Moderator: Redaktörer
Frutti skrev:subjektivisten skrev:Exakt vad är det man betalar 400 papp för?
Ett par högtalare?
Rain skrev:Magnuz skrev:Richard skrev:Linn använder oftast påkostade element, så sant, med bra dynamiska egenskaper.
Fast konstruktören bakom många av de äldre högtalarna (Keltik m. fl.) klagade bittert över att snål-Ivor bara brydde sig om pengar och inte tillät att de använde dyra element.
Fast dyra element sitter det ju ändå i Linns flesta högtalare, men konstruktören ville väl ha ännu dyrare? Konstruktörer vill oftast ha absolut bästa komponenter i sina konstruktioner, men hur många högtalare säljer man då?
Magnuz skrev:Rain skrev:Fast dyra element sitter det ju ändå i Linns flesta högtalare
Gör det? De är dyra som f-n att köpa som reservdelar, men vad Linn betalade för dem vet jag inte.
Magnuz skrev:Richard skrev:Enligt intervjun med konstruktören, som jag antar att Magnuz har läst
Exakt! Den går att hitta på nätet någonstans.
Richard skrev:Frekvensgångsskillnader har en oerhört stor betydelse av hur man upplever hur det låter. Detta påverkar inte bara klangbalansen utan också upplevelsen av " snabb bas" ( förhöjd mellanbas, sänkt djupbas ) och " musikalitet " ( sänkt frekvensgång vid 3-6 khz, motverkar lyssningströtthet ). Alla andra parametrar har också betydelse, men en mindre sådan.
Bill50x skrev:Richard skrev:Frekvensgångsskillnader har en oerhört stor betydelse av hur man upplever hur det låter. Detta påverkar inte bara klangbalansen utan också upplevelsen av " snabb bas" ( förhöjd mellanbas, sänkt djupbas ) och " musikalitet " ( sänkt frekvensgång vid 3-6 khz, motverkar lyssningströtthet ). Alla andra parametrar har också betydelse, men en mindre sådan.
Jamen så enkelt allt blev helt plötsligt. Köp vilka grejor som helst och komplettera med en equaliser så är det bara att ställa in hur det ska låta.
Att ljudet (frekvensmässigt) i två olika konsersalar kan skilja minst lika mycket som mellan två högtalare - ger det ingen tanke att musiken kan låta precis lika bra i båda? Om det nu kan låta lika bra i två olika salar, kan man då tänka sig att två högtalare med olika frekvensgång ändå kan låta bra?
De som är Linn-anhängare brukar tvärtom mena att "snabb bas" snarare blir bättre med en subbas, dvs när djupbasen blir bättre. Raka motsatsen alltså mot din åsikt.
/ B
Bill50x skrev:Morello skrev:Bill50x skrev:Att bara stirra sig blind på hur de mäter on-axis i ett ljuddämpat rum är väl kanske inte rätt evalueringsmetod./ B
Helt riktigt, man bör inte, utan man måste mäta vid olika vinklar - såväl vertikalt som horisontellt för att kunna bilda sig en uppfattning.![]()
Komrin är dock diskvalificerad redan on-axis.*stamp*
Det räcker inte att mäta i olika vinklar i ett ljuddämpat rum. Det säger ganska lite om hur högtalaren låter i ett vanligt rum. De flesta av oss rullar inte ihop madrasser i rumshörnen och täcker igen dörröppningar med dämpmaterial
För mig är Komrin diskvalificerad av tre olika anledningar:
1) som jag skrev ovan
2) priset
3) storleken/tyngden
Sedan är dom ju ganska phula åxå
/ B
Morello skrev:Jag tycker faktiskt att du underskattar tillståndet av konsten och i någon mening överskattar din egen kompetens på området och låter ditt kunnande övergå i tyckande. Det anstår inte en debattör av den klass du normalt företräder.
Richard skrev:( Numera är Linns förra högtalarkonstruktör bosatt i Australien och tillverkar högtalare under egen firma, med mycket bättre element, 6-db filter, nämligen Audax aerogel element samt scanspeak.)
RogerGustavsson skrev:Richard skrev:( Numera är Linns förra högtalarkonstruktör bosatt i Australien och tillverkar högtalare under egen firma, med mycket bättre element, 6-db filter, nämligen Audax aerogel element samt scanspeak.)
Tvärtemot! Aerogel-elementen från Audax har historiskt sett krävt branta filter för att reducera deras kraftiga uppbrytningar. Detta syns inte minst i tillverkarens egna mätningar.
meanmachine skrev:Sjölv slutför jag renovering av ett par gamla Gyllringhögtalare där jag bytt ut baselementen till ett par Linnbasar som jag har liggandes och elementen är rejäla och snygga så nog är det med all säkerhet dyra.
Bill50x skrev:
Att ljudet (frekvensmässigt) i två olika konsersalar kan skilja minst lika mycket som mellan två högtalare - ger det ingen tanke att musiken kan låta precis lika bra i båda? Om det nu kan låta lika bra i två olika salar, kan man då tänka sig att två högtalare med olika frekvensgång ändå kan låta bra?
/ B
phon skrev:Gyllring?
Gylling är det, avsomnade Gylling på Sjöbjörnsvägen i Stockholm. Dom högtalarna har kanske jag skruvat ihop för typ 40 år sen.
Max_Headroom skrev:RogerGustavsson skrev:Tvärtemot! Aerogel-elementen från Audax har historiskt sett krävt branta filter för att reducera deras kraftiga uppbrytningar. Detta syns inte minst i tillverkarens egna mätningar.
Jo, men han kan väl bygga med 6dB filter för det?
Martin skrev:Jag kan ifs tänka mig att högtalarna, Komri, har rätt bra dynamiska egenskaper.
Sedan har jag många gånger försökt förklara att frekvensgång är oerhört komplext, det behöver inte vara en kurva på ett papper i en riktning, utan helst ska man ju se hela frekvensgångsbeteendet i alla olika riktningar/avstånd/ljudnivåer och hur det samspelar med olika rum. Det är svårt då man ställs inför många problem.
Jag tror att hela mystiken bakom ljud ofta döljer sig i komplexiteten av högtalares fysiska egenskaper.
phon skrev:meanmachine skrev:Sjölv slutför jag renovering av ett par gamla Gyllringhögtalare där jag bytt ut baselementen till ett par Linnbasar som jag har liggandes och elementen är rejäla och snygga så nog är det med all säkerhet dyra.
Gyllring?
Gylling är det, avsomnade Gylling på Sjöbjörnsvägen i Stockholm. Dom högtalarna har kanske jag skruvat ihop för typ 40 år sen.
Kaffekoppen skrev:Jisses... lite konstiga och flummiga förklaringar över "snabb bas" - ett för övrigt vansinnigt begrepp..
Max_Headroom skrev:RogerGustavsson skrev:Richard skrev:( Numera är Linns förra högtalarkonstruktör bosatt i Australien och tillverkar högtalare under egen firma, med mycket bättre element, 6-db filter, nämligen Audax aerogel element samt scanspeak.)
Tvärtemot! Aerogel-elementen från Audax har historiskt sett krävt branta filter för att reducera deras kraftiga uppbrytningar. Detta syns inte minst i tillverkarens egna mätningar.
Jo, men han kan väl bygga med 6dB filter för det?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster