Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:*Sista och mest uppenbara problemet, är det oftast så att skivan är lika ocenterad på båda sidorna?
subjektivisten skrev:Ja, men du får gärna förklara varför det inte går att göra som jag säger.
nolimitsoya skrev:För att den måste flyttas relativt rotationsaxeln. Som sagt, prova gärna flytta armen i förhållande till plinten på din nuvarande spelare, och se om du kan komma åt felcentreringen.![]()
(Det är exakt samma sak som att flytta plinten relativt armen, fast enklare.)
tvett skrev:Förklara vad menar du med att flytta plinten?
Du skriver att det är en plint med tallrik och motor som du tänker flytta runt. Men nyss var du med på det jag sa om att skivan måste flyttas på tallriken...?
Eventuell borr ska placeras utifrån arm och tallrikslager. LP-Skivan ska flyttas på tallriken.
nolimitsoya skrev:Gör ett par enkla experiment så förstår du att idén är galen. Jag kan tydligen inte beskriva det tillräckligt tydligt.
Ett försök till kan jag ifs göra; ditt skivspår kommer _fortfarande_ svajja relativt origo, oavsett hur mycket du flyttar runt din skivspelare, och oavsett om armen följer med eller ej.
Edit: Såhär kanske: skivspåret är ju inte ocentrerat i förhållande till pickupen, utan i förhållande till hålet i skivan. Så länge skivan ligger still på plattan har du inte bara flyttat hålet, utan dessutom flyttat hela skivan exakt lika mycket - i samma riktning - som du flyttade hålet.
Status quo.
nolimitsoya skrev:Det är ju det han inte ska. Han ska ju kompensera felcentreringen genom att flytta runt tonarmen.
nolimitsoya skrev:Att flytta runt plinten relativt armen är samma sak som att göra tvärt om.
Att skivan borde flyttas istället för armen/plinten är vad jag sagt från start, men subjektivisten verkar inte vilja tro mig.
nolimitsoya skrev:Att flytta runt plinten relativt armen är samma sak som att göra tvärt om.
Att skivan borde flyttas istället för armen/plinten är vad jag sagt från start, men subjektivisten verkar inte vilja tro mig.
nolimitsoya skrev:Edit: Nej förresten. Kan du inte bara försöka kompensera bort svajjandet genom att flytta runt tonarmen på din befintliga spelare, så kommer du se problemet direkt?
nolimitsoya skrev:Men du måste ju tänka dig att skivan snurrar samtidigt. Ska du stå och ratta i realtid?
subjektivisten skrev:Nej, jag sa att det blir exakt samma effekt att flytta plinten som att flytta skivan på tallriken.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster