Linn Komri - mätningar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-04 20:16

Sjölv slutför jag renovering av ett par gamla Gyllringhögtalare där jag bytt ut baselementen till ett par Linnbasar som jag har liggandes och elementen är rejäla och snygga så nog är det med all säkerhet dyra. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-04 20:25

Frutti skrev:
subjektivisten skrev:Exakt vad är det man betalar 400 papp för? :?

Ett par högtalare?

Ja, eller så köper jag ett par högtalare för 1/10 av priset som är bättre och en bra EQ så kan jag också fixa till lite trevligare ljud. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-04 20:43

Rain skrev:
Magnuz skrev:
Richard skrev:Linn använder oftast påkostade element, så sant, med bra dynamiska egenskaper.

Fast konstruktören bakom många av de äldre högtalarna (Keltik m. fl.) klagade bittert över att snål-Ivor bara brydde sig om pengar och inte tillät att de använde dyra element.

Fast dyra element sitter det ju ändå i Linns flesta högtalare, men konstruktören ville väl ha ännu dyrare? Konstruktörer vill oftast ha absolut bästa komponenter i sina konstruktioner, men hur många högtalare säljer man då?

Konstruktören av de äldre högtalarna, Keltik, Nexus, Helix, index 2 samt Kaber använde i stor grad element från japanska tonegen.
Enligt intervjun med konstruktören, som jag antar att Magnuz har läst, tyckte han inte att det var världens bästa element, han var tvungen att använda branta och komplexa delningsfilter, med något( enligt konstruktören ) " onaturlig" klang i diskantregistret som följd.

( Numera är Linns förra högtalarkonstruktör bosatt i Australien och tillverkar högtalare under egen firma, med mycket bättre element, 6-db filter, nämligen Audax aerogel element samt scanspeak.)

Numera använder Linn, som det verkar, specialtillverkade element från danska Vifa mfl. Om kvaliteten är högre än förrut på dessa, vet jag ej.
Senast redigerad av Richard 2007-06-04 20:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-04 20:45

Rain skrev:Fast dyra element sitter det ju ändå i Linns flesta högtalare

Gör det? De är dyra som f-n att köpa som reservdelar, men vad Linn betalade för dem vet jag inte.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-04 20:46

Richard skrev:Enligt intervjun med konstruktören, som jag antar att Magnuz har läst

Exakt! Den går att hitta på nätet någonstans.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-04 20:48

Magnuz skrev:
Rain skrev:Fast dyra element sitter det ju ändå i Linns flesta högtalare

Gör det? De är dyra som f-n att köpa som reservdelar, men vad Linn betalade för dem vet jag inte.

Det är påkostade element så tillvida, att de har gjutet schassie, metallfrontplattor till diskanterna för maximal stabilitet, mm.

Vad elementen egentligen kostar för tillverkaren, vet nog bara Linn.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-04 20:52

Magnuz skrev:
Richard skrev:Enligt intervjun med konstruktören, som jag antar att Magnuz har läst

Exakt! Den går att hitta på nätet någonstans.

Japp!

Intervjun finns på:

http://www.legendspeakers.com.au/legendstory.html

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-04 21:03

Richard skrev:Frekvensgångsskillnader har en oerhört stor betydelse av hur man upplever hur det låter. Detta påverkar inte bara klangbalansen utan också upplevelsen av " snabb bas" ( förhöjd mellanbas, sänkt djupbas ) och " musikalitet " ( sänkt frekvensgång vid 3-6 khz, motverkar lyssningströtthet ). Alla andra parametrar har också betydelse, men en mindre sådan.

Jamen så enkelt allt blev helt plötsligt. Köp vilka grejor som helst och komplettera med en equaliser så är det bara att ställa in hur det ska låta.

Att ljudet (frekvensmässigt) i två olika konsersalar kan skilja minst lika mycket som mellan två högtalare - ger det ingen tanke att musiken kan låta precis lika bra i båda? Om det nu kan låta lika bra i två olika salar, kan man då tänka sig att två högtalare med olika frekvensgång ändå kan låta bra?

De som är Linn-anhängare brukar tvärtom mena att "snabb bas" snarare blir bättre med en subbas, dvs när djupbasen blir bättre. Raka motsatsen alltså mot din åsikt.

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-04 21:29

Bill50x skrev:
Richard skrev:Frekvensgångsskillnader har en oerhört stor betydelse av hur man upplever hur det låter. Detta påverkar inte bara klangbalansen utan också upplevelsen av " snabb bas" ( förhöjd mellanbas, sänkt djupbas ) och " musikalitet " ( sänkt frekvensgång vid 3-6 khz, motverkar lyssningströtthet ). Alla andra parametrar har också betydelse, men en mindre sådan.

Jamen så enkelt allt blev helt plötsligt. Köp vilka grejor som helst och komplettera med en equaliser så är det bara att ställa in hur det ska låta.

Att ljudet (frekvensmässigt) i två olika konsersalar kan skilja minst lika mycket som mellan två högtalare - ger det ingen tanke att musiken kan låta precis lika bra i båda? Om det nu kan låta lika bra i två olika salar, kan man då tänka sig att två högtalare med olika frekvensgång ändå kan låta bra?

De som är Linn-anhängare brukar tvärtom mena att "snabb bas" snarare blir bättre med en subbas, dvs när djupbasen blir bättre. Raka motsatsen alltså mot din åsikt.

/ B

Ett par minimonitorer, med något förhöjd mellanbas och ingen lågbas upplevs ofta som " snabb bas" i ljudet. Om denna kompletteras med en subbas med hög artikulation blir resultatet ungefär som med Komri, fortfarande snabb förhöjd mellanbas + djupbas. Det finns ingen motsägelse här alls.

Eftersom jag ägt tre Linnhögtalare, Index 2, Nexus, varav Linn Kaber i komplett aktiv rigg, vet jag att det jag skriver har substans i denna fråga. Min dåvarande Denon 615 cd-spelare lätt mycket illa i den aktiva Linnriggen. Med equaliser ( förhöjd mellanbas) lär den nästan ( nåja ) som min dåvarande LP-12! Då tyckte jag det var konstigt. Min Linnhandlare hade ju sagt att Denons dåliga ljud berodde på att den var undermålig som musikprodukt.

Sanningen hade varit, att Kaber, med en frekvenskurva som anpassats till Denons spikraka, förmodligen hade låtit mycket bättre, än den kurva som 1993 anpassats till LP-12:an!

Detta blev mycket tydligt, då jag av en händelse, lånade hem ett par minimonitorer, Paradigm atom ( topptestade i stereophile ) som fullständigt detroniserade mina aktiva kaberhögtalare, framförallt vid lyssnande på cd. Paradigm mätte helt enkelt mycket bättre frekvensmässigt, on axis, off axis. Något som hördes mycket tydligt med en neutral signalkälla ( CD ).

Sedan är det förstås så, att rummet spelar en oerhört stor roll för upplevelsen av musiken, och ljudkvaliteten. Att rummet inte spelar någon roll för " svänget" eller att "kommunicera musikalitet" tillhör tyvärr en av Linndogmerna, som inte stämmer helt, i verkligheten.

I verkligheten kan ett fint konsertframträdande, fullständigt detroniseras avv ett dåligt ljud,pga dålig lokal, dåligt PA, mm, med dålig musikalisk kommunikation/artikulation som följd.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-04 22:26

Jisses... lite konstiga och flummiga förklaringar över "snabb bas" - ett för övrigt vansinnigt begrepp..

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-04 23:05

Bill50x skrev:
Morello skrev:
Bill50x skrev:Att bara stirra sig blind på hur de mäter on-axis i ett ljuddämpat rum är väl kanske inte rätt evalueringsmetod./ B

Helt riktigt, man bör inte, utan man måste mäta vid olika vinklar - såväl vertikalt som horisontellt för att kunna bilda sig en uppfattning. :)

Komrin är dock diskvalificerad redan on-axis. :P *stamp*

Det räcker inte att mäta i olika vinklar i ett ljuddämpat rum. Det säger ganska lite om hur högtalaren låter i ett vanligt rum. De flesta av oss rullar inte ihop madrasser i rumshörnen och täcker igen dörröppningar med dämpmaterial :-)

För mig är Komrin diskvalificerad av tre olika anledningar:
1) som jag skrev ovan
2) priset
3) storleken/tyngden

Sedan är dom ju ganska phula åxå :-)
/ B

Bill,

Vi som har kunskapen och erfarenheten av högtalarkonstruktion, akustiska mätningar och elektroakustik vet att mätningar on- och off axis är avgörande för klangen.

Jag tycker faktiskt att du underskattar tillståndet av konsten och i någon mening överskattar din egen kompetens på området och låter ditt kunnande övergå i tyckande. Det anstår inte en debattör av den klass du normalt företräder.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-05 03:22

Morello skrev:Jag tycker faktiskt att du underskattar tillståndet av konsten och i någon mening överskattar din egen kompetens på området och låter ditt kunnande övergå i tyckande. Det anstår inte en debattör av den klass du normalt företräder.

:D

Jag förstår vad du menar och har respekt för det också. Många här vet vad dom pratar om, men alltför för många är också snabba att döma efter en enstaka mätning. En apparats egenskaper är ofta en räcka av kompromisser och vilka kompromisser vi accepterar är i högsta grad personligt.

Det är faktiskt lite irriterande hur vissa dömer ut apparater utan att ens lyssna på dom. Att man tvivlar på välljudet är en sak, men att fullständigt såga är något annat.

För övrigt skulle det vara intressant att se hur dessa kverulanters egen utrustning mäter :-)

Du vet att jag personligen inte fäster samma vikt vid frekvensgång som många andra gör. Det finns långt viktigare parametrar som gör att det låter "musik" i mina öron. Därför blir det ännu mer absurt (för mig) när "man" fäster så stor vikt vid en enstaka mätning.

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-05 06:49

Richard skrev:( Numera är Linns förra högtalarkonstruktör bosatt i Australien och tillverkar högtalare under egen firma, med mycket bättre element, 6-db filter, nämligen Audax aerogel element samt scanspeak.)

Tvärtemot! Aerogel-elementen från Audax har historiskt sett krävt branta filter för att reducera deras kraftiga uppbrytningar. Detta syns inte minst i tillverkarens egna mätningar.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-05 09:31

RogerGustavsson skrev:
Richard skrev:( Numera är Linns förra högtalarkonstruktör bosatt i Australien och tillverkar högtalare under egen firma, med mycket bättre element, 6-db filter, nämligen Audax aerogel element samt scanspeak.)

Tvärtemot! Aerogel-elementen från Audax har historiskt sett krävt branta filter för att reducera deras kraftiga uppbrytningar. Detta syns inte minst i tillverkarens egna mätningar.

Jo, men han kan väl bygga med 6dB filter för det?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-05 09:33

Absolut! Branta filter är ett krav för de elementen, precis som mina HM210CO, även om det inte är lika extremt som SEAS aluminiumkoner som kräver branta filter plus resonansbekämpning med andra medel..

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-05 09:35

meanmachine skrev:Sjölv slutför jag renovering av ett par gamla Gyllringhögtalare där jag bytt ut baselementen till ett par Linnbasar som jag har liggandes och elementen är rejäla och snygga så nog är det med all säkerhet dyra. :)

Gyllring?

Gylling är det, avsomnade Gylling på Sjöbjörnsvägen i Stockholm. Dom högtalarna har kanske jag skruvat ihop för typ 40 år sen. :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-05 09:54

Bill50x skrev:

/ B

Bra, jag menar riktigt BRA, kan det ju helt klart låta, men för att dom skall spela upp ljudet som det lät i de två konstertsalarna måste dom både vara bra och riktiga. (välj gärna ett mer tilltalande ord).

Om man spelar upp konserterna med två helt olika, men bra, högtalare så har man då totalt sex olika, och bra, ljudbilder att tillgå. En äkta ljudbild från vardera konsertsalen, och två bra uppspelade ljudbilder från vardera bra högtalarpar.

Om man istället återger konserterna med en både bra och riktig högtalare har man bara två ljudbilder. Två äkta från vardera salen, och två återgivna (nästintill) lika äkta från den bra riktiga högtalaren.

Hur mycket nästintill lika det går att få det hela kan man ju disskutera, eller prova sig fram till, eller mäta, lyssna, rumsfixa, you name it. Förutsättningen är trots allt att hela utrustningen har hyfsad förmåga att återskapa ett ljud som det var.

Att istället utgå från en högtalare som bara låter subjektivt bra och sedan försöka återskapa ett exakt ljud från en konsert, utan att vare sig rum, elektronik, högtalare eller inspelning av konserten räcker , ja .... då får man nog labba rätt länge.

Är det inte då man hamnar i den här byteskarusellen som finns för beg HiFi-utrustning, aldrig riktigt nöjd med (o-) ljudet?

Fast bra kan det alltid bli, riktigt BRA alltså, även om det är långt ifrån korrekt.

.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-05 11:21

phon skrev:Gyllring?

Gylling är det, avsomnade Gylling på Sjöbjörnsvägen i Stockholm. Dom högtalarna har kanske jag skruvat ihop för typ 40 år sen.

Jag har lite snavfel iland.. 8O Inte på grunad av att jag är dålig på att stava utan usel på datorer. Allt skall gå så fort.

Kul att du jobbat med dem. Jag gillar stuket på dem. Min modell har sluttande det upptill för diskanten som är en rätt OK seasdiskant. Numer dock en 8" bas från Linn eller en Vifa på OEM är det. Denna högtalare vart bättre äm jag kunde tro. Lite småmoddning kvar. Filteröversyn med komponentbyte och internkablage och riktiga terminaler. Nu står det uppe för testkörning. :) Bilder kommer under veckan på min tråd.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-05 11:33

Jo, det var ett bra jobb, egentligen bara sommarjobb. 2.18kr per timme ... :) före skatt .....

Det bästa var att man kunde köpa element billigt nere på lagret. Ofta ovala baselement, Sinus tror jag, dom passade så bra i "hatthyllan" på kompisars bilar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-05 12:37

Max_Headroom skrev:
RogerGustavsson skrev:Tvärtemot! Aerogel-elementen från Audax har historiskt sett krävt branta filter för att reducera deras kraftiga uppbrytningar. Detta syns inte minst i tillverkarens egna mätningar.

Det klart han kan! Möjligen får han då göra resp. elements verksamma område litet. Dock lär han få jobba med att hålla koll överlappningarna mellan olika register, så att totalsumman inte blir ett sammelsurrium av interferenser.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-05 13:43

Martin skrev:Jag kan ifs tänka mig att högtalarna, Komri, har rätt bra dynamiska egenskaper.

Sedan har jag många gånger försökt förklara att frekvensgång är oerhört komplext, det behöver inte vara en kurva på ett papper i en riktning, utan helst ska man ju se hela frekvensgångsbeteendet i alla olika riktningar/avstånd/ljudnivåer och hur det samspelar med olika rum. Det är svårt då man ställs inför många problem.

Jag tror att hela mystiken bakom ljud ofta döljer sig i komplexiteten av högtalares fysiska egenskaper.

Du har 100 % rätt.

Det är nog också en av orsakerna till att många har svårt att förstå tonkurvornas betydelse. De har dels svårt att överblicka komplexet, och dessutom kan det vara svårt för många att förstå att det högtalare gör 3D-tonkurvamässigt inte är på något sätt åstadkombart med en equalizer.

Många tycks tro att en mätning i en riktning i ekofritt rum inte betyder just någonting för hur högtalarens låter, medan en mätning på lyssningsplats i ett rum berättar massor om hur högtalarens uppfattas. Inget kunde vara längre från sanningen.

Vår hörseln skiljer sig oerhört mycket från hur en mätmikrofon registrerar ljud, och den kaske viktigaste skillanden är just att vi kan "sortera bort rummet" förhållandevis bra över ~500 Hz.

Tvärtom mot vad man kanske skulle kunna tänka sig är därför för det mesta en frifältsmätning (bortsett ifrån att stereosystemfelen kommer bort, men det är överkurs så länge resonemanget ligger på denna basala nivå) betydligt relevantare för hur vi uppfattar en högtalaren än en mätning på lyssningsplats i ett normalt rum! Det som finns på mätpappret är ju en hybrid av saker vi som lyssnare sorterar i helt olika upplevelsekategorier ("musik/ljudbildshändelser" respektive "vårt lyssningsrum").

För en otränad mätningstolkare är det dessutom näst intill omöjligt att skilja mellan sådana saker som är orsakat av resonanser och sådant som är orsakat av interferenser. Att tro att tonkurvans stora betydelse för upplevelsen skulle vara synonymt med att man kan åstadkomma allting med en equalizer 8O är därför ett allvarligt missförstånd.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-06-05 14:29

Mycket bra sagt !

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-05 14:30

Tack!

Eftersom jag förstod att du syftade på mig. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Komri

Inläggav Zzombie » 2007-06-05 15:49

Till Linns försvar måste man ju påpeka att det ingår en radda slutsteg och en servokontrollerad bas (typ Philips MFB)...
Vad kostar ett par av Linns bättre slutsteg? 40 000 per stereosteg?

Angående baspuckeln sa Peter Walkers son i någon intervju att man uppnår en stampa takten-effekt med ESL-63 om man fäster panelerna hårdare vid ramen - vilket ska ge en puckel runt 80 Hz. Kul va?

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-06-05 19:23

phon skrev:
meanmachine skrev:Sjölv slutför jag renovering av ett par gamla Gyllringhögtalare där jag bytt ut baselementen till ett par Linnbasar som jag har liggandes och elementen är rejäla och snygga så nog är det med all säkerhet dyra. :)

Gyllring?

Gylling är det, avsomnade Gylling på Sjöbjörnsvägen i Stockholm. Dom högtalarna har kanske jag skruvat ihop för typ 40 år sen. :lol:

det har jag ett par: S-sýstem IMPROVED. 8" bas och en Domediskant som sitter snett uppåt/framåt.

Sorry för OT..... :oops:
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-05 19:40

Kaffekoppen skrev:Jisses... lite konstiga och flummiga förklaringar över "snabb bas" - ett för övrigt vansinnigt begrepp..

Inte konstigt eller flummigt alls.

Upplevelsen av " snabb" bas och vad det beror på hanterade med ackuratess i Molt -98, av Ingvar Öhman.

En puckel i den övre basen, i kombination med nedtonad lågbas, i kombination med en dipp i övre mellanregistret, ger som resultat en upplevd " snabb" bas, även om Ingvar Öhman själv, gärna ogillar just ordet " snabb".

Kan hålla med om att begreppet, att lågbas kan upplevas som snabb, är missvisande. Låga frekvenser är av naturen långsamma. Upplevelsen av " snabb" bas beror på den övre basens artikulation till stor del, i kombination med frekvensgångsändringar, enligt ovan.
Senast redigerad av Richard 2007-06-05 19:43, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-05 19:42

Vad tycker du Ingvar Öhman, att man kan utläsa av Linn Komris mätresultat?

Vänlig hälsn. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-05 19:48

Max_Headroom skrev:
RogerGustavsson skrev:

Visst kan man det. Det har han ju gjort. Om det låter bra har jag ingen aning om. I de senaste versionerna av högtalarna använder han dock scanspeakelement ( liknande carlsson oa-52 )

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-05 20:21

Hmm.. mer nyfiken än efter läst denna tråden att faktiskt HÖRA ett större Linnsystem har jag nog inte varit helt ärligt.. Det där med att dom tydligen puttar lite extra pulver i basområdet för att få fram lite "live" stuk på musiken låter kul..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-05 20:26

Yes Mayro.

Här är man rädd så fort saker börjar kosta lite. Jag tror att känslan i Linnsystemet brakar i bra i basen och charmar sin publik. Allt för neutralt ljud blir lätt tråkigt och annonymt. :)

hifiguru@spray.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi