterat det likt en papegoja.

Lite skrajsen för papegojor?

Vet inte vad du anser att jag har repeterat mer än antalet producerade enheter och årtal?

Units tolkar jag som enheter och inte som par. Och med tanke på att artikeln är mest reklam borde de väl snarare dra till i överkant än tvärtom.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-05 00:55

Ja, det håller jag med om. Jag skulle ha tolkat det så också.

Jag kan vet inte vilka uppgifter som är korrekta.

Vad gäller Papegoj-frågan kanske jag blandar ihop dig med Rain? Ber om ursäkt isåfall. Ni säger ju ungefär samma saker båda två, så det är inte så lätt att skilja er.

Vad jag tänkte på var "representera vanliga högtalare", "klarhet i mellanregistret" och flera sådana floskler som inte är ens nästan sanna, men som både Yamaha och ni (kanske bara en av er två?) ändå mässat. Yamaha först och ni sedan, som duktiga papegojor.

Av för mig okänt skäl vill ni inte repetera Yamahas "...and eventually became the engineers' primary tool for sound creation and mixing, rather than simply a means to hear the result on a less-than-perfect system"... Ej heller har ni gjort några ansträngningar för att berätta om papper-framför-diskanten parodin.

Kanske för att det skulle bekräfta det som andra skrivit och berättat för er i den här tråden?

Rain: Ditt auktoritetstroende är fascinerande att få ta del av - Tack.

Och som jag sagt tidigare, jag tror inte varken jag eller någon annan kan övertyga dig om något annat än det du redan betämt dig för att tro på.

Så du får nog helt enkelt tro vidare, restan av ditt liv troligen! :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-05 01:17

IngOehman skrev:Ja, det håller jag med om.

Rain: Ditt förtroende för auktoriteter är fascinerande. Och som jag sagt tidigare, jag tror inte varken jag eller någon annan kan övertyga dig om något annat än det du redan betämt dig för att tro på.

Handlar inte om att jag har förtroende för auktoriteter utan om att jag och de flesta andra ganska enkelt kan konstatera att det du svepande påstått om NS10s uselhet inte stämmer, NS10 är inte usla för sin uppgift som du och dina NS10 hatande anhängare anser.

Sen måste jag få citera dig när du svamlar när du skriver om NS10 "En ljudkulturtragedi av stora mått. Detta nasalklingande fel (extremt insjunket mellanregister) drabbar alla inspelningar som mixats i Yamaha NS10."
Förstår inte riktigt hur du som inte gillar tumregler kan komma med ett sådant generaliserande uttalande.
Och du har fortfarande inte kunnat ge ett exempel.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-05 01:23

IngOehman skrev:Ja, det håller jag med om.

Vad gäller Papegoj-frågan kanske jag blandar ihop dig med Rain? Ber om ursäkt isåfall. Ni säger ju ungefär samma saker båda två, så det är inte så lätt att skilja er.

Vad jag tänkte på var "representera vanliga högtalare", "klarhet i mellanregistret" och flera sådana floskler som inte är ens nästan sanna, men som både Yamaha och ni (kanske bara en av er?) ändå mässat. Yamaha först och ni sedan.

Det är rätt svårt att skilja på er andra också, tack...

Att syftet var att den skulle representera vanliga hemhögtalare har väldigt många skrivit om här. Du skrev väl själv något liknande i din artikel. Jag både tycker och hoppas att den är en dålig representant för en hemhögtalare och har heller inte skrivit något sådant.

Om du tycker att klarhet i mellanregistret är en floskel så har jag inga problem med det. Det är ett uttryck jag skulle kunna använda, men har inte gjort det heller.

Det vore trevligare för stämningen här om du gör lite bättre research innan du kallar folk för otrevliga namn.
Senast redigerad av Lust 2007-06-05 01:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-05 01:23

Lust: Vad menar du?

Rain: Som sagt - jag kan inte hjälpa dig mera, du får tro de du tror - inklusive att du tror att du "bevisat" något genom att hänvisa till en massa auktoriteter. :lol: :lol: :lol:

Det enda du bevisat är hur du själv bildar dig uppfattningar om saker och ting. Men det är helt ok! Du har rätt till dina uppfattningar! Och ingen kan tvinga dig att förstå de problem du inte ens kan höra (uppenbart).

Godnatt.

Vh, iö

- - - - -

PS. Till er båda: Det vore nog lättare att skilja er om ni slutade skriva under pseudonym och vågade berätta vad ni heter, samt hade en bild på er själva som avatar.

Hoppas ni även känner till att Faktiskt-stadgarna föreskriver att ni skall berätta om er bransch-koppling i undertexten. Om ni har något med något företag inom musikbranschen att göra skall ni alltså berätta det.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-05 01:37

IngOehman skrev:Lust: Vad menar du?

Rain: Som sagt - jag kan inte hjälpa dig mera, du får tro de du tror - inklusive att du tror att du "bevisat" något genom att hänvisa till en massa auktoriteter. :lol: :lol: :lol:

Det enda du bevisat är hur du själv bildar dig uppfattningar om saker och ting.

Godnatt.

Vh, iö

Godnatt , till imorgon kanske du kan få fram lite mer kött på benen om de påstådda tusentals ljudkulturtragedier som NS10 enligt dig ligger bakom.

Länkarna till Peter Gabriels och Trevor Horns studios var mer för att bevisa att NS10 fortfarande används i några extremt bra studios av väldigt skickliga tekniker och producenter även Ocean Way Recordings som du borde känna till har NS10:or i sin A-studio.
http://www.oceanwayrecording.com/studio_holly_a.php

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-06-05 01:42

jag tycker det är enkelt att urskilja både lust och rain, trots att de inte använder sina ansikten som avatarer
men jag kan ju inte tvinga någon att förstå som inte ens kan se skillnaden (uppenbart)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-05 01:48

boyafraid skrev:jag tycker det är enkelt att urskilja både lust och rain, trots att de inte använder sina ansikten som avatarer
men jag kan ju inte tvinga någon att förstå som inte ens kan se skillnaden (uppenbart)

Båda är troll? Rätt så lika inställning, dvs, oavsett alla bevis som kommer fram så viker dom sig inte utan på alla möjliga, och löjliga, sätt försöker vidhålla sin åsikt som rätt.

Personligen så tror jag man bör vara smått dum om man tror sig att man gör ett bra eller bättre jobb med en monitor som är dålig. Likväl som det är korkat att mastera dvds på monitorer som inte är rätt kalibrerade, utan där färgen, kontrasten, etc är helt felaktigt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-05 01:59

subjektivisten skrev:
boyafraid skrev:jag tycker det är enkelt att urskilja både lust och rain, trots att de inte använder sina ansikten som avatarer

Båda är troll? Rätt så lika inställning, dvs, oavsett alla bevis som kommer fram så viker dom sig inte utan på alla möjliga, och löjliga, sätt försöker vidhålla sin åsikt som rätt.

Personligen så tror jag man bör vara smått dum om man tror sig att man gör ett bra eller bättre jobb med en monitor som är dålig.

Tror nog att du är största trollet i den här tråden, du verkar ju magstarkt nog vägra inse att man med flera monitorer av olika typ lättare kan komma fram till en bra mix som funkar i de flesta högtalare och att NS10 faktiskt har en del fördelar jämfört med andra små monitorer. Ingen leverantör har som sagt en perfekt monitorhögtalare även om vissa påstår det.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-06-05 02:00

subjektivisten skrev:monitorer som inte är rätt kalibrerade, utan där färgen, kontrasten, etc är helt felaktigt.

kan det vara därför ingoehman har svårt att skilja mellan avatarer?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-05 02:02

Rain skrev:Tror nog att du är största trollet i den här tråden, du verkar ju magstarkt nog vägra inse att man med flera monitorer av olika typ lättare kan komma fram till en bra mix som funkar i de flesta högtalare och att NS10 faktiskt har en del fördelar jämfört med andra små monitorer. Ingen leverantör har som sagt en perfekt monitorhögtalare även om vissa påstår det.

Absolut inte. Visst, du kan ha en trasig Zachary högtalare med och mastera efter, men exakt vad är fördelen? Och som flera tagit upp, många har BARA använt NS10.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-05 02:54

subjektivisten skrev:
Rain skrev:Tror nog att du är största trollet i den här tråden, du verkar ju magstarkt nog vägra inse att man med flera monitorer av olika typ lättare kan komma fram till en bra mix som funkar i de flesta högtalare och att NS10 faktiskt har en del fördelar jämfört med andra små monitorer. Ingen leverantör har som sagt en perfekt monitorhögtalare även om vissa påstår det.

Absolut inte. Visst, du kan ha en trasig Zachary högtalare med och mastera efter, men exakt vad är fördelen? Och som flera tagit upp, många har BARA använt NS10.

Du trollar vidare genom att dra in trasiga högtalare i diskussionen, men nej nästan ingen musikproduktion har BARA använt NS10 de flesta har haft alternativ lyssning såsom större högtalare sub eller hörlurar sen har ju masterbiten ofta skötts externt med återigen ytterligare andra monitormöjligheter.

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-06-05 08:09

Hehe. Here we go again! Mycket underhållande tråd. Nu är vi tillbaka på ruta noll! Buss på!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-06-05 09:05

nilsviktor skrev:Hehe. Here we go again! Mycket underhållande tråd. Nu är vi tillbaka på ruta noll! Buss på!

:lol: :lol:

Kul att mästaren Gabriel kom med :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-05 09:16

Visste inte att det fanns en NS10-dyrkande sekt ! 8O :roll:

..alla sorters religioner finns tydligen...

...nu väntar jag bara på liktornarnas vänner...
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-06-05 09:16

Rain skrev:Handlar inte om att jag har förtroende för auktoriteter utan om att jag och de flesta andra ganska enkelt kan konstatera att det du svepande påstått om NS10s uselhet inte stämmer, NS10 är inte usla för sin uppgift som du och dina NS10 hatande anhängare anser.

Sen måste jag få citera dig när du svamlar när du skriver om NS10 "En ljudkulturtragedi av stora mått. Detta nasalklingande fel (extremt insjunket mellanregister) drabbar alla inspelningar som mixats i Yamaha NS10."
Förstår inte riktigt hur du som inte gillar tumregler kan komma med ett sådant generaliserande uttalande.
Och du har fortfarande inte kunnat ge ett exempel.

För det första är jag tveksam till att ditt påstående gäller de flesta för det gäller åtminstone inte mig och flera andra i tråden och totalt tycker jag det verkar som om det kanske är två-tre stycken i tråden som delar vissa spridda delar av din uppfattning men en övervägande majoritet som delar IÖs uppfattning. Men det är ju min bedömning. Det IÖ "påstår" om NS-10 tror jag inte är felaktigt utan det borde enkelt inses att det faktiskt stämmer. Utan speciellt mycket tankearbete.

Att du sedan fortsätter att kalla en i min mening helt korrekt och saklig analys av NS-10 som svammel ökar ju inte direkt förtroendet för det du, i min mening, faktiskt svamlat vilt om i denna tråd.

Hoppas du inte tar ovanstående för hårt för jag vill gärna ställa en fråga även om du mest sysslat med rock:

Är det du som mixat och/eller mastrat Titiyos "Come along" och vad tycker du om den inspelningen?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-05 10:11

UrSv skrev:
För det första är jag tveksam till att ditt påstående gäller de flesta för det gäller åtminstone inte mig och flera andra i tråden och totalt tycker jag det verkar som om det kanske är två-tre stycken i tråden som delar vissa spridda delar av din uppfattning men en övervägande majoritet som delar IÖs uppfattning. Men det är ju min bedömning. Det IÖ "påstår" om NS-10 tror jag inte är felaktigt utan det borde enkelt inses att det faktiskt stämmer. Utan speciellt mycket tankearbete.

Att du sedan fortsätter att kalla en i min mening helt korrekt och saklig analys av NS-10 som svammel ökar ju inte direkt förtroendet för det du, i min mening, faktiskt svamlat vilt om i denna tråd.

Hoppas du inte tar ovanstående för hårt för jag vill gärna ställa en fråga även om du mest sysslat med rock:

Är det du som mixat och/eller mastrat Titiyos "Come along" och vad tycker du om den inspelningen?

En gång till så att det förhoppningsvis fastnar någon gång:

- NS-10 är ingen neutral återgivare - där är vi nog överens allihop.

- En invändning ligger i vilka effekter NS-10 har/har haft på 20 års musikproduktion.

- En annan invändning ligger i att det går att få fram ett bra slutresultat "trots" att man använder sig av NS-10 om man har erfarenhet av dess egenskaper.

Är det så svårt att förstå ovanstående? Eller vilka är invändningarna mot det?

Come along har inte jag hört någon bra inspelning av, bara dåliga.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-06-05 10:15

Öh, är du Rain? Jag ställde frågan direkt till Rain och kommenterade hans inlägg...

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-05 10:17

Tyckte du pratade om "två-tre stycken i tråden", varav jag kände mig träffad.

Konstigt?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-06-05 10:19

Lust skrev:Tyckte du pratade om "två-tre stycken i tråden", varav jag kände mig träffad.

Konstigt?

Kanske inte, inlägget var dock fortfarande direkt till Rain och jag hade gärna sett hans svar istället.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-05 10:51

Dom har svårt att skilja mellan varandra också, tydligen. :wink:

('Come along' håller jag som en av de bästa låtarna som kommit från Sverige de senaste 50 åren. Ljudkvaliteten är dock bedrövlig - en bottennotering av stora mått, vilket gör det hela oerhört tragiskt. Den är så usal att de knappt går att spela i några anläggningar överhurvudtaget utan att låta uselt. Minst gör den bort sig i en liten transistorradio. Jag skulle utan att blinka betala 1000:- för en välljudande version av låten.)

boyafraid skrev:
subjektivisten skrev:monitorer som inte är rätt kalibrerade, utan där färgen, kontrasten, etc är helt felaktigt.

kan det vara därför ingoehman har svårt att skilja mellan avatarer?

Det är ingen konst att skilja avatarerna, men det är svårt att skilja inläggen utifrån minnet av dem, eftersom de är så lika varanadra. Hade det funnits ett ansikte att projicera på dem hade det kanske varit lättare. Borde tydligen ha uttryckt mig tydligare därvidlag.

Oavsett vilket tycker jag det är rimligt att någon som är oförskämd vågar stå för det i sådan grad att de kan berätta vad de heter och visa hur de ser ut.

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi