Bygga centreringsmaskin för vinyl?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-04 21:26

Gamla 45or kan väl gärna svaja lite? Jag använder både skivspottare i en av bilarna och jukebox ibland, lite svaj liksom förhöjer stämmningen i vissa lägen. Eller? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Re: Bygga centreringsmaskin för vinyl?

Inläggav Ragnwald » 2007-06-04 21:52

subjektivisten skrev:*Sista och mest uppenbara problemet, är det oftast så att skivan är lika ocenterad på båda sidorna?

Har du kollat om ocentreringen ligger exakt åt samma håll på båda sidor?
Annars blir det till att borra två hål. :)

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-06-04 23:37

subjektivisten skrev:Ja, men du får gärna förklara varför det inte går att göra som jag säger. :)

För att den måste flyttas relativt rotationsaxeln. Som sagt, prova gärna flytta armen i förhållande till plinten på din nuvarande spelare, och se om du kan komma åt felcentreringen. 8)
(Det är exakt samma sak som att flytta plinten relativt armen, fast enklare.)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-05 02:00

nolimitsoya skrev:För att den måste flyttas relativt rotationsaxeln. Som sagt, prova gärna flytta armen i förhållande till plinten på din nuvarande spelare, och se om du kan komma åt felcentreringen. 8)
(Det är exakt samma sak som att flytta plinten relativt armen, fast enklare.)

Förklara vad som är fel i mitt tankesätt. Armbasen och borren sitter ihop. Det betyder att borren alltid är exakt där hållet skall vara.
Under detta så har vi en plint med tallrik och motor som snurrar. Jag sätter pickupen i sista spåret och flyttar plinten, vänster/höger, upp/ner tills armen och pickupen inte svänger något mer alls. Så bör det vara på en skiva som är perfekt centrerad, eller hur? Då borrar jag (lr rättare sagt fräser/diamantborr) det nya hålet.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-06-05 02:25

Förklara vad menar du med att flytta plinten?
Du skriver att det är en plint med tallrik och motor som du tänker flytta runt. Men nyss var du med på det jag sa om att skivan måste flyttas på tallriken...?

Eventuell borr ska placeras utifrån arm och tallrikslager. LP-Skivan ska flyttas på tallriken.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-05 05:09

tvett skrev:Förklara vad menar du med att flytta plinten?
Du skriver att det är en plint med tallrik och motor som du tänker flytta runt. Men nyss var du med på det jag sa om att skivan måste flyttas på tallriken...?

Eventuell borr ska placeras utifrån arm och tallrikslager. LP-Skivan ska flyttas på tallriken.

Nej, jag sa att det blir exakt samma effekt att flytta plinten som att flytta skivan på tallriken.

Armbasen och borren sitter alltså ihop. Borren är precis där hålet skall vara och fälls ner när man behöver borra. Plinten, som ICKE är fast i armbasen eller borren, går på någon form av räls så jag kan flytta pliten åt alla fyra håll.

Jag lägger på en skiva, ner med nålen i sista spåret och spelar den. Med förstorningsglas så flyttar jag plinten med tallriken på så armen/pickpen inte går i sidleds alls. Alltså, armen/armbasen och borren står stilla. För på optimala skivan så skall inte armen/pickupen röra sig alls i sidled. Så när jag ställer plinten helt rätt, så armen/pcikupen inte rör sig i sidleds alls, så får jag alltså den exakta punkten där hålet skall vara.

Då måste skivan vara fixerad, därav min första tanke med vacuumsug. Men det är nog för krångligt så någon form av ring runt skivan som håller den fast på plattan vore bra. Eftersom jag inte har någon centrumtapp så kan jag borra igenom skivan med det nya hålet.

Det problemet jag har kvar nu är hur man ska fylla igen den delen av det gamla hålet som är felaktigt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-06-05 19:29

Gör ett par enkla experiment så förstår du att idén är galen. Jag kan tydligen inte beskriva det tillräckligt tydligt.
Ett försök till kan jag ifs göra; ditt skivspår kommer _fortfarande_ svajja relativt origo, oavsett hur mycket du flyttar runt din skivspelare, och oavsett om armen följer med eller ej.

Edit: Såhär kanske: skivspåret är ju inte ocentrerat i förhållande till pickupen, utan i förhållande till hålet i skivan. Så länge skivan ligger still på plattan har du inte bara flyttat hålet, utan dessutom flyttat hela skivan exakt lika mycket - i samma riktning - som du flyttade hålet.
Status quo.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-05 21:27

nolimitsoya skrev:Gör ett par enkla experiment så förstår du att idén är galen. Jag kan tydligen inte beskriva det tillräckligt tydligt.
Ett försök till kan jag ifs göra; ditt skivspår kommer _fortfarande_ svajja relativt origo, oavsett hur mycket du flyttar runt din skivspelare, och oavsett om armen följer med eller ej.

Edit: Såhär kanske: skivspåret är ju inte ocentrerat i förhållande till pickupen, utan i förhållande till hålet i skivan. Så länge skivan ligger still på plattan har du inte bara flyttat hålet, utan dessutom flyttat hela skivan exakt lika mycket - i samma riktning - som du flyttade hålet.
Status quo.

Subjektivisten ska ju flytta hålet i förhållande till skivan (= skivspåret i bästa fall), så hur går ditt resonemang ihop ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-06-05 21:31

Det är ju det han inte ska. Han ska ju kompensera felcentreringen genom att flytta runt tonarmen. 8)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-05 21:37

nolimitsoya skrev:Det är ju det han inte ska. Han ska ju kompensera felcentreringen genom att flytta runt tonarmen. 8)

Han ska ju borra ett nytt hål i plattan ??
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-06-05 21:39

Ja, men hitta rätt centrering genom att sitta och flytta runt armen tills den slutar svänga. Därefter borra.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-05 22:34

nolimitsoya skrev:Ja, men hitta rätt centrering genom att sitta och flytta runt armen tills den slutar svänga. Därefter borra.

Nä. Han flyttar skivan tills armen slutar svänga.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-06-06 00:37

Att flytta runt plinten relativt armen är samma sak som att göra tvärt om. :)
Att skivan borde flyttas istället för armen/plinten är vad jag sagt från start, men subjektivisten verkar inte vilja tro mig. 8O

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-06-06 00:43

Självklart har nolimitsoya rätt. Genom att flytta plint/tallrik flyttar man ju bara rotationscentrum, men felcentreringen kvarstår. Det är skivspåren som ska centreras i förhållande till rotationscentrum. Det uppnås bara, vilket nu sagts några gånger, genom att flytta skivan i förhållande till tallriken - om man nu inte överväger en avancerad elektronisk lösning som flyttar tallriken medan man spelar.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2007-06-06 00:52, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-06 00:48

nolimitsoya skrev:Det är ju det han inte ska. Han ska ju kompensera felcentreringen genom att flytta runt tonarmen. 8)

NEJ! Det skall jag icke. :)
Verka som det var svårt att förklara detta med ord. Tar det en gång till då.

Om man spelar en perfekt centrerad skiva på en skivspelare så kommer inte armen röra sig alls i sidled när den är i innerspåret. Okej?

Därför har jag en armbas med en tonarm på och på den sitter ett borrställ och borr som är fasta och som är precis där hållet skall vara. Okej?

Under detta så jag vi en plint med motor, lager och en tallrik utan centertapp. Skivan fixeras fast på tallriken via någon yttre ring eller dyl så den inte flyttar på sig. Denna plint står på någon form av räls eller dyl som gör att jag kan flytta hela plinten (tallrik/motor) i alla 4 vädersträcken. Okej?

Sen så spelar jag innerspåret med pickupen och kollar om den rör sig i sidled. Gör den det så flyttar jag plinten försiktigt tills pickupen inte rör sig i sidled. Då har vi hittat exakt vart hålet skall bara. Okej?

Då borrar man ett nytt hål (eller rättare sagt, använder något som typ diamanthålsåg). Sen så har jag skivan i en centraltapp och på något sätt fyller igen den biten av ursprungliga hålet som är fel. Okej?

Ord är svårt ibland att göra sig förstådd :D

i, vad tror du, kan min ide vara möjlig? :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-06 00:51

nolimitsoya skrev:Att flytta runt plinten relativt armen är samma sak som att göra tvärt om. :)
Att skivan borde flyttas istället för armen/plinten är vad jag sagt från start, men subjektivisten verkar inte vilja tro mig. 8O

Fast han säger ju att han ska flytta skivan/plinten (det är samma sak) relativt armen/borren (också samma sak eftersom de sitter ihop). Han har allstå dessförinnan satt ihop armen och borren på ett sådant sätt att han vet att när armen slutar svänga i sidled befinner sig borren precis i centrum relativt spåret på skivan. Svårigheten ligger väl i att sätta ihop arm och borr tillräckligt exakt.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-06-06 00:51

Ja, det förstod jag redan i första inlägget. Bygg du, så får du se vad jag menar. 8)

Edit: Hoppla, nu hann Magnuz emellan. Men han förstår visst inte heller mina förklaringar... :cry: Är de verkligen så dåliga?

Edit2: Så här då:
Skivspåret är ocentrerat och ligger 5mm för långt åt "höger". För att korrigera detta flyttar subjektivisten plinten 5mm åt "vänster" - alla med så långt?
När skivan snurrat ett halvt varv kommer samma felcentrering som innan verka åt motsatt håll, dvs "vänster". Plinten däremot, står ju kvar där den står. Felet som från början var +/-5mm är nu +0/-10mm. Är det verkligen en förbättring? :roll:
Senast redigerad av nolimitsoya 2007-06-06 00:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-06 00:56

nolimitsoya skrev:Att flytta runt plinten relativt armen är samma sak som att göra tvärt om. :)

Vi tar det igen. Armen och plinten sitter INTE ihop!
Vi tar det i bilder
Bild

Här ser vi armbasen och armen som INTE sitter ihop med plinten. Plinten är alltså rörlig åt alla 4 hållen mot armbasen.
Så vi säger att hålet på skivan sitter för mkt till vänster om man använder texten på etiketten. Då bör hålet borras mer till höger om originalhålet. Alltså flyttar man skivan till höger. Oavsett om du flyttar endast skivan ELLER plinten med tallriken på så blir det exakt samma effekt.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-06-06 00:58

Herrejestanes... Man kanske skulle dra ihop en rörlig bild. 8O

Edit: Nej förresten. Kan du inte bara försöka kompensera bort svajjandet genom att flytta runt tonarmen på din befintliga spelare, så kommer du se problemet direkt?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-06 01:03

Ärligt så et jag inte hur jag ska kunna förklara detta bättre. :?
Någon som förstår vad jag menar med detta? :D

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-06 01:05

nolimitsoya skrev:Edit: Nej förresten. Kan du inte bara försöka kompensera bort svajjandet genom att flytta runt tonarmen på din befintliga spelare, så kommer du se problemet direkt?

Det går inte, den befintliga spelaren använder ju (det felaktiga) centrumhålet som rotationscentrum.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-06-06 01:07

Jag tror du har förklarat det tydligt redan från början. Ska vi verifiera?

Skivan ligger på på en roterande platta, med en pickup i spåret. Vindlingarna som observeras genom tonarmens vickande kompenseras bort genom att förflytta plinten relativt tonarmsbasen, och sedan borras ett nytt centrumhål.
Korrekt?

Edit: Magnuz, precis! :D Halvvägs framme då. :)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-06 01:11

Subjektivisten, nolimitsoya (fan, kan ni inte ha kortare/enklare namn...) har nog rätt.

Tänk dig en 1 meters skiva (diameter) med den vanliga storleken på spåren (typ 30cm). Har du spåren precis i mitten så är det bara att spela. Men föreställ dig att spåren ligger alldeles vid kanten på skivan. Och att du försöker kompensera det med att flytta skivtallriken (med skivan centrerad på tallriken). Det går inte.
Men om du flyttar skivan på skivtallriken så att spårmitten hamnar i rotationscentrum så funkar det.
(Bortsett från att skivan kommer att kapa alla normala tonarmar...)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-06 01:12

Om vi tar en vinylskiva och tänker oss att hålet kan sitta perfekt eller fel åt 4 olika håll. För mycket åt upp, ner, vänster eller höger.

På en skiva så sitter hålet för mycket åt vänster jämförelse mot texten. Sätter jag skivan på tallriken så felet är vertikalt mot spelaren sett uppifrån, så betyder det att när jag spelar sista spåret och skall ställa in hålet rätt så ändrar jag på plinten upp eller ner.
Lägger jag på skivan så felet är horisontalt så skall jag ändra plinten vänster eller höger. Och om jag sätter felet kvart i (mellan någon av vädersträcken) så är det alla fyra som jag stället för att få armen att inte gå i sidleds.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-06-06 01:27

Men du måste ju tänka dig att skivan snurrar samtidigt. Ska du stå och ratta i realtid? :?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-06 04:12

nolimitsoya skrev:Men du måste ju tänka dig att skivan snurrar samtidigt. Ska du stå och ratta i realtid? :?

Ja!

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-06-06 14:04

Du tänker stå och göra 133.3* korrektioner per minut, med precision på tiondels millimetrar, manuellt, och på två axlar simultant? Lycka till. :twisted:

*33.3 RPM, två toppar per varv, både uppåt, nedåt, höger och vänster.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-06-06 18:45

hmm nolimitsoya har rätt i att man borde (=måste) flytta skivan på tallriken för att ha en rimlig chans att få hålet rätt (och ha tallriken fast med rotationscentrum där borren finns).

Man flyttar alltså runt skivan på tallriken tills man ser att den inte svänger och då borrar man hålet.

(att flytta runt tallriken ger som sagt precis samma resultat som att flytta runt borren och armen = inte så meningsfullt (man kan förståss borra hålet rätt ändå men det blir ungefär lika svårt som att borra det direkt med skivan liggande på t.ex. golvet utan nån jigg...)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-06-06 19:06

subjektivisten skrev:Nej, jag sa att det blir exakt samma effekt att flytta plinten som att flytta skivan på tallriken.

Nu har det väl sagts några gånger.. men testa att lägga t.ex. en singel med stort hål eller en cdskiva ocentrerat på skivtallriken, snurrar man tallriken svänger ytterkanten på skivan fram och tillbaka.
Testa sedan att flytta skivan på tallriken så den blir centrerad, då svänger den inte längre.
Nästa test blir att börja om med ocentrerad skiva och sen flytta runt skivspelaren* tills skivan inte svänger, gissar att du kommer få flytta runt ett BRA tag... :wink: (det går alltså inte eftersom skivans centrum ej sammanfaller med skivtallrikens rotationscentrum hur mycket man än flyttar runt tallriken... Man MÅSTE alltså flytta skivans korrekta centrum i förhållande till tallrikenc rotationscentrum för att skivan skall sluta svänga)

*här får du låtsas att inte armen följer med

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-06 20:57

Förstår fortfarande inte vad skillnaden mellan flytta skivan 3 mm till höger eller flytta tallriken 3 mm till höger. :?

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum